Har ni fått de nya Visa-korten med blipp-funktion?

Permalänk
Medlem

Även om det bara är småbelopp man kan dra och att det må hända krävs kod var 5:e gång så bör ju X antal kort gå att debitera om man promenerar längs ett shoppingstråk - eller bara en T-banestation - eller helt enkelt där många befinner sig på en liten yta...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Säger ju de, storstadsbor är för korkade!

Ja lantisarna betalar väl allt i hembränt eller natura fortfarande?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

(vad de nu hade med ämnet att göra överhuvudtaget).

Om man ska hålla sig till ämnet "Har ni fått de nya Visa-korten med blipp-funktion?" så godkänner vi bara "ja" "nej" -svar, skulle väl va lite trist. Kan väl vara lämpligt att nämna Mastercard, Mobilabetalningar och andra alternativ för att göra samma sak.

Korttillverkarna har ju iallafall själva kommit på att det kan vara värt att göra det lite svårare för kriminella. Biometriska kort testas i delar av världen just nu. Sedan finns ju även mobilen som också är säkrare. Undrar förresten va korten kommer kosta när de kommer, lär ju bli lite dyrare att tillverka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Hej. I veckan damp det nya kortet från SEB med den s k blipp -funktionen. Testade direkt, och det fungerar hur smidigt som helst.
Det kom precis i rättan tid, nu när Seqr inte blev någon hit tyvärr.

...

Hur många av er har fått VISA debit korten med blipp-funktionen?

Det är ett Mastercard, inte VISA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Gränsen ligger mellan 200-250 kr beroende på vilken bank man har, dessutom kan man behöva slå sin kod även vid mindre belopp, så det är ingen som är garanterad någonting.

Jag tycker ditt inlägg är väldigt talande för en kategori människor som konsekvent avfärdar ny teknik med sina fördomar, och det är ju trist att du känner så, men beröringsfria betalterminaler är här för att stanna liksom telefoner med fingeravtrycksläsare (vad de nu hade med ämnet att göra överhuvudtaget).

För ett uttag ja, idioterna på Swedbank har ingen gräns alls för antal eller total summa.
Har du hundratusen i kredit/kronor på kontot och inte upptäcker att kortet är borta, kan någon länsa dit konto på hundratusen utan din kod.
Jag har ett reservkort jag använder kanske 2ggr om året, skulle ta månader innan jag fattade det var borta och är ett kreditkort på 50k så jag skulle inte märka det heller att pengar försvann tills jag fick räkningen.

Tekniken är inte ny, den är bara efterbliven och fullständigt idiotisk.
Suck...... Varför använda teknik från stenåldern när vi har telefoner med fingeravtrycksläsare och nfc etc som är betydligt mycket säkrare än blippande skit. Hur du läste mitt förra inlägg är över mitt förstånd??

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Tekniken är inte ny, den är bara efterbliven och fullständigt idiotisk.
Suck...... Varför använda teknik från stenåldern när vi har telefoner med fingeravtrycksläsare och nfc etc som är betydligt mycket säkrare än blippande skit.

Det är här problemet ligger, det är gammal teknik som trots sina brister inte försetts med tillräckliga säkerhetsfunktioner.
Visst, det är väldigt svårt att implementera adekvat kryptering för kortet eftersom så lite beräkningskraft finns att tillgå på det men om det inte går att åtgärda de existerande säkerhetsbristerna så kanske man inte ska använda tekniken från första början? I alla fall inte för denna typ av implementation.

Permalänk
Medlem

Så, man skall alltså spara några sekunder genom att slippa skriva in sin kod vid mindre köp? Och om man för sitt kortnummer stulet och använt så kommer man med all säkerhet att få tillbaka sina pengar.

Men.

Det är inte bara så att man kan ringa till banken, uppge att kortet har använts av någon annan och så har man magiskt pengar tillbaka på kontot och ett nytt kort i handen.

Nej.

Det tar tid, man får vänta på att få pengarna tillbaka, ens kort blir spärrat, osv...

Spelar ju ingen roll dock, mycket viktigare att kunna spara några sekunder vid ett köp...

Det här är en funktion för handeln, inte för konsumenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon176726:

Har fått mastercard med blipp, har inget VISA.

Samma här men har inte aktiverat ännu.

Har haft samma visa-nr i åratal, orkar inte lära mig det på nytt

Aktiverar sista dagen!

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Ja lantisarna betalar väl allt i hembränt eller natura fortfarande?

Mellan du å ja, så visst fanken e de bättre me en go sup å dopp i grytan me nå smör.
Allt e int se dumt om man ba lev na.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Yes, och jag stängde av den lika fort!

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Jo officiellt kör de Mastercard, men stretade emot så de gav med sig.

Lite off-topic, men varför verkar alla vara så emot Mastercard?

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

Köp "skydd" till era kort och fakturera eran bank för att dom prackar på er undermånlig utrustning...

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

Med minsta säkerhet är väl att ta i, "blippfunktionen" gör att du kan handla upp till 250kr beroende på bank utan att uppge kod, men med jämna mellanrum måste du ändå ange kod som en extra säkerhet. Du kanske kan handla 3-5 gånger utan kod så det är väl inga jättesummor du förlorar.

Men såklart ni foliehattar använder väl kontanter för att det är säkrare så ni tar ut hela lönen och har det i plånboken, tills ni tappar den.

https://www.youtube.com/watch?v=w_vYuLyfw3E <- Demo av NFCProxy
https://www.youtube.com/watch?v=9QjxwejBPHs <- Hur du kan läsa NFC på längre än 5-10 centimeter. Uppemot 50-60cm istället.
https://www.youtube.com/watch?v=n48LOoxX-ok <- Defcon 20
http://www.androidauthority.com/android-app-steal-credit-card...
https://github.com/pro100svitlo/Credit-Card-NFC-Reader
https://www.forbes.com/sites/thomasbrewster/2015/02/18/androi...
https://www.forbes.com/sites/andygreenberg/2012/07/27/hacker-...
https://www.youtube.com/watch?v=hqKafI7Amd8 <- Defcon 18, från 2012, men ändå, om du kan tänka det, så kan någon utföra det.

250kr en gång är inte mycket, vet att det finns en video med en kille som går runt i new york och går med mobilen nära folks väskor, fickor osv. Har för mig att det är mindre summor han tar typ 1 cent eller så, bara för att visa att det går, han stjäl rätt mycket pengar vill jag minnas.
Poängen är att om du utsätts en gång så kanske det inte är super mycket, om den personen som gjorde det mot dig gör det mot 1000 andra så är det mycket pengar.
Om det nu är så lätt och fler gör det så kanske du blir utsatt 3-4 gånger per månad, för att vara snäll, nu pratar vi om uppåt 12000kr per år.
Om du nu säger att dom har ett skydd mot att NFC aktiveras från andra hållet först så att säga, så är det som de säger i Andra youtube videon, när du väl använder "blippen" för att betala så aktiverar du NFC och då är det fritt fram för någon att lyssna på vad som skickas och prata med din device på längre avstånd.

Jag håller med om att man inte kan skydda sig mot så mycket och man måste få leva ändå, har tex Swish pga att det är så jäkla smidigt.
Men vet hur lätt det är att avlyssna trådlösa konversationer, vet även att tillverkarna sällan gör något åt det. Kolla på Keyless funktionen till bilar tex...

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Skrivet av Naki:

Tack! Då hänger jag med bättre tror jag. Kan förstå att banken inte behöver tillgång till kortet för att spärra hela kortet. Men nu vill jag spära en funktion på kortet.
SVT verkar i alla fall ha kunnat få ut kortnumret från de information som sänds utan "lånad" terminal.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/sa-kan-tjuven-skimm...

Men hålslagare på rätt stället slår troligen ut NFC funktionen utan att förstöra något annat. Men kan ju vara så vissa butiker kan bli misstänksamma dock

chippet man har på dagens kort, sitter ju på en punkt (så borde ju vara liknande med NFC, bortsett från antennen då borde tekniken vara samlad på ett ställe på kortet).

Jag personligen klarar mig utmärkt att slå in en pin

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Jockew1989:

Det går inte att göra med några kända metoder, det man enkelt kan komma åt är kortnumret och utgångsdatum då det ligger okrypterat, precis som när någon drar ut kortet och du kan se nummret eller ta ett foto, på det viset kan man även få CVC koden men den får man inte via NFC.
Detta är tämligen värdelös information och även om man får CVC koden genom att till exempel titta på kortet måste ju vad man nu ska beställa med kortet hämtas av någon med leg, dessutoma har ju alla svenska banker tvåstegsverifiering.

Ser faktist inte hur man ska kunna komma undan med det men här på sweclockers är ju alla emot all ny teknik så det är ju inget nytt.
För övrigt här i tjekien där jag bor och har bott i snart 2 år har jag aldrig sett ett kort som inte är kontaktlöst, när jag tar fram mitt svenska med chipp kollar dom lite konstigt på mig som om jag vore från stenåldern, och vad jag vet har de inget större problem med bedrägerier här.

Men det är klart att man måste tänka på sökerhet, men att komma på scenarion som inte är realistiska är lite konstigt imo

Att komma åt kortnummeret och datumet från ett "blipp"kort är mycket enkelt med en Android mobil (som har rätt sorts NFC). Eftersom CVC är 3 siffror så är det bara 10^3 =1000 möjliga kombinationer koden kan ha (förutsatt att inga nummer är förbjudna). Detta är något som ganska enkelt kan läsas och memoreras i av någon som står efter en i kassan t.ex. Eller är inte allt för svårt att gissa, om man har flera försök.

2 stegs verifieringen som Svenska banker har kan rundgås då många hemsidor inte använder den (t.ex paypal).

Det som köps online behöver inte vara något som skall hämtas ut på posten utan kan t.ex vara presentkortskoder som sedan kan säljas vidare/användas själv (ofta ingen identifiering vem som har köpt vilket presentkort).

Med det sagt så har jag själv ett MasterCard med "blipp" och tycker det är jättesmidigt, jag saknar dock fler ställen som accepterar det samt möjlighet att ha det i mobilen (löser några av säkerhetsproblemen, skapar nya).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrikKron:

Att komma åt kortnummeret och datumet från ett "blipp"kort är mycket enkelt med en Android mobil (som har rätt sorts NFC). Eftersom CVC är 3 siffror så är det bara 10^3 =1000 möjliga kombinationer koden kan ha (förutsatt att inga nummer är förbjudna). Detta är något som ganska enkelt kan läsas och memoreras i av någon som står efter en i kassan t.ex. Eller är inte allt för svårt att gissa, om man har flera försök.

2 stegs verifieringen som Svenska banker har kan rundgås då många hemsidor inte använder den (t.ex paypal).

Det som köps online behöver inte vara något som skall hämtas ut på posten utan kan t.ex vara presentkortskoder som sedan kan säljas vidare/användas själv (ofta ingen identifiering vem som har köpt vilket presentkort).

Med det sagt så har jag själv ett MasterCard med "blipp" och tycker det är jättesmidigt, jag saknar dock fler ställen som accepterar det samt möjlighet att ha det i mobilen (löser några av säkerhetsproblemen, skapar nya).

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det är ju nästan lika enkelt att fota kortet när någon drar det eller sätter det i kortläsaren, enda skilnaden är att nu kam man göra det genom plånboken, fotar man det och dessutom får med undersidan får man ju med CVC koden också

Sen vet jag inte hur länge sedan su använde Paypal men med swedbank/verifiedbyvisa var tvåstegsverifiering ett krav iaf

Sen kan ju ett presentkort enkelt spåras och så ser man vad som köpts och i vilket namn.

Jag ser ingen större ökad risk med det nya systemet, en något ökad risk visst men kortnummer/utgångsdatum var ganska lätt att få tag på redan innan

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Tänkte återuppliva tråden lite kort för att meddela att jag dissekerat mitt kort och RFID-chippet är integrerat på baksidan av huvudchippet, alltså blir det svårt att ta bort RFID-funktionen fysiskt från kortet.

Den enda lösningen jag ser är att införskaffa en plånbok som är RFID-säker samt avaktivera kortets funktion via banken. Utöver detta ser jag inte fram emot att lära mig ett nytt kortnr + CVC-kod utantill, tog ändå ett tag innan man memorerat de 16 + 3 siffrorna.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Mackey:

Tänkte återuppliva tråden lite kort för att meddela att jag dissekerat mitt kort och RFID-chippet är integrerat på baksidan av huvudchippet, alltså blir det svårt att ta bort RFID-funktionen fysiskt från kortet.

Fast du har också en antenn gömd i resten av kortet, kapar man den slutar RFID-funktionen fungera. Lys med en stark ficklampa genom ditt kort så kan du se antennen och var du kan borra hål eller så för att ha av den. Här är en bildgoogling: https://www.google.se/search?tbm=isch&q=visa+paywave+card+ant...

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Paranoid som man är så köpte jag dels en skärmad plånbok att stoppa korten i plus ett störkort som ligger mellan dom

Testade att ladda hem en app till mobilen den funkade på gamla plånboken och kunde läsa av korten men inte längre

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Fast du har också en antenn gömd i resten av kortet, kapar man den slutar RFID-funktionen fungera. Lys med en stark ficklampa genom ditt kort så kan du se antennen och var du kan borra hål eller så för att ha av den. Här är en bildgoogling: https://www.google.se/search?tbm=isch&q=visa+paywave+card+ant...

Mitt nya kort är Mastercard dock så antennen ser lite annorlunda ut, men ska testa detta när jag får mitt nya kort. Kan inte testa på det gamla då det är lite väl sargat.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Mackey:

Mitt nya kort är Mastercard dock så antennen ser lite annorlunda ut, men ska testa detta när jag får mitt nya kort. Kan inte testa på det gamla då det är lite väl sargat.

Ja hur antennen är lagd i kortet är ingen standard, därför jag skrev att du skulle lysa med lampa. Att jag länkade till en bildgoogling var för att visa exempel och att det fanns en antenn utöver själva chippet.

Oavsett hur antennen ser ut kan du alltid kapa den på något ställe.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Ja hur antennen är lagd i kortet är ingen standard, därför jag skrev att du skulle lysa med lampa. Att jag länkade till en bildgoogling var för att visa exempel och att det fanns en antenn utöver själva chippet.

Oavsett hur antennen ser ut kan du alltid kapa den på något ställe.

Jo jag förstod det ;), ville endast belysa för andras skull att SEB korten inte ser exakt ut som bilden du länkade så att ingen gör något förhastat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Måste bara älska kort utan minsta lilla säkerhet. Riktigt trevligt för kriminella.

Jag spanar Watchdog 'type' hackers här nu

Permalänk
Medlem

Det är ju mest bara överdrivet och anse att blipp / NFC är säkerhetsrisk.

1. Du lämnar aldrig ifrån dig kortet du håller alltid i det.
2. Korten har du i aluminium korthållare som håller ute signaler från blockera från folk som går in i dig inte ska kunna kopiera kortnummer.
3. När du lägger in kortet i telefonen lämnar du korten hemma och kan stänga av NFC i själva telefonen vilket gör kopierning av kortuppgifterna inte fungera.

Och med Android Pay när de kommer och andra betal appar skickar aldrig ditt kortnummer i klar text utan de skapar tillfälliga E-kort vid varje köp så terminalen får ett temporärt kortnummer med terminal id så de funkar endast 1 gång per köp, så även om kortterminalen skulle vara falsk så skulle de ändå inte få ut ditt riktiga kortnummer.

För de sista så står banken alltid för obehöriga kortköp efter en polisanmälan och kortet är spärrat så står bankgarantin förköpen.

Och även om de så skulle råna dig på kortet så hinner dem inte ens till närmast butik innan man har ringt kortspärr och spärra kortet, och snor dem telefonen behöver dem telefonmönster, eller hugga av dig ditt finger för använda ditt avhuggna finger för verifiera köpen.

Och kommer man in på ICA med ett avhugget finger så har de inte rätt att godkänna köpet när de ser att man håller i ett avhugget finger eller en arm.

Varför belopp gräns är 200 SEK är just för de kör med samma avtal som med magnetremsan, när du drar kortet magnetremsa och anger att du inte har någon kod kan du skriva under med signatur alla belopp under 200:- behöver butiken inte begära legitimation för verifiera att de är kortägaren som gör köpet, allt över 200:- så måste butiken begära ID kort, pass.

Om de inte kollar ID på köp över 200:- utan pinkod så står butiken ansvariga för kostnaden istället än banken då kommer banken göra reklamationen och dra pengarna från företagets konto istället, men har de verifiera ID så går de in på bankgarantin.

Så även med de gamla korten utan NFC Blipp funktion har folk kunnat handla för under 200:- utan pinkod det är bara skriva MJ eller en signatur som inte ens matchar kortnamnet på kortet, de har du kunnat gjort med alla kort sedan MST på kortet kom på typ 8x-90 talet.

Men i EU är gränsen €30 så svenska banker kan ha rätten och ändra magnetremsan garanti från 200 upp till 300 SEK utan begära pinkod och då kommer även de beloppet gälla på blipp delen också.

Sist men minst om du har kortet i telefonen så behöver du pinkod, mönster, eller fingeravtryck så blir du rånad på telefonen kan du rensa telefonen via typ Android Find my Device så kan du rensa telefonen så försvinner även kortinformationen behöver man inte ens spärra sitt betalkort hos banken.

Permalänk
Medlem

hur vet man om kortet har blipp funktion mitt visa kort är väl kanske 2 månader gammal om ens det

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

hur vet man om kortet har blipp funktion mitt visa kort är väl kanske 2 månader gammal om ens det

Den visar en vit radio symbol något likande detta normal vit symbol.

Permalänk
Medlem

Ringde Nordea, krävde blockering av denna idiotiska funktion.

blippa=säkerhetsrisk
cvv koden på baksida=säkerhetsrisk (skrapa bort)
swish=säkerhetsrisk
mobilt e-leg= säkerhetsrisk

min personliga åsikt.

ps. Lämna in kortet i baren på fyllan= IQ daggmask.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av XripperX:

Ringde Nordea, krävde blockering av denna idiotiska funktion.

blippa=säkerhetsrisk
cvv koden på baksida=säkerhetsrisk (skrapa bort)
swish=säkerhetsrisk
mobilt e-leg= säkerhetsrisk

min personliga åsikt.

ps. Lämna in kortet i baren på fyllan= IQ daggmask.

Oj oj oj, finns det något sätt som är säkert att betala på enligt dig?

Jag har för övrigt fått ett nytt kort med denna funktion nu, har bara hunnit testa den ett fåtal gånger. Väldigt smidigt men som någon annan sa är det svårt att se vilka terminaler som faktiskt har funktionen. Säkerheten måste jag fundera på men eftersom man nästan måste lägga kortet på terminalen för att det ska fungera känns det spontant svårt för någon att komma tillräckligt nära för att kunna sno någon info.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackey:

Mitt nya kort är Mastercard dock så antennen ser lite annorlunda ut, men ska testa detta när jag får mitt nya kort. Kan inte testa på det gamla då det är lite väl sargat.

Blev det nåt test?

Permalänk
Medlem

Jag är grinig som vanligt.
Har följande i min plånbok:
2 st betalkort med blipp, ett gymkort med blipp, ett sl-kort med blipp, ett annat passerkort med blipp.

Tror någon att det fungerar att t ex smacka upp plånboken mot gym-scannern, eller på bussen?
Det borde ju inte kunna bli någon intressekonflikt för scannern, eftersom alla kort förutom gymkortet BORDE ju vara ointressanta för scannern, men icke.

Så visst, smutt med "kontaktlöst" men man måste likförbannat stå och gräva fram kort ur plånkan.
Därav att jag mer gillar Samsung Pay och allt vad det nu heter, man har en app i telefonen som man väljer kort på och sen touchar man den och enbart det kortet skickas iväg.
Problemet med detta är ju att den dagen man kan stoppa in sina passerkort där, lär vara långt borta.