Kemikalieskatten träder i kraft 1 juli

Permalänk
Medlem
Skrivet av thadriem:

Som nån poängterade var det en alliansidé, sen är det sossarna som driver igenom den... men sak samma.

Det är oavsett ett panikdrag för att verka miljömedvetna, men sålänge vi har fri handel i Europa så måste sånt här komma från centralt håll annars drabbar det bara svenskt näringsliv.

Känns väldigt ovanligt av Alliansen, skumt.

Finns ju andra högerpartier att rösta på dock.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Läs denna artikel som du kommenterar.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

När man köper en datorkomponent betalar man den med skattade pengar, sen ska man skatta igen på de pengarna (moms), och nu ska man skatta en tredje gång med "kemikalieskatt".

Politikerna fortsätter att hitta på sätt att dammsuga våra plånböcker. Inte billigt med deras politik...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maysay:

Läs denna artikel som du kommenterar.

En utredning alliansen utförde och som nuvarande regering slutförde.

Låter som detta inte spelar överhuvudtaget någon roll för båda hade infört detta i vilket fall.

Like mycket alliansens fel som nuvarande, men nuvarande kunde ju låtit bli att agera på undersökningen.

Men visst, vrid det du på ditt sätt så det är fokus på det.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maysay:

Som jag skrev lite längre upp. Det var ALLIANSEN (2013).

Ja, en utredning. De ville alltså att det skulle införas någon form av beskattning. Annars skulle de väl inte ha en utredning? Det var väl utredningen som var startskottet.

Spelar mindre roll vilken sida som var först ut med denna skattmotion..

Båda sidorna vill ha samma mål..

''Öppna era hjärtan''

''Kostar bara en netflix och pizza''

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Observera att det beslutades 2013. Alltså under Alliansens period.

Skickades från m.sweclockers.com

Detta stämmer inte. Den dåvarande regeringen tog initiativet till utredningen - alltså om en kemikalieskatt skulle införas samt hur den isåfall skulle utformas. Det är den nuvarande regeringen som är ansvariga för genomförandet och hur klumpigt skatten är beskriven.

Permalänk
Medlem

Misco skriver följande på sin hemsida:

För oss i IT-branschen gäller det främst följande produktgrupper:
Bärbara datorer
Stationära datorer
Arbetsstationer
Servrar
Läs/skriv/surfplattor
TV
Videospelare
MP3-spelare
Skärmar
Projektorer
Spelkonsoller
Routrar
Switchar

Alltså ej lösa datorkomponenter.

Permalänk
Avstängd

Men flamskyddsmedel är väl bra det skyddar mot stora bränder är det inte värt att ha det då?

Eller tycker dom om när hus brinner?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

När man köper en datorkomponent betalar man den med skattade pengar, sen ska man skatta igen på de pengarna (moms), och nu ska man skatta en tredje gång med "kemikalieskatt".

Politikerna fortsätter att hitta på sätt att dammsuga våra plånböcker. Inte billigt med deras politik...

Glöm inte att det är moms på kemikalieskatten också

Visa signatur

Dator med Skärm.

Permalänk
Medlem

Löfven måste helt klart bort nästa val, helst redan igår!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

En utredning alliansen utförde och som nuvarande regering slutförde.

Låter som detta inte spelar överhuvudtaget någon roll för båda hade infört detta i vilket fall.

Like mycket alliansens fel som nuvarande, men nuvarande kunde ju låtit bli att agera på undersökningen.

Men visst, vrid det du på ditt sätt så det är fokus på det.

Detta går jag med på. Alltså det var en stor majoritet som ville införa den. Men att beskylla enbart en part blir fel tycker jag (men men). Dessutom, om alla partier skulle ändra på allt som genomförts så fort de får makten. Då skulle landet vara i kaos.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Fan jag sov nog för lite i natt, läste "beläggs i stort sett all hemelektronik och vibratorer av en ny kemikalieskatt".

Antar dock att det stämmer också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Men flamskyddsmedel är väl bra det skyddar mot stora bränder är det inte värt att ha det då?

Eller tycker dom om när hus brinner?

http://www.kemi.se/vagledning-for/konsumenter/kemiska-amnen/f...

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Finns information på dessa sidor.
https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/skatter/...
https://www.netonnet.se/Content/Info/kemikalieskatt

Punkt
KN-nummer
Exempel på varor
7
8471 30, 8471 41 och 8471 49
Datorer, läsplattor m.m.
8471 30 avser bärbara maskiner för automatisk databehandling, med en vikt av högst 10 kg, med åtminstone en centralenhet, ett tangentbord och en bildskärm.
8471 41 och 8471 49 avser andra maskiner för automatisk databehandling.
8
8517 11, 8517 12, 8517 18 och 8517 62
Telefoner, routrar och trådlösa nätverk m.m.
8517 11 avser apparater för trådtelefoni med trådlösa telefonlurar.
8517 12 avser telefoner för cellulära nät eller för andra trådlösa nät, t.ex. mobiltelefoner.
8517 18 avser till exempel fasta telefoner.
8517 62 avser apparater för mottagning, omvandling och sändning eller regenerering av tal, bilder eller andra data, inbegripet apparater för uppkoppling och dirigering, t.ex. routrar, nätverkskort och modem.
9

8519 30, 8519 50, 8519 81 och 8519 89

CD-spelare, skivspelare, telefonsvarare m.m.
8519 30 avser skivspelare.
8519 50 avser telefonsvarare.
8519 81 och 8519 89 avser andra apparater för ljudinspelning eller ljudåtergivning än skivspelare, telefonsvarare eller sådana som drivs med mynt, sedlar, bankkort, polletter eller andra betalningsmedel. Det kan t.ex. vara bandspelare, CD-spelare och MP3-spelare.
10
8521 10 och 8521 90
DVD-spelare och videoapparater m.m.
8521 10 och 8521 90 avser apparater för inspelning eller återgivning av videosignaler, t.ex. DVD-spelare och videoapparater.
11

8527 12, 8527 13, 8527 19, 8527 91, 8527 92 och 8527 99

Radioapparater
8527 12, 8527 13, 8527 19, 8527 91, 8527 92 och 8527 99 avser apparater för mottagning av rundradio, även med inbyggd utrustning för inspelning eller återgivande av ljud, förutom sådana rundradiomottagare som används i motorfordon.
12
8528 41, 8528 49, 8528 51, 8528 59, 8528 71, 8528 72 och 8528 73
TV-apparater, skärmar m.m.
8528 41 och 8528 49 avser katodstrålerörsmonitorer.
8528 51 och 8528 59 avser andra monitorer.
8528 71, 8528 72 och 8528 73 avser televisionsmottagare, även med inbyggd rundradiomottagare eller inbyggd utrustning för inspelning eller återgivning av ljud eller videosignaler.
13
9504 50
Spelkonsoler m.m.
9504 50 avser videospelskonsoler och videospelmaskiner, andra än sådana spel som drivs med mynt, sedlar, bankkort, polletter eller andra betalningsmedel.

Jamen det gäller ju inte datorkomponenter, swec har ju liksom fel.
Förutom nätverkskort då som ingen köper ändå.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superegg:

Men flamskyddsmedel är väl bra det skyddar mot stora bränder är det inte värt att ha det då?

Eller tycker dom om när hus brinner?

Äh, farligare att ha metangasen i magen..

Bara ett hittepå för att skrämma Svenssons så vi kan pröjsa mer med godare samvete..eller utan att ge regeringen ett helvete..

Nämn ett hushåll i Sverige som faktiskt har brunnit pga denna kemikalie i diverse kretskort?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv

Jag ser inga problem med att ha flamskyddskemikalier på elektronik. Speciellt mobil-laddare! Det är trots allt en brandrisk

Permalänk
Medlem

Och dessa pengar går till ?

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Så nu kommer produkter bli tillverkade av smäckigare plast..

Varför denna övre gräns också? Hur är den motiverad?

I övrigt vore det passande att beskatta skit och premiera kvalitet. Ersätt momsen med bättre utformade miljöskatter tex.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Äh, farligare att ha metangasen i magen..

Bara ett hittepå för att skrämma Svenssons så vi kan pröjsa mer med godare samvete..eller utan att ge regeringen ett helvete..

Nämn ett hushåll i Sverige som faktiskt har brunnit pga denna kemikalie i diverse kretskort?

Flamskyddsmedel är till för att det inte skall brinna.

Däremot finns det olika typer av medel där vissa är direkt ohälsosamma.

Permalänk

Vad jag inte förstår är om det går att ställa om sina produkter till att inte använda de angivna kemikalierna och därmed slippa skatten? Hittar inget om att vilka produkter som klarar sig utan skatten för att de är mer miljövänliga? För om det inte går att ställa om till mer miljövänligt alternativ och därmed slippa skatten förstår jag inte varför skatten skulle hjälpa..

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk
Avstängd

Men vilken är dom är bästa då och som är bra för vår hälsa?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hakd:

Och dessa pengar går till ?

Alla vet vad pengarna går till, men ingen vill säga något.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VadSaDu:

Äh, farligare att ha metangasen i magen..

Bara ett hittepå för att skrämma Svenssons så vi kan pröjsa mer med godare samvete..eller utan att ge regeringen ett helvete..

Nämn ett hushåll i Sverige som faktiskt har brunnit pga denna kemikalie i diverse kretskort?

Tänkte mer på textil.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lathranir:

Vad jag inte förstår är om det går att ställa om sina produkter till att inte använda de angivna kemikalierna och därmed slippa skatten? Hittar inget om att vilka produkter som klarar sig utan skatten för att de är mer miljövänliga? För om det inte går att ställa om till mer miljövänligt alternativ och därmed slippa skatten förstår jag inte varför skatten skulle hjälpa..

90% av skatten går att slippa om man inte använder de angivna kemikalierna. Det borde så klart vara 100% kan jag tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Men vilken är dom är bästa då och som är bra för vår hälsa?

Det finns flamskyddsmedel som är miljö/hälsovänliga på marknaden.

Sen vad det är för kemikaliebeteckning har jag ingen aning om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Jamen det gäller ju inte datorkomponenter, swec har ju liksom fel.
Förutom nätverkskort då som ingen köper ändå.

Vi köper väldigt mycket extra nätverkskort på jobbet då det behövs för att kunna kommunicera med alla datorer och separerade nätverk som går mot olika databaser med mera.

SÅ för oss blir det en extra kindklapp.

Apropå moms, kemikalieskatt etc på produkter så får ni inte glömma bort om det finns lagringsmedia heller.....telefon, ssd etc, då tillkommer några extra kronor där också utöver denna nya hittepåskatt som t o m grundskolebarn hade kunnat utforma på ett bättre sätt.

Jag brukar undvika att prata politik men oavsett vilket parti som gjort vad som kommer folk alltid att vara missnöjda. Vad man än röstar på idag så är det mellan pest eller kolera

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lathranir:

Vad jag inte förstår är om det går att ställa om sina produkter till att inte använda de angivna kemikalierna och därmed slippa skatten? Hittar inget om att vilka produkter som klarar sig utan skatten för att de är mer miljövänliga? För om det inte går att ställa om till mer miljövänligt alternativ och därmed slippa skatten förstår jag inte varför skatten skulle hjälpa..

Miljöaspekten är bara ett svepskäl, det handlar bara om att få in mer pengar utan att bli anklagad för att ha höjt inkomstskatten.

Avgiften går tydligen inte att slippa, bara att få reducerad. Huvudsyftet är helt klart moar deg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Alla vet vad pengarna går till, men ingen vill säga något.

En svensk tiger.

Politikerna gör vad de kan för att beskatta folk.

EDIT: Och man får inte säga emot heller, för då klassas det säkert som uppvigling. Vi ska snällt lyda.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

1. Det här påverkar inte miljön. De är bara en straffskatt på konsumenterna, det påverkar inte de som tillverkar produkterna, då skatten är restrikterad till endast Sverige.

2. Man kan helt undgå skatten genom att handla från utlandet, då många av de här dyrare varorna redan är 3-10% billigare ifrån t.ex Tyskland så kommer prisgapet bara öka när svenska priser går upp.

3. Skattesättningen är idiotiskt upplagd, en miljöbov som iPhone blir beskattad betydligt mindre än något tyngre, bara baserat på vikt, det är i min åsikt fel. Det är som att anpassa hur mycket mat man ska ge folk i ett fängelse baserat procentuellt per ålder.

4. Man klargör inte skillnader på kemikalier som är oönskade och de som är ordentligt miljöfarliga, genom att dra alla dessa under en och samma kategori, så skadar man hela miljöargumentet genom att överbeskatta relativt ofarliga kemikalier och inte straffa de riktiga miljöbovarna.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

En svensk tiger.

Politikerna gör vad de kan för att beskatta folk.

EDIT: Och man får inte säga emot heller, för då klassas det säkert som uppvigling. Vi ska snällt lyda.

Det är dock rätt så PK att beskatta "lyxkonsumenter", finns andra områden som inte är lika populära att beskatta.

I vilket fall skall pengar in, Skatteverket är statens allra viktigaste organ.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||