Läsplatta, typ amazon/adlibris OCH bibliotekslån

Permalänk
Medlem

Läsplatta, typ amazon/adlibris OCH bibliotekslån

Som rubriken. Tror att Kindle går bort eftersom den inte verkar kunna hantera bibliotekslån.
Jag har iPad, Surface mm men letar nu efter en läsplatta att läsa huvudsakligen skönlitteratur på.

Den ska gå att läsa på i mörker, inte vara beroende av någon dator för det dagliga bruket (typ låna/köpa böcker). Läst om Kobo Aura men vet inte riktigt hur det funkar med ePub-lån. På något ställe fick jag för mig att den krävde en dator vid bibliotekslån.

Vad har ni att tipsa om?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk

Kobo Aura One stöder lån från bibliotek direkt i läsplattan (med overdrive), till skillnad från andra läsplattor från Kobo. (Jag har emellertid inte själv använt mig av funktionen än.)

Aura One har även fördelen att den inte har en pytteliten skärm (den är som en liten bok), vilket dock kan innebära att den inte får plats i din ficka. Den har bakgrundsbelysning (som helt kan stängas av, vilket jag normalt föredrar) med justerbar färgtemperatur. Priset är en uppenbar nackdel (för mig var den helt klart värd det).

Permalänk
Medlem

Har laddat in Kobu-app (för köp och synk) och även OverDrive app (för bibliotekslån) på både dator och telefon, men beställde faktiskt igår just en Kobo Aura One då jag vill ha något som tål vatten och går att läsa i poolen och vid bryggan.

Tog just en Kobo Aura One för att den dels tål vatten, och dels att man kan låna nya böcker direkt på den (via OverDrive app). Har dock inte fått den än, så kan inte kommentera hur väl det fungerar. Köpte via NoN så kan ju alltid returnera om det inte visar sig fungera bra.

Amazons format stöds dock varken av Kobus plattor eller andra tillverkare av läsplattor. De enda som stödjer Amazons egna proprietära format är Amazons egna Kindle-plattor eller plattor/telefoner med iOS/Android/Windows där man kan installera Amazons egna app.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Jag har kobo H20 som också är vattentät med luckan stängd (dvs. kan kan spola av hela läsaren under kran efter sandiga strandbesöket)

Den har en fördel som inte finns i många liknande modeller - den har micro-sd-hållare för extra lagringsutrymme (dvs. kan hantera mycket mer än 8 GB) och gillar man tecknat (cbz-format på filerna, dock blir det i gråskala-S/V) så är det inte helt oväsentligt då dessa tar plats, samt att man kan ladda dessa sd-minnen i förväg på vanlig dator och man kan ha med en uppsättning som man sedan kan byta på plats i stranden.

Har dock inte kolla hur det är att låna på bibliotek.

Permalänk
Medlem

Jag har en Auro H2O, som jag tycker är perfekt i storlek. Ska man bara läsa böcker så finns i mitt tycke ingen större anledning att ha en större skärm, läsaren blir mest bara klumpigare att hålla i då. Men Overdrive verkar endast finnas för Auro One tyvärr, så det kanske är krångligare att låna från bibblan med H2O (jag har aldrig testat). Sen har H2O nackdelen att den är några år gammal nu och har nyligen blivit ersatt med en ny modell, som tyvärr inte verkar gå att köpa i Sverige än.

Skrivet av Sömning kanin:

Den har bakgrundsbelysning (som helt kan stängas av, vilket jag normalt föredrar) med justerbar färgtemperatur.

Ska man vara lite petig så har den sidobelysning, eftersom skärmen inte är genomskinlig. Fast på min H2O är belysning i alla fall så bra att det inte märks, så det spelar väl ingen större roll.

Permalänk

Aura One är dock både tunnare och marginellt lättare än H2O som förvisso är någon centimeter kortare och lägre. Själv har jag alltid ogillat små pocketböcker och ville inte ha en läsplatta med ännu mindre text (textstorlek eller antal tecken per sida), men de flesta tycks föredra små läsplattor.

Skrivet av perost:

Ska man vara lite petig så har den sidobelysning, eftersom skärmen inte är genomskinlig. Fast på min H2O är belysning i alla fall så bra att det inte märks, så det spelar väl ingen större roll.

Naturligtvis. Jag vet inte varför jag skrev bakgrundsbelysning. Sidobelysning är, enligt min åsikt, i jämförelse en klar fördel hos läsplattor. Jag tycker att det förstärker illusionen av att läsa en pappersbok att ha belysningen helt avstängd (fast behovet av någon form av belysning är något större jämfört med en pappersbok på grund av lägre kontrast), men om jag minns rätt är det även möjligt på H2O (till skillnad från Kindle Paperwhite).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sömning kanin:

men om jag minns rätt är det även möjligt på H2O

Ja, H2O har också belysning. Den suger dock rätt mycket batteri, i alla fall jämfört med läsplattan i övrigt. Det är väldigt sällan jag använder plattans egen belysning, men den är bra att ha ibland.

Permalänk
Medlem

Det är ytterst sällan man kör på max belysning, bara en liten ton som ljusar upp 'pappret' och den vägen förstärker kontrasten. Den ljusnivån drar inte speciellt mycket med ström.

(ljusupplevelsen i våra ögon är 10-logaritmiskt vilket gör att när ljusstyrkeupplevelsen halveras/dubblas så har strömmen till lysdioderna i själva verket minskas till 1/10-del eller 10-faldigad i ström)

Att dra ned bara lite, snäppet över knappt märkbart på ljusstyrkan kan lätt mer än halvera den egentliga strömförbrukningen!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Sen har H2O nackdelen att den är några år gammal nu och har nyligen blivit ersatt med en ny modell, som tyvärr inte verkar gå att köpa i Sverige än.

hmm. den 'nya' har inte micro-SD hållare, vilket jag ser som ett avgörande punkt i köp-beslutet. - blir kanske köpa en till 'gammal' i reserv innan de blir utfasade helt...

Sedan vet jag inte hur bra de har fått till vattentätheten över tiden på de nya då de bygger på lack/beläggning på själva kretskorten och kontakter och inte att själva kapslingen är tät - och det finns en kontakt som aldrig kommer att vara skyddad helt om den skall vara användbar - micro-USB kontakten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

hmm. den 'nya' har inte micro-SD hållare, vilket jag ser som ett avgörande punkt i köp-beslutet. - blir kanske köpa en till 'gammal' i reserv innan de blir utfasade helt...

Sedan vet jag inte hur bra de har fått till vattentätheten över tiden på de nya då de bygger på lack/beläggning på själva kretskorten och kontakter och inte att själva kapslingen är tät - och det finns en kontakt som aldrig kommer att vara skyddad helt om den skall vara användbar - micro-USB kontakten...

Bättre IP-klassning på den nya H2O mk2 (numera lika bra som Auro One). Bra att man slipper gummikontakter för att hålla tätt IMO.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd

Låna inte e-böcker på biblioteken, det ruinerar dem och kommer att få allvarliga återverkningar på den övriga verksamheten. Ärligt talat förstår jag inte varför man skulle låna e-böcker över huvudtaget men visst, kanske passar vissa.

Kindle är i övrigt, enligt min mening, helt klart överlägsen. Av de plattor som jag testat så finns det inga som kommer i närheten. Har en touch nu och den har även bakgrundsbelysning (om man vill ha det) och den är väldigt jämn och bra.

Permalänk
Medlem

Stödjer Kindle bibliotekslån eller köp från andra butiker än Amazons egna, eller är man inlåst till att i praktiken bara kunna handla från deras egna butik?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av martinot:

Stödjer Kindle bibliotekslån eller köp från andra butiker än Amazons egna, eller är man inlåst till att i praktiken bara kunna handla från deras egna butik?

Jag köper lite överallt till min, epub fungerar utmärkt. Däremot får man ju mellanlanda dom andra på datorn för dom flesta modellerna och lägga över dom via usb.
Däremot har epub från bibliotek lite drm som gör att dom inte går att lägga in.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Jag köper lite överallt till min, epub fungerar utmärkt. Däremot får man ju mellanlanda dom andra på datorn för dom flesta modellerna och lägga över dom via usb.

Helt OK att gå över dator (för mig).

Det viktiga är att inte vara inlåst till en butik. Beställer massor av prylar från Amazon (co.uk, .de, .com och även beställt tom. från .co.jp) och är väldigt nöjd med deras kundservice och leveranser, men personligen så vill jag inte köpa elektronisk content med DRM (böcker, musik, video) som jag bara kan använda i ett enda företags ekosystem (samma sak med Apples content med DRM, vars prylar jag annars gillar starkt).

Skrivet av orig_rejser:

Däremot har epub från bibliotek lite drm som gör att dom inte går att lägga in.

Synd. Läser ganska sällan om böcker jag läst ut, och för mig personligen så är det viktigt att kunna låna böcker till min kommande bokplatta (idag använder jag min iPad Mini, telefon och dator för detta, vilket inte är helt optimalt i längden).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Köpte en Kindle paperwhite 3 till damen i julklapp och har en Kobo aura gen2 som ligger och väntar på postombud.

Gick på Kobo mest för att slippa strulet med att snacka med Amazon för att få bort deras reklam och även att den var lite nättare i storlek/vikt.

Funderade på en Kobo Aura one men kom fram till att den billigare varianten duger för mig.

Kollar man recensioner mellan aura gen2 och paperwhite 3 verkar det som att ända skillnaden är att paperwhite presterar lite bättre när det kommer till pdf-läsning.

Kan komma tillbaka till tråden när jag packat upp och testat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hench:

Köpte en Kindle paperwhite 3 till damen i julklapp och har en Kobo aura gen2 som ligger och väntar på postombud.

Gick på Kobo mest för att slippa strulet med att snacka med Amazon för att få bort deras reklam och även att den var lite nättare i storlek/vikt.

Funderade på en Kobo Aura one men kom fram till att den billigare varianten duger för mig.

Kollar man recensioner mellan aura gen2 och paperwhite 3 verkar det som att ända skillnaden är att paperwhite presterar lite bättre när det kommer till pdf-läsning.

Kan komma tillbaka till tråden när jag packat upp och testat.

Hör gärna av dig när du fått din!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Oj. Mycket input! Hade hoppats att det skulle bli lött, men det verkar inte så. Inser att det inte är värt tusen spänn extra för att kunna låna direkt från plattan. Behöver inte vattenskydd. Lutar mao åt Kobo Aura för cirka tusenlappen. Ska försöka hitta ngt ställe att titta på den för att få en känsla för skärmytan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Oj. Mycket input! Hade hoppats att det skulle bli lött, men det verkar inte så. Inser att det inte är värt tusen spänn extra för att kunna låna direkt från plattan. Behöver inte vattenskydd. Lutar mao åt Kobo Aura för cirka tusenlappen. Ska försöka hitta ngt ställe att titta på den för att få en känsla för skärmytan.

Skickades från m.sweclockers.com

Bla. Inet och NetOnNet säljer de i sina butiker.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Så då har jag lattjat lite med Kobo Aura gen2.
Riktigt trevlig läsare visst backlighten är inte helt jämn men jag stör mig inte på det.
Gillar att det är så mycket smidigare att föra över böcker då man inte behöver konvertera dom till kindelns format först utan man skickar bara över dom som till vilket usb-minne som helst.

Vill man ha en e-läsare i pocket-storlek och inte tänker bada med den är det inte mycket att snacka om.

Här brevid en 3.5" disk som storleksjämförelse

Trevlig sommar på er där ute!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hench:

Så då har jag lattjat lite med Kobo Aura gen2.
Riktigt trevlig läsare visst backlighten är inte helt jämn men jag stör mig inte på det.
Gillar att det är så mycket smidigare att föra över böcker då man inte behöver konvertera dom till kindelns format först utan man skickar bara över dom som till vilket usb-minne som helst.

Vill man ha en e-läsare i pocket-storlek och inte tänker bada med den är det inte mycket att snacka om.

Trevlig sommar på er där ute!

Har även fått min Kobo Aura One. Riktigt nöjd med den överlag, och vill absolut inte byta till annan platta (gillar att den är i ungefär samma storlek som min iPad Mini jag använt att läsa på innan).

Däremot så har jag två invändningar;

Dels att belysningen är ojämn. Inte den "vita" som används på dagtid, men däremot den "gula/orangea" som använd nattetid. Där är den gul/orangea på de flesta partier, men lite åt det gröna hållen i de nedre två hörnen. Har du samma sak?

Den andra är att när man valt engelska som språk så blir klockan automatiskt 12-timmar (AM/PM). När man väljer tyska som språk så blir det vanliga 24-timmarsvisning som jag helst vill ha. Dumt att man inte kan ställa in språk och tid/datumformat separat (som man kan göra på alla datorer, plattor och telefoner).

En tredje mindre sak (som jag tror är specifik för KA1); för att få upp bibliotekslån via OverDrive i menyn så var jag tvungen att skapa ett Kobo-konto på plattan (inte webbsidan) inställt på USA i profilen. Först då fick jag upp OverDrive i menyn. Därefter var det dock inget problem att logga på OverDrive med mitt OverDrive-konto som var inställt på Sverige i profilen. Gick även fint att låna böcker på StadsBilioteket där (logga på med bibliotekskortsnummer och PIN-kod).

Bortsett från det så är jag grymt nöjd. Riktigt behaglig att läsa på, och gillar som du säger att man bara kan "droppa" filer på den som ett USB-minne när man ansluter till datorn.

Riktigt bra och mycket kvalitativt bygge och läsplatta (bortsett från den i färg ojämna nattbelysningen)!

Rekommenderas!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har även fått min Kobo Aura One. Riktigt nöjd med den överlag, och vill absolut inte byta till annan platta (gillar att den är i ungefär samma storlek som min iPad Mini jag använt att läsa på innan).

Däremot så har jag två invändningar;

Dels att belysningen är ojämn. Inte den "vita" som används på dagtid, men däremot den "gula/orangea" som använd nattetid. Där är den gul/orangea på de flesta partier, men lite åt det gröna hållen i de nedre två hörnen. Har du samma sak?

Den andra är att när man valt engelska som språk så blir klockan automatiskt 12-timmar (AM/PM). När man väljer tyska som språk så blir det vanliga 24-timmarsvisning som jag helst vill ha. Dumt att man inte kan ställa in språk och tid/datumformat separat (som man kan göra på alla datorer, plattor och telefoner).

En tredje mindre sak (som jag tror är specifik för KA1); för att få upp bibliotekslån via OverDrive i menyn så var jag tvungen att skapa ett Kobo-konto på plattan (inte webbsidan) inställt på USA i profilen. Först då fick jag upp OverDrive i menyn. Därefter var det dock inget problem att logga på OverDrive med mitt OverDrive-konto som var inställt på Sverige i profilen. Gick även fint att låna böcker på StadsBilioteket där (logga på med bibliotekskortsnummer och PIN-kod).

Bortsett från det så är jag grymt nöjd. Riktigt behaglig att läsa på, och gillar som du säger att man bara kan "droppa" filer på den som ett USB-minne när man ansluter till datorn.

Riktigt bra och mycket kvalitativt bygge och läsplatta (bortsett från den i färg ojämna nattbelysningen)!

Rekommenderas!

Tror inte det är samma backlight på våra plattor, min har vanligt vitt ljus även nattetid och det är helt ok ljus där texten är medans ljuset är lite ojämnt i kanterna men tycker inte det gör så mycket.

Klockan har jag inte tänkt på så mycket då det inte var någon primär funktion för mig.

Och låna böcker har jag inte gett mig in på ännu men nu vet jag hur jag skall gå tillväga tack vare dig så, tack

Tycker det är lite synd att teknikglada Sverige inte kan ta tag i det här med E-boksplattor så man slipper leva med enheter som inte riktigt är tänkta för oss..

Men huvudfunktionen läsa böcker fungerar ju riktigt bra ändå tack och lov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hench:

Tror inte det är samma backlight på våra plattor, min har vanligt vitt ljus även nattetid och det är helt ok ljus där texten är medans ljuset är lite ojämnt i kanterna men tycker inte det gör så mycket.

Klockan har jag inte tänkt på så mycket då det inte var någon primär funktion för mig.

Och låna böcker har jag inte gett mig in på ännu men nu vet jag hur jag skall gå tillväga tack vare dig så, tack

Tycker det är lite synd att teknikglada Sverige inte kan ta tag i det här med E-boksplattor så man slipper leva med enheter som inte riktigt är tänkta för oss..

Men huvudfunktionen läsa böcker fungerar ju riktigt bra ändå tack och lov.

Tyvärr så verkar OverDrive (bibliotekens lånefunktion) bara finnas just i KA1-plattan, men det går ju självklart att gå via dator. Hoppas dock att detta sprider sig till fler läsplattor. Smidigt om man slipper gå via en dator för att låna böcker.

Har beställt en till KA1 och kommer att jämföra den färgade "nattbelysningen" med den.

Återkommer med rapport! 🙂

En sak jag saknar lite är att låna ljudböcker och spela på läsplattan. Verkar inte vara så många plattor som har ljud/hörlursuttag. Går ju iofs att använda telefon eller iPad/surfplatta (med Libby-appen eller OverDrive-appen), men hade varit lite smidigt att haft det inbyggt. Dock ingen viktig funktion, och för mig är det läsupplevelsen som är mest prioriterad.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

En sak jag saknar lite är att låna ljudböcker och spela på läsplattan. Verkar inte vara så många plattor som har ljud/hörlursuttag. Går ju iofs att använda telefon eller iPad/surfplatta (med Libby-appen eller OverDrive-appen), men hade varit lite smidigt att haft det inbyggt. Dock ingen viktig funktion, och för mig är det läsupplevelsen som är mest prioriterad.

Det är ju det som är det fina med läsplattor, inga spel som lockar eller notiser som poppar upp och stör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Det är ju det som är det fina med läsplattor, inga spel som lockar eller notiser som poppar upp och stör.

Jo, absolut, och just därför jag saknar (lite) att inte kunna lyssna på även ljudböcker i bokplattan (nu måste jag använda mobil eller iPad, och därmed störd av notiser, etc).

I övrigt mycket nöjd med plattan!

Tips var att när jag reggade Rakuten/Kobo-konto på kobo.com så ange en amerikansk adress så fungerar OverDrive och dyker upp i menyn på Aurora One (OverDrive = möjlighet att låna biblioteksböcker direkt på bokplattan via WiFi). Själva OverDrivekonto går dock fint att ha på svenska, eller att bara ange sitt svenska bibliotekskortsnummer och PIN.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, absolut, och just därför jag saknar (lite) att inte kunna lyssna på även ljudböcker i bokplattan (nu måste jag använda mobil eller iPad, och därmed störd av notiser, etc).

I övrigt mycket nöjd med plattan!

Tips var att när jag reggade Rakuten/Kobo-konto på kobo.com så ange en amerikansk adress så fungerar OverDrive och dyker upp i menyn på Aurora One (OverDrive = möjlighet att låna biblioteksböcker direkt på bokplattan via WiFi). Själva OverDrivekonto går dock fint att ha på svenska, eller att bara ange sitt svenska bibliotekskortsnummer och PIN.

Hur gjorde du för att komma igång med Overdrive? Och vilket bibliotek har du lånekort hos?

Jag registrerade ett konto på overdrive.com , men jag hittar ingen inställning för att ställa in kontot som svenskt. Och när jag söker bland biblioteken så hittar jag endast Stadsbiblioteken i Göteborg och Malmö, och jag bor i Uppsala...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genmah:

Hur gjorde du för att komma igång med Overdrive? Och vilket bibliotek har du lånekort hos?

Jag registrerade ett konto på overdrive.com , men jag hittar ingen inställning för att ställa in kontot som svenskt. Och när jag söker bland biblioteken så hittar jag endast Stadsbiblioteken i Göteborg och Malmö, och jag bor i Uppsala...

Det är på plattan som man kan välja språk (Settings, Language and dictionaries), och där har jag valt English. Då får jag upp menyalternativet "OverDrive" (näst längst upp från toppen).

Har bibiliotekskort från Malmö, Göteborg och Stavanger, och alla de har stöd för OverDrive. Måste dock logga ut/in på läsplattan under "OverDrive" för att kunna byta bibliotek. Mina olika bibliotek har lite olika utbud av böcker att låna, och man kan tyvärr inte vara inloggad på flera samtidigt (bara ett i taget).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har bibiliotekskort från Malmö, Göteborg och Stavanger, och alla de har stöd för OverDrive. Måste dock logga ut/in på läsplattan under "OverDrive" för att kunna byta bibliotek. Mina olika bibliotek har lite olika utbud av böcker att låna, och man kan tyvärr inte vara inloggad på flera samtidigt (bara ett i taget).

Ah, se där! Jag har bara bibliotekskort här i Uppsala än så länge, och de vet inte om och när de börjar med Overdrive. Men de skulle "titta på det" till hösten.

Jag får kanske kika på möjligheterna till att skaffa bibliotekskort i andra städer fast jag inte bor där.

Tack för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Låna inte e-böcker på biblioteken, det ruinerar dem och kommer att få allvarliga återverkningar på den övriga verksamheten. Ärligt talat förstår jag inte varför man skulle låna e-böcker över huvudtaget men visst, kanske passar vissa.

Kindle är i övrigt, enligt min mening, helt klart överlägsen. Av de plattor som jag testat så finns det inga som kommer i närheten. Har en touch nu och den har även bakgrundsbelysning (om man vill ha det) och den är väldigt jämn och bra.

Nu satte jag verkligen kaffet i halsen, vad menar du? Du tycker att det är oetiskt att låna e-böcker gratis från biblioteket? Du förstår inte heller att det kan passa vissa människor att låna böcker gratis?

Undrar också över vilken Kindle modell som du har?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av makatech:

Nu satte jag verkligen kaffet i halsen, vad menar du? Du tycker att det är oetiskt att låna e-böcker gratis från biblioteket? Du förstår inte heller att det kan passa vissa människor att låna böcker gratis?

Undrar också över vilken Kindle modell som du har?

Ja, det tycker jag (skrev jag oetiskt? Lite hårt uttryckt kanske). På grund av den absurda prismodellen som följer med att låna e-böcker. Förstår inte att biblioteken gått med på detta men det är nu så och det kommer att utarma biblioteken på sikt. Tyvärr.

Klart jag förstår (på ett teoretiskt plan) att man gärna vill låna e-böcker gratis från biblioteken men jag tycker man skall tänka på vad det kommer att leda till.

Ja, vad har jag för Kindle... måste kolla Det är en Kindle Voyage tydligen! Har väl några år på nacken men jag är mycket nöjd med den. Har även en Remarkable (via crowd funding) men har inte använt den så mycket... spar den till dess min Voyager börjar ge upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Ja, det tycker jag (skrev jag oetiskt? Lite hårt uttryckt kanske). På grund av den absurda prismodellen som följer med att låna e-böcker. Förstår inte att biblioteken gått med på detta men det är nu så och det kommer att utarma biblioteken på sikt. Tyvärr.

Klart jag förstår (på ett teoretiskt plan) att man gärna vill låna e-böcker gratis från biblioteken men jag tycker man skall tänka på vad det kommer att leda till.

Ja, vad har jag för Kindle... måste kolla Det är en Kindle Voyage tydligen! Har väl några år på nacken men jag är mycket nöjd med den. Har även en Remarkable (via crowd funding) men har inte använt den så mycket... spar den till dess min Voyager börjar ge upp

Ok, ja, jag förstår ditt resonemang tror jag men inte säker på att jag håller med dig, är inte tillräckligt insatt.

Jag får väl se lite vilken ebok läsare jag väljer, den här jämförelsen gjorde mig inte klokare direkt.
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.609991/test-basta-ebokslasa...

Att Adlibris Letto Frontlight 2 skulle vinna testen hade jag inte räknat med men jag tror att den får en del pluspoäng för just Adlibris integrationen. Generellt rörigt att läsa tester om ebokläsare eftersom vissa tester tungt viktar själva ekosystemet de hör till (tex Amazon eller Rakuten) medan andra lägger mera tyngdvikt på själva ebokläsaren och dess funktioner.

Lutar lite åt Kobo Libra H2O bland annat eftersom den stödjer många format men inte helt bestämt mig ännu. Vore ju trevligare om man kunde hålla sig kring tusenlappen.

Tex Amazon Kindle 6" 4GB Black 2019 har ju ett mera attraktivt pris.