Nu märker jag att datorn vaknar av sig själv från strömsparläge?

Permalänk
Medlem

Nu märker jag att datorn vaknar av sig själv från strömsparläge?

Tja.

Ni får ursäkta mig så hemskt mycket då jag precis innan denna tråd skapade en. Men märkte precis att datorn går igång av sig själv efter att jag går in i strömsparläge, misstänker att detta beror på att jag överclockad cpun. Frågan är hur jag löser detta mysterium?

Tack på förhand mvh

Visa signatur

CPU: i9 9900k 5.1Ghz 1.325V LLC 6
GPU: Asus 1080 Ti Strix OC 2063Mhz
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3200Mhz
Screen: Asus PG278Q | SC: SoundBlasterZ | 500GB | PSU: Corsair HX1200i | Case: Corsair 570X | Samsung 970 EVO | Motherboard: Asus Z390-F | Cooler: Corsair H150i

Permalänk
Medlem

@shejtan: Har du någon katt eller något som går på tangenterna? min dator slår iallafall på sig om någon knapp på tangentbordet eller musen blir tryckt.

Permalänk
Medlem

@Larken: Absolut inte!

Visa signatur

CPU: i9 9900k 5.1Ghz 1.325V LLC 6
GPU: Asus 1080 Ti Strix OC 2063Mhz
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3200Mhz
Screen: Asus PG278Q | SC: SoundBlasterZ | 500GB | PSU: Corsair HX1200i | Case: Corsair 570X | Samsung 970 EVO | Motherboard: Asus Z390-F | Cooler: Corsair H150i

Permalänk
Medlem

Gör den detsamma om du kopplar ut mus och tangentbord i strömsparsläge?

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Avstängd

Det är inget program som vill uppdatera något?

Permalänk
Medlem

förmodligen så är det wake on lan, har också upplevt detta för något tag sedan. sätt datorn i strömsparläge och låt den vara tills den vaknas av sig själv, gå sedan in i cmd (Windows kappen + R och skriv cmd) klistra detta in powercfg -lastwake då ser du vad som vaknade datorn

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk

Jag har samma problem. Min dator startar av sig själv under dagen efter att jag lämnar den i strömsparläge. Jag hade samma problem i min gamla dator, men det kanske är för att jag har ett trådlöst tangentbord.
Har du också någon trådlös enhet? för i såfall så kan det nog vara anledningen.

Permalänk
Medlem

Det här problemet har uppstått på flera datorer efter windows uppdateringarna som har att göra med spectre och meltdown. Ni kan kika och se om det finns någon ny version av BIOS då det kan hjälpa men är det en gammal dator kan det blir knepigt.

Stänga av Wake-on-Lan i BIOS och widows kan också hjälpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1tt2t3-Simon:

Jag har samma problem. Min dator startar av sig själv under dagen efter att jag lämnar den i strömsparläge. Jag hade samma problem i min gamla dator, men det kanske är för att jag har ett trådlöst tangentbord.
Har du också någon trådlös enhet? för i såfall så kan det nog vara anledningen.

Skrivet av shejtan:

Tja.

Ni får ursäkta mig så hemskt mycket då jag precis innan denna tråd skapade en. Men märkte precis att datorn går igång av sig själv efter att jag går in i strömsparläge, misstänker att detta beror på att jag överclockad cpun. Frågan är hur jag löser detta mysterium?

Tack på förhand mvh

Min dator gjorde exakt samma sak men dock bara 02.00 på natten, maintenance gick igång i windows 10 det måste inaktiveras.
sen har du detta att kolla:
https://lifehacker.com/how-find-out-what-woke-up-your-compute...
https://winaero.com/blog/how-to-disable-automatic-maintenance...

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem. Kolla all dina 'power settings' i BIOS och - edit - du kan ändra när (under dagen) windows updaterar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iknight:

Jag hade samma problem. Kolla all dina 'power settings' i BIOS och stäng av automatisk Windows updates.

Nej, stäng inte av automatiska uppdateringar..

Försök istället att göra ett schema där din PC får lov att söka efter uppdateringar.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Nej, stäng inte av automatiska uppdateringar..

Försök istället att göra ett schema där din PC får lov att söka efter uppdateringar.

Oj jag menade inte att stänga av updateringar.
Jag tänkte säga att OP kan ändra när (under dagen) windows updaterar.