GTX 1060 eller 1070 som bästa uppgradering? (plus eventuellt annat)

Permalänk
Medlem

GTX 1060 eller 1070 som bästa uppgradering? (plus eventuellt annat)

Hejsan!

Jag har en gammal stationär dator ifrån 2011 som det börjar bli dags att uppgradera för att klara mer moderna spel, vilket gör att jag söker lite rådgivning. Min kunskap inom hårdvara är ytterst begränsad, men efter att ha kollat verkar det egentligen endast vara grafikkortet som behöver bytas ut. Jag listar specifikationer och tankar här nedan. Planen vore i så fall att uppgradera nu i sommar.

Nuvarande dator
OS: Windows 10 (UEFI) 64-bit
CPU: Intel Core i7-2600K 3,4GHz
RAM: 8GB (2x4) DDR3 1600Mhz Kingston Hyper X Genesis
GPU: ASUS GTX570
Moderkort: ASUS P8P67 (Rev 3.1)
Nätagg: Antec High Current Gamer 750W
Chassi: Antec Solo II
Kylning: Antec Kühler H20 620 (CPU-vattenkylning/fläkt), samt medföljande TrueQuiet 120mm-fläkt till chassit.
Skärm: 1920x1080, 60hz. 1 skärm. Detta kommer inte förändras.

Vad vill jag göra?
Jag vill kunna spela nuvarande, och kommande, mer krävande spel med helt helt bra inställningar (medium/high eller kanske bättre - svårt att avgöra) och minst 60fps. Notera jag dock inte kör varje nytt hett storspel.

Det behöver INTE vara ett monster då jag inte kommer syssla med t.ex. högre upplösningar än 1080p och downsampling. Jag sysslar inte med någon tung mjukvara, så såna behov finns inte.

Spelexempel: Dishonored 2, Prey, DOOM, Nier Automata, Hitman 2016, Deus Ex: Mankind Divided och Wolfenstein 2.

Egna tankar!
Borsett ifrån grafikkortet tror jag inte något behöver uppgraderas. Såvitt jag förstått har inte mycket hänt på annat än GPU-marknaden. Vidare är nätagget helt okej, samt verkar ett nytt grafikkort få plats i chassit. Dock får ni gärna berätta ifall det är något som kan vara en flaskhals eller om det är något jag bör tänka på att kontrollera! Behövs t.ex. mer kylning eller kan gammal kylpasta "förlora effekt" efter viss tid?

Det jag spanar in är: GTX 1060 eller 1070. Jag vet dock inte vilket som är mest lämpat. Då jag endast kör 1080p verkar 1060 vara tillräckligt utifrån tester jag läst, men kommer detta vara hållbart tror ni? Planen är att kanske göra en större uppgradering av datorn om ytterligare ~5 år då kanske större saker skett inom bl.a. CPU-marknaden. Så om kortet klarar åtminstone runt 5 år är jag nöjd.

Jag har råd med båda korten, även om 1070 svider något mer i plånboken (verkar ju redigt dyrare här i Sverige vad jag kan se). 1060 ligger på runt ~3000kr medan 1070 snarare verkar ligga på ~4500-5000kr!

Utöver detta undrar jag vidare vilket märke och modell jag ska titta på. ASUS, MSI eller annat? Om det är ASUS, ska man köra med Dual eller Strix? Och visst är 6GB är bättre än 3GB? Behöver ärligt talat hjälp att tolka dessa saker.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

60hz skärm och har du inte planerat att uppdatera så är 1060 perfekt.
1060 är också mycket bättre prestanda per krona även om 1070 självklart är startare men med sämre fps per krona.

1060 6GB hade jag valt, det är inte värt att snåla in på dom hundralapparna

EDIT: 580 korten ifrån AMD är också riktigt bra prissatta, så är du redo att vänta några veckor på en leverans (slut överallt pga popularitet) så kan du överväga att gå över till röda laget med.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Håller med ovan. 1060 6gb låter vettigt om nvidia är valet.

Cpu -> 4.5ghz+ + ev 8gb ram till.

Permalänk
Medlem

jag äger själv ett GTX1070, ifall du kör 1080p i 60fps med maxade inställningar så klockar kortet ner sig till 1200Mhz i de flesta spel (istället för 1849Mhz) och använder i sin tur ungefär 60-80% av den tillgängliga under den klockfrekvensen. Detta grafikkort kan köra Forza 6 Apex i 4K i 60fps, med sina löjligt höga max-inställningar, kortet används ungefär 80% av sin maxkapacitet.

Så jag skulle säga att du inte behöver ha 1070 på kartan med dina krav. dessutom tror jag att 1060 är lite mer balanserat med en lite äldre i5-processor och DDR3. Skulle gissa att kortet kanske till och med överpresterar dina krav, men kan samtidigt hjälpa dig att säkra för framtiden.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Tack för inputen!

Då blir min nästa fråga: vilket märke och modell är bäst för ett 1060? Läst tidigare trådar och det verkar vara saker som ljudnivå, kylning, klockning osv. Finns det idag något som anses vara "bäst"?

Jag är särskilt fundersam på t.ex. ASUS då jag haft det innan. Om jag förstått det rätt är har Strix tre fläktar istället för två, samt en högre klockning. Är Strix i så fall kanske värt det, med tanke på kylningen? Jag vet inte ifall min nuvarande är tillräcklig, så kanske är någon som vet? Vet inte ifall det är en större skillnad på två jämfört med tre fläktar.

Skrivet av hakd:

EDIT: 580 korten ifrån AMD är också riktigt bra prissatta, så är du redo att vänta några veckor på en leverans (slut överallt pga popularitet) så kan du överväga att gå över till röda laget med.

Finns det några fördelar/nackdelar utöver att AMD är något billigare? Känns som om jag brukar läsa om mer problem med AMD i Steamforum, åtminstone om man håller sig till mer nischade titlar. Men det kanske är bias.

Skrivet av _genki:

jag äger själv ett GTX1070, ifall du kör 1080p i 60fps med maxade inställningar så klockar kortet ner sig till 1200Mhz i de flesta spel (istället för 1849Mhz) och använder i sin tur ungefär 60-80% av den tillgängliga under den klockfrekvensen. Detta grafikkort kan köra Forza 6 Apex i 4K i 60fps, med sina löjligt höga max-inställningar, kortet används ungefär 80% av sin maxkapacitet.

Hur ska jag tolka det om att ett 1070 klockar ned till 1200Mhz? Att det är overkill på det stora hela? Ett 1060 verkar väl endast gå till 8000Mhz, så kan det inte vara otillräckligt på det viset? Förklara gärna för dummies, haha

Permalänk
Medlem

Vad jag menade var att kortet inte ens bemödar sig att köras i max-hastighet. För att översätta så används kortet till ungefär 45% vid körning av 1080p med maxade inställningar i de flesta moderna spel. Så det är totalt overkill. Man ska inte stirra sig blind på siffror allt för mycket såvida man inte är ruggigt påläst om grafikkort. Det är så mycket som samverkar. antalet beräkningskärnor, minnebandbredd, arkitektur, minnestyp, klockfrekvenser.

Till och med ett 1060 kan inte riktigt sträcka på benen med 1080p. Däremot känns 6GB vettigt för att framtidssäkra kortet. Jag kan bara säga att, med processorn och DDR3-minnet så bör du inte lägga dig ovanför GTX1060 i prestanda, Sannolikheten är stor att du aldrig kommer att utnyttja prestandan.

Sedan kan jag rekommendera att kolla prestandavideos på youtube, sök efter dina favoritspel så får du en bra uppfattning om vad korten klarar.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Blev ett ASUS 1060 6GB Dual. Funkar finfint och känns revolutionerande att gå ifrån ett gammalt 570, särskilt då jag kunde maxa DOOM-demot efter att knappt ha kunnat köra det på lägsta

Tack för hjälpen alla

Permalänk
Medlem

@Nieko: Fan vad roligt. Happy gaming! GTX1060 är ett fantastiskt kort.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Jag hade inte nöjt mig med något annat än just 1070 för ett 1080p.
Hade ett 1070 men tyckte tom det var för klent då jag fick ca 74fps i witcher 3 när allt var på max.
Har ett gtx 970 å det i samma perf segment som 1060 spec om det är klockat å det räcker ju till men som sagt, jag tyckte inte ens att gtx1070 i 1920x1200 var tillräckligt

Ah, blev ett 1060, inte fy skam men men

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Jag hade inte nöjt mig med något annat än just 1070 för ett 1080p.
Hade ett 1070 men tyckte tom det var för klent då jag fick ca 74fps i witcher 3 när allt var på max.
Har ett gtx 970 å det i samma perf segment som 1060 spec om det är klockat å det räcker ju till men som sagt, jag tyckte inte ens att gtx1070 i 1920x1200 var tillräckligt

Ah, blev ett 1060, inte fy skam men men

Är du säker på att du inte har något som flaskhalsar grafikkortet? I Novigrad får man ut 90-110fps med ett GTX1070 i 1080p på Very High-inställningar (minus Hairworks). Jag skulle gissa att personen i fråga inte ska över 60fps. Dessutom är det idiotiskt att köra Witcher i Very High, en blandning mellan High och Very High är den bästa kombinationen ifall du frågar mig. Man får så fruktansvärt lite tillbaka i form av grafisk återgivning, med tanke på hur mycket prestanda som går åt på de högsta inställningarna.

1060 ska hålla sig ovanför 60fps alltid i 1080p utan överklockning. Skulle gissa att det är här Nieko vill lägga sig.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Är du säker på att du inte har något som flaskhalsar grafikkortet? I Novigrad får man ut 90-110fps med ett GTX1070 i 1080p på Very High-inställningar (minus Hairworks). Jag skulle gissa att personen i fråga inte ska över 60fps. Dessutom är det idiotiskt att köra Witcher i Very High, en blandning mellan High och Very High är den bästa kombinationen ifall du frågar mig. Man får så fruktansvärt lite tillbaka i form av grafisk återgivning, med tanke på hur mycket prestanda som går åt på de högsta inställningarna.

1060 ska hålla sig ovanför 60fps alltid i 1080p utan överklockning. Skulle gissa att det är här Nieko vill lägga sig.

Personligen så tyckte jag att det gav mycket att gå till max i witcher 3.
har kört mycket på låga inställningar för att testa olika graffen å blev rätt impad av max.
Inte så man ramlar av stolen, men när man verkligen kollar in detaljerna så märker man att det e skillnad.
Nä inget flaskade förutom sketna 2133 cl 14 minnen, blev rätt förvånad över hur "kass" 1070 om man vill ha allt på max

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Personligen så tyckte jag att det gav mycket att gå till max i witcher 3.
har kört mycket på låga inställningar för att testa olika graffen å blev rätt impad av max.
Inte så man ramlar av stolen, men när man verkligen kollar in detaljerna så märker man att det e skillnad.
Nä inget flaskade förutom sketna 2133 cl 14 minnen, blev rätt förvånad över hur "kass" 1070 om man vill ha allt på max

Kommer inte riktigt ihåg men jag tror jag kör med hairworks och en blandning av high till över max inställningar. Då ligger jag mellan 60 och 90 fps i 1440p.

Tror dock att jag har stängt av/sänkt vissa inställningar som drar mycket men ger lite.

Kör atm med en överklockad 2600k och ett överklockat 1070.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar