Kemikalieskatten träder i kraft 1 juli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netinvest:

Flamskyddsmedel man kan få cancer av, har länge varit ett bekymmer.
Det gäller även om kläder mm.

En del menar nu att handlare går i konkurs om man inte får sälja skadliga varor.
Men för oskadliga varor får de göra avdrag.
Kloka styrmedel alltså för våra liv.

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.670546/allt-om-kemikalieska...

http://t.sr.se/2utnv8b

Förslagen om att beskatta kemikalier är ett steg i rätt riktning. Den lagstiftning som finns idag är alltför svag, särskilt när det gäller så kallade blandningar av olika kemikalier. Det skriver en grupp forskare på Göteborgs universitet som arbetar med styrning av miljöeffekterna från kemikalier.
Jessica Coria
docent nationalekonomi

Thomas Backhaus
professor ekotoxikologi

Lena Gipperth
professor miljörätt

Thomas Sterner
professor nationalekonomi

**Daniel Slunge **
doktorand nationalekonomi

Pernilla Rendahl
docent skatterätt
https://www.svd.se/kemikalieskatter-bidrar-till-en-giftfri-mi...

Konstigt bara med varans vikt, då det skadliga innehållet kan vara lika, men är sällanköpsvaror som är prisokänsliga.

https://klimatologen.wordpress.com/2017/07/02/missforstand-om...

Om de bara kunde förklara hur det är bra för miljön att en produkt som inte har några av de gifterna de vill förbjuda ändå åker på minst 10% av skatten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7EALM:

Om de bara kunde förklara hur det är bra för miljön att en produkt som inte har några av de gifterna de vill förbjuda ändå åker på minst 10% av skatten...

Det är skönt att se att allt fler ifrågasätter de ändlösa skattepålagorna för det innebär också att allt fler kommer att förstå att skatt är stöld.

Permalänk
Medlem

Dags att handla från utlandet. Regeringen är mycket duktiga på att göra det det oattraktivt för företag att vistas i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är skönt att se att allt fler ifrågasätter de ändlösa skattepålagorna för det innebär också att allt fler kommer att förstå att skatt är stöld.

Om man tar bort all skatt hur ska exempelvis infrastrukturen finansieras? Ja man kan juh ta ut de faktiska kostnaderna av dom som använder den, låter det bra?.

"Ring 112, ange ditt kreditkortsnummer den faktiska kostnaden för utryckningen + omkostnader dras från ditt kort finns ingen täckning var god återkom när det finns!"

Skatter är nödvändiga.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Om man tar bort all skatt hur ska exempelvis infrastrukturen finansieras? Ja man kan juh ta ut de faktiska kostnaderna av dom som använder den, låter det bra?.

"Ring 112, ange ditt kreditkortsnummer den faktiska kostnaden för utryckningen + omkostnader dras från ditt kort finns ingen täckning var god återkom när det finns!"

Skatter är nödvändiga.

Tyvärr är du en av dem som vägrar inse att vi betalar för samma tjänster flera gånger om, eftersom du har ideologiska glasögon på dig som säger att staten är god, vis och ofelbar. Att enbart min arbetsgivaravgift vida överstiger mina levnadskostnader är sjukt nog. På det har vi inkomstskatt, massa punktskatter, vägskatt, klimatskatt, elektronikskatt och sen moms på eländet.

Runt 70% av det jag producerar tas av staten. Vad är det jag gör som kostar såna oerhörda belopp för staten? När är det slaveri?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Tyvärr är du en av dem som vägrar inse att vi betalar för samma tjänster flera gånger om, eftersom du har ideologiska glasögon på dig som säger att staten är god, vis och ofelbar. Att enbart min arbetsgivaravgift vida överstiger mina levnadskostnader är sjukt nog. På det har vi inkomstskatt, massa punktskatter, vägskatt, klimatskatt, elektronikskatt och sen moms på eländet.

Runt 70% av det jag producerar tas av staten. Vad är det jag gör som kostar såna oerhörda belopp för staten? När är det slaveri?

Nej jag vägrar inte se däremot är skatter nödvändiga för att kunna driva runt landet det måste du inse!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Nej jag vägrar inte se däremot är skatter nödvändiga för att kunna driva runt landet det måste du inse!

Ja, alltså jag är lite smygsosse och kan tänka mig viss skattefinansiering. Däremot slösas det något kolossalt i Sverige, inte minst tack vare New Public Management. En gammal sosse sa en gång att varje förslösad skattekrona är en stöld från folket, och det hade varit trevligare om dagens politiker hade den attityden istället för att leta efter nya hål med ljus och lykta att hälla skattepengar i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

1. Ja, alltså jag är lite smygsosse och kan tänka mig viss skattefinansiering.

2. Däremot slösas det något kolossalt i Sverige,

1. Det är ett absolut tvång vill jag påstå!

2. Absolut. vill ni ha mig som statsminister så måste ni gå med på min hjärtefråga & det är att fångvården skall läggas ut på entreprenad till ryssarna, det gäller alla fängelsestraff som löper på minst 12 månader. Blir garanterat billigare i ryssland lås in 10 fångar i ryssland till priset av en i sverige!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Det finns otaliga exempel på där Sverige gått i bräschen. Svenska standarder har i många fall blivit EU-norm. Eller ska vi först vänta på att Bangladesh nått samma nivå? Låter inte som en värld jag vill leva i.

Ja visst är det så att mycket som vi gjort blivit EU normer.

Men när det gäller just en skatt i det här fallet som slår så hårt på konsumenterna och handeln, kan du ge något konkret exempel på en liknande skatt vi här i Sverige har infört först som sedan har förändrat en hel branch?

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Skrivet av Awakeruad:

Jag är ingen anhängare av massinvandring, och anser att Sveriges invandringspolitik är fullständigt idiotisk - men de invandrare vi har bör kunna hitta arbete. Det är oerhört mycket bättre för integrering och samhälle att en invandrare jobbar på lager än att han går på socialhjälp.
Ja, flamskyddsmedel är farliga. Problemet är alltså att Sverige är medlem i en frihandelsunion, och bara svenska företag får den här skatten. En monitor från ett svenskt företag blir 400 kronor dyrare än samma monitor från Tyskland, som redan är billigare pga att de dessutom har lägre moms. Och som en svensk kund utan problem kan köpa, ofta med fri frakt.
Vi blir inte av med några flamskyddsmedel, vi blir endast av med svenska arbetstillfällen. Om Sverige menade allvar med att försöka bli av med flamskyddsmedel, skulle vi ha försökt ta upp det i EU istället. EU är tillräckligt stort samt har yttre tullar, så unionsvid skatt på flamskyddsmedel hade haft effekt. Man kanske tillochmed hade kunnat få Kina att sluta använda de här medlen i elektroniken som byggs där.
Men den här lagen är ingenting annat än dum.
Det finns väldigt många exempel där Sverige gått i bräschen, tagit stora kostnader, och EU inte följt efter, trots omfattande lobbying från Sverige att vi inte vill lida för vårt Bror Duktig komplex. Ska sanningen fram är mitt intryck att de fall där Sverige efter omfattande lobbying fått EU att följa vårt exempel mestadels har gällt inskränkningar i yttrandefriheten.

Det ligger i EU men går trögt

Skrivet av 7EALM:

Om de bara kunde förklara hur det är bra för miljön att en produkt som inte har några av de gifterna de vill förbjuda ändå åker på minst 10% av skatten...

Läs på, de får skatteavdrag

Skrivet av Sveklockarn:

Det är skönt att se att allt fler ifrågasätter de ändlösa skattepålagorna för det innebär också att allt fler kommer att förstå att skatt är stöld.

Och du kan inte räkna

Skrivet av clappen:

Dags att handla från utlandet. Regeringen är mycket duktiga på att göra det det oattraktivt för företag att vistas i Sverige.

För vilken vara när det är småpengar att handla här?

Skrivet av Sveklockarn:

Tyvärr är du en av dem som vägrar inse att vi betalar för samma tjänster flera gånger om, eftersom du har ideologiska glasögon på dig som säger att staten är god, vis och ofelbar. Att enbart min arbetsgivaravgift vida överstiger mina levnadskostnader är sjukt nog. På det har vi inkomstskatt, massa punktskatter, vägskatt, klimatskatt, elektronikskatt och sen moms på eländet.

Runt 70% av det jag producerar tas av staten. Vad är det jag gör som kostar såna oerhörda belopp för staten? När är det slaveri?

Solidaritet till när du är utslagen.

Skrivet av Fade:

Ja visst är det så att mycket som vi gjort blivit EU normer.

Men när det gäller just en skatt i det här fallet som slår så hårt på konsumenterna och handeln, kan du ge något konkret exempel på en liknande skatt vi här i Sverige har infört först som sedan har förändrat en hel branch?

Bilar och drivmedel mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Ett sällsynt illa genomtänkt beslut, kommer att göra Svenskar arbetslösa och öka samhällets kostnader. Någon skattenisse har säkert räknat på det och kommit fram till att den ökade skatteandelen vid köp kompenserar för den minskade beskattningsbara volymen. Men då har man inte tänkt alls på mänskliga kostnader eller infrastruktur.

Amazon.de, thomann.de, Proshop.dk, och de internationella speditionsföretagen, är några som blir glada.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, vad blir miljöbelastningen för alla dessa extra transporter i jämförelse kan man verkligen undra

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Du glömde tillägga att när möten om lönerevision hålls där fack är inblandat, så är även svenskt näringsliv med i bilden. Intressant hur det intresserar dem att lönerna diskuteras. LO har försökt driva fram låga ingångslöner i flera år.
Även Centerpartiet har en sådan plan i deras partipolitik...

...men! Jag vet ju inte vad han har för erfarenheter och om de bara byggs på info taget från närmste granne.

Det jobb jag är på i varje fall, har efter möte med fack osv, möjlighet att ge högre lön än de tak som fack sätter idag. I dagsläget är det ca 285:- för mig i ökning. Företaget kan ge dig betydligt mer, men vill inte. Innan vi hoppade in i facket via det bolag jag jobbar för, så fick jag osammanhängande summor, men alla var som högst mer än tre dubbla vad facket gav i höjning.

Observera att 285:- följer inte ens svensk inflationsförändring. Inflationen (läste för ca 2 månader sedan) låg på ca 2%.
Samhällets värde förändras, din plånbok med, men inte i samma takt. Du ligger ständigt efter.

Lön ska sättas utifrån tillgång och efterfrågan på arbetskraft och inte centralt som på sovjettiden. Min arbetsgivare erbjuder avsevärt bättre villkor än kollektivavtal för att attrahera nyckelkompetens

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Om man tar bort all skatt hur ska exempelvis infrastrukturen finansieras? Ja man kan juh ta ut de faktiska kostnaderna av dom som använder den, låter det bra?.

"Ring 112, ange ditt kreditkortsnummer den faktiska kostnaden för utryckningen + omkostnader dras från ditt kort finns ingen täckning var god återkom när det finns!"

Skatter är nödvändiga.

Ja för grundbehoven. Betyder inte att man måste ha en av världens högsta skatter och framförallt inte direkt kontraproduktiva skatter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lite gnälligt här!
Vad spelar några hundralappar för roll ? Sluta överkonsumera om det är så petigt. Folk byter prylar som om det vore kalsonger idag.
400:- extra för ett PS4 pro? 1-3h arbete extra för att kompensera? Det gör bara gott

Jag köper gladligen från svenska återförsäljare och betalar skatt för att gynna Sverige.
Jag trivs här, annars hade jag flyttat.

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

Man kan redan nu se effekterna, Proshop är just nu billigast på 13 743 produkter på Prisjakt. Tror inte att gemene man ser att det är en dansk firma och att skatteintäkterna går till Danmark, de väljer den billigaste leverantören. Man avstår inte från konsumtion, utan väljer en annan leverantör. Blir tufft för de svenska näthandlarna. När amazon.se kommer igång blir det ännu värre.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av CarlOscar:

Lite gnälligt här!
Vad spelar några hundralappar för roll ? Sluta överkonsumera om det är så petigt. Folk byter prylar som om det vore kalsonger idag.
400:- extra för ett PS4 pro? 1-3h arbete extra för att kompensera? Det gör bara gott

Jag köper gladligen från svenska återförsäljare och betalar skatt för att gynna Sverige.
Jag trivs här, annars hade jag flyttat.

Försök inte, jag har läst Vilhelm Mobergs utvandrarna, Karl Oskar utvandrade till Amerikat!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: shhhh!

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av jolu:

Lön ska sättas utifrån tillgång och efterfrågan på arbetskraft och inte centralt som på sovjettiden. Min arbetsgivare erbjuder avsevärt bättre villkor än kollektivavtal för att attrahera nyckelkompetens

Skickades från m.sweclockers.com

Förstår av din text att du föredrar kollektivavtalets lägsta nivåer av lön istället för att staten likt sovjettyp lägger sig i & lagstiftar om lägsta lön.

Skrivet av jolu:

Ja för grundbehoven. Betyder inte att man måste ha en av världens högsta skatter och framförallt inte direkt kontraproduktiva skatter

Skickades från m.sweclockers.com

Men det var inte det jag svarade på utan påståendet att skatt är likställt med stöld... Så skatt är nödvändigt ja det håller jag med dig om!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netinvest:

Bilar och drivmedel mm

Så du menar att vi var först när det gäller skatt på drivmedel och bilar?

Om du menar att vi var först med en speciell beskattning så specificera gärna vilken du menar. Och beskriv på vilket sätt denna skatt har förändrat hela bil- och drivmedelsbranchen.

*** raderat ***

Citerat inlägg är raderat
Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Hjälpsam

Såg Mediamarkts senaste reklam.
"Totalt Wannzinniga reapriser!" de vet att vi kikar efter möjlighet att beställa från utlandet.
De utländska aktörerna skålar nog i champagne över denna skatt, de svenska får på lite sikt flytta webbförsäljningen utomlands, eller gå under.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av skebohof:

Man kan redan nu se effekterna, Proshop är just nu billigast på 13 743 produkter på Prisjakt. Tror inte att gemene man ser att det är en dansk firma och att skatteintäkterna går till Danmark, de väljer den billigaste leverantören. Man avstår inte från konsumtion, utan väljer en annan leverantör. Blir tufft för de svenska näthandlarna. När amazon.se kommer igång blir det ännu värre.

Och nu billigast på 16 015 produkter. Många krismöten hos svenska näthandlare nu? När går första lagerflytten?

Permalänk
Skrivet av skebohof:

Man avstår inte från konsumtion, utan väljer en annan leverantör

Japp. Det är så konsumenter ska agera. Det är vad det innebär att vara en informerad konsument.

Skrivet av Fade:

Så du menar att vi var först när det gäller skatt på drivmedel och bilar?

Vi var bland de första med koldioxidskatt om jag minns rätt. Grejen med bensin är att bara de som bor nära gränsen kan tanka utomlands; konsumenter kan inte köpa drivmedel utomlands på samma sätt som man enkelt kan med elektronik. Annars hade nog Sveriges alla bilägare kört på tysk bensin nu.

I övrigt verkar Sverige i EU endast ägna sig åt att verka för mer invandring, mer övervakning/datalagring, och att försöka hindra starkare miljöskydd.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Nästan allt har redan blivit sagt så knappt nåt att tillägna.

Nu måste vi skapa en klistrad tråd i köpråd där vi berättar hur man bäst handlar från utlandet, vilka butiker som rekommenderas o.s.v.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Vi var bland de första med koldioxidskatt om jag minns rätt. Grejen med bensin är att bara de som bor nära gränsen kan tanka utomlands; konsumenter kan inte köpa drivmedel utomlands på samma sätt som man enkelt kan med elektronik. Annars hade nog Sveriges alla bilägare kört på tysk bensin nu.

Bland de första är en annan sak, Finland var först tätt följt av både Norge och Sverige. Dock så hade det varit på tal i Europa ett tag, så det var inte Sverige i detta fall som förändrade något, tidig adopter däremot.

Så det där argumentet med att Sverige har förändrat hela världens divmedel- och bilmarknad med hjälp av skatter känns lite taget ur luften...

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Idag med google analytics etc så kan man få en mycket detaljerad information vad folk är intresserade, åsikter, beteende etc. Det hade inte varit särskilt svårt att göra en flattform/portal där man har en algoritm som visar de mest populära (trending) förslagen och låta folket gå in och rösta vilka lagar man vill ha, vart man vill att skatterna ska gå etc. Det känns som "cave age" att gå och rösta med papperslapper vart fjärde år.

Permalänk
Skrivet av Fade:

Så det där argumentet med att Sverige har förändrat hela världens divmedel- och bilmarknad med hjälp av skatter känns lite taget ur luften...

Det är det närmaste ett argument att Sverige har "gått före med gott exempel" och andra har följt efter jag kunde komma på. Det mesta annat Sverige har ägnat sig åt är negativt, t.ex. har Sverige jobbat hårt i tio års tid för att få EU att stifta lagar att nätverksleverantörer måste övervaka användarnas surfande & att polisen ska ha tillgång till loggarna*, samt verkat för svagare skydd av utrotningshotade arter**. Vad Sverige säger på hemmaplan och vad vi säger i EU är väldigt olika.

Och vad gäller koldioxidskatt så har fortfarande inte hela EU det, t.ex. har varken Tyskland eller Polen koldioxidskatt på bensinen.

* ursprungligen var motiveringen att nät-troll var elaka mot kändisar, sen blev motiveringen att pedofiler groomar barn, sen att vi måste övervaka mer för att stoppa terrorister, nuförtiden tror jag vi måste övervakas för att vi absolut måste skydda folk mot näthatare, fast det kan redan ha switchat till att vi måste stoppa mobbning.

** för att Sverige vill få skjuta vargar, örnar och järvar, och inte vill tvinga skogsbruket att ta hänsyn till känsliga arter som tjäder.

Permalänk
Hjälpsam

Naivt att tro att andra länder bryr som i fall Sverige "går före med gott exempel", de flesta skiter i vad vi gör.
Att tro att andra länder skulle se upp till oss är hybris.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem

*** delar av tråd modererad ***

Jag har raderat en del inlägg där de flesta låg utanför ämnet och några hade en otrevlig ton. Se forumreglerna under § 1.

/KimTjik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Har läst detta argument ett antal gånger...om man utgår från att uppdraget är att skatten ska införas oavsett om man vill eller inte, hur hade ni lagt upp det hela utan att administrationen blir krångligare än nödvändigt? Min personliga uppfattning är att det rent generellt är väldigt lätt att kritisera och säga att något är korkat/dumt/ogenomtänkt samtidigt som det ofta inte är helt lätt att göra bättre själv

Som jag skrivit på annat håll, beskatta de skadliga ömnena direkt. Vi vet (oftast) vad som är giftigt eller inte. Beskatta eller förbjud.

/ B