Min MacBook Pro (Långt inlägg)

Permalänk
Medlem

Min MacBook Pro (Långt inlägg)

Hej,

Ville bara skriva av mig lite.
Du behöver inte läsa allt, och ligger inlägget på fel ställe ber jag så hemskt mycket om ursäkt.

Har länge velat berätta för någon om hur nöjd jag är med min Macbook pro, då den har varit med om väldigt mycket sedan jag köpte den. Vad vet jag, kanske hjälper det någon att överväga ett köp. Iallafall begagnat marknaden borde vara ett riktigt bra köp.

Jag blev intresserad utav datorer när min pappa kom hem med våran första PC, när jag var mellan 5-6 år gammal. Det är klart att man var helt övertygad om att datorn kunde prata och tänka själv. Det var väldigt spännande och det tog inte lång tid innan man lärde sig hantera muspekaren och tangentbordet. Det var inte förens de första multiplayer spelen kom som jag verkligen blev helt fast. Diablo och Tibia var stora favoriter. Jag kommer aldrig att glömma mina första LAN i kompisarnas källare.

Min pappas bror var tillsammans med en kvinna som ägde en av de större DC++ hubbarna. Det kanske var där det intresset kom. Det pratades hela tiden terabytes och petabytes. Det var en kamp med CD/dvd skivor och mindre mekaniska diskar. Jag har ägt väldigt många datorer genom åren men aldrig en mac. Jag kan säga att "bluescreen" var ett vanligt förekommande problem. Jag förstår än idag inte varför jag har haft så mycket problem med just Windows. Det har alltid krånglat för mig, ofta när jag har haft många processer igång. Under mitt första Dreamhack, installerade jag om Windows 5 gånger. Det slutade med att jag satt med Ubuntu. och varvade med polarens dator.

Jag kommer ihåg under Windows Vista tiden, så kunde jag inte ansluta till nätverket under ett Dreamhack. Jag är såklart ganska vass på datorer själv, men efter 6 timmar med "MS Röj" så var supporten så hyggliga att de ringde in en kille som var med och byggde upp hela Dreamhacks nätverk. Han hade med sig USB minnen med program, körde kommandon i terminalen, svor, och installerade om operativsystemet för mig minst 2 gånger. Han bytte nätverkskort. Bytte ethernet kabeln osv. Tillslut fick jag mitt egna subnät som han försökte ansluta till men vi fick aldrig igång det. Otroligt konstigt och fantastiskt intressant kommer jag ihåg. Tror aldrig det har varit så mycket uppslutning vid min sittplats.

Av någon anledning så känns det som om att varenda dator jag har haft så fallerar den över ganska kort tid, 1-2 år. Såklart efter att hemsidor och program blir allt mer avancerade. Man fick lära sig tidigt vad CCleaner var för något. En tidig backup på operativsystemet var ett måste. Jag har fortfarande hårddiskar fulla med filer sparade någonstans i mitt rackskåp numrerade efter årtal av återställningar.

När jag flyttade till egen lägenhet, och fick för första gången riktigt snabbt internet, så köpte jag mig en Alienware laptop. Den fungerade ganska bra det första året, tills jag skaffade mig en flickvän från Öland av alla ställen. Det var mellan 3,5-4 timmars restid enkelresa, med tåg och buss. Min Alienware hängde med varenda helg, tills den dagen konstruktionen som håller skärmen i upprätt läge gick sönder. Det började med att den lätt fälldes ner under användning tills den inte fungerade alls. Ett par varv med silvertejp de sista veckorna fick duga.

Jag har alltid officiellt varit emot Mac's, men i hemlighet beundrat designen och programmen Apple utvecklar. Under 2013, började en jobbarkompis (Apple freak) berätta om sin Imac. Han förklarade hur smidigt allting var och jag kom såklart med lite dumma påståenden och tragiskt opåläst kritik. Men efter många diskussioner, så tryckte jag tillslut på köp knappen på Apples hemsida.

Det var under vintern 2013. Jag satt som vanligt med min stationära dator och startade om Utorrent, för sista gången, som kraschade för mig var tredje timma. Jag testade alla olika versioner av programmet men hur jag än gjorde så blev filer korrupta pga att det kraschade så ofta. Av en ren tillfällighet så surfade jag in på Apples hemsida. Det var lite av ett impulsköp, men jag köpte mig en helt ny MacBook Pro (Retina, 15 tum, sent 2013). I7 och 16GB ram och Nvidia Geforce GT 750M.

En trettiotusen kronor fattigare, måste jag erkänna att jag hade lite ångest över vad jag precis hade gjort.

Väl hemma, packade jag upp den. Jag var helt begeistrad över hur läcker den var. Hur snabb den var. Min första SSD disk, känslan var otrolig. Då macbooken är uppkopplad mot mitt rackskåp hela tiden så har jag i princip obegränsat utrymme och allt lagras ju då externt från datorn. Jag var helt såld. Diverse program köptes in, som hela Adobe serien, lightroom... photoshop... osv.

Under två år, pluggade min dåvarande flickvän i Örebro. Jag åkte tåg dit under helgerna. Fyra timmars enkel tågresa med två byten... Macbooken var alltid uppe. Tittade film och surfade med delat nätverk med iphonen. Har aldrig upplevt att skärmen har haft några som helst problem att hålla sig uppe. Den är lika stadig i skrivande stund som när jag öppnade "locket" första gången.

Det finns inte många repor alls. Visst är jag rädd om saker och ting men den här datorn har varit med om saker som ingen bärbar dator ska förvänta sig att ta sig igenom. Som den gången jag var i Egypten 2014, när min resväska öppnade sig under transport och jag fick samla ihop mina ägodelar på transportbandet, varpå min dator kom sist nerför rutschkanan.

Ja... Den har varit med om väldigt mycket. Jag har såklart tappat datorn någon gång i farten, och spillt flera glas med Cocacola över tangentbordet. Senaste gången blev jag så trött på det att jag bokstavligen sköljde datorn under vattenkranen för att undvika klippiga tangenter efteråt... Och den startade som ingenting när den torkat i ugnen, dagen efter.

Kanske mest ihågkommen är det som urartade den där gången jag och min nuvarande flickvän var extra "intima" över köksbordet. Jag kanske inte behöver gå in på detaljer..... Men det fanns tända ljus, varpå min Macbook med sin öppna skärm "stöttes" allt närmare ljusen. Det tog säkert en kvart, innan jag upptäckte vad macbooken hade utsatts för. Jag fick såklart panik. Skärmens baksida var helt svart. Den var så varm att jag inte kunde hålla i den. Stängde genast av den, torkade med en blöt trasa och "polerade" bort sotet som ettsat sig fast i skärmen precis över det upplysta äpplet.

Startade datorn precis som vanligt någon timme senare. Det syns ingenting från den öppna låga som hade dansat längs skärmen...

Jag använder datorn fortfarande dagligen, kanske inte lika hårt, men den agerar både HTPC, speldator och som klient till min rackserver. Använder fyra olika operativsystem via både Parallels, vmware och bootcamp. Jag är också ägare av en ny Imac, som agerar köks TV. En Mac mini som streamar film till projektorn och diverse Ipads och Iphones genom åren. Jag hoppas nu innerligt att nästa Macbook jag köper, kommer att vara utav samma utomordentliga kvalité och ge mig samma trygga användande. Har jag haft tur, eller är alla Macs så här väl framtagna?

Jag har aldrig behövt installera om min Macbook Pro. Visst har jag uppgraderat macOS då den har frågat om det men jag har aldrig varit utför ett allt-för-länge snurrande regnbågshjul. Om något program bråkat så tvångsavslutas de utan problem. Det är jag som bestämmer och vill jag stänga ett program så ska det tammef*n avslutas, och det gör det. Det finns inte en synlig skråma, om jag inte visar och pekar vart du ska titta. Jag tror helt enkelt inte att om jag torkar av skärmen nu och lägger ner den i sin förpackning igen så kommer inte nästa person som tar upp den anta att datorn ens varit använd tidigare.

Ja, jag är så fruktansvärt nöjd med min Macbook Pro, (som jag köpte för typ fyra och ett halvt år sedan nu) att jag har svårt att föreställa mig hur oerhört smidigt och snabbt mitt digitala liv faktiskt har rullat på under de här åren. Visst gör man vissa uppoffringar, man får inte samma muskler/möjligheter som i en värsting PC. Men jag, en gång mackritiker och seriös spelnörd har lyckats hitta och bekräftar nu vad som är och förhoppningsvis kommer att vara min bästa vän under många år framöver.

Tack för att du läst, jag behövde bara skriva av mig lite, jag har tyvärr inte tid att kontrollera min stavning, särskrivningar eller konstiga formuleringar, utan lämnar här av vad jag har skrivit från hjärtat.

Bästa hälsningar,
Alex och hans MacBook Pro.

Permalänk
Medlem

Härlig berättelse! Men jag måste tyvärr vara den som är den och säga att det låter lite osannolikt alltihopa och även tämligen motsägelsefullt. Jag menar, rädd om datorn sägs det, sedan spills litervis med kola, skiten spolas i vatten rätt upp och ner och sedan får hela härligheten jäsa i ugnen Och Machatare som köper Mac

Men men, roligt att du till sist hittat hem

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Hedersmedlem

Kul för dig att du har hittat det du gillar. Jag är inte intresserad av att starta ett krig här så det enda jag tänker svara på är nedanstående vilket illustrerar det största problemet jag har med Apple.

Skrivet av Ehlaana:

En trettiotusen kronor fattigare, måste jag erkänna att jag hade lite ångest över vad jag precis hade gjort.

Trettio. Tusen. Kronor. För en dator som specifikationsmässigt inte ens är värd en tredjedel av det priset. Över hälften av alla i min klass har Macs, jag har provat och visst är kvalitén på dem fin men jag har aldrig förstått och kommer aldrig att förstå hur folk betalar sådana hutlösa överpriser för datorer med äpplen på. Ledsen.

Over and out för det här känns farligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Kul för dig att du har hittat det du gillar. Jag är inte intresserad av att starta ett krig här så det enda jag tänker svara på är nedanstående vilket illustrerar det största problemet jag har med Apple. Trettio. Tusen. Kronor. För en dator som specifikationsmässigt inte ens är värd en tredjedel av det priset. Över hälften av alla i min klass har Macs, jag har provat och visst är kvalitén på dem fin men jag har aldrig förstått och kommer aldrig att förstå hur folk betalar sådana hutlösa överpriser för datorer med äpplen på. Ledsen.

Over and out för det här känns farligt.

Skickades från m.sweclockers.com

"Jag vill inte elda, men jag tänkte elda och drar nu upp mina nidbildsöverdrifter om Mac"

När man är ung är datorer som en pillerileksak. Mer pill = mer kul. När man blir äldre blir datorn med ett verktyg, och då är det inte lika roligt med pill alltid, då vill man att skiten bara ska fungera för det mesta. Människor som alrig tyckt om pill från första början känner lite samma ska. Dessa är i regel vuxna människor med jobb och är beredda att betala för en strömlinjeformad upplevelse där allt "bara funkar". In kommer Apple Mac passar inte alla, men den passa bra för väldigt många egentligen, och väldigt bra för en viss typ av människor. Och hur löjligt du än kanske tycker det är så finns det även en icke oansenlig mängd människor som är beredda att betala för en maskin som inte ser ut som en teknodrom.

Dessa saker är såklart svåra få gehör för på ett teknikentusiastforum där prestanda är allt

30 papp är mycket pengar, men så hemskt som du påstår var det inte. Den var ju lätt värd 20-25 papp på sin tid i enbart prestanda och konstruktion. Lägg på hållbarheten, smidiga uppdateringar, sällan problem med fragmentering eller märkliga random fel och i princip fri från virus och den mesta skadliga koden där ute. Det går fortfarande utmärkt som privatperson att skippa antivirusprogram och leva enbart på uppdateringar. Andra generationens Macbook Pro höll oerhört hög kvalitet. Min maskin från 2010 har varit mig trogen ända fram till häromdagen då hårddisken gav upp.

Att du kanske inte ser dessa saker som problem värda att betala för eller t ex inte uppskattar pekplattan gör den inte överprisad

Visst är det möjligt att få en bra Windows-dator. Men det är lite av ett lotteri.

Sen finns det faktiskt även objektiva utvärderingar som talar för att priset är värt det i slutändan: http://cornucopia.cornubot.se/2016/10/ibm-mac-billigare-windo...

God dag

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Jag måste bara hålla med om det mesta.

Har också växt upp med datorer (allt från Commandore64 och framåt) och varit lite av en applekritiker.
Men jag köpte första Macbooken som kom som unibody och hade den några år och blev frälst

Köpte inför studieperioden en nyare för att klara CAD och andra lite tyngre program och är lika nöjd med denna.

Den kanske kostar snäppet mer än en likvärdig dator. Men så stor skillnad är det inte om man ska köpa likvärdig produkt. Då menar jag inte att jämföra i7 mot i7 enbart. Utan storleksmässigt, batteritid, utseende osv.

Givetvis får man mer för pengarna för en PC. Men då Windows är byggt för att fungera med tusentals olika uppbyggnationer av delar så är MacOS lite lättare att optimera då de inte har lika många komponenter att stödja.

Jag spelar fortfarande en hel del så jag har givetvis en windows-PC (stationär) också för att kunna komma undan lite billigare och att kunna spela samtliga spel.

Men min laptop kommer nog alltid att vara en Macbook (även om jag blev lite besviken på den med touchbar..).

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

Velar hela tiden fram och tillbaka mellan mac och windows. Den dagen det kommer en Macbook pro med ett 1050ti eller bättre kommer jag aldrig ta i en Windowsburk igen.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Angående priset på dessa MBP:s, så har det diskuterats tidigare i forumet och ingen har vad jag sett lyckats bevisa att de är överprisade, med tanke på sin hårdvara.

Köper du en valfri Dell, HP eller vad det nu är med motsvarande prestanda/hårdvara kostar den lika mycket.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Velar hela tiden fram och tillbaka mellan mac och windows. Den dagen det kommer en Macbook pro med ett 1050ti eller bättre kommer jag aldrig ta i en Windowsburk igen.

Snart kan du välja nästan vilket grafikkort du vill

https://www.macrumors.com/2017/06/06/macos-high-sierra-extern...

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Trevlig story :). Köpte min för att titta på film i hög upplösning och för det duger den utmärkt :).

Permalänk
Medlem

Bytte min Macbook i år, efter 8 år i trogen tjänst. Blev tyvärr en laptop-PC den här gången.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Snart kan du välja nästan vilket grafikkort du vill

https://www.macrumors.com/2017/06/06/macos-high-sierra-extern...

Vi är redan där, kör en asus rog station 2 med ett 1080 hybrid till min Mbp 15...
Mjukvaran är inte 100% än så hot plug är att glömma men jag har galet bra tryck i windows och osx på extern skärm.
Går att ordna på den interna också men inte orkat harva

Permalänk
Medlem

Kör både Macbook och Pc parallellt och den datorn jag har mest problem med är Apple tyvärr. Har kört Mac sedan -89 av och till samt pc sedan -96. Många har ju det som argument att en Mac bara rullar och aldrig strular, vilket inte alltid stämmer. Är inne på min tredje Macbook sedan ett antal år tillbaks och visst fasen strular de emellanåt. Vad det gäller byggkvalité så finns det på PC också men då måste du också lägga lite pengar. Man kan ju liksom inte jämföra en macbook med en tretusen kronors laptop från Mediamarkt.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Skrivet av GilbertG:

Snart kan du välja nästan vilket grafikkort du vill

https://www.macrumors.com/2017/06/06/macos-high-sierra-extern...

Detta gills ej

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

@SimpanDirr
Varför duger inte RX Pro 560 eller extern lösning? Du kommer aldrig se en Mac ämnad för spelande.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Angående priset på dessa MBP:s, så har det diskuterats tidigare i forumet och ingen har vad jag sett lyckats bevisa att de är överprisade, med tanke på sin hårdvara.

Köper du en valfri Dell, HP eller vad det nu är med motsvarande prestanda/hårdvara kostar den lika mycket.

Problemet är snarare att instegsmodellerna är väldigt dyra där den billigaste MBPn med 2.3Ghz i5, 8GB RAM och 128GB SSD kostar över 15.000kr och att tröskeln för att engagera sig i Apples ekosystem är relativt hög. Att de tar hutlöst betalt för smärre uppgraderingar (2200kr för 8GB extra RAM, någon? 2500kr för 128GB SSD?) är dessutom en vidrig affärsstrategi och att datorerna utformas på sådant vis att privata uppgraderingar är omöjliga är enbart för att kunna suga ut kunderna så mycket pengar som möjligt.

Jag har själv haft en MBP men gillade den inte av flera anledningar: OSX betedde sig märkligt, konstant 'snurrande', extremt lättrepad aluminiumfinish etc. Trackpaden var dock helt gudomlig och designen är även den väldigt trevlig.

Det är tråkigt att se hur svårt det verkar vara för folk att ha en neutral syn på saker och ting och just Appleälskare i synnerhet tycks ha otroligt svårt att ta till sig fel och brister bland produktutbudet och tillbakavisar eventuell kritik med alla möjliga befängda påståenden. Vad gäller Windows är det naturligtvis så att det finns betydligt fler felkällor då mjukvaran måste anpassas efter hundratusentals olika hårdvarukombinationer men jag har aldrig haft några större bekymmer med Windows och tror att det i de flesta fall beror på 'SBS' vilket mer eller mindre bekräftas av TS historier.

Så länge man sköter om sin dator så spelar det ingen större roll vilket operativsystem man använder men störst stabilitet får man nog med OSX eller t.ex. Arch som konfigureras från grunden efter eget tycke. Att MacOS/OSX i själva verket är ett UNIX-system baserat på BSD är det få som känner till.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Jag har ungefär samma historia som du (även om jag antagligen är 10-15 år äldre, började själv med C64). Bytte till Mac 2013 efter 20 år med PC och har inte ångrat mig en sekund. Windows är så jävla kass, fattar inte att det säljer.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidnus:

Jag har ungefär samma historia som du (även om jag antagligen är 10-15 år äldre, började själv med C64). Bytte till Mac 2013 efter 20 år med PC och har inte ångrat mig en sekund. Windows är så jävla kass, fattar inte att det säljer.

Din iMac eller Macbook är tekniskt sett en PC men jag antar att du med Mac menar OSX. Jag är inte ute efter att dra igång något slags flamewar men att påstå att 'PC' är kasst visar på hur låg kunskapnivån är bland många som lovordar Mac/OSX.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Jag kommer aldrig mer köpa en Windowslaptop, egentligen av den enkla anledningen att jag hittills aldrig hittat en sådan med lika bra pekplatta som den på min Macbook Air.

Däremot kommer jag förmodligen inte byta ut min stationära Windowsdator mot en Apple-motsvarighet, mest för att det inte finns någon.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Problemet är snarare att instegsmodellerna är väldigt dyra där den billigaste MBPn med 2.3Ghz i5, 8GB RAM och 128GB SSD kostar över 15.000kr och att tröskeln för att engagera sig i Apples ekosystem är relativt hög. Att de tar hutlöst betalt för smärre uppgraderingar (2200kr för 8GB extra RAM, någon? 2500kr för 128GB SSD?) är dessutom en vidrig affärsstrategi och att datorerna utformas på sådant vis att privata uppgraderingar är omöjliga är enbart för att kunna suga ut kunderna så mycket pengar som möjligt.

Jag har själv haft en MBP men gillade den inte av flera anledningar: OSX betedde sig märkligt, konstant 'snurrande', extremt lättrepad aluminiumfinish etc. Trackpaden var dock helt gudomlig och designen är även den väldigt trevlig.

Det är tråkigt att se hur svårt det verkar vara för folk att ha en neutral syn på saker och ting och just Appleälskare i synnerhet tycks ha otroligt svårt att ta till sig fel och brister bland produktutbudet och tillbakavisar eventuell kritik med alla möjliga befängda påståenden. Vad gäller Windows är det naturligtvis så att det finns betydligt fler felkällor då mjukvaran måste anpassas efter hundratusentals olika hårdvarukombinationer men jag har aldrig haft några större bekymmer med Windows och tror att det i de flesta fall beror på 'SBS' vilket mer eller mindre bekräftas av TS historier.

Så länge man sköter om sin dator så spelar det ingen större roll vilket operativsystem man använder men störst stabilitet får man nog med OSX eller t.ex. Arch som konfigureras från grunden efter eget tycke. Att MacOS/OSX i själva verket är ett UNIX-system baserat på BSD är det få som känner till.

SBS var det någon som sa... Själv och de jag känner med Mac, har aldrig haft några som helst problem. Min har snurrat sedan 2013 tills jag sålde den för någon vecka sedan. Införskaffade den nya 13" och är helnöjd, trots att jag inte tog några uppgraderingar.
Gör inga tunga grejer ute i fältet just nu, så kände inte att jag behövde kosta på den så mycket.

Men tar du valfri laptop med Windows och köper den med samma hårdvara, så kostar de lika mycket. Visst kan du säkert komma billigare undan, om du köper en sämre utrustad och har kunskapen hur du uppgraderar själv, men då har du en tjocklaptop som väger bly....

Skrivet av ågren:

Din iMac eller Macbook är tekniskt sett en PC men jag antar att du med Mac menar OSX. Jag är inte ute efter att dra igång något slags flamewar men att påstå att 'PC' är kasst visar på hur låg kunskapnivån är bland många som lovordar Mac/OSX.

Spelar ingen roll om personerna gillar OSX eller Windows, finns folk som säger PC om Windows och Mac om OSX i bägge läger.. Dock är bägge en PC.
Så kunskapsnivån har inget med val av OS...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

"Jag vill inte elda, men jag tänkte elda och drar nu upp mina nidbildsöverdrifter om Mac"

När man är ung är datorer som en pillerileksak. Mer pill = mer kul. När man blir äldre blir datorn med ett verktyg, och då är det inte lika roligt med pill alltid, då vill man att skiten bara ska fungera för det mesta.

Ah, den enda sanningen. Hör här! Så fort du blir äldre så måste du lämna tillbaka ditt "gillar å pilla med saker"-kort.
På ett forum som Sweclockers.
...
Jag undrar vart cut off-en ligger från ung till äldre dock?
När måste jag lämna in mitt kort?

Visa signatur

Close the world, txEn eht nepO.

Permalänk
Medlem

Loggade in bara for att kommentera. Kopte min mac februari 2013, en 13 tumare. Varit skeptiskt lange och hade en "gaming" laptop men ville testa da alla mina vanner kopte det da. Slutade med att jag donerade gaminglaptopen till min pappa och anvander nu fyra ar senare fortfarande min mac dagligen med sina 7(!) timmars batteritid vid filmtittande, ultimata travelcompanionen. Funkar utmarkt till civilingenjorsstudierna med native terminal + unix.

Till det negativa. Jag betalade drygt 8500 SEK vilket jag tyckte var fantastiskt. Som tidigare namnts sa kostar instegsmodellen drygt 13-15K idag vilket e helt bisarrt. Skulle aldrig fa for mig att lagga sa mycket. Darfor ar en ny mac inget som finns i mina drommar. Dock knatar min p fantastiskt fortfarande med SSD + bytt optisk mot HDD + 16g Ram

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

SBS var det någon som sa... Själv och de jag känner med Mac, har aldrig haft några som helst problem. Min har snurrat sedan 2013 tills jag sålde den för någon vecka sedan. Införskaffade den nya 13" och är helnöjd, trots att jag inte tog några uppgraderingar.
Gör inga tunga grejer ute i fältet just nu, så kände inte att jag behövde kosta på den så mycket.

Om man ens behöver överväga att rensa datorn med t.ex. Malwarebytes är det helt uppenbart att det beror på SBS och den vanligaste orsaken till att Windowsdatorer blir 'slöa' med tiden är en kombination av att folk fyller dem med skit och struntar i defragmentering.

Skrivet av DaBone:

Men tar du valfri laptop med Windows och köper den med samma hårdvara, så kostar de lika mycket. Visst kan du säkert komma billigare undan, om du köper en sämre utrustad och har kunskapen hur du uppgraderar själv, men då har du en tjocklaptop som väger bly....

Skillnaden är att du kan få en Windowsdator från ca 2000kr och vill du ha den konfigurerad på ett visst sätt väljer du helt sonika en annan modell.

Apple vet att folk är så illa tvungna att köpa det de erbjuder om de vill kunna använda OSX på språng och de tar duktigt betalt för det. Även om du så bara vill ha en surfdator tvingas du punga ut 11.000kr för den billigaste MBAn. Vill du dessutom ha den konfigurerad på ett visst sätt tar de även där vansinnigt mycket betalt för småsaker eftersom det saknas alternativ och de gjort det omöjligt att uppgradera på egen hand.

Det spelar ingen roll hur mycket man än älskar Apple, hur kan någon vid sina sinnes fulla bruk rättfärdiga 128GB lagring eller 8GB RAM för 2500kr, uppgraderingar som kostar dem max någon hundring inkl. lagerföring av alternativa modeller.

Men det är som vanligt med er Apple-fanatiker, skygglappar på och försvara Cook ända in i kaklet...

Skrivet av DaBone:

Spelar ingen roll om personerna gillar OSX eller Windows, finns folk som säger PC om Windows och Mac om OSX i bägge läger.. Dock är bägge en PC.
Så kunskapsnivån har inget med val av OS...

Det jag menade var att folk som säger att Windows 'suger' och liknande påståenden oftast inte ens vet varför deras datorer t.ex. är väldigt långsamma och i de flesta fall beror det faktiskt på användaren själv.

Att slänga ur sig att Windows är sämst utan någon som helst förklaring eller motivering är bara löjligt. OSX är f.ö. ett mycket kompetent operativsystem, det är mest Apples affärsmodell jag har problem med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Kommer själv från en "PC" bakgrund, började med Atari ST och har väl bara kört olika Windows maskiner fram tills rätt nyligen. Sitter numer 50/50 med Windows/OSX, både privat och på jobbet inom en rätt stor IT-avdelning. Och mina två ören är lite att jag förstår att folk som gått ifrån äldre och framför allt billigare windows maskiner till Mac produkter blir väldigt frälsta och tycker saker bara fungerar etc. Men blir oftast att man jämför lite äpplen med päron ( ). En modern NUC eller en XPS eller något annan trevlig produkt med W10, 8GB ram och SSD är också miltals bättre än datorerna vi satt med förr. Och faktiskt så har jag generellt mer problem både på jobbet och privat med macar än moderna windows maskiner. Precis som Windows maskiner (om inte värre) är de i princip obrukbara nu mer om de har 4GB ram och HDD osv. Tycker även att finder och spotlight är riktigt mög...

iMac och Macbookpro är fantastiska produkter, men som sagt, de ska jämföras med PC utbudet idag och inte vad man satt med för 10 år sedan. Men med det sagt så är de dock starka i respektive klass oavsett. Sen har ju apple (och haft) en del mindre smickrande produkter.

Permalänk
Skrivet av GilbertG:

@SimpanDirr
Varför duger inte RX Pro 560 eller extern lösning? Du kommer aldrig se en Mac ämnad för spelande.

Ett pro 560 klarar knappt moderna spel med 60fps +. Extern lösning är jobbigt pga av plats, utseende samt bökigt att bära med sig.

Inte ämnad för spelande med när Macbook pro 15" hade ett gtx 750M gick det faktiskt lira endel.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Avstängd

Apple har monopol på macOS-datorer.
Microsoft har inte monopol på Windows-datorer.

Själv kör jag Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Din iMac eller Macbook är tekniskt sett en PC men jag antar att du med Mac menar OSX. Jag är inte ute efter att dra igång något slags flamewar men att påstå att 'PC' är kasst visar på hur låg kunskapnivån är bland många som lovordar Mac/OSX.

PC vs Mac är oftast de benämningar man använder. Jag förstår inte poängen med ditt inlägg. Alla vet vad jag menar. Hade du dessutom läst vad jag skrivit hade du sett att jag haft Windows / MS Dos dator de senaste 20 åren så nog vet jag vad skillnaden / likheten är.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Om man ens behöver överväga att rensa datorn med t.ex. Malwarebytes är det helt uppenbart att det beror på SBS och den vanligaste orsaken till att Windowsdatorer blir 'slöa' med tiden är en kombination av att folk fyller dem med skit och struntar i defragmentering.
Skillnaden är att du kan få en Windowsdator från ca 2000kr och vill du ha den konfigurerad på ett visst sätt väljer du helt sonika en annan modell.

Har väl inget med SBS att göra, om man behöver rensa eller kolla läget med t.ex. Malwarebytes. Eller är du en sådan som kör utan antivirus också? I sådana fall bör du börja använda OSX istället..

En Windows dator för 2000kr har ju självklart en väldigt bra skärm, tangentbord/pekplatta och en snabb PCIe-SSD....
Ska du köpa till och byta ut skärmen går det på runt 5000kr, tangentbord/pekplatta är ju tveksamt om de går att byta ut och sedan lär du få svårt att få dit något annat än en vanlig SSD. Sen har du att processor, RAM och grafikkort ska passa... och få rätt kylning.

Skrivet av ågren:

Apple vet att folk är så illa tvungna att köpa det de erbjuder om de vill kunna använda OSX på språng och de tar duktigt betalt för det. Även om du så bara vill ha en surfdator tvingas du punga ut 11.000kr för den billigaste MBAn. Vill du dessutom ha den konfigurerad på ett visst sätt tar de även där vansinnigt mycket betalt för småsaker eftersom det saknas alternativ och de gjort det omöjligt att uppgradera på egen hand.

Det har dykt upp allternativ, men de har inte blivit några succéer direkt. De kostar nämligen lika mycket..

Skrivet av ågren:

Det spelar ingen roll hur mycket man än älskar Apple, hur kan någon vid sina sinnes fulla bruk rättfärdiga 128GB lagring eller 8GB RAM för 2500kr, uppgraderingar som kostar dem max någon hundring inkl. lagerföring av alternativa modeller.

Så länge folk är villiga att betala för det, så tas det betalt... ganska logiskt. Men så är det när man har en produkt som man är ganska ensam om och är eftertraktad.
Tycker också det kostar mycket, men sett till konkurrens och svårigheter att uppgradera i efterhand då sakerna är fastlödda, är det inte konstigt att det tas lite extra betalt. Klaga istället på att det inte finns någon bra konkurrens i segmentet..

Är väl bara att titta på Intel och AMD den sista tiden. Nu har AMD fått till en konkurrerande produkt och vips så är spelplanen förändrad..

Skrivet av ågren:

Men det är som vanligt med er Apple-fanatiker, skygglappar på och försvara Cook ända in i kaklet...
Det jag menade var att folk som säger att Windows 'suger' och liknande påståenden oftast inte ens vet varför deras datorer t.ex. är väldigt långsamma och i de flesta fall beror det faktiskt på användaren själv.

Själv låg det långt inne innan jag skaffade mig min första MBP och det var flera år av tveksamheter innan jag slog till. Skaffade först en HP Elitebook för 24k, innan jag köpte MBP för tror det var 22k. MBP var ljusår bättre, men det tog ett tag att lära sig den.
Nu sen Windows 10 våldförde sig på mina datorer, så gick jag över helt till OSX och får exem varje gång jag hjälper någon med ett Windows-system. Sådan skillnad!

Skrivet av ågren:

Att slänga ur sig att Windows är sämst utan någon som helst förklaring eller motivering är bara löjligt. OSX är f.ö. ett mycket kompetent operativsystem, det är mest Apples affärsmodell jag har problem med.
Skickades från m.sweclockers.com

Affärsmodellen är efter konkurrensen... och de är inte ensamma om att utnyttja detta. Ett företags största uppgift, är att dra in pengar. Inte att ge bort saker..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Är också väldigt nöjd med min macbook air, bra för skolarberte osv. Dock fick jag den av skolan så inte lagt några större summor på den. Blir lätt att jag köper ut den från skolan när jag gått ut nian, kommer kosta 1000kr

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Har väl inget med SBS att göra, om man behöver rensa eller kolla läget med t.ex. Malwarebytes. Eller är du en sådan som kör utan antivirus också? I sådana fall bör du börja använda OSX istället..

Nja, jag har Windows Defender mest p.g.a. att det finns i Windows 10 per automatik. Så länge man har en korrekt konfigurerad brandvägg, inte klickar på okända länkar hejvilt eller kör overifierade .exe-filer så är risken att man råkar ut för ett virus lika med noll och om man nu verkligen är orolig över att drabbas av virus är det nog snarare GNU/Linux man bör välja då det blir vanligare och vanligare att skadlig kod riktas mot OSX i takt med att användarbasen ökar.

Skrivet av DaBone:

En Windows dator för 2000kr har ju självklart en väldigt bra skärm, tangentbord/pekplatta och en snabb PCIe-SSD....
Ska du köpa till och byta ut skärmen går det på runt 5000kr, tangentbord/pekplatta är ju tveksamt om de går att byta ut och sedan lär du få svårt att få dit något annat än en vanlig SSD. Sen har du att processor, RAM och grafikkort ska passa... och få rätt kylning.

Är det något fundamentalt fel på din läsförståelse eller missförstår du mig bara med flit? Jag har ju påpekat klart och tydligt att Apples premiumodeller (t.ex. MBP) är väldigt rimligt prissatta och att motsvarande Windowsdatorer ligger på samma prisnivå, det jag har invändningar mot är att de 'översäljer' (känner ej till någon svensk översättning av upselling) sina kunder.

En överväldigande majoritet som köper laptops använder dem till att surfa på nätet, använda ordbehandlingsprogram och strömma film och musik, något man kan göra lika bra på en C2D med 4GB RAM. Apple erbjuder inte någon billigare instegsmodell eftersom de vet att det skulle kannibalisera på försäljningen av deras dyrare modeller vilket är anledningen till att den absolut billigaste datorn i sortimentet kostar 11.000kr.

Jämför man MBA med likvärdiga Windowsdatorer som denna så är MBA underlägsen i varenda avseende förutom trackpaden. ASUS-datorn har mer än dubbelt så hög upplösning (högre än Apples s.k. Retina), bättre processor, större lagringsutrymme, betydligt snabbare RAM och dessutom ett kompetent grafikkort till ett pris som är 2000kr lägre än Apples instegsmodell.

Dold text
Skrivet av DaBone:

Så länge folk är villiga att betala för det, så tas det betalt... ganska logiskt. Men så är det när man har en produkt som man är ganska ensam om och är eftertraktad.
Tycker också det kostar mycket, men sett till konkurrens och svårigheter att uppgradera i efterhand då sakerna är fastlödda, är det inte konstigt att det tas lite extra betalt. Klaga istället på att det inte finns någon bra konkurrens i segmentet..

Är väl bara att titta på Intel och AMD den sista tiden. Nu har AMD fått till en konkurrerande produkt och vips så är spelplanen förändrad..

Så du anser det vara OK eftersom det inte finns några alternativ? Apple gjorde ändringar i MBP genom att bl.a. limma och löda fast delar som annars enkelt skulle kunna bytas ut just för att de ska kunna kräma ur 2500kr för 8GB RAM. Fair play enligt somliga?

Återigen, det handlar inte om konkurrensen, det finns många Windowsdatorer som är likvärda MBP när det kommer till specifikationer men det är helt irrelevant eftersom det inte är det vi diskuterar. AMD och Intel är dessutom helt beroende av varandra då de licensierar div. tekniker mellan varandra men jag förstår ditt resonemang kring Intels mjölkande av sina produktserier.

Skrivet av DaBone:

Själv låg det långt inne innan jag skaffade mig min första MBP och det var flera år av tveksamheter innan jag slog till. Skaffade först en HP Elitebook för 24k, innan jag köpte MBP för tror det var 22k. MBP var ljusår bättre, men det tog ett tag att lära sig den.
Nu sen Windows 10 våldförde sig på mina datorer, så gick jag över helt till OSX och får exem varje gång jag hjälper någon med ett Windows-system. Sådan skillnad!

Det är just den här typen av påståenden jag stör mig enormt på och som verkar väldigt vanligt förekommande bland Appleälskare. Vad är det du anser gör OSX till ett bättre operativsystem än övriga alternativ? Har du ens provat någon Linuxdistribution över huvud taget? Varför hyser du ett sånt starkt ogillande mot allt annat än OSX/Apple?

Personligen tycker jag att den största nackdelen med OSX är att det är så oerhört begränsat och att konfigurationsmöjligheterna är lika med noll.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Mac är allt som oftast av utomordentlig kvalité, för priset du betalar är det dock förväntat, men det verkar helt klart som denna maskin överträffar förväntningarna.

Att *nix system är i grunden stabilare än Windows är heller förmodligen ingen som motsätter sig,

Jag får gratulera till vad som i retrospekt verkar vara ett kanonköp!

Jag själv har aldrig tyckt om Aqua (GUIt) och är inte beredd att betala vad en Apple dator av vettiga speccs kostar samt avsaknaden av native dockningsstation för laptops gör det till ett bestämt nej.

Alltid roligt att folk delar med sig av sina positiva erfaranheter! Mer av sådant och mindre rent och skär förakt.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA