Permalänk

Rival 700 - kabeln släpar i mattan

Min gamla favoritmus gav upp och jag köpte en Rival 100 för inga pengar alls.
Inte den absolut bästa kanske men otroligt mycket mus med bra mjukvara för väldigt lite pengar.
Blev frestad att testa någon annan av SS-mössen och jag hittade en Rival 700 på rea.

Men vilken kackig kabel- och kontakteringskonstruktion den har!

Kontakten sitter så otroligt ytligt under musen att dragavlastaren och kabeln släpar i musmattan vilket medför att den kärvar väldigt och kommer att både nötas och nöta mattan. Inte hjälper det heller att plasten är aningens kärv.
Världens alla andra möss har en kabel som löper ut med 4-5 mm höjd men inte Rival 700.

När jag tittar på bilder på webben så verkar det finns två typer av kontakt och dragavlastare. Då menar jag inte att den ena kabeln har kabelstrumpa medan den andra är i plast utan att den vissa har en mera följsam och flersegmenterad avlastare, så som den jag fick med ser ut, medan andra bilder visar en styvare och markant slätare kontakt.

Min tanke var att SS bytt tillverkare, sourcning eller ändrat sin egen konstruktion från att den designades till att den började säljas.
Alternativt att den jag fick tillhör en av de tidiga som legat och dammat på ett lager och att konstruktionen numera är korrigerad.

Det förvånar mig att se en så ofattbart dum lösning att jag undrar hur felet kunna få uppstå och leva vidare.

Har pratat med deras support och de har påbörjat eller ska påbörja en RMA säger de.
Men jag vet inte vad det ska hjälpa om själva den tillverkade delen inte är åtgärdad.

Någon annan som upplevt detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av petterf:

Min gamla favoritmus gav upp och jag köpte en Rival 100 för inga pengar alls.
Inte den absolut bästa kanske men otroligt mycket mus med bra mjukvara för väldigt lite pengar.
Blev frestad att testa någon annan av SS-mössen och jag hittade en Rival 700 på rea.

Men vilken kackig kabel- och kontakteringskonstruktion den har!

Kontakten sitter så otroligt ytligt under musen att dragavlastaren och kabeln släpar i musmattan vilket medför att den kärvar väldigt och kommer att både nötas och nöta mattan. Inte hjälper det heller att plasten är aningens kärv.
Världens alla andra möss har en kabel som löper ut med 4-5 mm höjd men inte Rival 700.

När jag tittar på bilder på webben så verkar det finns två typer av kontakt och dragavlastare. Då menar jag inte att den ena kabeln har kabelstrumpa medan den andra är i plast utan att den vissa har en mera följsam och flersegmenterad avlastare, så som den jag fick med ser ut, medan andra bilder visar en styvare och markant slätare kontakt.

Min tanke var att SS bytt tillverkare, sourcning eller ändrat sin egen konstruktion från att den designades till att den började säljas.
Alternativt att den jag fick tillhör en av de tidiga som legat och dammat på ett lager och att konstruktionen numera är korrigerad.

Det förvånar mig att se en så ofattbart dum lösning att jag undrar hur felet kunna få uppstå och leva vidare.

Har pratat med deras support och de har påbörjat eller ska påbörja en RMA säger de.
Men jag vet inte vad det ska hjälpa om själva den tillverkade delen inte är åtgärdad.

Någon annan som upplevt detta?

Vet ej om det är lösningen på ditt problem men en såhär kanske skulle hjälpa?
https://www.inet.se/produkt/6606626/razer-mouse-bungee

Visa signatur

Intel I7 7770K || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X || Samsung 840 Pro 256GB || Samsung 850 EVO 500GB || WD Red 2TB || MSI Z270 GAMING PRO CARBON || Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || Corsair RM750x 750W || Cooler Master Hyper 212 EVO || Acer 27" Predator XB271HUA || Qpad MK-50 || Fractal Design Define S || Steelseries Rival 300 || Sennheiser PC350 SE ||

Permalänk

Jo en väg kring problemet är det helt klart.
Men att behöva ha en sådan är inte så lockande.

Jag har fått min RMA godkänd i alla fall så på något sätt bekräftar man att det behöver kontrolleras eller redan är känt.

Jag återkommer med en uppföljning av hur allt fortskrider.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Sent svar, men första modellerna av Rival 700 hade problem med att kabeln släpade i mattan. Modellen som vi hade i testlabbet var i från den batchen men hade lyckligtvis inte det problemet. Jag skulle rekommendera att du pratar med SS eller återförsäljare för att reklamera denna. Borde inte vara något problem

Permalänk

@Kenneth:

Tack för återkopplingen. Kunde nästan gissa på något sådant.
Steelseries support har varit väldigt trevliga i mångt och mycket men när det gällde detta ärende kändes det som att de visste något men inte ville säga det. Efter att jag skickade in foton godkände de en RMA direkt men de undvek de helt sonika mina frågor om en ny 700 skulle lösa mitt problem eller inte. De bad mig bara skicka den till Danmark för mycket pengar för att sedan få en motsvarande summa tillgodo i deras webbshop med köp inom 60 dagar eller jag förlorar pengarna.

Jag förtydligade mig och frågade om nya 700:or inte har dessa problem eller om det kan kan bli så att jag behöver returnera en efter en till dem om de är tillverkade på det här sättet. Konstruktionen/produktionen/sourcningen av anslutning och kabel är en klar miss.
Då svarade de på något annat och bad mig skicka in den bara.

Sådana villkor vill inte jag ha så jag returnerade den till Komplett istället vilka utan krusiduller löste min retur och kredit. Kudos Komplett!

Eftersom att SS hade bilder och serienummer hade de enkelt kunnat hantera detta istället för att låtsas om som att man inte uppfattade min oro och mina frågor.
Jag står över Rival 700 för jag vill inte behöva gå igenom det här tramset igen.

När nästa version kommer kanske jag testar den.

Jo, jag hade ju köpt tillhörande färgade paneler till 700:an också vilka jag ville returnera då jag inte behövde dem.
Men då de kräver spårbart paket skulle det gå så mycket pengar på frakt att jag inte skulle få något kvar egentligen så de får jag väl kasta bort eller slumpa ut någonstans.