Allmänt konstigt beteende (behöver hjälp med felsökning)

Permalänk

Allmänt konstigt beteende (behöver hjälp med felsökning)

Hej,

Under senare tid har jag upplevt olika problem med min datoranvändning som jag tror hänger ihop. Vid enstaka tillfällen har allting hängt sig. Detta har inneburit att skärmen fastnat i en frame och jag kan inte röra pekare, ctr+alt+del eller liknande. Allt bara fryser och jag tvingas hålla inne fysiska knappen på datorn för att stänga av. Sedan har det fungerat som vanligt vid omstart. Annars upplever jag ofta att inget händer när jag klickar med musen någonstans. Ibland tror jag att det bara är vissa sorters klick som inte ger någon respons. Det brukar då röra sig om när jag försöker kryssa ned ett fönster. Ibland är det bara i Firefox som det "hänger sig".

Har ingen aning om detta kan bero på musen men tror inte det eftersom en omstart brukar lösa besvären. Har upplevt problem i spel också, att en hotkey gör något annat utöver det den ska, t.ex. flänger iväg bilden någon annanstans på kartan i Age of Empires. Vet inte om detta har med saken att göra men det är samma underliga känsla av att något buggar men allting funkar mestadels av tiden.

Förlåt för vag beskrivning men jag vet verkligen inte vad som kan vara fel. Bara be om eventuella loggar eller information som ni tror kan vara till hjälp i denna felsökning.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Låter som ett fel som hamnar någonstans i CPU, RAM eller grafikkortet. Antingen på grund av överhettning eller någon kondensator som inte står pall. Alternativt att moderkortets chipset är skadad på något sätt.

Känner igen det här sedan tidigare och oftast väldigt svårt att hitta den skyldiga komponenten. Dessutom kan det uppföra sig på så vis att den defekta delen fungerar felfritt i en annan dator eller att vissa delar "byter plats" med varandra alternativ en viss port / kabel i kombination med något annat orsakar eller inte orsakar felet.

Har du någon form av överklockning? I så fall återställ till default och prova maskinen med minsta möjliga delar för kunna köra och prova ett tag. Utgå från att det är RAM, GPU, drivrutiner eller en disk som bråkar. Så minska till en ramsticka, ta bort diskar som absolut inte behövs och kör en vecka exempelvis. Märker du inget problem så lägg till en komponent och prova igen osv tills felet uppstår.

Om felet uppstår ganska snabbt redan under första testen / veckan utgå från att komponenten redan sitter i alternativt att moderkort eller CPU orsakar något.

Prova också ta bort USB och ljudkabel från chassit För att minimera risken för en defekt kabel. Kolla även att IO-plåten sitter ordentligt på plats då den kan orsaka störningar.

Jag har sett fenomenet på grund av trasigt ram, cpu såväl som hårddsik (både disken och kretskortet). Även glömd / felaktigt insatt IO-plåt samt skadade portar och kablar. Även saknade distanser eller på fel plats kan orsaka fenomenet. Ett långskott skulle vara att moderkortet eller annan del har råkat ut för ESD som visar sig först nu.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Bra tips ovan, och som nämns så är det ett väldigt drygt fel att felsöka då det kan vara precis vad som helst som felar.
Om det verkligen är hårdvarurelaterat så skulle jag tippa antingen defekt minne, moderkort eller nätdel. I den rangordningen.
Men det kan lika gärna vara mjukvarurelaterat, t.ex. någon drivrutin som är skum, grafikdrivrutinen exempelvis, eller någon tjänst/applikation som spikar 100% cpu-användning vid random tillfällen.

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Låter som ett fel som hamnar någonstans i CPU, RAM eller grafikkortet. Antingen på grund av överhettning eller någon kondensator som inte står pall. Alternativt att moderkortets chipset är skadad på något sätt.

Känner igen det här sedan tidigare och oftast väldigt svårt att hitta den skyldiga komponenten. Dessutom kan det uppföra sig på så vis att den defekta delen fungerar felfritt i en annan dator eller att vissa delar "byter plats" med varandra alternativ en viss port / kabel i kombination med något annat orsakar eller inte orsakar felet.

Har du någon form av överklockning? I så fall återställ till default och prova maskinen med minsta möjliga delar för kunna köra och prova ett tag. Utgå från att det är RAM, GPU, drivrutiner eller en disk som bråkar. Så minska till en ramsticka, ta bort diskar som absolut inte behövs och kör en vecka exempelvis. Märker du inget problem så lägg till en komponent och prova igen osv tills felet uppstår.

Om felet uppstår ganska snabbt redan under första testen / veckan utgå från att komponenten redan sitter i alternativt att moderkort eller CPU orsakar något.

Prova också ta bort USB och ljudkabel från chassit För att minimera risken för en defekt kabel. Kolla även att IO-plåten sitter ordentligt på plats då den kan orsaka störningar.

Jag har sett fenomenet på grund av trasigt ram, cpu såväl som hårddsik (både disken och kretskortet). Även glömd / felaktigt insatt IO-plåt samt skadade portar och kablar. Även saknade distanser eller på fel plats kan orsaka fenomenet. Ett långskott skulle vara att moderkortet eller annan del har råkat ut för ESD som visar sig först nu.

Tack för ditt svar. Började felsöka genom att ta ut alla ram-minnen utom ett. Problemet kvarstod. Sedan provade jag med två stickor och då startade inte systemet. Nu får jag bara upp följande meddelande efter boot. Har provat återställa bios-inställningar men det funkar fortfarande inte. Vet inte vad som har hänt, har bara ändrar med ram-minnena och nu startar inte ens Windows. Men hårddisken hittas, annars hade jag inte fått upp detta meddelande. Hjälp!

http://i.imgur.com/AckVWjV.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Kioskvältaren: Ett hett tips när du får ett felmeddelande med en errorkod är att googla på koden
testa följande https://neosmart.net/wiki/0xc0000225/

Visa signatur

Case: Phanteks Enthoo Luxe PSU: EVGA SuperNova G2 750W MoBo: ASUS X99 Deluxe CPU: Intel Core i7 5820K RAM: Crucial Ballistix Sport 32GB DDR4 2400 Mhz GPU: 2x MSI GTX970 Gaming 4GB Cooling: Noctua NH-D15 SSD: Samsung 950 pro 512GB & Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk

Felmeddelandet berodde på att den bootade från UEFI och inte windowshårddisken. När jag bootade från denna kunde jag fortsätta felsöka. Det verkar vara fel på samtliga RAM-minnen, antagligen till följd av överklockning och att de inte var högsta kvalitet. Lånade en polares RAM-minnen och nu fungerar allt som det ska. Tack för er tid!

Permalänk
Skrivet av Kioskvältaren:

Felmeddelandet berodde på att den bootade från UEFI och inte windowshårddisken. När jag bootade från denna kunde jag fortsätta felsöka. Det verkar vara fel på samtliga RAM-minnen, antagligen till följd av överklockning och att de inte var högsta kvalitet. Lånade en polares RAM-minnen och nu fungerar allt som det ska. Tack för er tid!

Ajajaj... Nu några veckor efter jag köpte nya RAM-minnen så återuppstår problemet. Datorn reagerar inte när jag klickar förutom om det är någonstans i aktivitetsfältet startmenyn. Kan inte göra någonting. Vet alltså fortfarande inte vad som är fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Sker även i felsäkert läge.

Skickades från m.sweclockers.com