Permalänk
Medlem

Datorn ansluter inte till internet

Min stationära dator vägrar ansluta till en vanlig router men den ansluter gärna till min telefon om jag sätter igång delning.. Kabel funkar inte heller.. Till och med köpt nytt nätverkskort utan framgång.. idéer?

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Skrivet av mOOpiTh:

Min stationära dator vägrar ansluta till en vanlig router men den ansluter gärna till min telefon om jag sätter igång delning.. Kabel funkar inte heller.. Till och med köpt nytt nätverkskort utan framgång.. idéer?

kanske en ledtråd? Kabel funkar inte.

om du beskriver vilken dator du har så blir det enklare att ställa följdfrågor..
vanlig router ? berätta mer.

har du testat ipconfig /flushdns ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

kanske en ledtråd? Kabel funkar inte.

om du beskriver vilken dator du har så blir det enklare att ställa följdfrågor..
vanlig router ? berätta mer.

har du testat ipconfig /flushdns ?

Testat med 5olika kablar även testat kablarna i andra datorer och där har det funkat. Mina speccs står i min signatur. Vanlig router menas med telia routern jag hade innan men nu har jag en Huawei 4G router från tele2 som endast klarar av trådlöst allting i hushållet vill ansluta förutom min jävla dator.. Nä det har ja inte testa.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Skrivet av mOOpiTh:

Testat med 5olika kablar även testat kablarna i andra datorer och där har det funkat. Mina speccs står i min signatur. Vanlig router menas med telia routern jag hade innan men nu har jag en Huawei 4G router från tele2 som endast klarar av trådlöst allting i hushållet vill ansluta förutom min jävla dator.. Nä det har ja inte testa.

okej har du kollat så drivrutinerna funkar, i din signatur finns inget moderkort?
ibland kan det bli krockar mellan hårdvara, om man vet vilket moderkort + operativsystem + telia routern.. så har du tur så finns det nån därute som har samma problem som du fast dom hittat en lösning.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

okej har du kollat så drivrutinerna funkar, i din signatur finns inget moderkort?
ibland kan det bli krockar mellan hårdvara, om man vet vilket moderkort + operativsystem + telia routern.. så har du tur så finns det nån därute som har samma problem som du fast dom hittat en lösning.

Står att allting fungerar korrekt.. ASUS P7P55D windows 10 pro 64bit kör jag och https://www.tele2.se/mobilt-bredband/mini-router-huawei-e5577 är min router.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem

@mOOpiTh: Om du sätter en statisk ip adress på NIC med fysisk kabel, får du du kontakt med din gateway?

Permalänk
Medlem

@mOOpiTh: Om jag förstår rätt så kommer du in på nätverket men inte på internet?

Isåfall är det garanterat routern som inte gillar din dator. Testa att starta om routern några gånger (kan ta tid att få anslutning också). Om det inte hjälper så gör en fabriksåterställning av routern (står hur i instruktionsbok).

testat USB-wifi kort till datorn?

Ring/chatta annars med Telia och se om det inte är något fel på deras produkt.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

Hejsan,
Hade liknande problem med en bärbar dator hemma hos min mormor.
Problemet där var med windows 10 och nätverkskortet. Man var tvungen att manuellt aktivera nätverkskortet som helt random stängde av sig. Så prova att stänga av och aktivera det manuellt.

Visa signatur

Moderkort: Asus Prime X370Pro - CPU: Ryzen 7 1700 3.5Ghz - RAM: TridentZ 3000MHz 16GB - SSD: 600GB - HDD: 1x 1TB - GPU: gtx 1060 6gb STRIX Gaming - Chassi: Mission SG GGX 3.5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ranger:

@mOOpiTh: Om du sätter en statisk ip adress på NIC med fysisk kabel, får du du kontakt med din gateway?

Fatta inget av det dära

Skrivet av Vlademil:

@mOOpiTh: Om jag förstår rätt så kommer du in på nätverket men inte på internet?

Isåfall är det garanterat routern som inte gillar din dator. Testa att starta om routern några gånger (kan ta tid att få anslutning också). Om det inte hjälper så gör en fabriksåterställning av routern (står hur i instruktionsbok).

testat USB-wifi kort till datorn?

Ring/chatta annars med Telia och se om det inte är något fel på deras produkt.

Min laptop kommer alltså in på internet och kan ansluta till routern likaså våra telefoner och surfplatta men min stationära vill inte ansluta till något internet alls förutom min telefon när ja delar internet. Jag har både pci trådlöst nätverkskort, usb trådlöst och de inbyggda på moderkortet och jag får samma resultat på alla.. jäkligt irriterande

Skrivet av Bourne:

Hejsan,
Hade liknande problem med en bärbar dator hemma hos min mormor.
Problemet där var med windows 10 och nätverkskortet. Man var tvungen att manuellt aktivera nätverkskortet som helt random stängde av sig. Så prova att stänga av och aktivera det manuellt.

Jaså Jag kommer ju in på min telefon när jag delar internet men jag kommer inte in på något annat..

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Skrivet av mOOpiTh:

Fatta inget av det dära

Min laptop kommer alltså in på internet och kan ansluta till routern likaså våra telefoner och surfplatta men min stationära vill inte ansluta till något internet alls förutom min telefon när ja delar internet. Jag har både pci trådlöst nätverkskort, usb trådlöst och de inbyggda på moderkortet och jag får samma resultat på alla.. jäkligt irriterande

din laptop använder inte samma sorts nätverkskort som din stationära

Skrivet av mOOpiTh:

Jaså Jag kommer ju in på min telefon när jag delar internet men jag kommer inte in på något annat..

om du delar internet med din telefon så använder du ditt nätverkskort i din stationära men inte din router alltså blir det ingen konflikt..
det är kanske inget direkt fel på nån del bara det att vissa delar inte kan prata med varandra.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Rekordmedlem

Används dhcp till samtliga klienter i lanet ? Har du möjligen nån proxy eller brandvägg i gång i datorn som ställer till det , har du provat avaktibera ev brandväggsmjukvara i den ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bourne:

Hejsan,
Hade liknande problem med en bärbar dator hemma hos min mormor.
Problemet där var med windows 10 och nätverkskortet. Man var tvungen att manuellt aktivera nätverkskortet som helt random stängde av sig. Så prova att stänga av och aktivera det manuellt.

[quote postid="16869728" userid="163363" name="mOOpiTh"]
Fatta inget av det dära

Ursäkta för sent svar.
Dom kunde använda internet på alla trådlösa enheter utom bärbara.
Det man fick göra var att gå in på nätverkskortet i enhetshanteraren i datorn och aktivera om nätverskortet då denna blev helt avstängd flera gånger. Detta var väldigt irriterande men löste sig efter att man startat om nätverkskortet ett par gånger.

Visa signatur

Moderkort: Asus Prime X370Pro - CPU: Ryzen 7 1700 3.5Ghz - RAM: TridentZ 3000MHz 16GB - SSD: 600GB - HDD: 1x 1TB - GPU: gtx 1060 6gb STRIX Gaming - Chassi: Mission SG GGX 3.5