Win 10 creator updatering - strul

Permalänk

Win 10 creator updatering - strul

Började med en uppdatering som MS begärde. Förstörde inloggningsfunktionen efter att strömsparläget gått in. Blev tvungen att starta om datorn varje gång med dataförlust som följd. Kontaktat supporten som efter några olika försök återställde till innan uppgraderingen. Men det hjälpte inte. Felen kvarstod.

Nästa problem som dök upp var Edge som visar hemsidor ofullständigt. Ny kontakt med MS och problemet kvarstår utan lösning.

Av supporten fick jag dock veta att det var väldigt många som ringt om samma sak!

Har ni samma problem?

Till alla som inte uppgraderat... gör det inte!!!

Permalänk
Avstängd

Nej, MS begärde inte att du skulle installera det, du valde det själv.

Installera om Windows från MS sida så får du creator update samtidigt inbakat.

Nej jag hade inga problem.

Så vadå, bara för DU hade problem ska ingen uppgradera till senaste Windows version?

Permalänk
Medlem

Inte fått att MS begär det, däremot kan jag få det om jag aktivt väljer det. Avvaktar tills det blir mandatory.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Skrivet av PWR-RST:

Nej, MS begärde inte att du skulle installera det, du valde det själv.

Installera om Windows från MS sida så får du creator update samtidigt inbakat.

Nej jag hade inga problem.

Så vadå, bara för DU hade problem ska ingen uppgradera till senaste Windows version?

Dum kommentar... Du bestämnet vad du vill göra. Det gör inte jag. Jag bara varnar samt hör om andra råkat ut för krångel. MS har erkänt krånglet och att MÅNGA ringt. Men du gör som du vill.😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Valonen:

Inte fått att MS begär det, däremot kan jag få det om jag aktivt väljer det. Avvaktar tills det blir mandatory.

Aha.... Det rullas inte ut till alla på en gång verkar det som. Ja avvakta, det var också MS rekommendation för "troligen kommer det att fixas till" å jag var för snabb på avtryckarfingret! Nästa gång väntar jag nog några månader.

En ominstallation diskuterades men både MS och jag kom överens om att låta bli med bakgrund att det tar en vecka att göra det på den här PCn och ingen kan garantera framgång!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Antar du tycker det är skoj att hitta på saker.

Creator Update är frivilligt att installera.
MS har inte erkänt "problem" och vadå många som ringer? Folk ringer hela tiden.
Det tar inte en vecka att installera om datorn, tar max 1 timme.
Installerar du om datorn är det givetvis garanterad framgång.

Permalänk
Skrivet av PWR-RST:

Antar du tycker det är skoj att hitta på saker.

Creator Update är frivilligt att installera.
MS har inte erkänt "problem" och vadå många som ringer? Folk ringer hela tiden.
Det tar inte en vecka att installera om datorn, tar max 1 timme.
Installerar du om datorn är det givetvis garanterad framgång.

Du är ögon nog att påstå en massa strunt som svar. Tänker inte besvara dina detaljer. Respektera ändras åsikter och sluta med den här typen av inlägg som inte är kreativa för att föra saken framåt!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Start --> Inställningar --> Uppdatering och säkerhet --> Återställning --> Kom igång --> Ta bort allt.

Vänta 1 timma sen är det klart.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wallgkrist:

Du är ögon nog att påstå en massa strunt som svar. Tänker inte besvara dina detaljer. Respektera ändras åsikter och sluta med den här typen av inlägg som inte är kreativa för att föra saken framåt!!!

Skickades från m.sweclockers.com

När någon slänger skit på MS och ber andra att inte installera CU så vill man ju svara.

Creator Update är en viktig uppdatering.

Permalänk
Rekordmedlem

Visserligen funkar uppdateringarna hemskt i win 10 men det kan även bero på att du har dåliga drivrutiner för då strular det ofta efter att datorn gått i energisparläge, uppdatera alla drivers och firmwares manuellt eller ändra så datorn inte stänger ner sig själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Visserligen funkar uppdateringarna hemskt i win 10 men det kan även bero på att du har dåliga drivrutiner för då strular det ofta efter att datorn gått i energisparläge, uppdatera alla drivers och firmwares manuellt eller ändra så datorn inte stänger ner sig själv.

Tack för din synpunkt. Det var det jag tänkte på först. Har daterat upp drivrutiner och gjorde det återigen. Kontaktade dessutom datortillverkare support och de hade inte någon ytterligare lösning. Ja resultatet blev som du så, hindra datorn att gå i strömsparläget. Men så skall det inte vara att, beroende på MS fadäser, skall kunderna släta över. Men problemet med Edge går inte att lösa på något sätt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Subzero299:

Start --> Inställningar --> Uppdatering och säkerhet --> Återställning --> Kom igång --> Ta bort allt.

Vänta 1 timma sen är det klart.

Tack! MS Support föreslog detta oxå. Och Creator försvann men lämnade filer kvar för de här problemen kvarstod. Åtgärden övervakades av MS Support!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av wallgkrist:

Tack! MS Support föreslog detta oxå. Och Creator försvann men lämnade filer kvar för de här problemen kvarstod. Åtgärden övervakades av MS Support!

Skickades från m.sweclockers.com

Då kan du prova med att tömma disken helt och installera om för då försvinner åtminstone alla inställningar och gamla filer som ev kan strula, har datorn uttalat stöd för win 10 eller är det nått hembygge eller äldre modell ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Med en så pass stor uppdatering så är en ren-installation smidigare. Hade inga som helst problem när jag petade in creators update som helt fräsh installation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klanders:

Med en så pass stor uppdatering så är en ren-installation smidigare. Hade inga som helst problem när jag petade in creators update som helt fräsh installation.

VA?? Installerade du CU när OP sade att du inte skulle???? Hur kunde du! Du förstör din dator!

Ring nu till MS kundtjänst och sitt där ett par timmar ;).

Permalänk
Medlem

Har lagt på ett par uppdateringar sen första releasen (1511, 1607, 1703) på ett par maskiner utan problem.
Givetvis kan det strula för en del pga programvaror, hårdvara etc.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PWR-RST:

VA?? Installerade du CU när OP sade att du inte skulle???? Hur kunde du! Du förstör din dator!

Ring nu till MS kundtjänst och sitt där ett par timmar ;).

Jag är i trotsåldern

Permalänk
Skrivet av Klanders:

Jag är i trotsåldern

Märker det... dina inlägg är ju bara massa tjafs. 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av PWR-RST:

VA?? Installerade du CU när OP sade att du inte skulle???? Hur kunde du! Du förstör din dator!

Ring nu till MS kundtjänst och sitt där ett par timmar ;).

Det är första gången jag råkar ut för ett så här stort fel. Hänt en gång tidigare men MS kom då med en hemlig rättelse, men det var 1.. 2 år sedan. Den här gången får man tyvärr bara vänta. Jo en ominstallation kanske löser det men det tar en vecka med alla backuper, konton, nyinstallation av program exkl Creator. Dessutom tillkommer återupprättning av länkar i Edge, One Note mfl. Men jag hamnar kanske där till slut. Eller så investerar jag i Apple istället!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wallgkrist:

Det är första gången jag råkar ut för ett så här stort fel. Hänt en gång tidigare men MS kom då med en hemlig rättelse, men det var 1.. 2 år sedan. Den här gången får man tyvärr bara vänta. Jo en ominstallation kanske löser det men det tar en vecka med alla backuper, konton, nyinstallation av program exkl Creator. Dessutom tillkommer återupprättning av länkar i Edge, One Note mfl. Men jag hamnar kanske där till slut. Eller så investerar jag i Apple istället!

Skickades från m.sweclockers.com

Du har ingen sekundär disk för backup eller långtidslagring? Gav upp att ha allt på C: när jag lekte mycket med Linux och installerade / ominstallerade fram och tillbaka

Permalänk

Har haft en del krångel på några datorer som jag försökt installera creators update, funkade på en eller två men resten så fick jag stänga av WSUS(Windows Update Services) för att windows update försökte installera creators update om och om igen utan att lyckas.

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii

Permalänk
Skrivet av Kriddezor:

Har haft en del krångel på några datorer som jag försökt installera creators update, funkade på en eller två men resten så fick jag stänga av WSUS(Windows Update Services) för att windows update försökte installera creators update om och om igen utan att lyckas.

Tack....det skall jag kolla upp. Men det felet du har undrar jag om inte jag hade också, för i neddekandefältet till höger kom en info om att uppdateringen måste slutföras och att jag skulle starta om. Gjorde ju det åtminstone 10 ggr...men det hjälpte inte. Inte förrän MS supporten gjorde något i datorn (fjärrstyrt) försvann den infon. Men felen i login och Edge kvarstår

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Klanders:

Du har ingen sekundär disk för backup eller långtidslagring? Gav upp att ha allt på C: när jag lekte mycket med Linux och installerade / ominstallerade fram och tillbaka

Jodå....molnlagring...hela dokumentmappen där jag har bilder dokumentfiler och andra filer ... automatisk backup varje kväll! Men tar 2-3 timmar att kopiera. Backupen jag har backar automatiskt bara de filer som ändrats sedan förra gången. Jo då backup har man lärt sig vikten av.

Största problemet är all tid som går åt för att återställa programvaror från CD och sedan göra uppdateringar från nätet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wallgkrist:

Jodå....molnlagring...hela dokumentmappen där jag har bilder dokumentfiler och andra filer ... automatisk backup varje kväll! Men tar 2-3 timmar att kopiera. Backupen jag har backar automatiskt bara de filer som ändrats sedan förra gången. Jo då backup har man lärt sig vikten av.

Största problemet är all tid som går åt för att återställa programvaror från CD och sedan göra uppdateringar från nätet.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja backup är alltid bra att ha. Men jag tror dom flesta är överrens om att en reninstallation är bättre än uppgradering, även om det kostar lite tid om man måste kopiera / flytta saker. Har du orken så kör på det så slipper du med allra största sannolikhet allt strul.