Tips om lagning av en dimbara golvlampan, B10k potentiometer, DIY

Permalänk
Medlem

Tips om lagning av en dimbara golvlampan, B10k potentiometer, DIY

Hej! Först och främst ursäkta min Svenska Ni får svara gärna på svenska/engelska

Jag har en golvlampan köpt hos Bauhaus som har gott ut av deras sortiment här i Sverige Exempel på lampan

Jag fick en ny av dem för att den första hade samma problem som nu den andra också har. Problemet är att 'top-lampan' (som är riktat mot taket) med dimbar funktion har slutade funka. Först gjorde det lite ljud när man tandade den och efter ett tag den helt och hållet slutade funka.

Nyfikenhet gjorde att jag tog den isär och märkte att det var trasigt (broken). Bild 1 https://ibb.co/ibRGVkTop sidan på B10k, bild 2 Bottensidan, bild 3 Några av de trasiga komponenter bild 4 The lamp itself works fine when I make a connection between the elements within the potentiometer

Frågan är om man kan byta ut potentiometer och sen löda en ny på samma circuit board? Jag vet att potentiometer är B10K. Jag hittade en sån på aliexpress (länken står i botten) som jag tänkte jag kunde köpa och sen bygga den in i lampan. Går det att göra det så här?

Tack för hjälpen!
Mvh

Länk till aliexpress
länk till b10k potentiometer på aliexpress

Permalänk
Medlem

It seams to be working with the screwdriver(from the pic) so it looks like you have found the problem.
I would definitely try the 1.45$ pot from Aliexpress.

I hope you know a bit about electric safety, don't die for a lamp.

Permalänk
Medlem

Den på aliexpress verkar vara med lödöron, medan du ska ha en med stift för kretskortsmontering. Det är en vanlig standardkomponent, som kan köpas hos t.ex. electrokit.

Tillägg: Missade visst att Sions dragit upp en gammal tråd, så du har väl antagligen fixat problemet vid det här laget

Permalänk
Medlem

@perost: Kan du skicka en bild eller länken på produkten på elektrokit? Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av ldmvcd:

@perost: Kan du skicka en bild eller länken på produkten på elektrokit? Tack

Följ länken i mitt förra inlägg bara.

Permalänk
Skrivet av perost:

Den på aliexpress verkar vara med lödöron, medan du ska ha en med stift för kretskortsmontering. Det är en vanlig standardkomponent, som kan köpas hos t.ex. electrokit.

Tillägg: Missade visst att Sions dragit upp en gammal tråd, så du har väl antagligen fixat problemet vid det här laget

ser ju ut på bilderna av den gammla som att den faktiskt har lödöron fast de är trädda genom rektangulära hål på kretskortet troligen för extra stabilitet så man inte ska råka vrida av benen så lätt om någon tar i för hårt.

jag skulle köra på med lödöron iaf.
https://www.electrokit.com/pot-10kohm-lin-b10k.49038

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ser ju ut på bilderna av den gammla som att den faktiskt har lödöron fast de är trädda genom rektangulära hål på kretskortet troligen för extra stabilitet så man inte ska råka vrida av benen så lätt om någon tar i för hårt.

jag skulle köra på med lödöron iaf.
https://www.electrokit.com/pot-10kohm-lin-b10k.49038

Ja, det kan väl vara så, lite svårt att se på bilderna. ldmvcd kan säkert avgöra det själv, och i värsta fall är det ju inga dyra komponenter så man kan köpa några av varje.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@perost: Tack för hjälpen. Ska beställa båda och se vilken passar bäst

Permalänk
Avstängd

Det är ingen vanlig potentiometer som används. Den som länkas till på Electrokit tål ingen som helst effekt och kommer att börja brinna!

Permalänk
Medlem

@Kaleidoskop: Jaha!? Har inte börjat än så det var bra att veta! Vad tycker du om de länken som innehåller pot ifrån Aliexpress? Tack förresten