Intel I9-7900X: Vilken luftkylare ska man köpa?

Permalänk
Medlem

Intel I9-7900X: Vilken luftkylare ska man köpa?

Hej,
Vad tror ni bästa luftkylaren kan vara till denna?
Vet att det är kylpasta istället för lödad kontakt mellan cpu och värmespridare.
Eller ska man vänta och se om 7920/7940/7960 blir likadant?

Tänker använda ett MSI X299 GAMING PRO CARBON AC om det blir något.
Vill gärna kunna använda alla minnesplatser så det får man ju tänka på med när man väljer kylare.
Har bra erfarenhet av Noctua, men av estetiska skäl tror jag inte riktigt det passar i detta bygge.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deejay_Alive:

Hej,
Vad tror ni bästa luftkylaren kan vara till denna?
Vet att det är kylpasta istället för lödad kontakt mellan cpu och värmespridare.
Eller ska man vänta och se om 7920/7940/7960 blir likadant?

Tänker använda ett MSI X299 GAMING PRO CARBON AC om det blir något.
Vill gärna kunna använda alla minnesplatser så det får man ju tänka på med när man väljer kylare.
Har bra erfarenhet av Noctua, men av estetiska skäl tror jag inte riktigt det passar i detta bygge.

alla kommer har TIM istället för att vara lödad. Intel har övergett lödning då de säga att det är "för små" för att löda.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Om du inte har bråttom är det ju bra att vänta in recensioner och ev. värme/icke värmeproblem på prollarna.

Noctua, som du har bra erfarenhet utav är ju ett välkänt märke som osar kvalité och kan knappast bli fel sett ur kylningssynpunkt(om du nu inte ska överklocka rejält).

Själv kör jag på "disco-kraken"(X62) då jag vill ha mer utrymme i chassit vid montering + jag gillar det estetiska bling-blinget.

Lycka till!

Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk
Medlem

@Imaculent: Ja, exakt. Jag frågar efter bästa.
Är det så att det är Noctua så får det väl omvärderas.
Men jag har svårt att se 2017 att det inte finns en enda annan tillverkare som kan tillverka kylare men samma eller bättre kylförmåga.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Deejay_Alive:

@Imaculent: Ja, exakt. Jag frågar efter bästa.
Är det så att det är Noctua så får det väl omvärderas.
Men jag har svårt att se 2017 att det inte finns en enda annan tillverkare som kan tillverka kylare men samma eller bättre kylförmåga.

Noctua ska väl släppa sina svarta fläktar till konsumenter nu också?

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

De recensioner jag har sett har visat på mycket värme och effektåtgång. Ska du klocka eller ha någorlunda tyst så får du se till att ha en maffig kylare.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik förtydligad, ohjälpsamma/meninglösa inlägg raderade*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Du kan nog glömma luftkylning om du inte vill ha en cpu som trottlar då cpun toppar över 250W utan oc och över 400W med oc

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk

bequiet Dark Rock Pro 3 ska räcka precis för att kyla en 7900K.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Inaktiv

Delidda skiten

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Du kan nog glömma luftkylning om du inte vill ha en cpu som trottlar då cpun toppar över 250W utan oc och över 400W med oc

Det där är dock strömförbrukningen för hela datorn, och inte enbart för CPUn. Vanligtvis mäter ju recensenter strömförbrukningen från vägguttaget eftersom det är i särklass enklast. Anandtech verkar ha mätt enbart CPUn eftersom de jämför mot TDPn i texten, men oklart exakt hur de mätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det där är dock strömförbrukningen för hela datorn, och inte enbart för CPUn. Vanligtvis mäter ju recensenter strömförbrukningen från vägguttaget eftersom det är i särklass enklast. Anandtech verkar ha mätt enbart CPUn eftersom de jämför mot TDPn i texten, men oklart exakt hur de mätt.

stämmer bra men läs vad han skriver i slutet https://www.techspot.com/review/1433-intel-core-i9-core-i7-sk...

i9-7900X har 62%högre förbrukning/skapar mer värme vs RYZEN 1800X !!!!

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Du kan nog glömma luftkylning om du inte vill ha en cpu som trottlar då cpun toppar över 250W utan oc och över 400W med oc
http://www.forumbilder.se/G8MJ4/power2.png

Det var som fan, det här är ju i klass med AMD's gamla FX8350 effektmässigt. Då är det ju Intel man ska ha nu om man vill ha det varmt på rummet i vinter utan element Frågan är ju vad som krävs för att kyla bort 400W värme? Techspots recension visar ju att processorn klockad til 4,6 GHz på 1.2 V gick upp i 90 grader direkt och snabbt vidare mot 100 med en Corsair H100i v2, som ändå är en vattenkylare, dock AIO. Jag tror inte min Noctua D15 har en chans mot denna kärnreaktor till processor Det lär väl behövas en custom loop med en riktigt fet radiator om man ska överklocka denna.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd