Olagligt att utnyttja felaktig prissättning

Permalänk
Medlem

Olagligt att utnyttja felaktig prissättning

Hej!
Om man noterar att en hemsida har en produkt för ett *avsevärt* lägre pris än vanligt. Låt säga 0 kronor, helt gratis, och man lägger en beställning på denna produkt, och får hem den osv.
Är det någon form av bedrägeri då? Har företaget möjlighet att kräva betalning av något slag?

Och ja, det är moraliskt fel och inget jag tycker nån ska göra. Mest en tanke nu när jag råkade stöta på just en sån produkt.

P.s. Jag mailade företaget och sa till!

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

i 99% av fallen kommer du inte få någon produkt levererad pga att det uppenbart är fel pris då, oftast har de sånt här inskrivet i köpvillkor och har rätt att göra så om jag minns rätt

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Inte olagligt. Däremot har företaget rätt att avbryta avtalet om det är uppenbart att prissättningen var felaktig.

Tror jag... Är nästintill helt säker att jag läst om det men jag skulle inte satsa mitt liv på det.

Permalänk
Medlem

Skulle du få hem varan har dom rätt att få den skickad tillbaka, men dom måste betala frakten e jag ganska säker på.

Permalänk

De har full rätt att bryta avtalet så länge de inte har levererat varan, har de däremot levererat varan och fått betalt så är affären avslutad.
Det är ju inte olagligt för företag att t.ex ge bort produkter, vore ju konstigt om de skulle kunna komma och kräva betalt i efterskott..

Finns en tråd här på Sweclockers om detta:
ClickOK - Felaktigt pris

Och en summering i aftonblaskan här:
Aftonblaskan

La till ett par länkar.
Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mikael_thn:

De har full rätt att bryta avtalet så länge de inte har levererat varan, har de däremot levererat varan och fått betalt så är affären avslutad.
Det är ju inte olagligt för företag att t.ex ge bort produkter, vore ju konstigt om de skulle kunna komma och kräva betalt i efterskott..

Finns en tråd här på Sweclockers om detta:
ClickOK - Felaktigt pris

Och en summering i aftonblaskan här:
Aftonblaskan

Fast nu ska vi ta det lilla lugna här. Dit påstående stämmer inte riktigt.
I clickok fallet så hävdade om inte jag misminner mig den åtalade att han i god tro beställde produkterna utan att förstå att det var ett uppenbart fel. Vilket betyder att om något skickas ut gratis så kan inte personen påstå att han beställt i god tro och att personen förstår att det är oskäligt vilket skulle innebära att det skulle retuneras. Men rätta mig gärna om jag minns fel!

EDIT! "UTDRAG UR DEN ÅTALADES SVAR TILL FÖRETAGET"
Den 31 juli 2012 beställer jag 2 stycken Hitachi 2,5" hårddiskar på 500GB för 117 kronor.
Jag beställer även 8 stycken Hitachi 3,5" hårddiskar på 1TB för 161 kronor.
Prisnivån för nästan samtliga hårddiskar av fabrikatet Hitachi låg kring dessa priser hos ett 15-tal butiker samtidigt. Vetskapen om att Western Digital köpt upp Hitachi gjorde att jag tänkte att man nu säljer ut Hitachis diskar.
Av det skälet såg jag ingen anledning till att betvivla priserna.

Så det jag skrev ovanför borde stämma. Du kan med andra ord inte ta denna dom som att man alltid har rätt att få produkterna till det priset man beställt de för.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Skrivet av MarkoV:

Fast nu ska vi ta det lilla lugna här. Dit påstående stämmer inte riktigt.
I clickok fallet så hävdade om inte jag misminner mig den åtalade att han i god tro beställde produkterna utan att förstå att det var ett uppenbart fel. Vilket betyder att om något skickas ut gratis så kan inte personen påstå att han beställt i god tro och att personen förstår att det är oskäligt vilket skulle innebära att det skulle retuneras. Men rätta mig gärna om jag minns fel!

EDIT! "UTDRAG UR DEN ÅTALADES SVAR TILL FÖRETAGET"
Den 31 juli 2012 beställer jag 2 stycken Hitachi 2,5" hårddiskar på 500GB för 117 kronor.
Jag beställer även 8 stycken Hitachi 3,5" hårddiskar på 1TB för 161 kronor.
Prisnivån för nästan samtliga hårddiskar av fabrikatet Hitachi låg kring dessa priser hos ett 15-tal butiker samtidigt. Vetskapen om att Western Digital köpt upp Hitachi gjorde att jag tänkte att man nu säljer ut Hitachis diskar.
Av det skälet såg jag ingen anledning till att betvivla priserna.

Så det jag skrev ovanför borde stämma. Du kan med andra ord inte ta denna dom som att man alltid har rätt att få produkterna till det priset man beställt de för.

Nej, att du har lagt en beställning och betalt är nog ingen som helst garanti för att du faktiskt får varorna, där har företaget möjlighet att avbryta avtalet.
Det jag däremot menade att har varorna de fakto bytt ägare, så ser jag det som i princip en omöjlighet för företaget att kräva tillbaka varorna, eller kräva mer betalt i efterhand. Det skulle göra det helt omöjligt att veta vad något faktiskt kostar. (Det skulle också öppna upp för oändligt mycket möjligheter till bedrägerier för företag som vill tjäna extrapengar).

Sen kan man alltid tycka att det vore oskäligt att tro att en hårddisk på 1gig kostar 161kr, men det är nog inte rimligt att lägga den bedömningen på en privatperson. Jag som konsument kan nog aldrig förväntas veta vilka marginaler ett företag har på sina produkter, eller varför man prissätter dem som man gör. Det är inte helt ovanligt att företag också väljer att sälja ut produkter med förlust, just för att tömma lagret, eller som en ren lockvara.

Normalt sett så anser man att lagarna är till för att skydda den svagare parten, i detta fallet konsumenten. Företagen skulle med lätthet kunna skydda sig från den här typen av fel om de bara ville. Att bara ta en leverantörs prislista, lägga på några procent å sen presentera priset på sin egen site utan någon som helst rimlighetskontroll är något som man med lätthet kan bygga bort med systemstöd.

Men har varan bytt ägare, avtalat pris (det pris som presenteras, och även står med på orderbekräftelsen) är betalt, så har jag väldigt svårt att se att man ska kunna backa en sån affär. Automatisering i all ära, men om företagen väljer att inte bygga säkra system, så är de nog inte konsumenten som ska behöva ta den smällen.