SweClockers Datorbyggarguide

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

@onezerotwo: Windows 10 levereras på flashminne om en köper fysisk produkt.

Det skulle kunna vara två OS-guider, en för Windows 10 och en för Debian, då båda kan installeras med flashminne.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Kanske kan vara en god idé att skriva ihop en ordlista, inget väldigt avancerat språk egentligen, men viss jargong kan vara svårt att förstå antar jag.

Permalänk

Vilket bra initiativ! Hjälper säkert många i sitt datorbyggande. Tydliga instruktioner och filmsnuttar som funkar mycket bra.

Permalänk
Medlem

Var på tiden! Bra för de som inte kan ännu!

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av RX10:

Jag skulle vilja ta upp detta med mejseln som Jonas använder.
Han ser ut att använda en mejsel med spetsen Pozidriv, jag skulle rekommendera en mejsel med spetsen Phillips. Jag har inte sett några skruvar till datorkomponenter som använder sig av Pozidriv.

Detta kan ju tyckas fånigt, men slinter man och skadar något på ex: moderkortet med mejseln för att man använde fel sort så får man ångra sig.
Så se till att spetsen passar bra mot skruvarna.

Mejslar med pozidriv är väll inte så vanliga oftast som bits det förekommer.
"Har inte kollat på filmen"
Men du har rätt, det ska vara philips till standardskruvarna i datorn

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Utan att ha sett hela guiden (eftersom jag kan bygga en dator) måste jag säga att jag gärna hade sett ett annat chassi – förslagsvis det mindre och billigare Define C – istället för den obsoleta mastodonten Define R5

Men Define C får ju knappt plats med hårddiskar, R5 är perfekt

eller ja nån mera iaf

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Krakkan:

Men Define C får ju knappt plats med hårddiskar, R5 är perfekt

eller ja nån mera iaf

Nyckelfrasen är även denna gång vanlig dator. Define C har plats för tre 2,5″-enheter och två 3,5″-enheter. Om det inte räcker för ens behov är man med största sannolikhet kapabel att välja chassi själv; mitt köpråd är helt och hållet riktat till vanliga gamers som inte är så insatta i datorer. Dessa har i regel (med rätta) en eller max två SSD:er och en eller max två hårddiskar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Denna guide borde synlig någonstans på sidan. Så den inte försvinner bland nyheterna.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
SpelClockers

TOPPKLASS på detta! Bästa som ni har pubbat på länge!

Visa signatur

Välkomna in på Geeks Discord! :) Geeks's Discord!
Admin för Spelclockers.
Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Denna guide borde synlig någonstans på sidan. Så den inte försvinner bland nyheterna.

Om du tittar längst upp på sidan och klickar på "Guider" så hittar du det du söker

Permalänk
Medlem

Bra initiativ, bra hjälp att börja bygga själv!
Saknar dock två saker:
1 - HUR väljer man rätt saker efter ens egna behov? Och det skrivs om hur mycket snabbare M2-minnen kan vara, ändå refereras det till sådana som är Sata och därför inte snabbare än en vanlig SSD. Hur tänkte ni här?
2 - ESD. Mitt hjärteämne. HUR undviker jag att skada/förstöra mina dyra datorprylar pga statisk elektricitet? Har läst några av artiklarna och statisk elektricitet har inte nämnts en enda gång. Förbiseende eller tror ni att problemet inte finns längre?
Bra guide ändå - tack!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bill50x:

HUR väljer man rätt saker efter ens egna behov? Och det skrivs om hur mycket snabbare M2-minnen kan vara, ändå refereras det till sådana som är Sata och därför inte snabbare än en vanlig SSD. Hur tänkte ni här?

M.2 är vääääldigt dyrt, fortfarande - i förhållande till vad man får för slags kapacitet för pengarna. Allmänheten klarar sig avsevärt bra på SATA 6 Gbit/s ett tag till va..

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Bill50x:

Bra initiativ, bra hjälp att börja bygga själv!
Saknar dock två saker:
1 - HUR väljer man rätt saker efter ens egna behov? Och det skrivs om hur mycket snabbare M2-minnen kan vara, ändå refereras det till sådana som är Sata och därför inte snabbare än en vanlig SSD. Hur tänkte ni här?
2 - ESD. Mitt hjärteämne. HUR undviker jag att skada/förstöra mina dyra datorprylar pga statisk elektricitet? Har läst några av artiklarna och statisk elektricitet har inte nämnts en enda gång. Förbiseende eller tror ni att problemet inte finns längre?
Bra guide ändå - tack!

Hello!

1. Syftet med datorbyggarguiden är att bjuda på en enkel och lättförståelig genomgång om hur det går till att rent fysiskt montera en vanlig dator. Hur man kan resonera när man väljer komponenter efter ens egna behov är ett såpass stort och komplext område att det passar bättre att ta upp i en separat artikelserie.

2. Städje har skrivit en köttig artikel om ESD-fenomenet. Den finns att läsa här: http://www.sweclockers.com/artikel/18813-esd-eller-elektrosta...

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Väldigt bra gjort för nybörjare!

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

... måste jag säga att jag gärna hade sett ett annat chassi – förslagsvis det mindre och billigare Define C – istället för den obsoleta mastodonten Define R5, ...

Jag håller med. Nybörjaren lär (bör) inte lägga ner för mycket pengar på chassit.
Även i övrigt kan man ställa sig lite frågande till vissa komponentval, som att en Intel-processor känns såå 2016 i förhållande till Ryzen R5...

Skrivet av Dumsnuten:

... Ram, kylare m.m brukar jag ta som sista moment. Mycket enklare att sätta i alla strömkablar, kontakter, frontpanel et cetera utan att han massa saker i vägen. Sedan gillar jag inte heller att sätta press på moderkortet när det ligger på ett bord då man brukar behöva pressa (något) för att ramstickor ska klicka i första gången.

Här tänker jag precis tvärtom. Om/när moderkortet sitter i lådan och man ansluter kontakter och RAM så kommer det att böjas och i värsta fall knäckas. Om det i stället ligger på en antistatisk hård yta kan man ta i hur mycket som helst utan att skada moderkortet.

Med det mesta av monteringen utanför lådan får man dessutom möjlighet att enkelt köra ett snabbtest för att kontrollera att moderkort, CPU (med kylare), RAM, grafikkort och nätaggregat fungerar som de ska. Mycket enklare att felsöka och vid behov reklamera trasiga komponenter innan de monterats!

Skrivet av Bill50x:

Saknar dock två saker:
1 - HUR väljer man rätt saker efter ens egna behov? Och det skrivs om hur mycket snabbare M2-minnen kan vara, ändå refereras det till sådana som är Sata och därför inte snabbare än en vanlig SSD. Hur tänkte ni här?
2 - ESD. Mitt hjärteämne. HUR undviker jag att skada/förstöra mina dyra datorprylar pga statisk elektricitet? Har läst några av artiklarna och statisk elektricitet har inte nämnts en enda gång. Förbiseende eller tror ni att problemet inte finns längre?

1. Ämne för en egen artikelserie. Minst lika viktig och intressant som denna!
2. Han använder antistatarmband, och jag misstänker att det vita underlaget är (avsett att vara) halvledande. Jag håller med om att ESD-problematiken ska påtalas och diskuteras i den del av artikeln som helt saknas: Vilken utrustning som behövs!

  • Antistatarmband med resistiv anslutning till datorchassit.

  • Skruvmejsel med Phillips 2 huvud och minst 10 cm klinga.

  • Avbitartång.

  • Några buntband eller motsvarande.

Skrivet av Dimestam:

2. Städje har skrivit en köttig artikel om ESD-fenomenet. Den finns att läsa här: http://www.sweclockers.com/artikel/18813-esd-eller-elektrosta...

Att en äldre artikel existerar betyder inte att nybörjaren, som mycket väl kan vara ganska ny besökare på SweClockers, känner till och har läst den.
Bör alltså tas upp i guiden.

Permalänk
Medlem

Två petitesser som jag märkte mig, fläkten på kylet går att vända "fel", kanske bra att nämna?
Distanserna kan med fördel dras fast med verktyg då det är retsamt att vid ev. demontering få med distansen upp med moderkortet.
Inget är allvarligt ute mera av störande karaktär när det måste åtgärdas vid ett senare tillfälle.
Inalles en bra guide.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

ska man typ plugga in sladden in i datoren?

Permalänk
Medlem

Grym guide, bra jobbat ☺️

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ni borde.komma med en fortsättningaguide som tar upp andra saker så som SLI, kabeldragning, luftflöde, fläktar, AOIs, RGB mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

M.2 är vääääldigt dyrt, fortfarande - i förhållande till vad man får för slags kapacitet för pengarna. Allmänheten klarar sig avsevärt bra på SATA 6 Gbit/s ett tag till va..

Håller inte med om det.

Speciellt om man som i detta fall pratar om m.2 sata.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=4655194,4655054,4771894

Men däremot om man ska upp på en m.2 nvme disk så sticker priset upp i snitt med ~25-30%, men mer än 200%++ i prestanda.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

M.2 är vääääldigt dyrt, fortfarande - i förhållande till vad man får för slags kapacitet för pengarna. Allmänheten klarar sig avsevärt bra på SATA 6 Gbit/s ett tag till va..

Skrivet av Merlinen:

Håller inte med om det.

Speciellt om man som i detta fall pratar om m.2 sata.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=4655194,4655054,4771894

Men däremot om man ska upp på en m.2 nvme disk så sticker priset upp i snitt med ~25-30%, men mer än 200%++ i prestanda.

En sak du måste ha i åtanke är att, den du citerade skrev inlägget för mer än ett år sen (2017-07-01 )

Och för ett år sen var det dyrt även med m.2 sata.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

En sak du måste ha i åtanke är att, den du citerade skrev inlägget för mer än ett år sen (2017-07-01 )

Och för ett år sen var det dyrt även med m.2 sata.

whoops
Gick nog in i fel tråd som jag tänkt

edit.
Ser nu att det är SweC som lyft en gammal nyhet... igen..... ogillar när dom lyfter upp gamla nyheter

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Merlinen:

Ser nu att det är SweC som lyft en gammal nyhet... igen..... ogillar när dom lyfter upp gamla nyheter

Här handlar det dock om en guide och inte en nyhet. Vi valde att lyfta den för att ge den lite uppmärksamhet, nu när många troligen bygger nya system efter Black Friday.

Ett tips till dig och andra som vill ha allt i kronologisk ordning utan sånt vi lyfter finns fliken Nyheter som sorterar bort det.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Här handlar det dock om en guide och inte en nyhet. Vi valde att lyfta den för att ge den lite uppmärksamhet, nu när många troligen bygger nya system efter Black Friday.

Ett tips till dig och andra som vill ha allt i kronologisk ordning utan sånt vi lyfter finns fliken Nyheter som sorterar bort det. https://i.imgur.com/idLcZXA.png

Men då missar man annat som också är nytt men icke "nyheter", som tex nu "Quiz: Gissa PC-spelet" :/

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk

Saknar guide om hur man installerar ett Mobo med förinstallerad I/O-shield!

Hej

Saknar som sagt en guide om hur man installerar ett mobo med förinstallerad I/O-shield...har ej byggt förut så...

Hur installerar man t.ex. ett crosshair VII hero med förinstallerad I/O-shield(otydlig manual!)??? Ska man vinkla in moderkortet på något sätt...ska den förinstallerade I/O-shielden passa in i någon slags skåra och låta "klick" som jag sett när man installerar en "lös" I/O-plåt eller...?
Kommer hålen i moderkortet att hamna i linje med distanserna eller kommer de att var lite förskjutna och kräva lite "övertalning"?

Permalänk
Medlem

Bra guide!

Permalänk

Byggde min första dator för några veckor sedan. Hade guiden uppe på tvn och följde vartenda steg. Var lite tveksam till om datorn verkligen skulle starta men det gjorde den. Extremt bra guide. Tack swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lagradmust:

Byggde min första dator för några veckor sedan. Hade guiden uppe på tvn och följde vartenda steg. Var lite tveksam till om datorn verkligen skulle starta men det gjorde den. Extremt bra guide. Tack swec!

Just det där när man ska starta allt första gången är alltid pirrigt! Det är trots allt ganska många tusenlappar oftast
Alltid lika skönt när man ser BIOS:et/startupen.

Permalänk
Medlem

Videon är från 2017. Är den fortfarande aktuell ändå?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av calinou:

Videon är från 2017. Är den fortfarande aktuell ändå?

Jajemen! Även om det har släppts nya prylar de senaste åren så är själva monteringen fortfarande densamma.