Blinkande bild i 100Hz på Asus RoG Swift PG348Q G-Sync

Permalänk
Medlem

Blinkande bild i 100Hz på Asus RoG Swift PG348Q G-Sync

Har haft skärmen sedan tidigt i år och har inte haft några problem alls.

För ca en månad sedan började den blinka svart med ca 5-10 sekunders mellanrum när jag tittar på antingen en youtube video eller spelar.

Uppdaterade då grafikdrivrutinen till senaste och blinkadet slutade i en månad, nu är problemet tillbaka och det enda som löser problemet är att klocka ner skärmen till 60Hz.

Läste att Nvidia hade erkänt detta som en bugg förra året men att det sedan var löst, verkar dock inte vara löst.

Är det någon som har någon koll på vad detta kan bero på?

Såhär ser det ut: http://trekker.guru/gsyncfail.mp4

Efter ett tags blinkande hänger sig drivrutinen och skärmen blir helt svar och försvinner helt och bara min andra skärm fungerar, sen tar det några minuter så hoppar den igång igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Har haft skärmen sedan tidigt i år och har inte haft några problem alls.

För ca en månad sedan började den blinka svart med ca 5-10 sekunders mellanrum när jag tittar på antingen en youtube video eller spelar.

Uppdaterade då grafikdrivrutinen till senaste och blinkadet slutade i en månad, nu är problemet tillbaka och det enda som löser problemet är att klocka ner skärmen till 60Hz.

Läste att Nvidia hade erkänt detta som en bugg förra året men att det sedan var löst, verkar dock inte vara löst.

Är det någon som har någon koll på vad detta kan bero på?

Såhär ser det ut: http://trekker.guru/gsyncfail.mp4

Efter ett tags blinkande hänger sig drivrutinen och skärmen blir helt svar och försvinner helt och bara min andra skärm fungerar, sen tar det några minuter så hoppar den igång igen.

Har du testat med en annan DP kabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Har du testat med en annan DP kabel?

Tror inte jag har någon, men ska se annars köper jag en imorgon och testar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Tror inte jag har någon, men ska se annars köper jag en imorgon och testar!

Om du klockar ner skärmen till 60 och det slutar, då kan just kabeln vara problemet som inte klarar av o hantera upplösningen plus hz:en. Men någon kan rätta mig om jag har fel, då det bara är en gissning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Om du klockar ner skärmen till 60 och det slutar, då kan just kabeln vara problemet som inte klarar av o hantera upplösningen plus hz:en. Men någon kan rätta mig om jag har fel, då det bara är en gissning.

Nä det va lite lustigt bara eftersom det har funkat med den kabeln sedan februari.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Nä det va lite lustigt bara eftersom det har funkat med den kabeln sedan februari.

När du säger att det inte uppstår vid 60hz, har du då testat det ett längre tag dvs minst lika länge som när problemet skulle uppstå vid 100hz?

Försök iaf med en ny DP kabel tror det är det första du ska utesluta. Kolla om du kan låna en eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

När du säger att det inte uppstår vid 60hz, har du då testat det ett längre tag dvs minst lika länge som när problemet skulle uppstå vid 100hz?

Försök iaf med en ny DP kabel tror det är det första du ska utesluta. Kolla om du kan låna en eller något.

Jag provade att switcha kablar mellan skärmarna bara och det verkar fungera bra just nu, ska testa lite mer och se om det uppstår igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Jag provade att switcha kablar mellan skärmarna bara och det verkar fungera bra just nu, ska testa lite mer och se om det uppstår igen

Hur går det? Funkar det?
För övrigt, vad heter spelet du spelade vid första inlägget?

Permalänk
Medlem

Det är nästan alltid kabeln när det är blinkande skärmar i farten och man kör högre hz på skärmen än 60 (DP).

Tror aldrig jag har sett att det har varit något annat faktiskt om jag ska vara helt ärlig.

Visa signatur

Intel I7 7770K || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X || Samsung 840 Pro 256GB || Samsung 850 EVO 500GB || WD Red 2TB || MSI Z270 GAMING PRO CARBON || Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || Corsair RM750x 750W || Cooler Master Hyper 212 EVO || Acer 27" Predator XB271HUA || Qpad MK-50 || Fractal Design Define S || Steelseries Rival 300 || Sennheiser PC350 SE ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Hur går det? Funkar det?
För övrigt, vad heter spelet du spelade vid första inlägget?

Har inte hunnit testa så mycket, men det har inte blinkat sedan jag switchade kablarna

Och den andra skärmen fungerar utan blink också så det kanske bara är extra känsligt på G-sync skärmarna?

Jag vet inte om jag ska vara helt ärlig, jag stal ett klipp från någon som hade samma fel som mig

Skrivet av muffinet:

Det är nästan alltid kabeln när det är blinkande skärmar i farten och man kör högre hz på skärmen än 60 (DP).

Tror aldrig jag har sett att det har varit något annat faktiskt om jag ska vara helt ärlig.

Japp, jag funderar på om jag ska köpa nya kablar till båda skärmarna då kontakterna blev minimalt böjda när jag flyttade till nuvarande bostaden.