Klarna skickar faktura på 6 månader gammalt köp

Permalänk

Klarna skickar faktura på 6 månader gammalt köp

Hej!

För länge sedan i 2016-12 köpte vi en surfplatta ifrån inet.

Vi blev lite tagna eftersom ingen faktura kom, vi ringde inet om detta och de hänvisade till Klarna.

Vi ringde även Klarna, som naturligtvis hänvisade till inet...

Jag ringde inet igen och frågade, och enligt dom så skulle antingen faktura komma inom kort annars verkade det som att produkten skulle vara gratis (eftersom ingen visste vart fakturan tagit vägen).

Nu 2017-06-19, över 6 månader senare finns nu helt plötsligt en ny faktura från idag (som om jag beställde ordern idag).
Som nu kräver att jag ska betala dessa produkter.

Är det egentligen riktigt att göra såhär?

Köpdatumet enligt klarna är idag 2017-06-19*

Visa signatur

Speldator: [Intel Core i7 4790K] [ASUS Matrix GTX 780Ti x2] [ASUS MAXIMUS VII HERO] [Corsair Dominator Platinum 32GB] [Windows 7] [Logitech G400S] [Microsoft Ergonomic 4000] [BenQ XR3501 35" (HDMI)] [BenQ G900W 19" (VGA)]

Serverdator: [Intel Core i7 6850K] [ASUS X99-E WS] [Corsair Vengeance LPX 64GB] [2x Crucial MX300 1TB] [Cooler Master V1200] [CentOS 7]

Permalänk

Vad jag vet så är det en treårig preskriptionstid för konsumenter.

Permalänk
Medlem

Man har på sig 3 år till privatpersoner och jag tror 10 år till förertag för att fakturera.

Permalänk
Medlem

Det är bara att tacka och ta emot, du har fått ett halvårs extra garanti utan kostnad

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Hedersmedlem

Har du köpt produkten och mottagit den så ska du såklart betala för den också. Varför skulle du inte, oavsett när fakturan kommer? Preskriptionstiden för bortglömda fakturor är betydligt längre än 6 månader.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Jo har naturligtvis tänkt att betala, tänkte bara snabbt höra efter hur det ligger till.

Visa signatur

Speldator: [Intel Core i7 4790K] [ASUS Matrix GTX 780Ti x2] [ASUS MAXIMUS VII HERO] [Corsair Dominator Platinum 32GB] [Windows 7] [Logitech G400S] [Microsoft Ergonomic 4000] [BenQ XR3501 35" (HDMI)] [BenQ G900W 19" (VGA)]

Serverdator: [Intel Core i7 6850K] [ASUS X99-E WS] [Corsair Vengeance LPX 64GB] [2x Crucial MX300 1TB] [Cooler Master V1200] [CentOS 7]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalslandan:

Som nu kräver att jag ska betala dessa produkter.

Du köpte produkten så varför skall du inte betala för den? Du fick 6mån ränta på dina pengar vi köpet inte illa.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Du köpte produkten så varför skall du inte betala för den? Du fick 6mån ränta på dina pengar vi köpet inte illa.

Fast TS har aldrig sagt att han inte vill betala, han bara frågade om allt gått okej till.

Till TS, jag skulle se det som något positivt att ha fått 6mån gratis, dels längre garanti

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@ågren @Fextreme_fa att fakturan har dagens datum innebär naturligtvis inte att den ursprungliga följesedeln/kvittot magiskt får sitt datum ändrat till idag. Inköpsdatum är fortfarande i december och garanti/reklamationsrätt räknas därifrån.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Fast TS har aldrig sagt att han inte vill betala, han bara frågade om allt gått okej till.

Till TS, jag skulle se det som något positivt att ha fått 6mån gratis, dels längre garanti

Skickades från m.sweclockers.com

Varför ställa frågan om han inte hoppades på att få undvika att betala? Läser man mellan raderna så är det underförstått att TS hoppades på att slippa betala IMO.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk

Enligt konsumentköplagen är det 3 år företaget har på sig innan det "avskrivs"

Permalänk
Medlem

Ännu roligare: De har sin fulla rätt att skicka det direkt till inkasso och ta ut 500 i förseningsavgift. Det är köparen som är skyldig att betala en faktura vare sig den kommer eller inte. Skylla på postgången går alltså inte.

Så var glad att du slapp förseningsavgift

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Varför ställa frågan om han inte hoppades på att få undvika att betala? Läser man mellan raderna så är det underförstått att TS hoppades på att slippa betala IMO.

När jag läste första inlägget tolkade jag det inte alls så och TS har ju också i ett senare inlägg skrivit:

Skrivet av Dalslandan:

Jo har naturligtvis tänkt att betala, tänkte bara snabbt höra efter hur det ligger till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Ännu roligare: De har sin fulla rätt att skicka det direkt till inkasso och ta ut 500 i förseningsavgift. Det är köparen som är skyldig att betala en faktura vare sig den kommer eller inte. Skylla på postgången går alltså inte.

Så var glad att du slapp förseningsavgift

Skickades från m.sweclockers.com

Det förutsätter att de faktiskt skickat fakturan på något vis, de kan inte bara ignorera den i 6 månader och sedan gå direkt till inkasso. Vad jag förstått är det snarare det som hänt nu, att de glömt skriva ut och skicka en faktura för ärendet, annars hade det kommit många påminnelser och nästan varit på väg till kronofogden vid det här laget...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Det förutsätter att de faktiskt skickat fakturan på något vis, de kan inte bara ignorera den i 6 månader och sedan gå direkt till inkasso. Vad jag förstått är det snarare det som hänt nu, att de glömt skriva ut och skicka en faktura för ärendet, annars hade det kommit många påminnelser och nästan varit på väg till kronofogden vid det här laget...

Någon faktura behöver faktiskt inte skickas, men det anses vara ganska omoraliskt att inte skicka någon....

Om vi ska leka jurister så kan vi börja med 36 § Konsumentköplagen (KKöpL), som säger att köpet ska betalas i enlighet med vad som är avtalat mellan parterna, dock tidigast när varan levereras. Om man tittar vidare på hur det ser ut i det här fallet i kombination med informationen på Inets hemsida finner man att de erbjuder köp mot faktura med olika betalningsvillkor. 14 dagars faktura vid köp av privatperson eller 20 dagar om det är ett företag som är köpare.

TS verkar uppenbarligen vara en privatperson så i hens fall gäller 14 dagars faktura enligt avtalet. Om man är försenad med betalningen kan man kräva ersättning för vissa kostnader bl.a. med stöd av lag om ersättning för inkassokostnader m m.

Så varifrån du får att man faktiskt måste utfärdat en faktura förstår jag inte.

Permalänk
Medlem

Brukar inte för ha "köp nu betala en annan gång" runt juletid? Fast 6 månader kanske var lite länge även för ett sånt erbjudande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Man har på sig 3 år till privatpersoner och jag tror 10 år till förertag för att fakturera.

säger bara lol @ 10år, vet att fått fakturor på jobbet 3-4 månader efteråt.. 10år känns magstarkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

säger bara lol @ 10år, vet att fått fakturor på jobbet 3-4 månader efteråt.. 10år känns magstarkt.

Både för privat och företag är det dessutom den tiden *efter senaste påminnelse*, så de skulle kunna vänta 4.9 år, skicka ett brev, vänta 4.9 år till..