GTA V-modden Liberty City in GTA V läggs ned – bryter mot Rockstars moddingpolicy

Permalänk
Melding Plague

GTA V-modden Liberty City in GTA V läggs ned – bryter mot Rockstars moddingpolicy

För att slippa rättsliga problem avslutas GTA V-modden Liberty City in GTA V ned. Denna skulle lägga till Liberty City i GTA V, något som uppges bryta mot Rockstars regler för moddar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

"Både Rockstar och Take-Two har tidigare sagt att de inte har några invändningar mot moddar till GTA V"

Bullshit. Rockstar & Take Two är starkt emot all form av modding.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Det finns ju absolut ingen som vinner på det här. Att skydda sitt varumärke är ju bara jävla bullshit och det här genererar ju bara badwill för rockstar liksom.

De tänker inte, eller så tänker de fel. Det är skit, helt enkelt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Bra reklam™

Permalänk
Medlem

Trodde de hade backat med det där? Vad hände?

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det finns ju absolut ingen som vinner på det här. Att skydda sitt varumärke är ju bara jävla bullshit och det här genererar ju bara badwill för rockstar liksom.

De tänker inte, eller så tänker de fel. Det är skit, helt enkelt.

Dilemmat här är USA varumärkeslagar. Om du inte aktivt skyddar ditt varumärke så förlorar du rätten till varumärket.

Permalänk
Snusfri

För att förtydliga, OpenIV kommer att fortsätta att utvecklas och fungerar som vanligt.
Du kan åter igen ladda ner det från deras hemsida.

Att OpenIV tvingades lägga ner som det står i artikeln är helt felaktigt då det är löst.

OpenIV har inte heller fungerat Online, precis som utvecklarna säger.

Sedan så har Rockstar alltid varit för moddning, det var T2 som såg till så att OpenIV temporärt blev otillgängligt men Rockstar hjälpt OpenIV utvecklarna och sett till så att T2 har backat.

Dock så är det vissa saker, som tex att ta saker från Rockstars andra spel (Som i detta fallet) som de förbjuder.

Här är hela inlägget från OpenIV utvecklarna.

Citat:

In order to qualify all of the questions we had received during past weeks, we make some explanations:
Unfortunately, we were unable to answer those questions earlier due to real life (yeah we have some).

The community
First of all, we want to say "Thank you" to everyone who supported us in this tough situation. We’re very grateful for your support; for demonstration of the fact, that modding community is still a minority, but very vocal, creative and determined minority. You made the impossible and this story is already scribed into the history of PC gaming and the Internet itself.
Yes, this is your victory! Congratulations and many thanks once again!

OpenIV and modding
The development of OpenIV will be continued as before. OpenIV never supported GTA Online modding and will not support it in the future. Our work will be continued within the Rockstar modding policy.

Liberty City in Grand Theft Auto V
Unfortunately, our highly anticipated mod “Liberty City in GTA V” will not be released because it clearly contradicts with Rockstar modding policy. Liberty City mod is a big loss for us, since it was a huge part of our motivation to push OpenIV functionality.

If you are wondering what is next, well, we are currently revising our plans for the future.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasloow:

Dilemmat här är USA varumärkeslagar. Om du inte aktivt skyddar ditt varumärke så förlorar du rätten till varumärket.

Fast moddar har ju funnits i många spel utan att spelutvecklarna/utgivarna förlorat rätten till sina varumärken.

Rockstar kunde ju liksom bara gett sitt medgivande? Att inneha upphovsrätten innebär ju också att man kan ge rätt åt andra att nyttja ens skapelser på ett sätt man tycker är OK, så det är inte svart eller vitt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av niklasloow:

Dilemmat här är USA varumärkeslagar. Om du inte aktivt skyddar ditt varumärke så förlorar du rätten till varumärket.

Nu verkar du blanda ihop copyright med trademark. GTA är Trademarked av Take Two och Rockstar (osäker på vilken instans) de är alltså ingenting sånt de behöver skydda på det här sättet.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av THB:

Sedan så har Rockstar alltid varit för moddning, det var T2 som såg till så att OpenIV temporärt blev otillgängligt men Rockstar hjälpt OpenIV utvecklarna och sett till så att T2 har backat.

Ursäkta, men nej, Rockstar har inte tagit kampen mot Take-two det går inte att beskylla detta helt när RS inte försöker försvara modding scenen, de klampar ner på det utan att ens försöka försvara de

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Ursäkta, men nej, Rockstar har inte tagit kampen mot Take-two det går inte att beskylla detta helt när RS inte försöker försvara modding scenen, de klampar ner på det utan att ens försöka försvara de

Hur vet du att det inte försöker försvara den, det måste varit någon som övertalade Take-two att dra sig tillbaka i kampen mot moddning. Säger inte att Rockstar är helt oskyldiga i det hela men det är inte omöjligt att det var de som gjorde att modsen är tillbaka.

Eller?

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem

Jag har haft funderingar på att testa GTA V då det lovordas och jag har inte spelat något GTA sedan det första spelet, men alla dessa skriverier får mig att inte vilja ge mina pengar till det företaget.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Jag har haft funderingar på att testa GTA V då det lovordas och jag har inte spelat något GTA sedan det första spelet, men alla dessa skriverier får mig att inte vilja ge mina pengar till det företaget.

Äh, trams. Det är ett bra spel oavsett mods eller inte

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Äh, trams. Det är ett bra spel oavsett mods eller inte

Kan bara inte göra annat än att hålla med, med eller utan mods fortfarande ett av de bättre spelen.

Permalänk
Medlem

Take Two tillhör kategorin onda giriga ultrakapitalister. Jag har läst igenom användaravtalet (EULA) de tillhandahåller, och det är i princip en enda lång juridisk friskrivning från exakt allt ansvar samtidigt som de behåller alla rättigheter, inklusive sådant som spelarna skapar. Sättet det är skrivet på är ett enda stort långfinger. Enda undantaget var att om, i förekommande fall, det fysiska distributionsmedlet (skivan) var paj eller pajade inom 90 dagar och det inte berodde på vårdslöshet så fick man en ny. Det är inte svårt att tänka sig att de ser alla former av moddar som intrång i intellektuella rättigheter.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Jag har haft funderingar på att testa GTA V då det lovordas och jag har inte spelat något GTA sedan det första spelet, men alla dessa skriverier får mig att inte vilja ge mina pengar till det företaget.

Ettan var kul back when.
Har spelat det någon gång retroaktivt. Men nja, inte riktigt samma sak. Främst är det väl nöta kontrollen för att få till precision, som var roligare på den tiden när man ändå spelade det mycket för att det var kul.

Tvåan - bättre grafik än ettan. Annars vet jag inte om jag tyckte det var direkt bättre/roligare än ettan.

GTA 3
GTA Vice City
GTA San Andreas

Skulle rekommendera att åtminstone testa något av dessa om tillfälle ges.
Jag har GTA Trilogy till PS2 som inkluderar dessa tre titlar.
GTA Vice City har jag också på PC. Har för mig att jag också har San Andreas till PC, men inte helt säker.

Vice City och San Andreas är lite som GTA 3.1 och 3.2
Märks att det är samma generation som GTA 3.
Tekniskt sett så är nyaste (San Andreas) bäst, sen Vice City och sist GTA 3 som är äldst av dessa.

Men stilmässigt gillar jag Vice City. Miami Vice inspirerat. Utspelar sig 1986.

GTA 4
Har det på PS3
Klart snyggare än tidigare spel.
Men tyckte man tröttna snabbt.
Svårt att hitta vapen och man åker mest runt och gör ärenden åt sin kusin.

GTA 5
Har det på PC.
Nyare, snyggare, bättre, men framförallt roligare än GTA 4.

GTA 3, Vice City och San Andreas kostar €10 styck på steam, eller GTA Trilogy för €25 (inkluderar desa tre spel).
Om du kan bestämma dig om du gillar 80-tal (Vice City) eller 90-tal (San Andreas) bäst så är väl att ta något av dessa mest GTA underhållning per krona.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det finns ju absolut ingen som vinner på det här. Att skydda sitt varumärke är ju bara jävla bullshit och det här genererar ju bara badwill för rockstar liksom.

De tänker inte, eller så tänker de fel. Det är skit, helt enkelt.

Tror att de hämmar deras försäljning av sharkcards.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Skrivet av bjoen:

Hur vet du att det inte försöker försvara den, det måste varit någon som övertalade Take-two att dra sig tillbaka i kampen mot moddning. Säger inte att Rockstar är helt oskyldiga i det hela men det är inte omöjligt att det var de som gjorde att modsen är tillbaka.

Eller?

De attackerar ju fortfarande icke-online mods dock, och använder "de påverkar online delen" om argument när de helt enkelt inte stämmer.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Bloodstainer:

"Både Rockstar och Take-Two har tidigare sagt att de inte har några invändningar mot moddar till GTA V"

Bullshit. Rockstar & Take Two är starkt emot all form av modding.

Fel. Take Two är emot moddar. Rockstar har tidigare varit positiva till mods och har hjälpt till med utvecklingen av MTA. Idag är dom troligen neutrala dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Patrik356b:

Fel. Take Two är emot moddar. Rockstar har tidigare varit positiva till mods och har hjälpt till med utvecklingen av MTA. Idag är dom troligen neutrala dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Att vara neutral i en för- eller motfråga mellan 2-3 involverade parter är att vara apatisk och inget annat.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X