Permalänk
Medlem

Kaby Lake eller Coffee Lake ?

Tjena!

Går i tankarna att uppgradera min dator. Hade först tänkt mig att köra en i7 7700k tills jag för någon dag sen såg att det är förmodligen inte så länge till innan Intel släpper Coffee lake. Så tänkte höra om någon som har hört något om den nya serien? Hur pass mycket bättre kommer den vara än 7700k ? Är värt att vänta eller kan man lika gärna köra på Kaby lake.

Såg något rykte om att den släppt nu i Augusti/September, stämmer det ?

Tack för hjälpen:)

Permalänk
Medlem

Skulle säga vänta på den nya generationen då Kaby Lake är den sista gen med 1151-socket.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

Det är nog ingen som vet hur den presterar förens den finns ute

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk

Coffelake kommer inte introducera några arkitektiska förbättringar(set till antalet instruktioner per klockcykel) vad jag vet. Den kommer komma med två extra kärnor mot 7700K.

Iaf med det lilla man sätt från intel och deras slides.

Den kommer på en uppdaterad variant av 14nm som vi har idag. och enl intel skall den vara 15% bättre.

Bättre i vad vet jag inte(det var något mummel om vid 15W tdp på U SKUs) och det är där nog ingen som vet exakt. Den kommer vara på samma 1151 sockel men om den är kompatibel med 1xx och 2xx vet jag inte.

något är ju garanterat gjort med arkitekturen då det handlar om 95W TDP på den nya 8xxx 6C12T cpun som kommer.

Det eller lite lägre klock. Min gissning är att det är en 3.6GHz bas alt lite högre. Över 4GHz tror jag nog inte med 95W TDP. Möjligen turbo boost isf.

Jag hade sagt vänta på Coffelake, som sagt ryktas det ju om någon månad!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Glömde säga att jag kommer använda datorn till spelande och inte använda den till någon redigering eller liknande

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Akezz0n:

Såg något rykte om att den släppt nu i Augusti/September, stämmer det ?

Det är som sagt ett rykte, vad Intel sade vid Computex är att Coffee Lake kommer till både desktop och bärbara innan året är slut.

Min gissning är därför att lanseringen sannolikt hamnar tidigt Q4 (oktober).

Skrivet av Seziuo:

Skulle säga vänta på den nya generationen då Kaby Lake är den sista gen med 1151-socket.

Finns några saker som talar för att Coffee Lake kommer rulla på samma sockel som Skylake/Kaby Lake.

  • historisk har Intel under lång tid bytt sockel i samband med byte av mikroarkitektur, det pekar då på att både Coffee Lake men även Cannon Lake kommer använda samma sockel

  • finns lite läckta prestandasiffror från vad som tror vara Coffee Lake i7 i SiSofts databas, notera att plattformen är "Kaby Lake" (d.v.s. Z270)

  • finns saker som pekar på att Z370 kommer senare delen Q1 2018, det då Z370 är första chipset att tillverkas på 14 nm (Z170/270 tillverkas på 22 nm). Om det är sant så kommer Coffee Lake lanseras på Z270 då Intel sagt att det blir en lansering detta år (Z370 innehåller inte heller något kritisk, det ryktas om USB3 gen 2 stöd samt inbyggt WiFi stöd)

Skrivet av SwedenVirre:

Det eller lite lägre klock. Min gissning är att det är en 3.6GHz bas alt lite högre. Över 4GHz tror jag nog inte med 95W TDP. Möjligen turbo boost isf.

Att det blir över 4,0 GHz turbo är nog garanterat. Redan Kaby Lake når ju 4,0 GHz turbo, det med 15 W TDP!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer