Permalänk
Medlem

Trött på högljudd dator!

Tjenare allihopa, det är så att jag kommit till en punkt där jag irriterar mig mer och mer för varje dag över att min dator går varmt och låter mycket.

Kör idag med datorn i sign och har fläktar i varje plats på mitt FD Define C. 3st Phanteks 120mm fram, FD "orginal" 120 bak och 2 FD 140mm i toppen. I datorn är det min NH-D14 (som rullar på med motstånd) samt mitt MSI GTX 970 4G som har fläktar.

Alla fläktar är sätt till 40 - 50% hastighet i BIOS men det känns ändå som att kylningen är för dålig samt ljudet för högt.
Vill liksom kunna ha lite bakgrunds musik utan att behöva störas såhär mycket av att datorn susar.

När jag spelar så är det ju helt klart min GPU som låter mest, testade att sätta en custom fancurve men då var kortet lite väl varmt för att det skulle kännas bekvämt å spela så.
Kör jag det på auto så spinner ju fläkten upp till en punkt där det tar över allt ljud och jag stör mig extremt.

Är det bara vattenkylning kvar för mig att göra (vilket jag helst undviker) eller kan man luftkyla och ändå få det tyst?

MVH
En något frustrerad Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Hej En något frustrerad Marcus

Har du testat att rengöra datorn på damm? Vad får du för temperaturer? Några saker du kan göra är att byta kylpasta på processorn och gpun, det är inte helt säkert att det drar ner temperaturerna tillräckligt för att få datorn tystare men kanske kan hjälpa.

Det enklaste och snabbaste du kan göra är att ta bort överklocken, lägre temperaturer, lägre ljudnivåer. Det finns lite fler alternativ, byta chassi, byta fläktar eller i värsta fall vattenkyla allt men det blir rätt så dyrt.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Avstängd

Nej, vattenkylning behöver ju också fläktar för att kylas..

Det finns bra luftkylare till grafikkort, kolla på Accelero Extreme-serien..de är effektiva och tysta..

Allt från Accelero mono plus till den mest extrema VGA-kylningen från Accelero kan du smäcka på ditt GTX970. Välj efter din budget.

https://www.prisjakt.nu/search.php?s=accelero&view=b

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Hej En något frustrerad Marcus

Har du testat att rengöra datorn på damm? Vad får du för temperaturer? Några saker du kan göra är att byta kylpasta på processorn och gpun, det är inte helt säkert att det drar ner temperaturerna tillräckligt för att få datorn tystare men kanske kan hjälpa.

Det enklaste och snabbaste du kan göra är att ta bort överklocken, lägre temperaturer, lägre ljudnivåer. Det finns lite fler alternativ, byta chassi, byta fläktar eller i värsta fall vattenkyla allt men det blir rätt så dyrt.

Min CPU kyls effektivt med överklocken, runt 65-70 grader när jag spelar vilket känns okej.
Dock är det ju min GPU som ligger runt 82 - 85 och det är oklockat just nu.

Helt dammfritt är det då jag rengör en gång i veckan för att undvika att damm sätter sig på fläktbladen osv och skapar ännu mer oväsen.
Kylpastan byttes på både CPU och GPU för ca 4 månader sen så känns ju ändå inte som att det borde vara det heller.

Skrivet av VadSaDu:

Nej, vattenkylning behöver ju också fläktar för att kylas..

Det finns bra luftkylare till grafikkort, kolla på Accelero Extreme-serien..de är effektiva och tysta..

Allt från Accelero mono plus till den mest extrema VGA-kylningen från Accelero kan du smäcka på ditt GTX970. Välj efter din budget.

https://www.prisjakt.nu/search.php?s=accelero&view=b

Jag ska absolut ta en kik på ditt förslag.

Finns det annars några chassifläktar ni rekommenderar som är tysta men ändå flyttar tillräckligt med luft!

Mvh
Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av VadSaDu:

Nej, vattenkylning behöver ju också fläktar för att kylas..

Det finns bra luftkylare till grafikkort, kolla på Accelero Extreme-serien..de är effektiva och tysta..

Allt från Accelero mono plus till den mest extrema VGA-kylningen från Accelero kan du smäcka på ditt GTX970. Välj efter din budget.

https://www.prisjakt.nu/search.php?s=accelero&view=b

Jo att vattenkylning behöver mer fläktar är ju sant men du kan ha flera som snurrar i en betydligt lägre hastighet och ger mindre ljud eftersom du sprider ut värmen på en betydligt större yta.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Jag är allergisk mot oljud också. Du har egentligen bara ett val om du vill få den helt tyst och det är en custom loop. Det kostar iofs en slant men är värt det tycker iaf jag. Jag har 8st 140mm fläktar i mitt bygge och dator är ungefär 50cm från mig. Helt knäpptyst. Tänk också på att pumparna kan låta en del men det kan du lösa genom att köra dem på en separat RPM-kurva och köra ganska låg RPM (samt köra dual). Det hela beror lite på ditt bygge så du får testa dig fram när allt väl är installerat.

Kör du AiO så kommer den låta ganska mycket ändå. Jag körde Corsair h100i v2 innan och det kändes mest som jag hade ett flygplan jämte mig.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Verkar som TS har stoppat fläktar i alla fläktplatser utan att tänka på hur kall luft skall tryckas in bland komponenter och hur varmluft ska dras ut ur chassit.

Kanske räcker det med att vända fläktar och fundera ut ett luftdrag genom chassit, där några fläktar trycker in kalluft och andra drar ut varmluft.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vzano:

Jo att vattenkylning behöver mer fläktar är ju sant men du kan ha flera som snurrar i en betydligt lägre hastighet och ger mindre ljud eftersom du sprider ut värmen på en betydligt större yta.

Det stämmer, det är bra med vattenkylning om man ska ha 360 radiator eller större, har man plats med en stor luftkylare så ska man alltid prioritera dessa framför 120-280mm AIO loopar.

(Tycker jag efter egna erfarenheter med färdigbyggda slutna vattenkylare, både på GPU och CPU)

Sen är det oftast smidigare med luftkylare på grafikkort också (Hanteringsbara vinkeln)

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

samt mitt MSI GTX 970 4G som har fläktar.

Exakt vad för MSI kort är det? Är det typ ett sånt här?
http://www.pricerunner.se/pl/37-3018786/Grafikkort/MSI-GTX-97...

Isåfall är det helt klart grafikkortkylaren som är boven i dramat.
Men det kanske är lika bra att låta det vara till nästa gång det är läge att byta grafikkort?
(frågan är om det är värt böket/risken och pengarna att byta kylare på ett 970)

Om ljudet verkligen stör, så borde du kanske skippa överklockningen? Kanske till och med volta ner kortet lite om möjligt?
Prestandaskillnaden lär vara relativt liten i praktiken.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beatnutz:

Jag är allergisk mot oljud också. Du har egentligen bara ett val om du vill få den helt tyst och det är en custom loop. Det kostar iofs en slant men är värt det tycker iaf jag. Jag har 8st 140mm fläktar i mitt bygge och dator är ungefär 50cm från mig. Helt knäpptyst. Tänk också på att pumparna kan låta en del men det kan du lösa genom att köra dem på en separat RPM-kurva och köra ganska låg RPM (samt köra dual). Det hela beror lite på ditt bygge så du får testa dig fram när allt väl är installerat.

Kör du AiO så kommer den låta ganska mycket ändå. Jag körde Corsair h100i v2 innan och det kändes mest som jag hade ett flygplan jämte mig.

Customloop börjar på att kännas allt närmre ett alternativ, är bara rädd för alla risker det innebär med vattenkylning då pengar helt klart är en begränsning i dagsläget så att mitt grafikkort dö skulle vara en mindre katastrof ur en ekonomisk synpunkt.

Sen bytte jag nyss chassi till mitt FD Define C för att datorsetupen har ganska begränsat med utrymme för tillfället så att jag skulle gå för ett större chassi är inte heller direkt aktuellt.

Skrivet av Kronvrak:

Verkar som TS har stoppat fläktar i alla fläktplatser utan att tänka på hur kall luft skall tryckas in bland komponenter och hur varmluft ska dras ut ur chassit.

Kanske räcker det med att vända fläktar och fundera ut ett luftdrag genom chassit, där några fläktar trycker in kalluft och andra drar ut varmluft.

Jag har 3 som drar in luft samt 3 som blåser ut. Och dom 3 som drar in har lite högre rpm för att kompensera för att jag har 2 140mm i toppen som drar ut. Jag har 3st 120 fram som drar in vilket jag skrev i första inlägget.

Skrivet av VadSaDu:

Det stämmer, det är bra med vattenkylning om man ska ha 360 radiator eller större, har man plats med en stor luftkylare så ska man alltid prioritera dessa framför 120-280mm AIO loopar.

(Tycker jag efter egna erfarenheter med färdigbyggda slutna vattenkylare, både på GPU och CPU)

Sen är det oftast smidigare med luftkylare på grafikkort också (Hanteringsbara vinkeln)

Haft AIO innan och den pumpen lät så jag höll på att bli galen, därför jag slog till på en Noctua till CPU'n denna gången.

Skrivet av Roger W:

Exakt vad för MSI kort är det? Är det typ ett sånt här?
http://www.pricerunner.se/pl/37-3018786/Grafikkort/MSI-GTX-97...

Isåfall är det helt klart grafikkortkylaren som är boven i dramat.
Men det kanske är lika bra att låta det vara till nästa gång det är läge att byta grafikkort?
(frågan är om det är värt böket/risken och pengarna att byta kylare på ett 970)

Om ljudet verkligen stör, så borde du kanske skippa överklockningen? Kanske till och med volta ner kortet lite om möjligt?
Prestandaskillnaden lär vara relativt liten i praktiken.

Nej det är deras Twin Frozr kylare.
Överklockningen är borttagen på GPU'n för tillfället och bara min CPU som är klockad men den kyls tillräckligt tycker jag så den är jag inte alls orolig över. Sänkte t.o.m volten nu på CPU'n till 1.296 @ 4.6Ghz

Vill verkligen tacka alla för era råd!

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

@Gyhlen: Köp en 20m HDMI-kabel och ställ datorn i ett annat rum!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gyhlen:

Haft AIO innan och den pumpen lät så jag höll på att bli galen, därför jag slog till på en Noctua till CPU'n denna gången.

Samma här..jag hade en Nepton 280L..sen en Corsair 110i nånting..stod inte ut med pumparna i dessa system, köpte en Noctua NH-D15, sen tittade jag aldrig mer bakåt

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

@MaACc1i: Köp en 20m HDMI-kabel och ställ datorn i ett annat rum!

Haha det kanske våre nåt!

Skrivet av VadSaDu:

Samma här..jag hade en Nepton 280L..sen en Corsair 110i nånting..stod inte ut med pumparna i dessa system, köpte en Noctua NH-D15, sen tittade jag aldrig mer bakåt

Är det värt å gå upp till D15 och få PWM fläktarna eller blir det samma som min D14?

Mvh
Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Avstängd

Nopp, inte värt att gå från NH-D14 till NH-D15.

Satsa på en Accelerokylare till ditt grafikkort så blir din dator tyst.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Jag har 3 som drar in luft samt 3 som blåser ut. Och dom 3 som drar in har lite högre rpm för att kompensera för att jag har 2 140mm i toppen som drar ut. Jag har 3st 120 fram som drar in vilket jag skrev i första inlägget.

Vill verkligen tacka alla för era råd!

Innan du börjar köpa nytt kan du ju alltid experimentera med det du har. Spontant tänkte jag att om du drar in luft fram och ut i toppen så kommer den luften aldrig att passera cpu och gpu. Kanske att vända på, eller stänga av, toppfläktarna kan göra skillnad? Man vill ju att så mycket (kall) luft som möjligt ska flöda över komponenterna.

Permalänk
Medlem

Konstigt att burken är så högljudd. Antingen är trådskapare lite kinkig (vilket är helt ok ) eller så är det något fel nånstans. Komponenterna i sig borde ha potential att vara ganska tysta!

Säker på att det är grafikkortet som låter mest?
Det är ju rätt många fläktar i burken... De kanske går att ställa ner i varv nått snäpp till?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag är också väldigt ljudkänslig.
Jag har en hyfsat likadan rigg som du kan se i min signatur. Jag kör dock mina komponenter i ett Define S med enbart orginalfläktarna dvs en insug fram och en utblås bak.

Jag kör dessa i 400-600rpm beroende på belastning. Processorkylaren är en Thermalright Macho med en 120mm fläkt som snurrar typ 500-1000rpm enligt belastning.

Jag har även samma grafikkort som dig och även om det inte är lika tyst som den tidigare generationen twin frozr (780) så har jag fått det tillräckligt tyst genom att cappa fpsen till ~90 och custom fläktkurva. Jag är helt nöjd med ljudnivån på min burk, speciellt i idle.

Så spontant skulle jag säga custom fläktkurva på gpun och testa plocka bort alla fläktar utom en insug och en utblås och sätt en kurva på dom också.

Min deliddade 4790k går sällan över 60c och gpun sällan över 70c.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk

Testa att ta bort fläktarna i toppen. Så du har intake fram och out bak då flödar mer luft över komponenterna.

Permalänk
Medlem

Kan inte säga att jag själv lider av samma problem som dig men har däremot en sambo som HATAR fläktljud. Av henne har jag lärt mig att det inte nödvändigtvis behöver vara dB talet som förstör utan att det också kan vara fläktarnas "ljudkaraktär". I mitt första försök att få behålla datorn stående framme bytte jag ut alla fläktar i datorn mot Noctua-varianter. Den blev då, i min mening, mycket tystare men fläktarna lät "fel" enligt min sambo.

Nu har båda våra datorer Scythe Gentle typhoons i sig som enligt utsago har en mycket mer acceptabel ljudbild.

Vart jag vill komma är alltså, försök att få testa eller i varje fall lyssna någonstans på din nya kylarlösning innan du lägger massa pengar på att byta ut saker.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Liten personlig notering: Har under de sista åren bytt till tystare och tystare komponenter men märkte först riktig skillnad när den sista delen byttes vilket var ett gtx 970 gigabyte windforce till 1070 msi gaming x som stänger av fläktarna vid låg temp. Som så mycket så är det alltid svagaste (eller mest högljuda) komponenten som sätter nivån

Permalänk
Medlem

Kan verkligen rekommendera fractal celsius s24 eller s36, om du ska köpa nytt. De är verkligen knäpptysta. Googla på lite tester.
Hör aldrig min kylare och den håller min Ryzen på 65 grader i maxload (spelande).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min dator är ljudlös. I ett knäpptyst rum hör jag luften som fläktarna suger in och blåser ut.
3 st Noctua 140mm och en Noctua NH-D15 (6900K klockad till 4.1)

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Liten personlig notering: Har under de sista åren bytt till tystare och tystare komponenter men märkte först riktig skillnad när den sista delen byttes vilket var ett gtx 970 gigabyte windforce till 1070 msi gaming x som stänger av fläktarna vid låg temp. Som så mycket så är det alltid svagaste (eller mest högljuda) komponenten som sätter nivån

MSI GTX 970 Gaming 4G har också semi-passiv kylning...

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av J-Ballz:

MSI GTX 970 Gaming 4G har också semi-passiv kylning...

Se där ja! Hade jag helt missat, trodde det kom på 1000 serien som jag tror det gjorde för gigabyte. Kan ha fel dock ang gigabyte också

Permalänk
Medlem

Om du nu har isolerat det irriterande ljudet till grafikkortet så är det ju bara att skaffa en rejäl eftermarknadskylare till den så är det ju fixat, eller hur?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyss Deepcool 360 EX till CPU och 3 st nya 140 fläktar (BeQuiet) och har grym temp i mitt chassi och har den ca 50 cm från huvudet och hör det inte. Är när jag kör igång spel jag valt att allt ska varva upp lite så kolla på dom sakerna jag skrev nyss om du funderar på köpa nytt.

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Skrivet av Gyhlen:

Tjenare allihopa, det är så att jag kommit till en punkt där jag irriterar mig mer och mer för varje dag över att min dator går varmt och låter mycket.

Kör idag med datorn i sign och har fläktar i varje plats på mitt FD Define C. 3st Phanteks 120mm fram, FD "orginal" 120 bak och 2 FD 140mm i toppen. I datorn är det min NH-D14 (som rullar på med motstånd) samt mitt MSI GTX 970 4G som har fläktar.

Alla fläktar är sätt till 40 - 50% hastighet i BIOS men det känns ändå som att kylningen är för dålig samt ljudet för högt.
Vill liksom kunna ha lite bakgrunds musik utan att behöva störas såhär mycket av att datorn susar.

När jag spelar så är det ju helt klart min GPU som låter mest, testade att sätta en custom fancurve men då var kortet lite väl varmt för att det skulle kännas bekvämt å spela så.
Kör jag det på auto så spinner ju fläkten upp till en punkt där det tar över allt ljud och jag stör mig extremt.

Är det bara vattenkylning kvar för mig att göra (vilket jag helst undviker) eller kan man luftkyla och ändå få det tyst?

MVH
En något frustrerad Marcus

Plocka bort högljudda HDD:
Ersätt med SSD. Ta så stor som du har råd med; 500 GB, 1TB. Ju större desto bättre skriv-/läs hastigheter.

Ersätt PSU med semipassiva Corsair RM650X:
Absolut knäpptyst. Fläkten aktiveras vid 260W. Passar utmärkt i Define C med sina 160mm med max rekommendation på 175mm. Går med 180mm också men då måste HDD vaggan ut. Annars blir det knappt med plats för kablage. Går alltså att införskaffa högre W om man så önskar, men kör man endast ett grafikkort så behövs absolut inte mer än 650W.

Ersätt nuvarande chassifläktar med Noctua, kör dem PWM:
2 st. NF-A14 i fronten IN.
1 st. NF-F12 bak UT. På den platsen kan du också sätta en NF-S12A som låter lite mindre.
Om du måste ha en fläkt i toppen så använd en NF-A14 på bakersta platsen UT.

Sedan om du vill så kan du montera 2 st. NF-F12:or på NH-D14:
Du får tystare drift, samt 4 pins fläktar som du kan köra PWM. Har själv gjort likadant och det fungerar både ljudmässigt utan motstånd och temperaturmässigt. Kan vara lite kluddigt att få fast fläktarna men det går med lite vilja. Går utmärkt att använda de medföljande fläktfästena som sitter på originalfläktarna.

När det kommer till grafikkortet så är det att sätta en fungerande fläktkurva som gäller. Det gör du smidigast via MSI Afterburner. Original ska dock vara ok med den kylaren på det grafikkortet.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Customloop börjar på att kännas allt närmre ett alternativ, är bara rädd för alla risker det innebär med vattenkylning då pengar helt klart är en begränsning i dagsläget så att mitt grafikkort dö skulle vara en mindre katastrof ur en ekonomisk synpunkt.

Sen bytte jag nyss chassi till mitt FD Define C för att datorsetupen har ganska begränsat med utrymme för tillfället så att jag skulle gå för ett större chassi är inte heller direkt aktuellt.

Enligt specsen får du ju plats med en 360mm rad i toppen och 240mm rad i fronten. Det låter fullt tillräckligt för din setup. Läckor är ganska ovanliga om man sköter om det som man ska. Något man kan göra är att bygga sin loop så man har så lite fittings över komponenter som möjligt. CPU'n och GPU'n går ju inte göra så mycket åt men i övrigt kan dom flesta sitta på den högra sidan i caset så då är det minsta möjliga chans att det droppar på något dumt.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Bästa jag gjort för ljudnivåns skull var att byta ut grafikkortet mot ett 10xx-kort istället. De utvecklar så mycket mindre värme än 9xx att det nästan är löjligt. Pro tip, men dyrt naturligtvis.

Bygg inte customvatten för tusentals kronor för att få tyst på ETT jävla 970.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Håller med Masyve, custom loop kostar nog minst 2000 och om du så istället säljer ditt 970 och köper ett 1070 så får du en tystare dator med bättre grafikprestanda

Visa signatur

Blank