[Vattenkylning] Algkontaminering. Hur rengör jag mitt system?

Permalänk
Medlem

[Vattenkylning] Algkontaminering. Hur rengör jag mitt system?

Hej alla på sweclockers.

Jag är helt värdelös på det här med vattenkylning och detta var mitt första system.
Uppenbarligen hade jag aldrig i något algdödande medel i mitt system när jag fyllde utan endast destillerat vatten.

Har inte bytt vatten på min loop och jag inte riktigt vet hur jag skall göra för att tömma den effektivt. Jag vill ha ett bra system för att tömma den men vet inte vad jag ska köpa eller hur jag ska göra det.

När jag kollade häromdagen så hade slangarna blivit gröna, psu blocket lika så och gröna prickar i vattentanken.

Hur fasiken skall jag rengöra systemet?
Har köpt pressad citron till cpu blocket och vitvinsvinäger.

Finns det någon lokal butik i sverige som säljer vattenkylningsgrejer eller är allt från utlandet?

Med Vänlig Hälsning

Permalänk
Medlem

slangarna kan du ev glömma att få rena snygga igen.

menar du en permanent lösning?

första gången får du väll helt "enkelt" dela systemet någonstans, men efteråt kan du ju då passa på att montera en T-anslutning med ventil inför avtappningen nästa gång.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

@AndreaX: Jag hade tänkt att kasta alla slangar. Slangarna har ingen betydelse för mig.

Permalänk
Avstängd

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skruvstycke-och-klammor/Skru...

Sådana har jag använt för att tömma system fungerar ganska bra.

Permalänk
Medlem

Ser ju snarare ut som korrosion på blocket, blandar du olika metaller i loopen?

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem

Ta loss en slangkoppling så att du kan lättast tömma ut vattnet i en bunke eller om du vill kånka ut hela burken i badrummet. Köp SysClean-HPD, finns att köpa hos Coolerkit.se för 49 spänn och blanda det med destillerat vatten och kör sedan 1-2 timmar. Töm ut och skölj igenom systemet från rester och fyll sedan på med destillerat vatten och antialg medel. Du hittar allt på coolerkit om du skulle behöva.

Lycka till!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

@folmeroN: Nej allt är koppar i detta systemet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Undesired_hero:

@folmeroN: Nej allt är koppar i detta systemet.

Koppar blir grönt när det korroderar, så det behöver inte vara alger. Det kan vara ett metallproblem också.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@giplet: ok intressant. Men jag behöver plocka isär blocket för att ta reda på det?

Permalänk
Medlem

Verkar som att det är korrision som giplet säger?

Är cpu blocket kört eller går det att rädda?`

I annat fall får jag beställa ett nytt?

Hur tror ni det är med radiatorerna?