AMD Radeon Vega Frontier Edition presterar mellan Geforce GTX 1070 och GTX 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Gärna ett spel som är nyare än 2007 och lite mer krävande :/

Det är Crysis 3 ifrån 2013.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Constantine:

Alltså jag har alltid haft AMD cpus och gpus. Endast för att dom har stått ut som mest "bang-for-buck". Men om dom tänker utnyttja detta fuck em'. Vad tror du dom kommer ha för prissättning och enligt dig, hur mycket tycker du max man ska ge för kortet? Andra rekommendationer?

Vi ser ju nu på Nvidias fläskiga prissättning vilka som mjölkar vem när det gäller fanboys.
Det var tack vare konkurrens som det var bättre priser i tidigare generationer
Nu får vi tro att Amd är så smarta så att Vega spelvarianten nblir prissatt rätt så det blir lite sund balans.
8000-9000:- är definitivt lite för mycket för ett highend grafikkort för att det ska vettigt, tycker jag iaf

Om du är i köpa tankar tycker jag du kan vänta lite till augusti eller när nu de nya korten från Asus, MSi och Gigabytes och Sapphires kort med de feta kylarna kommer och se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Förstår inte varför AMD inte bara släpper Vega som det är, lägger det bakom sig och siktar på Navi istället. Den arkitekturen låg ju planlagd till årsskiftet 2017/2018 om de nu inte tvingas skjuta upp det med.

Hade varit fint om Navi dök upp då men tror du inte det är lite väl tidigt om Vega kommer nu? Navi kommer väl inte förräns 2019 som bäst? 2 år med Vega fram till dess... kul

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Ta Nvidias proffs-motsvarighet till gtx 1080ti och jämför dom båda i samma spel. Tvivlar på att proffs-kortet är lika bra i spel som ti't.

Skrivet av ClintBeastwood:

m6000 presterar som ett Titan XP i Crysis och det är ett kort för proffs.
https://youtu.be/LC_sx6A5Wko

Vega FE är från vad jag förstått inte ett renodlat proffskort som ska konkurrera med nvidias quadro eller AMD:s egna radeon pro serie. Det har inte certifierade drivrutiner. Det är inte heller ett renodlat spelkort. Det är ett hybridkort med ett användningscenario liknande titan xp och ska således funka okej för en användare som sysslar med både gaming och ett mer professionellt användningsområde(som inte kräver certifierade drivrutiner) som exempelvis spelutveckling på samma burk. Det verkar prestera sämre än titan xp i spel men bättre i vissa professionella användningsområden. Kortet är precis som titan xp lite konstigt positionerat i marknaden.

När de släpper RX vega kan vi förvänta oss ett mer renodlat spelkort som med lite tur kan konkurrera med GTX 1080 Founders edition prestandamässigt att döma av VEGA FE:s prestandasiffror.RX vega är trots allt baserat på samma kisel och arkitektur som vega FE. Detta blir dock mest spekulation. Avgörande blir priset och drivrutinsoptimeringar.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Gärna ett spel som är nyare än 2007 och lite mer krävande :/

Spelat lite med Quadro kort, tyckte det presterade rätt lika respektive Geforce variant sett till klockfrekvens (k5000 vs 770). Är nog dock rätt spelberoende med tanke på drivrutinerna.

Fast ser inte hur detta är relevant. Detta är inget rent Workstationkort, är ju ett hybrid som Titan (dvs prisvärd prosumer/allt för dyrt spelkort). Går ju till och med att köra med vanliga speldrivers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Är det här en nyhet?

Det enda ni borde ha skrivit om är: Vega Frontier testad i spel och sen skrivit: "AMD själva gör gällande att Radeon RX Vega kommer vara snabbare än Radeon Vega Frontier Edition i spel."

Istället för att göra en Hänt extra artikel av det, vettefan om det inte börjar vara gränsfall på clickbait på vissa nyhetsartiklar.

Gillar inte heller utvecklingen hos sweclockers, är numera en större kommersiell aktör.
Företag sätter oftast pengar först pga det rådande systemet, kapitalismen.

Hänger mer och mer hos Nordichardware, mer kvalitativa nyheter, dess krönikor men även dess tester är inte att förakta.
Önskar att Sweclockers tog efter började hänga hos 64bits en gång i tiden, det var tider.

Visa signatur

Ett härligt gäng med div. elektronik.
Marknadsreferenser | Rabattkoder | Dagens fynd | Övriga fynd

"The mediocre teacher tells, The good teacher explains, The superior teacher demonstrates but the great teacher inspires."

Permalänk
Avstängd

Det som är så tragiskt med Amd,är att det alltid ska ta så jävla lång tid med allt!!!
Hade man sagt till Nvidia trolla fram ett bättre kort än 1080ti .
Ni får max 4 veckor på er.
Nog fan hade dom löst det!!!

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

8000-9000:- är definitivt lite för mycket för ett highend grafikkort för att det ska vettigt, tycker jag iaf

Då kanske du inte skulle ha röstat fram en regering som kraschar kronkursen?

Innan du sitter och skämmer ut dig med okunniga inlägg om "mjölkning" så bör du sätta dig in i det amerikanska priset, och att det blir en markant skillnad när dollarn kostade 5,50 SEK mot nu när den kostar 8,50 SEK.

Skrivet av Zezo:

Gillar inte heller utvecklingen hos sweclockers, är numera en större kommersiell aktör.
Företag sätter oftast pengar först pga det rådande systemet, kapitalismen.

Utveckla gärna hur Nordic Hardware skiljer sig? Perestrojka? Planekonomi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Det som är så tragiskt med Amd,är att det alltid ska ta så jävla lång tid med allt!!!
Hade man sagt till Nvidia trolla fram ett bättre kort än 1080ti .
Ni får max 4 veckor på er.
Nog fan hade dom löst det!!!

Just nu ja. Men för några år sedan så var amd först och ensamma om att ha Dx 11 kort ute ett halvår innan nvidia släppte sin 400 serie som dessutom var väldigt energislukande.
Idag är AMD däremot långt efter men det kan mycket väl vara ombytta roller om några år.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Då kanske du inte skulle ha röstat fram en regering som kraschar kronkursen?

Innan du sitter och skämmer ut dig med okunniga inlägg om "mjölkning" så bör du sätta dig in i det amerikanska priset, och att det blir en markant skillnad när dollarn kostade 5,50 SEK mot nu när den kostar 8,50 SEK.
Utveckla gärna hur Nordic Hardware skiljer sig? Perestrojka? Planekonomi?

Jag svarade på ett påstående innan att Amd bara vill mjölka sina fanboys på 💰
Nvidias skulle självklart prispressa sina kort mera med konkurrens.
Nvidia bara utnyttjar sitt övertag. Vilket dom också borde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Förutom att 780ti och Titan var relativt nära i prestanda och 780ti fortfarande bara hade 3gb VRAM, i 1080ti och Titan XP så är 1080ti nästan bättre på alla sätt och mycket billigare än Titan Xp, prismässigt var 780ti fortfarande ganska högt och Titan ganska lågt. Och titan Black var knappast något prestanda hopp från 780ti eller den första titanen de tre korten låg väldigt nära. Jämförelsevis så är den senaste titanen i pascal bra mycket bättre än den första. Både Titan Black och titan Z var båda floppar, då man inte riktigt visste vad man ville göra med Keplar 7XX serien. Efter Titan Black & Z släpptes så hyllades fortfarande original titanen som "de bästa GPUn" i marknadsföringssyfte. Faktum är att mellan 780ti och Titan var inte stor skillnad inom prestanda förutom VRAM skillnad, vilket idag gör att en överklockad Titan antagligen presterar bättre i t.ex. 4k, medans den lilla skillnaden mellan titan XP och 1080ti i prestanda och VRAM gör att de är helt irrelevant, man kan köpa ett 1080ti och få nästan exakt lika bra prestanda i nästan alla fall.

TL;DR Kepler serien sköt inte ner Titanen med 780ti, även efter dess release fanns argument varför Titan var värd att köpa, medans de inte kan bli sagt om Pascal, då 1080ti plockade ner Titan X från relevanshyllan helt.

Sant, dock hade 780ti fler CUDA-kärnor, högre minnebandbredd, och något stockfrekvens. Men visst kunde minnet fortfarande vara ett argument för Titan, även om släppet gjorde Titan ointressant för merparten av de vanliga användarna redan på den tiden.

Skrivet av marcusOCZ:

Ta Nvidias proffs-motsvarighet till gtx 1080ti och jämför dom båda i samma spel. Tvivlar på att proffs-kortet är lika bra i spel som ti't.

Ptja, det testades i Hitman och Time Spy strax före årsskiftet, då slog det Titan X(p): https://hothardware.com/reviews/nvidia-quadro-p6000-and-p5000...

Detta är dock inte så konstigt. Drivrutinen var ju redan optimerad och ganska vältestad på arkitekturen. Som det nämnts i tråden så är resultaten för FE ungefär i linje med motsvarande Furykort skalat med beräkningskraften. Kan man anta att mycket av nvidias vinster med Maxwell och uppåt kommer från Tiled Rendering så känns det inte som en högoddsare att det inte fungerar i drivaren än och att det kan ge en rejäl boost när den renodlade spelversionen väl kommer ut. Dock lite synd att man ska ut med ett kort snabbt som kan ge viss skada på ryktet redan nu.

En annan faktor som diskuteras är att prestandan skulle vara representativ och vi får se ett lägre pris istället. Jag varken hoppas eller tror det. Kretsen är ju massiv, det kan inte vara billigt att tillverka den och AMD behöver kunna ta ut marginaler på korten för att inte tappa mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Jag svarade på ett påstående innan att Amd bara vill mjölka sina fanboys på 💰
Nvidias skulle självklart prispressa sina kort mera med konkurrens.
Nvidia bara utnyttjar sitt övertag. Vilket dom också borde.

Det florerar en massa rykten om att Nvidia (samt Intel, beroende på vilken tråd det är) chockhöjt sina priser, något som inte stämmer. Vid respektive release kostade 980 Ti $649 (juni 2015) och 1080 Ti $699 (mars 2017). Om vi räknar med dagens höga kronkurs så är det ca 420 kronors prisökning över knappt två års tid.

Att 1080 Ti kostar OVER 9000!!1 i Sverige är det ingen som kopplar till valutakurs/återförsäljare. Nej, det måste vara Stora Stygga Nvidia som är i farten igen för att ondskefullt försöka plundra alla småbarns spargrisar, samtidigt som de röker cigarr och skrattar superskurksskratt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Det som är så tragiskt med Amd,är att det alltid ska ta så jävla lång tid med allt!!!
Hade man sagt till Nvidia trolla fram ett bättre kort än 1080ti .
Ni får max 4 veckor på er.
Nog fan hade dom löst det!!!

Jag förstår inte riktigt varför det skulle vara så tragiskt. Det är lätt att sitta hemma och säga hur lätt det är att utveckla ett av världens mest kraftfulla och samtidigt strömsnålaste grafikkort. AMD Har dock inte i närheten av samma dryga ekonomi som Nvidia, bara en sådan sak borde få dom flesta att förstå att det inte är någon enkel uppgift.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Njä, jag har inte stött på några problem..inga värmeproblem eller problem med spel, som många varnade för att problem skulle uppstå?

Jag är nöjd än sålänge.

De presterar lite mellan 1070 och 1080, överklockar ja de så ligger de lite över ett GTX1080. (Jag vet, det är helt omöjligt, bla bla bla)

Har själv prövat 1070 sli mot ett 1080 singel. Singel kort vinner alla dagar i veckan, även om fps räknaren visar högre siffror med sli (inte alltid). Så flyter spelet bättre med singel kort, ingen microstutter.

Enda spelet som flöt bättre med sli var BF1 då jag hade dom, men den hade istället problem med sli då. Så jag hade en del reflecting artifacts tack vare 2 kort. Så singel kort skulle ha vunnit fortfarande.

Har även gsync skärm, men den fick inte bort microstuttern.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Njä, jag har inte stött på några problem..inga värmeproblem eller problem med spel, som många varnade för att problem skulle uppstå?

Jag är nöjd än sålänge.

De presterar lite mellan 1070 och 1080, överklockar ja de så ligger de lite över ett GTX1080. (Jag vet, det är helt omöjligt, bla bla bla)

Ändå så gör det detta..trots jag vet ''endast 3,5GB vRAM bla bla bla..'' (Mina 970 kan använda 3,9GB vRAM innan de säger ifrån) Har Samsung moduler på båda GTX970, (Igen jag vet, det har inget med nåt att göra bla bla bla bla)

Har själv kört 970 i SLI ett bra tag. En hel del spel som inte stödjer sli, och gör de det så kanske skalningen inte är helt optimal.

När det funkar så är det trevligt.

Kommer inte köra på Sli igen dock, om jag inte får ett till Titan för superpris då, dvs....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Dags att AMD frångår GCN och ritar på en helt ny effektivare arkitektur.
Fortsätter man mjölka GCN kommer man inte vara konkurrenskraftig och Nvidia kommer regera i High End segmentet i en evighet.

Visa signatur

|Intel I7 4790K / Corsair H80i GT/EVGA GTX 980 Ti / Gigabyte Z97 Gaming3 / EVGA 750 W / Fractal Design Define R4 / Kingston HyperX 8 GB / Kingston SSDnow v300 120GB /Western Digital HD1TB/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Det som är så tragiskt med Amd,är att det alltid ska ta så jävla lång tid med allt!!!
Hade man sagt till Nvidia trolla fram ett bättre kort än 1080ti .
Ni får max 4 veckor på er.
Nog fan hade dom löst det!!!

En supersnabb googling gav nedan antal anställda: (AMD konkurrerar i både GFX/CPU-segmentet med färre anställda än nVidia som i princip sysslar uteslutande med grafiklösningar)
Nvidia: Number of employees
10,000 (January 2017)[4]
AMD: Number of employees
9,100 (Q4 2016)[4]
Intel: Number of employees
106,000 (2016)[1]

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Skrivet av Vesh:

Sant, dock hade 780ti fler CUDA-kärnor, högre minnebandbredd, och något stockfrekvens. Men visst kunde minnet fortfarande vara ett argument för Titan, även om släppet gjorde Titan ointressant för merparten av de vanliga användarna redan på den tiden.

Ptja, det testades i Hitman och Time Spy strax före årsskiftet, då slog det Titan X(p): https://hothardware.com/reviews/nvidia-quadro-p6000-and-p5000...

Detta är dock inte så konstigt. Drivrutinen var ju redan optimerad och ganska vältestad på arkitekturen. Som det nämnts i tråden så är resultaten för FE ungefär i linje med motsvarande Furykort skalat med beräkningskraften. Kan man anta att mycket av nvidias vinster med Maxwell och uppåt kommer från Tiled Rendering så känns det inte som en högoddsare att det inte fungerar i drivaren än och att det kan ge en rejäl boost när den renodlade spelversionen väl kommer ut. Dock lite synd att man ska ut med ett kort snabbt som kan ge viss skada på ryktet redan nu.

En annan faktor som diskuteras är att prestandan skulle vara representativ och vi får se ett lägre pris istället. Jag varken hoppas eller tror det. Kretsen är ju massiv, det kan inte vara billigt att tillverka den och AMD behöver kunna ta ut marginaler på korten för att inte tappa mer.

Håller med, dock så är Titanen mer intressant idag än 780ti på andrahands marknaden även om bägge kort är relevanta, du kan ju hitta 780ti för betydligt mindre än ett r9 290 eller GTX 970. Även om du kan förvänta dig liknande prestanda.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av legend78:

Dags att AMD frångår GCN och ritar på en helt ny effektivare arkitektur.
Fortsätter man mjölka GCN kommer man inte vara konkurrenskraftig och Nvidia kommer regera i High End segmentet i en evighet.

Är det inte det NCU är?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Medlem

Test på GamersNexus: http://www.gamersnexus.net/hwreviews/2973-amd-vega-frontier-e...

Stora frågetecken ang prestanda och strömförbrukning....

Meeen vi vet ju ej vad exakt RX Vega "Game Edition" är och hur den kommer att prestera...

Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

Test på GamersNexus: http://www.gamersnexus.net/hwreviews/2973-amd-vega-frontier-e...

Stora frågetecken ang prestanda och strömförbrukning....

Meeen vi vet ju ej vad exakt RX Vega "Game Edition" är och hur den kommer att prestera...

En grov gissning:

  • Mindre antal beräkningsenheter

  • Strypning av funktioner typ FP16 och FP64 (men frontier edition stryper redan FP64)

  • Drivare som är ämnade för gaming (tiled rendering etc)

  • Högre hastigheter (enklare med ovanstående strypningar/optimeringar)

Helt enkelt gör ungefär likadant som nvidia, och förhoppningsvis till ett bättre pris

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Skrivet av tvelander:

1000 serien har 2-way sli stöd bättre än någonsin, och 3-4WAY Funkar still utmärkt. även 4WAY 980ti funkar utmärkt.

Det ser inte så ut...
https://youtube.com/watch?v=TCCEBfoUUPU

Skickades från m.sweclockers.com