Den nya skatten på elektronik, åsikter?

Permalänk
Medlem

Den nya skatten på elektronik, åsikter?

Ja, som många vet är det bara några dagar kvar tills den nya skatten införs.

(Men för er som inte vet det än, dvs skatt på majoriteten av elektroniken vi kan köpa på den svenska markanden, ni kan läsa mer kortfattat här http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.670546/allt-om-kemikalieskat... )

Jag känner mig lite nere just nu, jag älskar elektronik och ska börja studera inom it och elektronik.. Så ingen bra kombination. Jag har lite mixade känslorangående detta men vad har ni för åsikter, tycker ni det är bra? Dåligt? Jag vill gärna höra, diskutera gärna.

___

Det som jag skriver här är från den information jag har letat fram från tidningar och annan media, så fel uppfattning av mig kan finnas här

Mina personliga åsikter är att jag tycker att vi ska ha en kemikalieskatt (rätt kul att Google inte förstår att det är ett sammansatt ord, ''va en kemikalieskatt, menade du inte kemikalier och skatt?'') Men som sagt ja, EN KEMIKALIESKAT! inte som i nuläget då de inte går efter mängden av farliga ämnen som finns i produkten, utan de går på totalvikten, dvs om du köper något som väger 3 kg där bara 0.5 är elektronik får du ju ända betala 100% skatt för 3 kg och inte 0.5kg. (Undrar hur stora datorchassin med ett till två små kretskort påverkas, finns det undantag?) Så rent tekniskt borde vi kalla den för elektronikskatt och inte kemikalieskatt.

Jag tycker det här är för jävligt, känns som om pengar ligger till större anledning att det här infördes (Ska man vara överraskad?) Detta också då regeringen hellre bedriver igenom skatten inom Sverige och inte på en större skalla så som inom EU. Vi svenskar står för mycket av mängden elektronik som används, skönt att veta att företagen kommer ändra sin tillverkning nu annars blir det konkurs för dem.. *Host* *host*

Och skatten kommer ju vara per produkt, det kommer bli mycket billigare att köpa en färdigbyggd dator än enstaka delar (i teorin.) Köp ett grafikkort för på 2kg och du måste då betala runt 300kr extra.. Jag anatar att om du bara köper surplattor på 500g och öron-snäckor på 40g påverkas du nog inte så mycket an denna skatt... Andra som drabbas är också småföretagare och arbeten som försvinner nu, så mer monopol för it-jättarna. (Vem älskar inte Mediamarkt?)

Sist som jag har förstått finns det inga undantag och om det finns så är regeringen och skatten tyst om det..Var är all information om denna skatt? Finns inget på nätet förutom artiklar av aftonbladet och dn från 2016 där de skriver att en ''skatt föreslås av regeringen.''

Här har vi en länk där mer motargument tas upp, läs gärna igenom den om ni vill. http://www.kemikalieskatten.se/

I slutändan, ja, användningen av onödig elektronik minskar vilket ger en bättre miljö (i som sagt teorin', hur mycket användning står vi egentligen för i jämfört med andra länder i EU? ) Men det uppnås på ett fel, orättvist och onödigt sätt. Enligt mig, gör om, gör rätt.

Permalänk
Medlem

Det är en värdelös skatt och utformad helt galet. Det enda jag tycker man ska göra är att få människor att göra skatten synonym med att börja importera saker. Det är det enda man kan göra för att motverka den och även tvinga branschen att sätta hårt mot regeringen att skatten förstör svensk handel. Så min uppmaning är att i samband med att man upplyser människor om skatten så upplys dem även om att man sparar mycket pengar om man börjar handla från exempelvis Amazon i tyskland istället.

Permalänk
Medlem

Detta har redan diskuterats...

Min slutsats - "kemikalieskatt" är bara ett annat ord för att driva in pengar till att täppa igen det hål som idag exploderat i kassan efter socialdemokraternas "ekonomer" gjort en årsbudget...

Vi blev inte 10 Miljoner invånare av att släkten i Dalarna har förökat sig, just saying.

Detsamma gäller tv-avgift som jag stolt ej betalar! Ta pengarna från Statskassan och sluta leka indrivare och spioner på heltid!

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Angående att köpa en hel dator eller i delar: den här skatten har väl ingen inverkan där då lösa datorkomponenter inte skattas enligt detta system? Har för mig jag läste det i någon genomgång som länkades i tidigare tråd om ämnet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Angående att köpa en hel dator eller i delar: den här skatten har väl ingen inverkan där då lösa datorkomponenter inte skattas enligt detta system? Har för mig jag läste det i någon genomgång som länkades i tidigare tråd om ämnet.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är bara en tidsfråga innan det ska skattas för komponenter också. Det svarta hålet som våra skattepengar hamnar i kommer fortsätta växa.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Sån här grej borde införas på EU-nivå, det är rätt mycket det EU i praktiken är till för. Och det finns ju redan reglering av miljöfarliga ämnen med bland annat det så kallade RoHS-direktivet https://en.wikipedia.org/wiki/Restriction_of_Hazardous_Substa... Detta uppdateras också då och då.

Det råder stor förvirring om vad som egentligen beskattas, även bland myndigheter. Som jag förstått det gäller det enbart kompletta/sammansatta prylar och inte tillbehör och delar. Dvs moderkort och grafikkort är inte inkluderade. Ännu oklart vad som gäller för handkontroller.

Det är med största sannolikhet som någon säger att detta är till för att maskera att invandring faktiskt kostar. Tycker det är märkligt att det är så tabu. Finns det hjärterum finns det stjärterum, eller? Jag menar, alla som är för det borde väl inte skämmas för det? Finns mycket rum för spekulationer och konspirationer här, jag struntar i vilket och konstaterar att detta är dåligt genomfört hur man än vrider och vänder på det.

Skrivet av altair4:

Det är en värdelös skatt och utformad helt galet. Det enda jag tycker man ska göra är att få människor att göra skatten synonym med att börja importera saker. Det är det enda man kan göra för att motverka den och även tvinga branschen att sätta hårt mot regeringen att skatten förstör svensk handel. Så min uppmaning är att i samband med att man upplyser människor om skatten så upplys dem även om att man sparar mycket pengar om man börjar handla från exempelvis Amazon i Tyskland istället.

Dålig idé då förlorade arbetstillfällen i regel inte kommer tillbaka, särskilt inte inom logistik.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Rekordmedlem

Är mestadels positiv till skatter på miljöbelastande saker och tycker det är synd att det inte är en EU skatt, man får dessutom göra avdrag på skatten om produkten är "ren" och det finns ett maxbelopp på 320 kr så det är väl inget större problem för skatten kommer som det verkar att slå mot rätt, dvs giftiga produkter.

En datorlåda i plast med tillsatser kommer alltså att påverkas mer än en gjord i metall

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är mestadels positiv till skatter på miljöbelastande saker och tycker det är synd att det inte är en EU skatt, man får dessutom göra avdrag på skatten om produkten är "ren" och det finns ett maxbelopp på 320 kr så det är väl inget större problem för skatten kommer som det verkar att slå mot rätt, dvs giftiga produkter.

En datorlåda i plast med tillsatser kommer alltså att påverkas mer än en gjord i metall

Då till problemet, tillverkarna behöver inte ge ut uppgifterna. för kemikalierna. Sedan väger troligen metallådan mer så den skattas högre , detta för att skattelättnaden för "rena" produkter är så liten. De hade kunnat göra lådan i asbest och metallådan hade skattats mer och det är lite problemet.
Det här slårt hårt mot billiga produkter som skrivare, billiga skärmar m.m där skatten kan lätt motsvara 20% av kostnaden.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Avstängd

Jag tycker inte skatten i sig är varken bra eller dålig. Det är bra att ha en skatt på miljöfarliga kemikalier men eftersom den endast finns i Sverige så kommer den inte att ha så stor effekt på det stora hela, och utformningen är ganska konstig. Elektroniktillverkning står för en stor del av vissa typer av utsläpp så det är ju inte konstigt om det får avspegla sig lite i priset liksom.

Sen sprids det mycket felaktig information om skatten, som i TS första inlägg exempelvis. Det är ingen skatt på enskilda komponenter så vi som hänger här kommer inte att påverkas i så stor utsträckning.

Sen finns det förstås en chans att detta påverkar även utanför Sverige, det är inte alls omöjligt att fler EU-länder inför en liknande skatt exempelvis. Och även om Sverige inte är så stort så kan skatten ändå ha effekt på tillverkarnas kemikalieanvändning. Om de minskar kemikalieanvändningen så kan de använda det i sin marknadsföring i många länder exempelvis.

Permalänk
Föredetting

Jag är för nya skatter när samtliga skattepengar används rätt, utan slöseri och inte räcker till längre. Den här skatten är ett skämt - jag, och många andra med mig, ser helt enkelt till att köpa från utlandet, i ren protest, så jag slipper både skatten och svensk moms (om jag köper från en ÅF som inte säljer speciellt mycket till Sverige, that is).

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Är mestadels positiv till skatter på miljöbelastande saker och tycker det är synd att det inte är en EU skatt, man får dessutom göra avdrag på skatten om produkten är "ren" och det finns ett maxbelopp på 320 kr så det är väl inget större problem för skatten kommer som det verkar att slå mot rätt, dvs giftiga produkter.

En datorlåda i plast med tillsatser kommer alltså att påverkas mer än en gjord i metall

Det kommer inte dra någon från att köpa produkter med dessa dåliga gifter så på vilket sätt ska detta vara något bra?

Staten beskattar ju sånt som varje person kommer att fortsätta med ändå. En säker källa till extra pengar mao.

Tex som bensin eller tull.

Permalänk
Medlem

Man kan bara konstatera att vi har valt en Regering som genomför dessa korkade skattepåslag. Tyvärr är jag inte övertygad att oppositionen hade valt en annan väg. Bilismen påförs skatter som vida överstiger kostnaderna. Immigrationspolitiken går helt överstyr utan hänsyn till kommunernas kostnader. Vilka har vi att tacka för det, nuvarande eller förra regering? Jag kan bara hoppas på en rejäl omruskning i nästa val, men svenska folket är bara ett enda stort mähä.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Man kan bara konstatera att vi har valt en Regering som genomför dessa korkade skattepåslag. Tyvärr är jag inte övertygad att oppositionen hade valt en annan väg.

Det var väl till och med så att det var förra regeringen som initierade denna skatt?

I sak tycker jag att det är vettigt att beskatta farliga ämnen. Som tidigare nämnts hade det dock varit betydligt mer effektivt om det hade varit en skatt som hade gällt alla länder i EU. Då hade den fått effekt på tillverkarna.

Permalänk
Medlem

Jag är generellt sett positivt till allt som kan bidra till minskad konsumtion och ökad miljömedvetenhet. Förutsatt att de nya skatteintäkterna är öronmärkta för miljöfrämjande åtgärder ger jag tummen upp.

Är det så att det i själva verket bara är en förklädd skattehöjning som ska täppa igen de hål en alldeles för oansvarigt förd politik orsakat - ja, då ger jag en fet tumme ner.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Till er som säger att det är vettigt, frågan är ju om det hr utretts vad det kommer få för (positiva) konsekvenser?

Meningen med skatten borde väl vara (jag har inte orkat läsa på så noga), att få fram produkter med mindre farliga ämnen i(?)

Men då är frågan om en skatt på upp till 400:- per produkt, enbart i Sverige dessutom, inte ens på EU-nivå, kommer driva fram detta?

Och vad används skattepengarna sen till? Är det specifikt för miljöarbete? Eller trycks dom bara rakt in i den rödgröna soppan?

Tyvärr så känns detta bara som ytterligare en skatt svenskarna kommer lära sig att acceptera, som t ex trängselskatten. Jag känner inte någon som slutat köra bil pga den, och jag tvivlar på att folk kommer sluta konsumera elektronik, så den stora frågan är: hur ska denna skatt hjälpa miljön?

Permalänk
Medlem

Borde inte kemikalierna i dessa produkter förbjudas på EU-nivå. Men då kan man ju inte införa en nationell godtycklig skatt. Allt som naggar skattebasen i kanten kommer att beskattas i framtiden. Solceller och el till bilar kommer säkerligen att beläggas med extra pålagor oavsett hur miljövänliga dessa är.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

Hade det spelat roll för politikerna om miljön hade varorna förbjudits.

Detta är bara för att täppa till hål i stadskassan.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyprus:

Man kan bara konstatera att vi har valt en Regering som genomför dessa korkade skattepåslag. Tyvärr är jag inte övertygad att oppositionen hade valt en annan väg. Bilismen påförs skatter som vida överstiger kostnaderna. Immigrationspolitiken går helt överstyr utan hänsyn till kommunernas kostnader. Vilka har vi att tacka för det, nuvarande eller förra regering? Jag kan bara hoppas på en rejäl omruskning i nästa val, men svenska folket är bara ett enda stort mähä.

Fast det du "bara kan konstatera" är aningen skevt. Det var alliansen som lade fram förslag för utredning till denna skatt och de tillsatte experter för att ta fram vad som var lämpligast att göra. Nuvarande regering har lyssnat på vad experterna har föreslagit. Så det här handlar verkligen inte bara om nuvarande regering ;).

Skrivet av BasseBaba:

Till er som säger att det är vettigt, frågan är ju om det hr utretts vad det kommer få för (positiva) konsekvenser?

Meningen med skatten borde väl vara (jag har inte orkat läsa på så noga), att få fram produkter med mindre farliga ämnen i(?)

Men då är frågan om en skatt på upp till 400:- per produkt, enbart i Sverige dessutom, inte ens på EU-nivå, kommer driva fram detta?

Och vad används skattepengarna sen till? Är det specifikt för miljöarbete? Eller trycks dom bara rakt in i den rödgröna soppan?

Tyvärr så känns detta bara som ytterligare en skatt svenskarna kommer lära sig att acceptera, som t ex trängselskatten. Jag känner inte någon som slutat köra bil pga den, och jag tvivlar på att folk kommer sluta konsumera elektronik, så den stora frågan är: hur ska denna skatt hjälpa miljön?

Vad är tanken med skatten? Tanken är att fasa ut mer miljöfarliga flamskyddsmedel. I utredningen har de tagit med exempel på hur vi gjorde i norde när PCB skulle fsas ut från konsumentproduter då detta material var för hälsiovådligt.
Sverige valde vägen att förbjuda medan Norge och Danmark istället beskattade för att få bort PCB. Hur effektivt detta var har utretts i efterhand och det visade sig gå lika fort för alla nordiska länder att få bort PCBn. Detta är en liten del av grunden till att man valt vägen att beskatta istället för att förbjuda. Finns mängder av andra alternativ och avväganden i rapporten som ligger till grund för beslutet. Ganska intressant exempel tycker jag ;).
Fast så enkelt är det väl inte heller.
Du har rimliga poänger som med exempelvis vägtullarna. Utvärdering ett tag senare om det verkligen kommer åt ett problem eller om det inte har verkan nog måste följas upp.
Dessutom är nuvarande beskattningsupplägg tokigt där det verkar som att även den elektronik som inte innehåller flamskyddsmedlen ändå ska beskattas, fast lägre. Där har det ju blivit helt fel.

Skrivet av cyprus:

Borde inte kemikalierna i dessa produkter förbjudas på EU-nivå.

Jo, den borde förbjudas på EUnivå. Det hade varit mycket bättre. Problemet där var att det gick så förbannat långsamt. När detta kan bli av är höljt i dunkel. Det fanns faktiskt med som förslag i utredningen som förra regeringen beställde att man istället skulle kunna ösa in pengar i lobbyarbete föra tt snabba på EUs process så att de får upp någon form av EUreglering istället. Det ansågs emellertid vara för mycket gamble. Resultatet att man faktiskt satte igång arbetet och få igång lagstiftning verkade vara av relevans.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Till ämnet, vad händer med priset på högtalare. De är ofta tunga som fasen men innehåller kretskort som är ca 0,5% av den vikten om ens det?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag är lite kluven. På något sätt så ser jag det som positivt att göra det mindre lönsamt att sälja billig elektronik som inte är tänkt att hålla(skit-produkter).

Ex. en datorskärm för 800kr med ett pålägg på 300kr är mer påtagligt än på en datorskärm för 3000kr med ett pålägg på 300kr.

I en perfekt värld så skulle det finnas ett system som gör det mer lönsamt att köpa och tillverka mer kvalitativa produkter som är tillverkade för att hålla. Vet dock inte om det här är rätt lösning...

Notering ang. påståendet att det blir billigare att importera produkter från andra länder:
Vid fall där produkter importeras så läggs skatten på vid tullen. Även från länder inom EU.

Det finns också undantag där man kan få 50% eller 90% avdrag på kemikalieskatten. Fall där produkterna ej innehåller vissa miljöfarliga kemikalier. Något som sätter press på tillverkarna att göra mer miljövänliga produkter.

Men som många skriver, det hade varit bra om den här lagen var satt på EU-nivå...

Läs mer på skatteverkets hemsida:
https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/skatter/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Till ämnet, vad händer med priset på högtalare. De är ofta tunga som fasen men innehåller kretskort som är ca 0,5% av den vikten om ens det?

Skatten beräknas på produktens totalvikt, inte bara elektronikens vikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Avstängd

Magdalenas egna ord vad den nya skatten ska gå till:

Istället menar Andersson att skattehöjningar helt enkelt behövs för att finansiera regeringens "angelägna satsningar". Detta då den nuvarande regeringen enligt henne ärvt "ett stort budgetunderskott" av den föregende.

Miljön och handelsanställda kommer säkert bli ännu gladare när de kommer sänka sina små inkomster ännu mer och sen ge pengarna till migration som troligtvis är det Magdalena tänker på när hon säger "angelägna satsningar".

Hoppas det kan bli någon form av ändring på allt efter nästa val, tyvärr tror jag det blir svårt.

Själv ska jag susa ner till Hifi klubben och införskaffa högtalare idag så jag inte ger pengar till dessa "angelägna satsningarna". Tur att man fick semesterersättning denna månad. Nästa gång man köper något så lär det bli utlandsbeställning.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

@MrTowle: Det där gäller inte privatpersoner.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av eucalyptus:

Detta har redan diskuterats...

Min slutsats - "kemikalieskatt" är bara ett annat ord för att driva in pengar till att täppa igen det hål som idag exploderat i kassan efter socialdemokraternas "ekonomer" gjort en årsbudget...

Vi blev inte 10 Miljoner invånare av att släkten i Dalarna har förökat sig, just saying.

Detsamma gäller tv-avgift som jag stolt ej betalar! Ta pengarna från Statskassan och sluta leka indrivare och spioner på heltid!

Alliansens "ekonomer" ska det stå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Alliansens "ekonomer" ska det stå.

"Ekonomer" med citationstecken kan jag gå med på men det är trots allt sossarna och klorofyllkommunisterna som sitter vid rodret just nu, med benägen hjälp av allt-åt-alla-Jonas, och därmed de som lägger budgeten .

Att Reinfeldt och Borg misskötte sig tvingar inte nuvarande regering att göra det de gör just nu. De motiverar det naturligtvis så men det är ingen som tvingar dem. De hade kunnat lägga både denna och andra utredningar i papperskorgen, precis som brukligt när utredningens slutsatser inte stämmer med den egna ideologin.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Skatten är utformad med ett huvudsyfte: att dra in skatt.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Hade skatten implementerats i hela EU, eller i en annan grupp av länder med en stor marknad tillsammans, hade jag inte haft några problem alls med det. Skatt ska in på ett eller annat sätt, och kan man använda skatter för att styra marknaden mot "bättre alternativ" är detta ett sunt tillvägagångssätt.

Men när bara lilla Sverige implementerar det känns det onekligen som att konsekvenserna främst kommer hamna utanför vad man ville. Det är onekligen en riktigt bra marknadsfördel om man kan betala e.g. 10kr mer under produktionen av en produkt för att kringgå skatten och få kanske 300kr skattemarginal mot sina konkurrenter, men om man bara får det på en hundradedel av sin marknad går inte ekvationen ihop... Möjligen att det kan vara värt det att sätta upp en produktion för en alternativ produkt för Sverige, men än en gång, med en sådan liten marknad och allt troligt strul med logistik och underleverantörer lönar det sig nog sällan.

Finns en nisch av produkter som redan är speciellt anpassade för Sverige där det känns rimligt, t.ex. tangentbord, men som en generell skatt blir det nog tummen ner.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Man kan bara konstatera att vi har valt en Regering som genomför dessa korkade skattepåslag. Tyvärr är jag inte övertygad att oppositionen hade valt en annan väg. Bilismen påförs skatter som vida överstiger kostnaderna. Immigrationspolitiken går helt överstyr utan hänsyn till kommunernas kostnader. Vilka har vi att tacka för det, nuvarande eller förra regering? Jag kan bara hoppas på en rejäl omruskning i nästa val, men svenska folket är bara ett enda stort mähä.

Kan ju också då konstatera att skattepåslaget var regeringen Reinfeldt som startade upp.

"Regeringen beslutade den 19 december 2013 att tillkalla en särskild utredare med uppdrag att analysera behovet av nya ekonomiska
styrmedel på kemikalieområdet och, om behov av sådana styrmedel bedöms finnas, vilken typ av ekonomiskt styrmedel som har bäst
förutsättningar att vara verkningsfullt och kostnadseffektivt. Regeringen förordnade Vilhelm Andersson att vara särskild utredare från och med den 19 december 2013."

Dagens regering har helt enkelt inte valt att sätta stopp för utredningen och dess rekommendationer (vilket är ganska normalt).

Mitt problem med skatten är som de andra säger; Den är bara inom Sverige vilket leder till att folk köper utifrån. Det försvagar den svenska marknaden enormt. Skatten borde ha försökt genomföras på en EU-nivå först.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Inaktiv

Hade kanske varit ett smart drag om det även täckte mindre prylar. Då kanske man smått kunnat motverka att folk handlar t ex Kinaprylar bara för att deras frakt subvetioneras. Detta genom att vi får högre priser för frakt inom landet, och ut från landet.. Förvisso, jag köper också Kinapryttlar, men vafan, de är billigare för att de inte har fraktkostnad >.> ( " UPU " eller " Universal Postal Union ", ifall ni vill läsa mer om idiotin. )

Permalänk
Medlem

Gällde detta även vid köp av exempelvis ett grafikkort ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB