Steam-användare med Windows 10 når ny rekordhög nivå

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lordsqueak:

Funderat på om jag skulle kassera min gamla netbook , men efter den där kommentaren så har jag bestämt mig för att installera XP på den och koppla till steam.

Det är ju dock inte poängen. Du har ju uppenbarligen något nyare. Att ha äldre saker är det inget fel på.

Jag tycker om en värld som inte väntar på människor som sitter fast på stenåldern, vill man inte hålla sig uppdaterat så får man fortsätta leva under sin sten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Finns hyfsat gott om kort och tillbehör,mm som bara har 32bitars drivare. Kanske inte så kul att köpa helt ny laser skärare bara för att "uppgradera" till något man kanske inte alls behöver. typ

Ja visst är det så, men då kan man ju lika gärna sitta kvar med sitt gamla OS där allt funkar. Bara tyckte 32bit i Win10 känns lite väl märkligt.

Permalänk
Medlem

VR Headsets har knappt gått upp i Steams undersökning. Varför? Dyrt?

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk

Inte så oväntat när, senast jag kollade, så kostar win7 och 10 ungefär lika mycket så om du bygger nytt tex så finns det ingen större anledning att gå med nått annat windows än 10.

Visa signatur

i5 6600k ~ R9 390X ~ 16gb DDR4

Acer XF240H ~ Logitech G203 ~ Razer Gigantus ~ QFR ~ DT770 pro 80Ω ~ Massdrop x Hifiman HE-4XX nr 28 ~ ATH M50X ~ V-moda LP2 med XL pads ~ Audioengine D1

Permalänk
Skrivet av Lorault:

VR Headsets har knappt gått upp i Steams undersökning. Varför? Dyrt?

Skulle tro de, bara en vive ligger väl runt 10k, sen så får du ju ha dator som pallar också. Känns dock som att fler och fler köper top teir grejer än för ett par år sedan. Känns som att sweetspotten (560Ti osv) var populärare förr.

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk

Är inte denna statistik baserad på de där Steam Surveys som man kan få igenom steam? Dvs endast ett litet subset av alla användare som får frågan. Sedan är det oklart hur dessa plockas ut så denna statistik ska man ta med en nypa salt.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Efter att ha stagnerat, så har ju CPU utvecklingen tagit fart igen. Vore intressant att se om ökningen har en motsvarande ökning av AMD cpu'er.

Efter att "uppgraderingen" slutat vara gratis, så har det ju inte funnits någon anledning att uppgradera på gammal hårdvara. Så det lär väl ta lite fart framöver allt eftersom folk bygger nya burkar.

Enligt Steams statistik sida har AMD cpuer minskat med någon procent jan- jun, känns lite oväntat.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Det är ju dock inte poängen. Du har ju uppenbarligen något nyare. Att ha äldre saker är det inget fel på.

Jag tycker om en värld som inte väntar på människor som sitter fast på stenåldern, vill man inte hålla sig uppdaterat så får man fortsätta leva under sin sten.

Tror inte min svärfar som sitter på win 7 och enbart betalar räkningar en gång i månaden missar något hos win 10 eller är fast under en sten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Tror inte min svärfar som sitter på win 7 och enbart betalar räkningar en gång i månaden missar något hos win 10 eller är fast under en sten

Skickades från m.sweclockers.com

Nä sant, men det är ju knappast den generationen som postar hat trådar om w10 här inne heller De bryr sig inte överhuvudtaget. Bara datorn startar och det funkar att betala räkningar som sagt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av sleepyoh:

Inte oväntat, Win10 är som operativsystem mycket trevligare än Win7, även om Win10 har andra problem.

Vilka problem har W10 menar du?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Nä sant, men det är ju knappast den generationen som postar hat trådar om w10 här inne heller De bryr sig inte överhuvudtaget. Bara datorn startar och det funkar att betala räkningar som sagt.

Bara vi nörds som bryr sig mer än de flesta andra och vi utgör en liten del av befolkningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milky Way:

Tänkte prova Classic Shell eller liknande vid tillfälle. Problemet med win10 startmeny är att sökning fungerar så dåligt. Med Windows 7 så kunde jag bara trycka på Windows knappen och sen skriva putty och trycka return för att starta putty. Med win10 är det musen som gäller

Kanske går att konfa på nåt sätt?

Har nog alltid fungerat att skriva och sedan trycka enter i windows 10 för mig, låter konstigt det där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Vilka problem har W10 menar du?

Cortana, all telemetri, xbox integration och att dom installerar candy crush skit och annat skräp på din dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milky Way:

Tänkte prova Classic Shell eller liknande vid tillfälle. Problemet med win10 startmeny är att sökning fungerar så dåligt. Med Windows 7 så kunde jag bara trycka på Windows knappen och sen skriva putty och trycka return för att starta putty. Med win10 är det musen som gäller

Kanske går att konfa på nåt sätt?

Också ett problem jag noterat, men dock så är många så musvana idag så de bryr sig inte. Tråkiga är ju att delar av denna effektivisering började i Windows 7, gjordes mer genomgående i Windows 8, och verkar totalt vara värdelös på Windows 10 vissa gånger.

Att ens installera en skrivare, utan deras lulul automatik kräver ju att du skriver "exakt rätt term".

Skrivet av mechersmith:

Är inte denna statistik baserad på de där Steam Surveys som man kan få igenom steam? Dvs endast ett litet subset av alla användare som får frågan. Sedan är det oklart hur dessa plockas ut så denna statistik ska man ta med en nypa salt.

Jag har undrat varför jag fått denna undersökning 2 gånger på Win 10 maskiner, men noll på Win 7/8 det senaste året också. Känns som slumpen är lite... riggad. Men det är för liten sample med typ 10 maskiner för att kunna säga något om det.

Det man dock kan säga är att det verkar ha tagit ungefär lika lång tid för Windows 10 att gå förbi andra OS och leda som det gjort för tex Windows 7, trots att man tryckt ner OSet i halsen på folk, och gett ut det gratis och nu tvingar folk att byta på nyare maskiner. Folk var dock villiga att betala för Windows 7... vilket säger en del.

Men ja, denna statistik är inte på något sätt 100%, men den visar var spelarna är till stor del iaf.

Skrivet av sleepyoh:

Cortana, all telemetri, xbox integration och att dom installerar candy crush skit och annat skräp på din dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Glöm inte Wifi problem med lösenord, 2 gånger årlig tvingad ominstallation som kan rasera ens system, spontana omstarter som påstår vara fixade två gånger nu, men sker tydligen ändå och problemet när den envist har bestämt sig att den har en bättre drivare, och du måste bråka med den för att den tar sönder allt när den installerar den gång på gång.

Lägg till alla underbara funktioner som gaming mode, som tydligen försämrar spelen, samt små andra trevliga finesser som filhistorik som bestämmer sig för att braka ihop lite då och då (som fungerar utmärkt på samma maskin med Windows 8 nu ska nämnas).

Win 7 börjar bli gammalt... utan tvekan. Jag håller med där. Men så länge det fungerar som det ska, ser jag ingen anledning att byta för de som inte vill... men folk ska envist tvinga på sig Windows 10 som om det vore något sabla religion.

Permalänk
Skrivet av LaZi3b0y:

Har nog alltid fungerat att skriva och sedan trycka enter i windows 10 för mig, låter konstigt det där.

Jo, jag beskrev lite dåligt ser jag nu. Det är att hitta program som inte är installerade som funkar ok i win 7 men inte i win 10 (som t.ex. Putty, sysinternals suite mm).

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Xbox appen som finns i Win10 10 tycker jag är rörig.

Jag tycker dina inlägg är ganska röriga. 😋

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Jag tycker dina inlägg är ganska röriga. 😋

Skickades från m.sweclockers.com

Helt ok att du tycker det

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Skrivet av PWR-RST:

Längtar tills dom slutar ge 100% support för äldre operativsystem.

Tvingar man inte människor att hålla sig uppdaterade så sitter dom på stenåldern i evigheter.

Det lär ta några år, windows 10 är fortfarande skit (tm)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Patrik356b:

Det lär ta några år, windows 10 är fortfarande skit (tm)

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, rent faktuellt är Windows 10 bäst på alla sätt :).