Atari arbetar på en spelkonsol

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De kommer alltså med en egen version på kopiorna av sig själva... en pimpad >
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51ZVNA1Q3GL.jpg

Sen finns ju Atari Flashback 1-7

skulle gissa på en klen ARM baserad konsol (ouya) som kan köra atari klassikerna via emulering.

En Amiga clasic skulle jag köpa direkt, men tror det är för stora problem med rättigheterna på för hårdvaran och mjukvaran.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mikgus:

Sen finns ju Atari Flashback 1-7

skulle gissa på en klen ARM baserad konsol (ouya) som kan köra atari klassikerna via emulering.

En Amiga clasic skulle jag köpa direkt, men tror det är för stora problem med rättigheterna på för hårdvaran och mjukvaran.

Jack Tramiel https://en.wikipedia.org/wiki/Jack_Tramiel länkar ihop Atari och Commodore och många har åsikter om honom och hans affärer och den påverkan han hade på båda bolagen, det var ju en hel del strul som han var mer eller mindre skyldig till på den tiden och man kan ju fundera på vem programmerarna var sura på när de la in det klassiska påskägget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag inte riktigt förstår poängen med dessa återlanseringar av gamla klassiska konsoler/datorer, då de bara är någon ARM-baserad emulator i klassisk förpackning. Inte mer "äkta" än att ladda hem nån emulator för Windows/Linux...

Just Atari minns jag mer för datorerna än deras ganska misslyckade konsoler (bortsett från 2600:an, men det var långt före min tid). Hur många hade egentligen en Jaguar eller Lynx? Det var Atari och Amiga som slogs mot PC och Mac och det var krig på skolgården

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Ataris senaste konsoll blev tydligen någon slags tandläkarutrustning.

Hoppas den här fyller hålen i marknaden på ett mindre långsökt sätt.

Skrivet av Pepsin:

Måste säga att jag inte riktigt förstår poängen med dessa återlanseringar av gamla klassiska konsoler/datorer, då de bara är någon ARM-baserad emulator i klassisk förpackning. Inte mer "äkta" än att ladda hem nån emulator för Windows/Linux...

Just Atari minns jag mer för datorerna än deras ganska misslyckade konsoler (bortsett från 2600:an, men det var långt före min tid). Hur många hade egentligen en Jaguar eller Lynx? Det var Atari och Amiga som slogs mot PC och Mac och det var krig på skolgården

Det är roligare med en låda för många. Den blir kanske inte mer än en nostaligireflektion i hyllan, men ändå. Jag tvivlar på att annat än 5% av de som köpte en NES classic spelat igenom ett enda spel.

Lynx var nog den enda som faktiskt var praktisk att slåss med på skolgården.

Hursomhelst så släpptes väll aldrig Jaguar egentligen i Europa, även om importen var ovanligt märkbar på den tiden.

Lynx gjorde däremot och marknadsfördes ganska hårt har jag för mig, ungefär på samma nivå som SEGAs GameGear.

Tror ändå folk avskräcktes lite av storleken, och att det saknades igenkännbara namn för de som redan var vana vid de andra maskinerna. Ingen Sonic, ingen Mario. "Pipe guy" eller "Jumping blob thing" kunde inte riktigt mäta sig med kändisfaktorn, av fullt uppenbara och rimliga skäl förvisso.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

Låter lite skoj fast hade häldre sett en amiga med tac 2 ^^

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Det är en stor skillnad på Atari 2600 och NES Classic i spelbarhet. Atari 2600 kom någon gång på 70 talet kan på sin höjd producera lite "block" grafik.

Skall man bygga en retro Atari konsol, så bör det spel ifrån Jaguar, Lynx eller Atari ST.

Atari Lynx var faktiskt en trevlig skapelse för sin tid. ( Den kom 1990 ). Atari Lynx hade en saker som var unik för sin tid, färgskärm, möjligheter att koppla flera enheter med varandra.. Dock floppade den pga priset.