Permalänk
Medlem

Skärm som blir svart

Har en Asus x53s köpt 2012. Nu med win 10. Den har på sistone börjat bli väldigt varm. Och nu blir skärmen svart men datorn är fortfarande på. Jag måste tvinga av datorn.

Nyss så blev skärmen helt vit med streck o lite smått o gott. Sen svart. Testade koppla den till tvn och där funkar den nu utan att blivit svart än iaf.

Så vad kan vara fel? Vad kan jag göra? Tacksam för svar. 😅

Permalänk
Medlem

@Baeck:
Sådant brukar i regel tyda på två saker, antingen att skärmen håller på att ge upp, eller att grafik-kortet/chippet gör det.

Med tanke på att det fungerar med en extern skärm, skulle jag tippa på det första.

Och om att den börjat bli varm.
Jag skulle råda dig att rensa den från damm, framför allt där den har luft utblåset, då det på 5år troligtvis har samlats en del där som blockerar luft flödet, detta kräver dock att den öppnas upp.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader:

När skärmen var svart och jag kopplade in den till tvn så kom skärmen igång på datorn igen. Idag har det inte hänt nån gång. Kör datorn som vanligt. Det flimrade till en gång dock.

Har aldrig öppnat en laptop innan och är nog inte bekväm me det Öppna går nog bra men sen att få ihop den igen och att den funkar som den ska är mer osäkert. Och på min modell är det ju extra avancerat med att behöva knäcka upp tangentbord och allt.

Att byta skärm ser relativt enkelt ut, bara jag vet vilken man ska köpa..om det nu är det som behövs. Behöver nytt batteri oxå. Kanske bäst att slänga skiten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baeck:

Att byta skärm ser relativt enkelt ut, bara jag vet vilken man ska köpa..om det nu är det som behövs. Behöver nytt batteri oxå. Kanske bäst att slänga skiten

Att byta skärm på en bärbar är inte särskilt komplicerat, dock så är det en del pill med att ta bort täcklister etc. och för att veta vilken skärm det är man ska köpa, krävs det dock att den monteras av så att man kan se dess modell/partnummer.

Men med tanke på det andra också, hade jag kört på så länge det fungerar, men haft i åtanke att den kan ge upp när som, och varit redo till att köpa en ny när den gör det.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader:

Så du tror det är lcdn som är på väg att ge sig? Vart köper man sånt bäst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baeck:

Så du tror det är lcdn som är på väg att ge sig? Vart köper man sånt bäst?

Kan inte svära på att det är den som är problemet.
Tyvärr så är det att köpa från utlandet när det kommer till sådana reservdelar till bärbara.
Amazon är en bra sida när det kommer till sådant, dock så skickar inte alla säljare till Sverige.
Hittade också denna sida, som i stort sätt bara säljer displayer:
LaptopScreen
Här är troligtvis den som passar till din
ASUS X53S Replacement Part Type LCD Screen Only
Och det verkar som de skickar till hela världen.
Gjorde en snabbkoll till vad det skulle kosta att skicka till Sverige, och det låg på runt 20$ inklusive (transport) försäkring.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader:

Nu blev skärmen svart ganska snabbt efter uppstart. Testade igen att koppla in till tvn men denna gång hände inget. Verkar som den blev svart så fort jag börjar använda den. Hårddisken verkar snurra på som vanligt.

Vad tror du om en ominstallation av Windows?

Nu lyckades datorn vara igång ett bra tag men så fort jag börjar använda den till exempel starta webbläsare så blir skärmen svart 😡

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baeck:

Vad tror du om en ominstallation av Windows?

Kan vara värt att prova, men jag är tveksam om det skulle bli ngn skillnad, men man vet aldrig förrän man provat.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.