Normal strömförbrukning vid idle?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Afterburner säger att mitt 970 ligger på 1114 i core clock (enligt grafen då vill säga). Rimligt eller orimligt? Och hur ändrar jag detta så det blir lägre på minimum? Den behöver ju inte köra full gas hela tiden, precis som med cpun...

Kolla först grafikkortets prestandaläge.
Ligger i nVidias kontrollpanel under "Manage 3D settings" och heter "Power management mode", vad di inte vill ha är "prefer max performance".

Utöver det så finns det en del program som kan spöka med grafikkortet, vanligast är kanske nvidias egna "geforce experience".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svaniis:

Hur långt är ett rep? Min dator ligger runt 8-900W idle vid surf, medan bågon annans lugger runt 200W t.ex.

Slå på 2D på GPU och använd speedstep så kommer du kanske ner på 120w.

Förstår inte riktigt rep-grejen där i början men...
Slå på 2D säger du? Hur menar du då? speedstep har jag ju som nämnt uppenbarligen slagit på som det ska vara...

Skrivet av Roger W:

Har du datorn uppkopplad till mer än en skärm? (eller tex en skärm och en TV?)
Då drar ibland idlebelastningen på grafikkortet upp har jag läst exempel på förut åtminstone. (osäker på om det är en grej fortfarande)

Nope. Bara 1 skärm genom dvi-utgången

Skrivet av Svensktiger:

Kolla först grafikkortets prestandaläge.
Ligger i nVidias kontrollpanel under "Manage 3D settings" och heter "Power management mode", vad di inte vill ha är "prefer max performance".

Utöver det så finns det en del program som kan spöka med grafikkortet, vanligast är kanske nvidias egna "geforce experience".

Här var det redan ändrat till "Optimal Power" istället för "prefer max performance"

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Hjälpsam

@vompen: Om GPU:n går för fullt, hela tiden, kan du fått en in ett mining virus i datorn.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@vompen: Om GPU:n går för fullt, hela tiden, kan du fått en in ett mining virus i datorn.

Det gör den ej. Dels så verkar inte Afterburner ge några märkliga svar om att loaden på gpun är onormalt hög, och dessutom så står fläktarna på kortet stilla mestadels. Så jag tror det är något annat som är knepigt.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Har du datorn uppkopplad till mer än en skärm? (eller tex en skärm och en TV?)
Då drar ibland idlebelastningen på grafikkortet upp har jag läst exempel på förut åtminstone. (osäker på om det är en grej fortfarande)

Jag tror att Nvidia hade ett problem med 144hz skärmar som drog högre belastning vid idle om det är det du tänker på

Permalänk
Rekordmedlem

Vad drar nätdelen dvs vad har den för förluster vid olika belastning ? En för stor nätdel är inte bra och många blir ganska relativt sett ineffektiva vid låga laster, säg att den drar 10W i sig självt och inte är effektiv förrän över 50% last så kan det försvinna 20 Watt eller med där.
Det är därför man börjat mäta effektiviteten i låga laster för de hårdaste klassningarna för det har börjat spela stor roll i takt med att datorkomponenterna blivit mer energieffektiva.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad drar nätdelen dvs vad har den för förluster vid olika belastning ? En för stor nätdel är inte bra och många blir ganska relativt sett ineffektiva vid låga laster, säg att den drar 10W i sig självt och inte är effektiv förrän över 50% last så kan det försvinna 20 Watt eller med där.
Det är därför man börjat mäta effektiviteten i låga laster för de hårdaste klassningarna för det har börjat spela stor roll i takt med att datorkomponenterna blivit mer energieffektiva.

Uhm... Ingen aning. Hur kollar jag detta? Som det är just nu så ligger jag på ca 98-110W i idle, dock snurrar fortfarande fläkten och det ska den inte göra (då fläkten går igång vid 20% load enligt Corsair). Så jag skulle behöva få ner det lite till, dock utan att offra för mycket prestanda genom att tex sänka clock etc.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

ni får ju tänka också på att nätaggregat sällan har speciellt bra effektivitet vid så låg belastning.

Samt har du adaptive voltage på cpun eller manuell tvingad spänning? spänningen ska helst ner då processorn inte belastas

Permalänk
Medlem

Jag vill bara ha min fläkt tyst när datorn är i idle eller gör lättare saker som surf eller musiklyssnande, och det är den inte just nu. Just nu ligger datorn mellan 97-110W, vilket egentligen är under Corsairs officiella 20%-streck (120W) som fläkten ska vara stillastående under. Men uppenbarligen är det inte tillräckligt. För om jag stänger av datorn och går in i biosen enbart, där uteffekten ligger på max 95W, då står fläkten stilla hela tiden.

Så utöver det som redan testats så behöver jag fler och annorlunda tips på hur man ska tackla detta. Jag skulle kunna gå tillbaka till en standard-clock, men då försvinner prestandan, och det är ju inte kul. Så en fin balans mellan bägge hade varit det bästa. Och frågan är då vilka små justeringar utöver de som redan gjorts, som jag behöver göra för att nå dit.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Jag vill bara ha min fläkt tyst när datorn är i idle eller gör lättare saker som surf eller musiklyssnande, och det är den inte just nu. Just nu ligger datorn mellan 97-110W, vilket egentligen är under Corsairs officiella 20%-streck (120W) som fläkten ska vara stillastående under. Men uppenbarligen är det inte tillräckligt. För om jag stänger av datorn och går in i biosen enbart, där uteffekten ligger på max 95W, då står fläkten stilla hela tiden.

Så utöver det som redan testats så behöver jag fler och annorlunda tips på hur man ska tackla detta. Jag skulle kunna gå tillbaka till en standard-clock, men då försvinner prestandan, och det är ju inte kul. Så en fin balans mellan bägge hade varit det bästa. Och frågan är då vilka små justeringar utöver de som redan gjorts, som jag behöver göra för att nå dit.

Du menar att ditt agg är semi passivt? Nu vet jag inte var du bor men i Sverige är det för tillfället sommar och runt 25-30 grader varmt. Corsair uppmätningen är antagligen gjord i "normal" rumstemperatur.
Du skrev tidigare att ditt grafikkort låg på runt 1100 Mhz. Jag har också ett 970 och när jag har ca 30 flikar uppe och en massa andra program idl:ar den på 135Mhz. Vad visar usage?

Permalänk

Jag gissar att nätaggregatets effektfaktor inte är särskilt hög vid lågt effektuttag och att effektmätaren egentligen visar skenbar effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Jag vill bara ha min fläkt tyst när datorn är i idle eller gör lättare saker som surf eller musiklyssnande, och det är den inte just nu. Just nu ligger datorn mellan 97-110W, vilket egentligen är under Corsairs officiella 20%-streck (120W) som fläkten ska vara stillastående under. Men uppenbarligen är det inte tillräckligt. För om jag stänger av datorn och går in i biosen enbart, där uteffekten ligger på max 95W, då står fläkten stilla hela tiden.

Så utöver det som redan testats så behöver jag fler och annorlunda tips på hur man ska tackla detta. Jag skulle kunna gå tillbaka till en standard-clock, men då försvinner prestandan, och det är ju inte kul. Så en fin balans mellan bägge hade varit det bästa. Och frågan är då vilka små justeringar utöver de som redan gjorts, som jag behöver göra för att nå dit.

Du kör väl SF600 agget som du nämnde tidigare ?
I så fall behöver du ju inte oroa dig över effektivitet, bättre agg finns knappt i SFX storleken.

Däremot så har du ju en CPU med inbyggd GPU.
Så ur med grafikkortet och kör på det interna, är strömförbrukningen löst då så vet du ju var problemet ligger.

För jag tvivlar på att CPU'n är vad som krånglar.
Även i fullt blås är den inte i närheten av Intels grovt överdrivna 88 watt.
50-60 watt är närmare sanningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Du menar att ditt agg är semi passivt? Nu vet jag inte var du bor men i Sverige är det för tillfället sommar och runt 25-30 grader varmt. Corsair uppmätningen är antagligen gjord i "normal" rumstemperatur.
Du skrev tidigare att ditt grafikkort låg på runt 1100 Mhz. Jag har också ett 970 och när jag har ca 30 flikar uppe och en massa andra program idl:ar den på 135Mhz. Vad visar usage?

Det stämmer. Bor i Bohus.
GPU usage visar max 5% med 8 flikar uppe i chrome. När det gäller Mhz och core clock så vet jag inte om jag tittar på fel dock, vad jag kan se så finns det dock bara 1 graf som heter så och den visar ca 1100Mhz...

Skrivet av Svensktiger:

Du kör väl SF600 agget som du nämnde tidigare ?
I så fall behöver du ju inte oroa dig över effektivitet, bättre agg finns knappt i SFX storleken.

Däremot så har du ju en CPU med inbyggd GPU.
Så ur med grafikkortet och kör på det interna, är strömförbrukningen löst då så vet du ju var problemet ligger.

För jag tvivlar på att CPU'n är vad som krånglar.
Även i fullt blås är den inte i närheten av Intels grovt överdrivna 88 watt.
50-60 watt är närmare sanningen.

Stämmer.

Hmm... Får nog testa detta bara för att se. Är ju dock inte roligt att testa, litet chassi som är rätt bökigt att bygga i haha... Men men, när det blir till att städa så kan man ju passa på

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Samt har du adaptive voltage på cpun eller manuell tvingad spänning? spänningen ska helst ner då processorn inte belastas.

Provar skriva igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Samt har du adaptive voltage på cpun eller manuell tvingad spänning? spänningen ska helst ner då processorn inte belastas.

Provar skriva igen

Har den satt på manuell med minus-offset-spänning just nu då jag överklockat lite grand Kan ju testa att tvinga ner den lite till, eller ska jag köra adaptive..?

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Har den satt på manuell med minus-offset-spänning just nu då jag överklockat lite grand Kan ju testa att tvinga ner den lite till, eller ska jag köra adaptive..?

Adaptive borde kunna göra så att du får ner förbrukningen en hyfsat bit i idle...
Värt att prova!

Beroende på moderkortets inställningar, så kan det innebära att den blir varmare under belastning istället dock.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Adaptive gör så att spänningen sjunker då cpun belastas lite.