Hjälp med kabeldragning från hus till central

Permalänk

Hjälp med kabeldragning från hus till central

Hej alla! Tänkte skriva här i hopp om lite hjälp. Det är såhär att vi har flyttat till ett hus där det inte finns någon telekabel dragen. Är väldigt trött på de mobila bredbandet nu så vill fixa detta.

Jag gjorde en beställning hos Telia och en tekniker kom ut och konstaterade att ingen kabel finns till huset. Jag ringde Skanova vilket han sa skulle svara på mina frågor men dem ville överlämna ärendet till Telia. Hos Telia får man varken hjälp eller svar mer än att på min tomt måste jag stå för allt själv.

Fine, jag kan gräva ner skiten bara jag får internet. Jag behöver er hjälp här nu då jag har ingen aning vad jag behöver. Jag har blivit tillsagd att jag behöver ett orange rör och en "EVE-kabel" vilket verkar omöjligt att hitta på nätet.

Så ni som sitter inne på lite kunskap om detta hjälp mig vilken kabel och rör behöver jag beställa hem?

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Medlem

Telenätet är ju påväg att släckas ner lite överallt så kolla hur det ser ut där du bor så du inte gör något onödigt jobb o så. Dum fråga men antar att det inte finns någon fiberdragning planerad iheller då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Zynken: Ja jag glömde nämna att jag har precis fått lappar om fiber men dem har en leveranstid på 1-2 år så jag vill gärna ha något under tiden... Kostar det bara några hundra lappar för lite kabel så är det värt det under tiden... Kopparnätet håller ett tag till där jag bor så det vill jag gärna ha sålänge.

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Medlem

När vi nu grävde avlopp så grävdes kopparledningen av ett antal gånger. Grävmaskinisten var då snabb att ringa en "egen" telekille som skarvade ihop den snabbt.
Detta för att enligt honom inte Telia skulle märka något. De hade tidigare vid sådana tillfällen gått ut med brev till abonnenterna att de släcker ner kopparnätet i området (lägligt efter ett kabelbrott) och att alternativet nu var 4g.

Vi har kvar vårt adsl..

Om jag var du hade jag tittat efter alternativa lösningar t ex radiolänk till närmsta granne med bra uppkoppling.

Permalänk

Tyvärr finns inte det alternativet heller då det är endast äldre personer utan internet runtom mitt hus, det finns ingen anledning att leta efter andra alternativ det är ju simpelt att gräva en liten ränna och lägga kabel men jag behöver ju veta vilken sorts kabel. Jag ska även lägga ett rör till fiber så är det färdigt när fiber ska installeras..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glimbrink:

Kostar det bara några hundra lappar för lite kabel så är det värt det under tiden... Kopparnätet håller ett tag till där jag bor så det vill jag gärna ha sålänge.

När jag byggde huset hade det kostat 10.000 i anslutningsavgift att koppla in kopparn och då var den redan framdragen till den gamla stugan vi rev.
Så det är inte några hundralappar för kabel bara.

Bit ihop med 4G och vänta på fiber. Testa olika operatörer och kika på bättre antenner om det strular.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

Jag har samma problem, trådlöst fungerar inte här (har troligen skrivit om det i andra trådar, varför det går helt bort som alternativ här (har provat)...).
Ingen granne har bra uppkoppling heller här.

Fram till anslutningspunkten utanför ditt område behöver du 4 ledare (minns ej om tvåledare fungerar lika bra eller ej här... men förr var två avledarna tomma för teknisk datakommunikation, så det vara bara två av dem som var aktiva för telekomunikation.)

Kabelkanal finns på byggvaruhuset, det är den gula flexröret som liknar en dräneringsledning du skall använda för bäst bang for the bucks tror jag, samt en plastremsa med tryck som skall läggas jag har för mig 30 eller 50 cm ovanför denna så att man ser den om man gräver ovanför ledningen.

Tyvärr var problemet här att kopparlinan var borta på en annan sträcka några kilometer bort, som jag inte kan göra någonting åt utan att blanda in televerket, och de verkar skita i det, ja...

Önskar man skitit i det trådlösa dyngan i stället och satsat på kopparnäten, om man nu skall prioritera, men masterna kostar inte så mycket i underhåll och anläggning i jämförelse, sedan skiter man i att tjänsterna vi som kunder har beställt och betalat våra surt förvärvade slantar för inte fungerar som de skall, bara man kan visa upp fina siffror på papperen.

Televerket borda ha förblivit statligt, då hade det både blivit i längden billigare för mig som konsument då allt jag pröjsar gått till drift och underhåll så att jag slapp driftstopp i stället för att sponsra någons nya BMW, och jag hade fått levererat en tjänst som fungerade som den borde!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Glimbrink:

@Zynken: Ja jag glömde nämna att jag har precis fått lappar om fiber men dem har en leveranstid på 1-2 år så jag vill gärna ha något under tiden... Kostar det bara några hundra lappar för lite kabel så är det värt det under tiden... Kopparnätet håller ett tag till där jag bor så det vill jag gärna ha sålänge.

Det kommer inte att kosta "några hundralappar" utan antagligen är det dyrare eller lika dyrt som fiberanslutningen, möjligen kan du få delarna till din egen tomt för några hundra men anslutningsavgiften är hög och kopparnätet avvecklas snarare än utökas och du har bara rätt till telefoni, inte fast telefon och är fibernät på gång så lär ingen operatör vara intresserad av att bygga nått nytt kopparnät men du kan troligen få det om du betalar allt själv
http://www.pts.se/sv/Privat/Telefoni/Fast-telefoni/Ratt-till-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag har samma problem, trådlöst fungerar inte här (har troligen skrivit om det i andra trådar, varför det går helt bort som alternativ här (har provat)...).
Ingen granne har bra uppkoppling heller här.

Fram till anslutningspunkten utanför ditt område behöver du 4 ledare (minns ej om tvåledare fungerar lika bra eller ej här... men förr var två avledarna tomma för teknisk datakommunikation, så det vara bara två av dem som var aktiva för telekomunikation.)

Kabelkanal finns på byggvaruhuset, det är den gula flexröret som liknar en dräneringsledning du skall använda för bäst bang for the bucks tror jag, samt en plastremsa med tryck som skall läggas jag har för mig 30 eller 50 cm ovanför denna så att man ser den om man gräver ovanför ledningen.

Tyvärr var problemet här att kopparlinan var borta på en annan sträcka några kilometer bort, som jag inte kan göra någonting åt utan att blanda in televerket, och de verkar skita i det, ja...

Önskar man skitit i det trådlösa dyngan i stället och satsat på kopparnäten, om man nu skall prioritera, men masterna kostar inte så mycket i underhåll och anläggning i jämförelse, sedan skiter man i att tjänsterna vi som kunder har beställt och betalat våra surt förvärvade slantar för inte fungerar som de skall, bara man kan visa upp fina siffror på papperen.

Televerket borda ha förblivit statligt, då hade det både blivit i längden billigare för mig som konsument då allt jag pröjsar gått till drift och underhåll så att jag slapp driftstopp i stället för att sponsra någons nya BMW, och jag hade fått levererat en tjänst som fungerade som den borde!

Du kan troligen koppla upp dig via satellit för de näten täcker i princip hela EU området för de där inget annat alternativ finns.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Jo, En del företag och liknande som förlorar mycket pengar vid avbrott vet jag använde sådant förut.

Men, jag söker någonting som håller sig inom 4-500:- månad och har obegränsad datamängd samt hygglig hastighet.

Är mer nästan en mil härifrån till närmsta post med bra uppkoppling...

Jag är också annars intresserad av alternativ tills fiber kommer hit om några år, vad de säger, iaf...
Just nu kör jag en skitlångsam uppkoppling med antenn som jag tänkt förbättra så snart min plånbok medger det...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jo, En del företag och liknande som förlorar mycket pengar vid avbrott vet jag använde sådant förut.

Men, jag söker någonting som håller sig inom 4-500:- månad och har obegränsad datamängd samt hygglig hastighet.

Är mer nästan en mil härifrån till närmsta post med bra uppkoppling...

Jag är också annars intresserad av alternativ tills fiber kommer hit om några år, vad de säger, iaf...
Just nu kör jag en skitlångsam uppkoppling med antenn som jag tänkt förbättra så snart min plånbok medger det...

Endera kostar installationen mycket eller så får du betala mer per månad för trådlöst men 4-500 kr/månad är inte möjligt utan stora privata investeringar och då vore det troligen vettigast att betala för fiber och inte koppar.
Det som blir billigast per månad är nog att tillåta dubbla månadskostnaden till fibern kommer för att få obegränsad mobildata för även om det skulle kosta 10 000 kr extra för 2 år så lär det vara mycket billigare än de andra alternativen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Jo, jag har redan bokat fiber, men jag har samma problem som trådskaparen att det tar några år innan det blir verklighet här...
Problemet är att jag måste ha dubbla fasta abonnemang vad det verkar då jag bbehöver obegränsad datamängd på två, geografiskt olika platser (dvs hit och till lägenheten jag använder i jobbet...). Tyvärr har jag ett vanligt låglönejobb...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det kommer inte att kosta "några hundralappar" utan antagligen är det dyrare eller lika dyrt som fiberanslutningen, möjligen kan du få delarna till din egen tomt för några hundra men anslutningsavgiften är hög och kopparnätet avvecklas snarare än utökas och du har bara rätt till telefoni, inte fast telefon och är fibernät på gång så lär ingen operatör vara intresserad av att bygga nått nytt kopparnät men du kan troligen få det om du betalar allt själv
http://www.pts.se/sv/Privat/Telefoni/Fast-telefoni/Ratt-till-...

Jo kabeln kostar 5 kr/m så ca 60 meter då betalar jag 300kr, jag gräver själv så ingen kostnad där sen står Telia för anslutning till kopparnätet...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Avstängd

Problemet är väl som sagt hur det ser ut sedan, samt att ägaren till kopparnätet kan ta ut vilken startavgift de vill, oavsett faktisk kostnad idag.

Den brukar vara ganska standardiserad i realiteten, dvs rejält påslag... Som någon här sade, men jag tänker följa detta om någon vet mer om saken...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av Mizzarrogh:

Problemet är väl som sagt hur det ser ut sedan, samt att ägaren till kopparnätet kan ta ut vilken startavgift de vill, oavsett faktisk kostnad idag.

Den brukar vara ganska standardiserad i realiteten, dvs rejält påslag... Som någon här sade, men jag tänker följa detta om någon vet mer om saken...

Både skanova och Telia har ju sagt vad som gäller så några extra kostnader ska inte finnas...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Avstängd

Jo, telia äger väl fortfarande kopparnätet själva, så om det är de som sagt det borde det stämma tycker man...

Här har de i allafall skitit i kopparnätet så länge att de inte längre tycker det är länt att hålla igång det när det rasar igen tydligen... tyvärr är problemområdet någon mil bort, och även om jag kan laga det så måste man som jag tolkar det ha en massa special tillstånd, mm. för de delar av nätet som inte tillhör fastighetens eget.
Verkar i praktiken inte möjligt att nyteckna på kopparnätet här som jag tolkar...

Rätta mig gärna om jag har fel...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glimbrink:

Jo kabeln kostar 5 kr/m så ca 60 meter då betalar jag 300kr, jag gräver själv så ingen kostnad där sen står Telia för anslutning till kopparnätet...

Skickades från m.sweclockers.com

Grattis om du får det så billigt för 7-8 år sedan var minsta kostnaden för anslutningen vid tomtgränsen 7000kr

Permalänk
Medlem

Jag tror inte de kommer uppskatta att du drar kabeln och att de sedan kopplar in. Men det åt sidan. Det du måste konstatera först är vart din närmaste kopplingspunkt är. Det är ibland små metallskåp 2x2x10 i BxDxH eller sitter ofta i stolpar och sitter då på 4-10meters höjd. Kablarna som används är med fyra ledare och något sorts skydd så de är någorlunda vattentäta. Det behövs endast två ledare men fyra kan vara bra att ha som redundans. Dessa läggs sedan ibland i rör i marken men skall det endast användas i 1-2 år så tvivlar jag att du behöver göra detta då de inte går sönder på den tiden. Jag skulle vända mig till ditt närmaste Ahlsells eller Elektroskandia för hjälp med kablage.

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Skrivet av Waloth:

Jag tror inte de kommer uppskatta att du drar kabeln och att de sedan kopplar in. Men det åt sidan. Det du måste konstatera först är vart din närmaste kopplingspunkt är. Det är ibland små metallskåp 2x2x10 i BxDxH eller sitter ofta i stolpar och sitter då på 4-10meters höjd. Kablarna som används är med fyra ledare och något sorts skydd så de är någorlunda vattentäta. Det behövs endast två ledare men fyra kan vara bra att ha som redundans. Dessa läggs sedan ibland i rör i marken men skall det endast användas i 1-2 år så tvivlar jag att du behöver göra detta då de inte går sönder på den tiden. Jag skulle vända mig till ditt närmaste Ahlsells eller Elektroskandia för hjälp med kablage.

Jo dem får gilla de hur mycket dem vill för att jag har sagt att jag ska gräva själv och det har dem inga problem med och dem kommer när jag grävt och kopplar in samt installerar ett första tele jack så enligt planering ska det inte vara några som helst problem. Jag har också hört att det kostat 7000 så jag sa direkt till telia ska ni ha några stora summor är jag inte intresserad men eftersom det nu snart ska läggas ner så tänker dem väl att dem tjänar några kronor på mig om jag har adsl ett tag... Hade inkopplingen kostat över 1000kr hade jag aldrig gjort det...

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Avstängd

Fram till deras anslutningspunkt till kopparnätet som de äger får du själv utföra installationer, även fasta, men inte efter den såsom jag tolkar...

Du får med andra ord spika och gräva så mycket du vill på din del av linan, men sedan sätter de priser och annat på anslutningen till deras nät, detta får du inte göra själv.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av Mizzarrogh:

Fram till deras anslutningspunkt till kopparnätet som de äger får du själv utföra installationer, även fasta, men inte efter den såsom jag tolkar...

Du får med andra ord spika och gräva så mycket du vill på din del av linan, men sedan sätter de priser och annat på anslutningen till deras nät, detta får du inte göra själv.

Förstår inte riktigt vad du menar

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Avstängd

Det skall, eller gjorde i allafall förr, finnas en anslutningspunkt som hör till företagets nät (Edit, den måste du beställa och det är som regel den som kostar...), samt en del som hör till själva fastigheten, den som hör till bolaget får du som jag tolkar öht inte röra själv, men den del som hör till din fastighet får du ändra och bygga om ut/till själv, även på din egen mark som jag tolkar så länge det är FÖRE den del som televerket sköter, Däremot var det förr regler om vilken utrustning man fick koppla in, men jag tolkar detta som att du bara tänkt köra godkänd utrustning på linan.

Edit, så tekniskt sett så tolkar jag det som att du även får dra jordlinan själv över din mark, eller mark där du har skriftligt tillstånd, fram till televerkets tappningspunkt, exakt var de kommer att sätta den verkar dock mer diffust...
Men, bolaget har tekniskt sett rätt att om de så vill säga att det kostar till exempel en miljon att göra en anslutningspunkt på deras nät även om den faktiska kostnaden är en tusenlapp, så svårt att sia om hur mycket de kommer att vilja ha, säger de tex 7 tusen så kan det bli 7 tusen även om deras faktiska kostnad är lägre.

.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Men, om du hade tänkt börja gräva på riktigt skulle jag kolla igenom om det skett uppdateringar av reglerna sedan det var aktuellt hos oss.

Samt också om det behövs fler tillstånd att gräva, var eventuella elkablar, VA rör, dräneringar, mm finns, osv.

Även om det tar tid och är drygt med förarbetet så har man det igen när man gräver sedan, det är i allafall min rent praktiska erfarenhet, inte sällan upptäcker man saker som gamla dräneringar som fortfarande har någon del i bruk till nya system, elkablage ingen vet vad det är eller om de används till någonting, det behöver inte betyda att den inte används bara för att det inte går ström i den just då, osv, osv...

Ett tips, om du gör slag i saken är även att, om du har eller kan få tag på billigt bunkra upp med sand och annat, fall man behöver utjämna vid vassa stenar och annat, sand är smidigast att jobba med.

Det finns billigare varningsband av mjukplast som är bättre än ingenting du kan lägga några decimeter ovanpå ledningen så att man ser den sedan om någon behöver gräva om någonting på gården i framtiden, osv.

Glöm inte att skriva ut en kartkopia över det aktuella området och rita in kabeln där den faktiskt ligger också, tex med en rödpenna eller annat som syns tydligt, så att du kan göra en kopia av den sedan om någon behöver gräva på gården efter att den lagts dit. (kostar typ en spänn att göra, men sparar mycket besvär om det tillkommer andra typer av arbeten i framtiden man inte tänkt på då den lades... tex jordledare för kraftledningar, kommunala dagvattenunderhåll, eller annat man inte kunnat förutse så enkelt, lätt din kabel ryker av misstag annars och du märker det först när allt är igengrävt och klart och du kommer hem från jobbet, tex...)

Det är inte kabeln som kostar här utan arbetet att lägga den, dels är det ganska mycket jobb att gräva själv, det är tungt att gräva för hand långa sträckor även i mjuk och fin mylla, att hyra minigrävare kostar, bränsle till den kostar, du kanske åker på ett parti sten, gamla trädrötter eller annat som den inte klarar så att du behöver ta dit en "riktig" maskin, som kostar betydligt mer flis, osv...

Sedan kan miljoner småkostnader tillkomma, tex att du behöver köpa jord att snygga till gräsmattan, jämna ut med sand, hämta jord från en annan plats att avjämna med, osv, osv...

Så, själva kabeln och det är inte vad man skall lägga huvudfokus på mer än att fabrikaten har godkänt den för förläggning i jord, utan det är allt arbete kring den som kan kosta.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number