Permalänk
Medlem

Volvo XC90 bra bil?

Hoj

Var intresserad att ev inskaffa en
volvo XC90 årsmodell 2005 - 2006.

Nån som äger en sådan?
Drar V8:an lika mkt som 2.5T modellen?

Fördelar? nackdelar?

Googlat runt lite på den alla verkar ha olika åsikter om den
vilket är normalt.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk

Vad den får för omdömme är väl lite beroende på hur fanboy resensören är.

För mig som anser att alla bilar är dem samma mer eller mindre oavsett om de e tysk skit eller kinesisk skit eller något annat.

Alla har 4 hjul en motor och ratt och går den igenom besiktningen är det en ok bil.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Den är bra om du bor på landet o aldrig besöker sran. För helt ärligt, parkera med det åbäket på smala stadsparkeringar? Inte kul. Får alltid ställa sig intill linjen för att få upp dörren. Och då är du så tätt på andra sidan att du är garanterad att få grannens dörr upp i lacken.

Men om du inte ska köra i stan så mycket så är det en grym bil. Väldigt krocksäker vilket jag värderar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

En bil så gammal med säkert över 15-20K mil är väl inte att rekommendera? Du kommer alltid behöva reparera den (stora reparationer dessutom). Köp nyare för bättre pålitlighet och stabilare ekonomisk planering.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

En bil så gammal med säkert över 15-20K mil är väl inte att rekommendera? Du kommer alltid behöva reparera den (stora reparationer dessutom). Köp nyare för bättre pålitlighet och stabilare ekonomisk planering.

15-20k är ju precis inkörd
Volvo är alltid stabila bilar, xc90är stor, törstig och dyr skatt så ha det i åtanke.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd

Jag gillar XC90. Körde ett antal tusen sådana när jag jobbade på Volvo och jag trivdes rätt bra i dem. Stort bagageutrymme och bekväma stolar (fram i alla fall). V8-motorn passade perfekt för biltypen i mina ögon, men den drar förstås en hel del. 2,5T är lite klen för vikten dock, men D5 funkar helt ok och T6 var också bra.

Som nämnt ovan kan den vara lite stor för stadstrafik i vissa situationer, men fickparkering är ju inget problem. Värre då att parkera i vanliga rutor då det lätt kan bli trångt med de tjocka dörrarna. Jag uppskattade också att man var högre än den mesta trafiken så man fick bättre överblick än i en vanlig låg bil, lättare insteg och så också förstås. Samtidigt blir det ju lite jobbigare att lasta när golvet är så högt, men det gäller förstås alla SUVar.

Sjusitsigheten (är det ett ord?) gör varken till eller från då ben- och framför allt fotutrymmet längst bak är så litet att sätena blir obrukbara för de med ben som är längre än typ 40 cm. Å andra sidan så tar de ju ingen direkt plats när de är nedfällda.

Kvaliteten är väl som den var på Volvobilar innan Ford tog över, alltså rätt bra. Stereon hade en tendens att krascha emellanåt på en del av våra internbilar, fixades genom att stänga av och starta motorn. Krängningshämmarna hade en tendens att klonka en del exempelvis när man körde över kullerstenar eller så, men det gör de på alla Volvo från denna tiden och det är ju inget större problem egentligen. Annars är den ganska kraftig och rejäl.

Permalänk
Skrivet av Aje:

En bil så gammal med säkert över 15-20K mil är väl inte att rekommendera? Du kommer alltid behöva reparera den (stora reparationer dessutom). Köp nyare för bättre pålitlighet och stabilare ekonomisk planering.

Känns som du haft otur med dina bilar eller kör tokigt. 20k mil på en bil som haft ägare som skött bilen är inget att vara rädd för. Köpte själv en bil av årsmodell 2006 år 2015, den hade gått strax över 21000 mil nu har den gått nästan 27000. Fått byta tändkasset och en xenon lampa utöver vanlig service har aldrig varit problem att köra.
Men visst har man råd så är ju en modernare bil inte fel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Känns som du haft otur med dina bilar eller kör tokigt. 20k mil på en bil som haft ägare som skött bilen är inget att vara rädd för. Köpte själv en bil av årsmodell 2006 år 2015, den hade gått strax över 21000 mil nu har den gått nästan 27000. Fått byta tändkasset och en xenon lampa utöver vanlig service har aldrig varit problem att köra.
Men visst har man råd så är ju en modernare bil inte fel.

Det beror också mycket på vad det är för bil, förutom hur den har skötts alltså. Exempelvis en Ford eller Peugeot från nittiotalet eller nyare som har gått 20000 mil är vanligtvis ganska slut oavsett hur den har skötts. BMW, MB, Subaru eller så är en annan sak liksom, Volvo ligger mer i mitten där service och liknande är väldigt viktigt för hur länge den ska hålla.

Permalänk
Medlem

@Bärrich:

Fördelar:

Stor (om man gillar det)
Rymlig
Bekväm

Minus:

Dyr i drift (bensin,skatt)
Otymplig i stan osv då den är svår att parkera
Börjar bli till åren (det går att diskuteras men har några år på nacken nu)

V8:an ligger på typ litern vid landsvägskörning lite över
2.5 lite lägre

d5 ligger strax under litern (Detta är info jag kollat på olika forum så det kan skilja sig.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

En bil så gammal med säkert över 15-20K mil är väl inte att rekommendera? Du kommer alltid behöva reparera den (stora reparationer dessutom). Köp nyare för bättre pålitlighet och stabilare ekonomisk planering.

Nu överdriver du, det varierar. Min Volvo 850 tickade över på 40 000 mil häromdagen, fortfarande original motor och låda. Visst det är småsaker att byta, lägger väl 1000kr om året på att byta spindelled, stag osv men verkligen ingen stort och något man gör på en eftermiddag. Tar man bara hand om sin bil håller de rätt länge och sedan går det inte komma ifrån bekvämligheten med att ha en "skitbil". När någon slår upp dörren i den, stenskott och tvättning kvittar ju.
Med det sagt så finns det ju riktiga rishögar där ute och man kan ju få ett måndagsexemplar. En vän till mig har en Toyota...minns inte modellen men vet att han köpte den 2012. Har nu gått 12 000 mil och får byta växellåda! Vilket skämt.

Själv är jag inget fan av SUV/stora bilar, folk som kör dem är extremt fartblinda imo och tror de äger vägen.

Permalänk
Medlem

De verkar ha en del kvalités problem med nyare modeller också:
http://teknikensvarld.se/volvo-har-kvalitetsproblem-332330/
http://feber.se/bil/art/355464/volvo_terkallar_v90_s90_och_xc...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/volvo-aterkallar-8-200...
http://www.di.se/bil/volvo-aterkallar-74000-bilar/
Tre återkallningar på kort tid.

http://www.di.se/nyheter/volvo-cars-misstankt-for-utslappsfus...
Och de misstänks för utsläppsfusk.

Så... vete tusan om jag kallar detta för "lyxbil".

Och till alla som generellt titta på Volvo och tänker 15-20k mil, tänk på att detta är en helt ny motor/modell, som verkligen inte "testats" på samma sätt. Finns en hel del nya motorer både hos Ford, Audi och liknande som har problem, då ny design innebär nya problem man inte förutspått.

Sen självklart kan den fungera klockrent i 25k mil... det vet man inte säkert än. Men av att döma på alla återkallningar och saker ovan, så är det inte direkt förtroendegivande, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

De verkar ha en del kvalités problem med nyare modeller också:
http://teknikensvarld.se/volvo-har-kvalitetsproblem-332330/
http://feber.se/bil/art/355464/volvo_terkallar_v90_s90_och_xc...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/volvo-aterkallar-8-200...
http://www.di.se/bil/volvo-aterkallar-74000-bilar/
Tre återkallningar på kort tid.

http://www.di.se/nyheter/volvo-cars-misstankt-for-utslappsfus...
Och de misstänks för utsläppsfusk.

Så... vete tusan om jag kallar detta för "lyxbil".

Och till alla som generellt titta på Volvo och tänker 15-20k mil, tänk på att detta är en helt ny motor/modell, som verkligen inte "testats" på samma sätt. Finns en hel del nya motorer både hos Ford, Audi och liknande som har problem, då ny design innebär nya problem man inte förutspått.

Sen självklart kan den fungera klockrent i 25k mil... det vet man inte säkert än. Men av att döma på alla återkallningar och saker ovan, så är det inte direkt förtroendegivande, eller?

Nu låter man som en gammal gubbe men: "Det var bättre förr"

Känns som att biltillverkarna tar planerat åldrande till nya höjder för var dag som går.

Permalänk
Medlem

@panddanx Dina länkar är väl dock inte så aktuella för TS som skriver att han spanar på en årsmodell runt 2005?

Enda tipset jag kan ge är att verkligen göra en rejäl provkörning i den miljö bilen ska användas i, precis som @talonmas är inne på, beror helt på hur bilen ska nyttjas.

Jag själv stör mig på att jag tycker att min XC60 är "otymplig" i stadskörning i Stockholm. Utan att gå in på det alltför mycket så är ju inte infrastrukturen i Sverige byggd för så pass stora bilar som börjar bli vanligt idag.
Fick nyligen t ex backa ett halvt kvarter då det stod en fet SUV parkerad på var sida av en smal gata och det helt enkelt var fysiskt omöjligt att ta sig förbi.
Ofta är det även helt omöjligt att parkera, då rutorna är så små att man inte kan ta sig ut. Jag är helt allvarlig när jag säger att handikapprutor är det som skulle behöva vara standard idag för att man med gott mod skulle kunna parkera sin bil utan att oroa sig för att andra som inte vet vad dom gör orsakar en parkeringsskador.

Men visst, vad vet jag? Med tanke på hur sjukt mkt stora bilar som kör runt i stadstrafik så kanske folk känner att det funkar hur bra som helst.

Permalänk
Administrativ avgift

@Bärrich: Det är en OK bil , drar mycket stor med den klassiska XC inredningen som är riktigt skön. Är behovet av bilen att den måste vara så stor? (Avråder alltid alla att inte ta för stora gamla bilar som oftast gått långt). Hela grejen i denna är egentligen , hur är skicket? , Servicebok? och sedan vad får du den för?

När jag köpte min Passat 08 så fick jag den för ett riktigt reko pris men full service , bromsarna fick försäljaren fixa och lite lacksläpp som jag ska fixa nu i månaden (Känner en lackerare som fixar detta för en billig slant). Så allting är relativt men rent motormässigt osv så ska äldre XC modeller vara bra med gallverat chassi osv

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

@BasseBaba:

Off topic.

Tror att många upplever samma problem som du. Men det är inne och ger status med en stor suv..

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Nu låter man som en gammal gubbe men: "Det var bättre förr"

Känns som att biltillverkarna tar planerat åldrande till nya höjder för var dag som går.

I volvos räkning här så var det att man inte behövde uppfinna hjulen varje år. Volvos gamla bilar var enkla, motororna överdimentionerade som tusan (därför folk lyckats få typ 600-800hk ur dem). När något gick sönder var det enkelt att laga. Nackdelen är att inget var effektivt. De drack lite olja, de drack liter efter liter med bensin och man brydde sig inte.

Idag är det tajta marginaler på branchen, och varje hk och varje krona räknas. Sakerna måste vara billiga, men också snabba att göra. När detta började så började Volvo också gå utför (och innan alla ramaskriker, låt mig förklara).

Volvo satsade inte på effektiva miljövänliga bilar, och man satsade inte på nya drivlinor som var bra. Man fick till någon bra tom D3an tex, men över lag kom man efter industrin. Man började ta genvägar i designen vilket gör att vissa motorer måste man montera ner hela insprutningssystemet eller spolarvätska pump mm för att bara kunna byta ett enkelt halvljus. Men bilarna höll bra ändå, och V70 var fortfarande storsäljare pga sin design.

Nu när Volvo har omstrukturerat, nästan kommit i konkurs och ägs av "kina", så är det lite andra tanken bakom det hela. Man gör allt för att framhäva modeller som egentligen inte borde behöva framhävas, och man designar om trotjänare för att försöka möta nya kunder, utan att tänka på "det var bättre förr". V70 åkte på stryk och den marknaden nästan klingar sig fast i begagnade modeller numera, förvirrande var de ska vända sig.

Så när beställningen på fler XC90 görs än Volvo kunde hantera egentligen, så försöker man stressa produktionen, vilket i sin tur gör sämre kvalité och kontroll. Nya ägarna prioriterar att få sålt bilar, inte att bygga bra bilar, som de gjorde förr.

Så... när det gäller volvo, var de bättre förr. Idag är de lite mer som alla andra märken, där de försöker alla knep man kan, i hopp om att få in mer pengar. Inte oväntat kanske, men synd.

Betyder inte att Volvo som företag eller "bil" är dålig dock, men det betyder att man inte kan "anta" att de är bra. Man måste helt enkelt kolla upp varje modell och varje generation noga, precis som du måste göra på en VW, BMW, Audi, Ford, Nissan osv... för det finns bra modeller, och det finns dåliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

@panddanx Dina länkar är väl dock inte så aktuella för TS som skriver att han spanar på en årsmodell runt 2005?

@BasseBaba Hmm, bra poäng. Dock ska jag säga att 2005 var verkligen inte XC90s tid. Allt innan senaste 2015/2016 generationen har ju fått ännu värre kritik. De låg sämst på besiktningen ett tag på 3 år gamla bilarna tom. Nu har de iaf börjat kliva upp igen, även om nybilsfelen är lite sporadiska, så rättas dessa ju till när den är 3 år.

Då bör han verkligen gå igenom den bilens historik noga, för annars är risken att han får dyra problem. Men det går ju också att hitta ett troligen bra ex om man bara är noga. Rostskydd och krockskydd har ju Volvo inte snåla på i den modellen, så långtidstanken där är väl inte så illa, så länge som inga andra vanliga fel finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bärrich:

Hoj

Var intresserad att ev inskaffa en
volvo XC90 årsmodell 2005 - 2006.

Nån som äger en sådan?
Drar V8:an lika mkt som 2.5T modellen?

Fördelar? nackdelar?

Googlat runt lite på den alla verkar ha olika åsikter om den
vilket är normalt.

Det är en stor bil, som väger gott över 2 tonn, hade inte en gång tänkt på bensinare om jag skulle köpa en. En kollega på jobbet köpte en på kvd, 2.5T, du kan räkna med 1.5-1.7L stadskörning, straks över 1 landsväg. Dyr i drift. Tänk på däck, service, skatt. Men den är skön att köra, och mycket bekväm.

Skrivet av BasseBaba:

@panddanx Dina länkar är väl dock inte så aktuella för TS som skriver att han spanar på en årsmodell runt 2005?

Enda tipset jag kan ge är att verkligen göra en rejäl provkörning i den miljö bilen ska användas i, precis som @talonmas är inne på, beror helt på hur bilen ska nyttjas.

Jag själv stör mig på att jag tycker att min XC60 är "otymplig" i stadskörning i Stockholm. Utan att gå in på det alltför mycket så är ju inte infrastrukturen i Sverige byggd för så pass stora bilar som börjar bli vanligt idag.
Fick nyligen t ex backa ett halvt kvarter då det stod en fet SUV parkerad på var sida av en smal gata och det helt enkelt var fysiskt omöjligt att ta sig förbi.
Ofta är det även helt omöjligt att parkera, då rutorna är så små att man inte kan ta sig ut. Jag är helt allvarlig när jag säger att handikapprutor är det som skulle behöva vara standard idag för att man med gott mod skulle kunna parkera sin bil utan att oroa sig för att andra som inte vet vad dom gör orsakar en parkeringsskador.

Men visst, vad vet jag? Med tanke på hur sjukt mkt stora bilar som kör runt i stadstrafik så kanske folk känner att det funkar hur bra som helst.

Då måste du verkligen lära dig köra bättre XC60 är kortare än dom flesta kombier, och ju, fönster är kanske små, men man har alla hjälpmedel och eget känsla. Jag fickparkerar min lättare än passaten som jag körde för. Och jag har bara p-sensorer bak. Svängradie är ingenting att skriva hem om, men allt i allt, så är det en jätte komfortabel bil att köra. Bästa jag har kört än så länge.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Det är en stor bil, som väger gott över 2 tonn, hade inte en gång tänkt på bensinare om jag skulle köpa en. En kollega på jobbet köpte en på kvd, 2.5T, du kan räkna med 1.5-1.7L stadskörning, straks över 1 landsväg. Dyr i drift. Tänk på däck, service, skatt. Men den är skön att köra, och mycket bekväm.

Då måste du verkligen lära dig köra bättre XC60 är kortare än dom flesta kombier, och ju, fönster är kanske små, men man har alla hjälpmedel och eget känsla. Jag fickparkerar min lättare än passaten som jag körde för. Och jag har bara p-sensorer bak. Svängradie är ingenting att skriva hem om, men allt i allt, så är det en jätte komfortabel bil att köra. Bästa jag har kört än så länge.

Det är inte bilen i sig. Jag jämför med om man gått ner och köpt nått mindre istället. Men du kanske tycker att en liten Smart (extremfall åt andra hållet) och en XC60 är jämförbara?
I mitt exempel så hade både Smarten tagit sig förbi där jag fick backa, samt kunnat nyttja MÅNGA MÅNGA fler parkeringsrutor där xc60 helt enkelt fysiskt inte får plats.

Förstår inte hur du får det till att någon kör dåligt.
Men du får gärna lära mig hur jag ska parkera min XC60 i en ruta som är kortare/smalare än bilen, med hjälp av en p-sensor.

Jag är sjukt nöjd med bilen, men om jag till 100% hade kört inne i stan så hade jag köpt en betydligt mindre bil.

Edit:
Och som sagt. Jag utgår bara från mina erfarenheter. Jag har 10-tals gånger sett odågor till familjer parkera vid olika köpcentrum, och ungjävlarna i baksätet slår upp dörren maximalt. BAAAAM rakt in i bilen som står parkerad bredvid.
Återigen, för att jag ska känna mig bekväm med en parkering så vill man ju ha 100% utslag på dörren utan att det touchar bilen brevid. Det har inte ett skit att göra med hur nån förare kör.

Men som sagt, såpass tjock som SUV:arna idag är, så får jag SÄLLAN ens upp min xc60-dörr till första "snäppet" där den stannar när jag ska ut, utan man måste "hålla emot" dörren när man öppnar för att den inte ska slå i bilen bredvid.
Vissa parkeringsplatser har ju löst detta med att ha en 20-30 cm "ruta" mellan parkeringsrutorna, men många markägare är väl för giriga för att göra så.

Jag återkommer därför till att hur någon kör inte har något som helst att göra med problemet att parkeringsplatser och gator i min mening är för smala.
Ofta i Stockholm är det så tajt att man inte ens kan köra en bil och en cyklist i bredd.

Jag är även nästan varje gång jag är inne i stan och kör i situationer där man återigen hade kunnat "smita förbi" med en betydligt mindre bil. Därför så lobbade jag bara för caset att om man verkligen inte behöver en stor bil så är det bara onödigt.
Jag är själv förvånad/förbannad över hur sjukt mkt topp-suv:ar (XC90 och motsvarande hos övriga tillverkare) man ser kör runt runt runt inne i stan dagligen med 1 person utan last i. Hade alla dessa suttit i nått litet istället så hade trafikmiljön varit så otroligt mkt trevligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Då måste du verkligen lära dig köra bättre XC60 är kortare än dom flesta kombier, och ju, fönster är kanske små, men man har alla hjälpmedel och eget känsla. Jag fickparkerar min lättare än passaten som jag körde för. Och jag har bara p-sensorer bak. Svängradie är ingenting att skriva hem om, men allt i allt, så är det en jätte komfortabel bil att köra. Bästa jag har kört än så länge.

Tror han menar om du ska parkera med P-fickor bredvid varandra så kan han knappt öppna dörren för att komma ut ur bilen

Mao.. den är inte lång... den är bred/fet

Enda tipset jag kan ge där är att börja backa in i dessa P-fickor. Då kan du ställa dig närmare på passargerarsidan och du får mer plats att kliva ut.

OmffTopic: Kan jag dock berätta om en gång där jag höll på att bli tokig på en liten fiat som inte kunde köra förbi en parkerad lastbil. Var husvägg - väg - lastbil - husvägg. Med tanke på att jag med min lätta 3,5tons lastbil kunde köra förbi, borde banne mig den fiat:en inte ens tvekat

Permalänk
Medlem

@Bärrich: XC90n från det årstalet är trevliga bilar i mitt tycke, både komfortabel och praktisk. Den är dock ganska tung och drar en hel del (säkert dyra i skatt också), och kommer ihåg att det kändes som att växellådan behöver rappas upp lite för att passa v8an (finns säkert eftermarknadchip för just detta). Känns lite som att det är precis samma låda utan några förändringar gentemot de andra motoralternativen, och det påverkar körupplevelsen i mitt tycke. Troligtvis är det ganska svårt att hitta ett bra exemplar (dock inte sagt att det går, v8-ägare bruka hålla koll på sina bilar) och risk för dyra reparationer finns. Inredningen kan tyckas lite tråkig för en bil i den prisklassen, men det är såklart subjektivt.

Frågan om det är en bra bil eller inte handlar nog helt enkelt om dina behov och preferenser. Behöver du en så stor bil, uppskattar du v8an (det är för övrigt en utmärkt v8) så mycket att det är värt den extra bränslepengen osv.

Personligen hade jag tittat åt ett annat håll om jag hade köpt en SUV. "Coolhetsfaktorn" (som hos de äldre suvarna) finns inte där, samtidigt som den inte är tillräckligt modern/kittad för att vara en optimal "fotbollsmorsabil".

Permalänk
Medlem

Hur svarar man utan att få till en hel novell?

XC90 är en bil man åker bra i, bättre än många andra bilar. Kort sagt...

Sen, bensin eller diesel är frågan. Hur många mil om året åker man?
Åker man inte mer än 1200-1500 mil så skulle jag säga en bensinare

Lite snabbt om min åsikt om bensin/diesel gällande XC90

Diesel - dyr skatt!!! drar mindre bränsle, tidigaste D5 har 163 hk mot de senare 185 hk (tänker inte på den senaste modellen)

Bensin - jag skulle titta på en T6 eller V8 före 2,5T motorn då skillnaden i förbrukning är mindre än man kan tro. Tittar man på en V8 så är det en motor från Yamaha som är väldigt bra gång på mm. Viktig tanke är att man på de första V8-motorerna hade en mindre bra konstruktion som gjorde att motorn rasade (kortfattat var det ett dräneringshål eller liknande som saknades så vatten/kondens fastnade och rostade med motorras som följd. Läs mer om detta på nätet...), men detta ändrades från fabrik på motorer med serienummer över 6000-något, står även det på olika forum.

Jag har ingen XC90 men skulle jag leta efter en med den äldre karossen så skulle jag försöka få tag på en sen med V8, tyvärr verkar alla som finns vara svarta och det är den enda färg på en bil som jag inte vill ha... Är så less på att den aldrig är ren, men det korta tid en svart bil är ren så är det j-t snyggt...

Känner till flera som har och haft dessa bilar och alla egentligen nöjda med dem. Visst går de sönder, men det gör alla bilar också...

Permalänk
Medlem

Jag tittade lite på XC60 också innan jag valde V60. Enda riktiga fördelen med XC-modellen tyckte jag var att då den är lite högre så är den lite mer bekväm att kliva in och ur. I övrigt såg jag inga fördelar med den typen av bil.

Förstår inte varför så kallade SUV:ar är så oerhört populära i stadstrafiken? Där borde man ha betydligt mindre bilar, och inte diesel heller.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

De verkar ha en del kvalités problem med nyare modeller också:
http://teknikensvarld.se/volvo-har-kvalitetsproblem-332330/
http://feber.se/bil/art/355464/volvo_terkallar_v90_s90_och_xc...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/volvo-aterkallar-8-200...
http://www.di.se/bil/volvo-aterkallar-74000-bilar/
Tre återkallningar på kort tid.

http://www.di.se/nyheter/volvo-cars-misstankt-for-utslappsfus...
Och de misstänks för utsläppsfusk.

Så... vete tusan om jag kallar detta för "lyxbil".

Och till alla som generellt titta på Volvo och tänker 15-20k mil, tänk på att detta är en helt ny motor/modell, som verkligen inte "testats" på samma sätt. Finns en hel del nya motorer både hos Ford, Audi och liknande som har problem, då ny design innebär nya problem man inte förutspått.

Sen självklart kan den fungera klockrent i 25k mil... det vet man inte säkert än. Men av att döma på alla återkallningar och saker ovan, så är det inte direkt förtroendegivande, eller?

Xc 90 från 2006 är inte samma modell som den du länkar till så det känns inte särskilt relevant?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

@BasseBaba: Det beror förstås på hur man kör och kanske främst vart man parkerar. Jag har kört mycket stadstrafik med breda skåpbilar och stora SUVar och det är inget problem så länge man fickparkerar. Däremot att parkera i parallella rutor. Sen har jag aldrig stött på så smala vägar att en XC90 inte får plats i Sverige, värre om du ska köra i gamla byar i exempelvis England eller Italien. Dock verkar många inte ha så bra koll på hur bred deras bil är, jag fastnar ofta bakom folk på min gata som inte vågar köra för att det kommer mötande trafik exempelvis trots att det är gott om plats.

@Paddanx: Du får skilja på Volvo konstruerade före Ford, under Ford och efter Ford. Bilar före Ford har bra kvalitet, och den aktuella XC90:n hör dit. Bilar konstruerade under Ford-tiden, som sista V70:n exempelvis, har sämre kvalitet för Ford var snåla och tvingade Volvo att använda mycket Ford-delar. Motorerna är samma sak, Volvos egna femcylindriga håller hög kvalitet, alltså 2,5, D5 osv. och likaså de sexcylindriga 2,9 och (gamla) T6. Fords motorer är sämre och de kom ju in på första XC90 på slutet. Yamahas V8 är en mer modern motor än Volvos egna och långt mer modern än Fords konstruktioner och verkar hålla väldigt hög kvalitet generellt. Hur kvaliteten är nu efter Ford får väl tiden utvisa.

Permalänk
Medlem

@snajk Absolut, det jag ville få fram är att jag, min åsikt, ändå är att det är bekvämare att köra en mindre bil i centrala Stockholm då det ofta är horribla dubbelparkeringar (jag är ofta med om att det står dubbelparkerat på varje sida av gatan och nej, då tar man sig inte förbi i bredd med en stor SUV, spelar ingen roll hur bra på att köra man är, avståndet mellan idioternas dubbelparkering är mindre än bilen fysiskt är bred).

Kan droppa hur mkt exempel som helst. Där jag bor gör dom ett vägarbete så dom stängt av ett halvt körfält.
Möts man med 2 suv:ar så kommer man inte förbi, det går bara inte. Så då måste en börja backa.
Många många många av dessa situationer hade inte varit ett problem om det istället hade varit 2 små bilar som kördes, och det har inget att göra med förarna.

På samma sätt så är det även i min mening en betydlig mängd fickparkeringar som skulle bli möjliga med en mindre bil, återigen för att t ex en Mini Cooper är typ 1,5 meter kortare än en XC90. Spelar ingen roll hur bra man är på att fickparkera, jag förstår inte hur en XC90 som enligt Volvo är 4950mm ska gå in i en parkeringsficka som är 4,5 meter lång. Däremot så skulle nog en Golf gå att klämma in.

Men som sagt, är man ute efter en XC90 så är förmodligen en Mini inte ett alternativ.

Edit: Bekväm som jag är så tog jag bilen till Friends Arena igår. Fick snurra runt i 30 min för att hitta en plats. I en Mini hade jag varit klar på 5 minuter. Nått jag även inser är att jag lite ångrar att jag köpte en såpass ny bil. Hade varit så SJUKT bekvämt att ha en bil där jag gett blanka fan i om nån råka slå upp en dörr på den.

Så absolut, jag är en gottegris. Jag tycker inte SUV/stora bilar har nått att göra i stan men trivs själv med att köra en så jag gör det ändå Men det handlar då om att jag till den större delen av tiden inte kör den bilen i stan.

Permalänk
Medlem

XC90 är väldigt dyr i skatt och försäkring. Bilen är stor, tung, automatare med AWD och drar bränsle därefter. Räkna med 1.2L/milen och över med blandad körning.
Ingen pendlarbil med andra ord, men man åker som en kung!

Lederna är något underdimensionerade för bilens storlek. Spindelleder, styrleder och stabilisatorstag är sådant som brukar ge med sig.
Med det sagt, min vän har en XC90, och han har inte behövt byta något annat än bromsklodsar på 3år. Han kör som en kärring dock.

Det långa serviceintervallerna kan också bli ett problem. Oljan klarar milen, men filtret fylls och smutsig olja cirkulerar som pluggar oljesilen med motorras som följd. (Been there done that) Är oljan bytad oftare, säg 1000-1500mil, är det bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

@snajk Absolut, det jag ville få fram är att jag, min åsikt, ändå är att det är bekvämare att köra en mindre bil i centrala Stockholm då det ofta är horribla dubbelparkeringar (jag är ofta med om att det står dubbelparkerat på varje sida av gatan och nej, då tar man sig inte förbi i bredd med en stor SUV, spelar ingen roll hur bra på att köra man är, avståndet mellan idioternas dubbelparkering är mindre än bilen fysiskt är bred).

Kan droppa hur mkt exempel som helst. Där jag bor gör dom ett vägarbete så dom stängt av ett halvt körfält.
Möts man med 2 suv:ar så kommer man inte förbi, det går bara inte. Så då måste en börja backa.
Många många många av dessa situationer hade inte varit ett problem om det istället hade varit 2 små bilar som kördes, och det har inget att göra med förarna.

På samma sätt så är det även i min mening en betydlig mängd fickparkeringar som skulle bli möjliga med en mindre bil, återigen för att t ex en Mini Cooper är typ 1,5 meter kortare än en XC90. Spelar ingen roll hur bra man är på att fickparkera, jag förstår inte hur en XC90 som enligt Volvo är 4950mm ska gå in i en parkeringsficka som är 4,5 meter lång. Däremot så skulle nog en Golf gå att klämma in.

Men som sagt, är man ute efter en XC90 så är förmodligen en Mini inte ett alternativ.

Edit: Bekväm som jag är så tog jag bilen till Friends Arena igår. Fick snurra runt i 30 min för att hitta en plats. I en Mini hade jag varit klar på 5 minuter. Nått jag även inser är att jag lite ångrar att jag köpte en såpass ny bil. Hade varit så SJUKT bekvämt att ha en bil där jag gett blanka fan i om nån råka slå upp en dörr på den.

Så absolut, jag är en gottegris. Jag tycker inte SUV/stora bilar har nått att göra i stan men trivs själv med att köra en så jag gör det ändå Men det handlar då om att jag till den större delen av tiden inte kör den bilen i stan.

Tja, jag har själv bytt senast från en Toyota Iq (mindre än Mini) till en Accord, som visserligen inte är stor som en SUV men i alla fall en rätt stor bil, och kör mycket stadstrafik. Visst finns det tillfällen då Iq:n hade gått att parkera men där jag får leta vidare med Accorden, men det är inte så ofta. Folk är vanligtvis rätt dåliga på att fickparkera så de väljer ofta bort platser där min Accord går in utan problem (trots att de kör typ en Polo).

Vägarbeten kan förstås strula till det men då får man helt enkelt följa trafikreglerna, alltså att den som har hindret på sin sida får lämna företräde, och ta det lugnt.

Angående dubbelparkering så är det ett problem just i Stockholm, jag vet inte varför det är så där när problemet är typ obefintligt på de flesta andra ställen, men så är det. Jag har kört en hel del bil i London, Oslo, Berlin, Köpenhamn osv. och där är det väldigt mycket ovanligare än i Stockholm. I typ Grekland eller Italien parkerar folk som idioter mitt i rondeller och dylikt men även där är dubbelparkering ganska ovanligt enligt min erfarenhet. Hjälper inte direkt bilden av Stockholmare som dryga egoister... Hursomhelst så bodde TS i Västerås så dubbelparkering borde inte vara ett så stort problem.

Permalänk
Medlem

Härligt med så många svar måste jag säga

idag nuvarande har jag en Dacia Sandero stepway 2016.

men då tjejen har snart körkort så tänkte jag att hon skulle få ta den
bilen.

Varför jag har just kollat på en XC90 är just för jag har provsuttit en
satt extremt bekvämt i den.

Samt så brukar jag åka väldigt långa sträckor som till samt ner mot italien/tyskland.

samt det jag gillar med den är att den finns i en 7-sitsig modell vilket jag då gillar
i stället för att skaffa någon "familjebuss" men då som jag har läst så är sätena längst
bak ganska små, men det gör inte så mycket.

men ja, det är ju det den verkar ju dricka en hel del samt kan tänka mig V8:an är riktigt törstig av sig.
men då jag har läst lite här och där så verkar det vara den bästa att välja av då dom andra motorerna
inte ligger allt för långt ifrån i förbrukningen vad det gäller benisnare.

läste lite i denna tråd vilket jag blev lite fundersam över, ska en volvo verkligen vara slut runt 15.000mil?
hade en gång en volvo V40 som hade gått 35.000mil den var rostig men hade absolut inga maskinella problem eller dylikt.

en av mina bekanta säljer en XC90 2006 modell V8 som har gått ca 12.000mil all service utförd hos volvo/bilia
han ville ha runt 80.000kr för den samt är den då fullutrustad samt även har bullbar som jag tycker är extremt stiligt.

Skatten ligger runt 4500 - 5000kr?

Men som sagt kanske bör börja med att faktiskt provköra en kanske är smartast.

men, så det här är inte riktigt en bil man kan ha tills 30.000 mil? även om man är noggrann med service etc.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk

Jag är inte särskilt insatt i bilar men vi hade en xc90 2007 års modell fram till för några veckor sedan då vi bytte till en xc60. Den hade gått 20 000mil och aldrig haft några problem. Jag tror att bilen var påväg att behöva göra någon typ av större service efter de milen. I övrigt var den väldigt skön att åka i och som sagt relativt problemfri.