Vill köpa nya delar, vad är bäst?

Permalänk
Medlem

Vill köpa nya delar, vad är bäst?

Fick tips av en vän att registrera mig på sweclockers och fråga angående komponenter till min dator.
Nu är det så att jag byggde en egen burk 2011 och har inte bytt något i den förutom grafik och lagt till en ssd.Så ni förstår ju att den behöver ett lyft. All min kunskap om datorer har försvunnit med tiden, så jag har ingen koll alls på dagens tech.
Nuvarande specs:
Amd fx(tm)-6100 six-core 3.3 GHz [Behöver nytt, herregud]
XFX radeon r9 380x [Behålla]
MS-7640 [Oklart om det behövs bytas ut, om nya amd-kort kräver nyare/om jag ska ha intel. Hilfe bitte!]
2x4GB Kingston Ram [Tänker köpa 2x8Gb corsair]
500 GB hdd [Den duger till det mesta]
120gb ssd [Kör mitt OS på den här, behöver ej nytt]
Antec Neo Eco 620C / 620w nät [Oklart, vet ej om nya komponenter behöver bättre? har haft sedan 2011]

1.Det jag vill göra nu är att köpa en ny processor. Här är den stora frågan om jag ska byta till Intel. Är det bäst med att hålla sig till AMD eftersom att jag har ett radeonkort? Måste jag byta ut mitt moderkort till ett som ger stöd för AM4 ifall jag vill köpa ett Ryzenkort (exempelvis AMD Ryzen 5 1600, AM4, som jag kollar på) i sådana fall? Mitt nuvarande är 6100 som har AM3+ för övrigt. Det moderkortet jag har kollat på är MSI B350 Tomahawk, Socket-AM4.
Jag är ingen hardcore gamer eller pc-fantast, så klocka är inget jag kan något om eller i nuläget tänker göra. Därför antar jag att en medföljande kylare till processorn hade klarat sig?

2.Köpa nytt RAM. Här tänker jag mig bara panga upp från 8-16 Gb. Inget fancy. Kollar på Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 16Gb.

3. Köpa ett nytt chassi. Eftersom att jag inte tänker ha den som en prydnad tänker jag bara något enkelt, som Fractal Design - Define c Window Black

4. Kommer jag behöva byta mitt nätagg om jag ska köpa de delar ni rekommenderar mig?

Som ni kanske märker kan jag otroligt lite om datorer, faktiskt skämmigt, men det är därför jag vänder mig till er som kan. Min budget är inte den största heller som ni kanske listat ut då det mesta jag har förslagit är "budget". Är oerhört tacksam för den hjälp jag får. Har ni fler frågor om mina specs eller vad jag vill ha så fråga. Har säkert inte gett er all info för att kunna hjälpa mig.
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thipex:

Är det bäst med att hålla sig till AMD eftersom att jag har ett radeonkort?

Spelar ingen roll.

Skrivet av Thipex:

Måste jag byta ut mitt moderkort till ett som ger stöd för AM4 ifall jag vill köpa ett Ryzenkort (exempelvis AMD Ryzen 5 1600, AM4, som jag kollar på) i sådana fall? Mitt nuvarande är 6100 som har AM3+ för övrigt. Det moderkortet jag har kollat på är MSI B350 Tomahawk, Socket-AM4.

Ja, du måste ha ett moderkort med AM4-sockel om du vill köra Ryzen.

Skrivet av Thipex:

Jag är ingen hardcore gamer eller pc-fantast, så klocka är inget jag kan något om eller i nuläget tänker göra. Därför antar jag att en medföljande kylare till processorn hade klarat sig?

Ryzen-kylarna ska visst vara hyffsat bra, medan det man kan säga om Intel-kylarna väl är att de klarar av att kyla CPUn. Det handlar mest om vilken ljudnivå du nöjer dig med. Det går ju alltid att köpa en bättre kylare senare.

Skrivet av Thipex:

2.Köpa nytt RAM. Här tänker jag mig bara panga upp från 8-16 Gb. Inget fancy. Kollar på Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 16Gb.

3. Köpa ett nytt chassi. Eftersom att jag inte tänker ha den som en prydnad tänker jag bara något enkelt, som Fractal Design - Define c Window Black

Bra delar, kör på.

Skrivet av Thipex:

4. Kommer jag behöva byta mitt nätagg om jag ska köpa de delar ni rekommenderar mig?

620W räcker och blir över, det är väl mest åldern som är ett frågetecken. Om det är 6 år gammalt så börjar det bli lite till åren, men det verkar vara av hyffsad kvalité och håller troligtvis ett tag till. Jag skulle nog säga att du kan behålla det, och kanske byta ut det när du uppgraderar grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Du är rätt ute med de komponenter du har länkat men jag skulle nog funderat på ett nytt nätagg som sagt, för det är en stor fördel att ha ett modulärt nätagg så man slipper ha onödiga kablar hängandes överallt. Eller åt minstånde ett semi-modulärt, de kostar inte lika mycket.
Exempel på fullt modulärt: EVGA 650w

En sak du kan fundera på är att överklocka, för Ryzen 1600 är ganska lågt klockad original, kan du få upp den till 3,7-3,8GHz så gör det stor skillnad. Alternativet är att köpa 1600x, men då krävs också en kylare då det inte ingår. Så det blir dyrare. Så med tight budget hade jag rekommenderat överklockning, finns klipp på youtube för det

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Tänk på kemikalieskatten som börjar i Juli. Då får köpa en komplett PC och slakta den eller beställa från utlandet. Frakten blir nog bara en liten del av den nya skatten.

Edit
(Konstaterar att det har blivit mer lönsamt att sätta ihop sin egen dator. Vi får draghjälp av staten så att det lönar sig bättre. Inte ofta som sånt händer men ibland)

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Tänk på kemikalieskatten som börjar i Juli. Då får köpa en komplett PC och slakta den eller beställa från utlandet. Frakten blir nog bara en liten del av den nya skatten.

Skatten gäller inte för enskilda datordelar, utan bara färdiga datorer, enligt: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1462294-bygga-dator-eft...

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Ett tips från dagens fynd-tråden: Fractal Design C för 499kr hos Elgiganten, dock modellen utan fönster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Spelar ingen roll.
Ja, du måste ha ett moderkort med AM4-sockel om du vill köra Ryzen.
Ryzen-kylarna ska visst vara hyffsat bra, medan det man kan säga om Intel-kylarna väl är att de klarar av att kyla CPUn. Det handlar mest om vilken ljudnivå du nöjer dig med. Det går ju alltid att köpa en bättre kylare senare.
Bra delar, kör på.

620W räcker och blir över, det är väl mest åldern som är ett frågetecken. Om det är 6 år gammalt så börjar det bli lite till åren, men det verkar vara av hyffsad kvalité och håller troligtvis ett tag till. Jag skulle nog säga att du kan behålla det, och kanske byta ut det när du uppgraderar grafikkortet.

Supertack för all info och råd! Hjälper mig verkligen!
Är Ryzen 1600 ett bra alternativ eller borde jag köra på ett Intel, och i sånna fall vilket är 1600s motpart? Vilkas fläktar låter mest? Intel eller AMD?

Skrivet av SpeedRebirth:

Du är rätt ute med de komponenter du har länkat men jag skulle nog funderat på ett nytt nätagg som sagt, för det är en stor fördel att ha ett modulärt nätagg så man slipper ha onödiga kablar hängandes överallt. Eller åt minstånde ett semi-modulärt, de kostar inte lika mycket.
Exempel på fullt modulärt: EVGA 650w

En sak du kan fundera på är att överklocka, för Ryzen 1600 är ganska lågt klockad original, kan du få upp den till 3,7-3,8GHz så gör det stor skillnad. Alternativet är att köpa 1600x, men då krävs också en kylare då det inte ingår. Så det blir dyrare. Så med tight budget hade jag rekommenderat överklockning, finns klipp på youtube för det

Tack för tipsen! Lär nog bli ett nytt nätagg inom en snar framtid men känns bra att jag kan köra vidare lite på det jag har. Man ska ju ha valuta för pengarna
Om jag köper ett 1600 och lär mig hur man överklockar det, kommer jag behöva en annan kylare då eller kan jag bara köra på med "stock-kylaren" man får med? När jag hör överklocka plingar det bara klockor hos mig som säger VARMT!! VATTENKYLARE!!! bla bla , du hajjar.

Permalänk
Medlem

@Thipex: Vilken som är motsvarigheten till 1600 beror helt på hur om man definierar efter pris eller prestanda, och om man letar singeltråd eller flertråd.
i5 7600k vs R5 1600
http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-7600K-vs-A...
i7 7700k vs R5 1600
http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-7700K-vs-A...

som du ser är intel prollara bättre när det gäller entrådig (eller fåtrådig) prestanda, men Ryzen är ganska markant bättre i flertrådat, och den är dessutom billigare än båda intelvarianterna. I slutändan landar det i vad du tror kommer vara bäst för dig, intel kommer vara något bättre i spel, ryzen kommer vara lite bättre i allmänhet.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P