Permalänk
Medlem

Tittat på en dator på webhallen

Hej!
Jag har tittat på en dator på webhallen som jag tycker är ganska lockande. Jag kan ingenting om datorer och kommer därför hit för att fråga om denna dator är prisvärd och bra.

Här är länken till datorn:
https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/261772-...

Den har:
Processorn i5-7400
Ram 8 Gb
Hårddisk 1TB + 128GB SSD
Grafikkort GTX 1060 6GB
Operativsystem Win 10

Den kostar 9990 kr.

Tack i förhand!

Permalänk
Skrivet av Priscon:

Hej!
Jag har tittat på en dator på webhallen som jag tycker är ganska lockande. Jag kan ingenting om datorer och kommer därför hit för att fråga om denna dator är prisvärd och bra.

Här är länken till datorn:
https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/261772-...

Den har:
Processorn i5-7400
Ram 8 Gb
Hårddisk 1TB + 128GB SSD
Grafikkort GTX 1060 6GB
Operativsystem Win 10

Den kostar 9990 kr.

Tack i förhand!

välj ingen märkesdator.. dom har dåliga nätagg, dåliga chassin som dessutom är plomberat (du får inte öppna nånting och ändra/uppgradera)
webhallen config

samma med Inet det finns bättre

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Det är lite av en övergång just nu, AMD har nyligen släppt Ryzen som nuvarande plitar Intel på fingrarna i flertal områden. Jag förstår att du inte kan något om datorer, men jag skippade färdigt bygge och Windows för att få någon slant extra över till minne och Ryzen. Det går säkert spara en slant på ett lite klenare nätagg men chansade inte.

Mitt alternativ: https://www.komplett.se/wishlist/shared/8956be4f-3cf2-4dc8-86...

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av Ohem:

Det är lite av en övergång just nu, AMD har nyligen släppt Ryzen som nuvarande plitar Intel på fingrarna i flertal områden. Jag förstår att du inte kan något om datorer, men jag skippade färdigt bygge och Windows för att få någon slant extra över till minne och Ryzen. Det går säkert spara en slant på ett lite klenare nätagg men chansade inte.

Mitt alternativ: https://www.komplett.se/wishlist/shared/8956be4f-3cf2-4dc8-86...

är inte FD integra bättre än corsairVS ? sen är det väl bättre prioritera kvalitet & inte Watt ?
https://www.komplett.se/product/887161/datorutrustning/pc-kom...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: Står "80 PLUS White 230v EU Certified" i effektivitet så det är inte helt värdelöst, nu har jag inte kollat på varenda märkes nätagg så jag kan inte svara på frågan. Jag försökte bara hålla kostnaden neråt och andra märken listade under produktens prisplaceringar hade jag ingen uppfattning om.

Datorn är ju inte high-end så det kommer inte dra som en i7 eller GTX 1080Ti.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd flyttad*

Jag tror den trivs bättre här

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

@Ohem: Om jag inte köper datorn, ska jag istället bygga en dator själv? Vad är det dåliga med datorn, förutom dåligt chassi och dålig nätag. Är den pris värd om man kollar på innehållet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Priscon:

@Ohem: Om jag inte köper datorn, ska jag istället bygga en dator själv? Vad är det dåliga med datorn, förutom dåligt chassi och dålig nätag. Är den pris värd om man kollar på innehållet?

Jag kommer inte säga "dålig", men istället att du kan få mer för pengarna. Låt mig få lyfte upp några punkter på din dator gentemot min mitt alternativ:

Datorn du länkar till har hälften mängden RAM minne (8 vs 16), hälften grafikminne (3 vs 6), en konkurrerad CPU, ett okänt nätaggregat.

Ryzen 1500x vs i5-7400

Spelen som används har inte heller helt optimerats för Ryzen, vissa har med tiden som har gått blivit patchade för bättre prestanda och fler utvecklare adopterar samma praxis. Att inte alla spel har optimerats betyder inte att Ryzen presterar sämre, bara att potentialen inte har utnyttjats fullt ut.

Det främst negativa med mitt alternativ är:

- Inget Windows
- Självbygge

Klart du kan ju installera Windows 10 från USB och köra på 30 dagars trial till nästa löning, men okej att du lägger ut någon tusenlapp extra. Men jag gav ett alternativ där du får ut lite mer för hårdvaran för det priset - och Windows var i vägen.

För datorbyggandet:

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Jag ska bygga en dator

Hej!
Jag hade tänkt mig att bygga en bra gamingdator. Min budget ligger på 12000 kronor. Än så länge funderar jag på att skaffa en GTX 1060 och en intel core i5 7500 processor. Jag är öppen för förslag på en annan processor och ett annat grafikkort. Om ni rekommenderar ett visst chassi och fläktar som passar till de chassit, skriv gärna de också då.

Permalänk
Medlem

@Priscon: Men om du är tvunget att ha en komplett monterad dator med Windows till, så är detta paketet snäppet bättre val: https://www.komplett.se/product/11066/datorer/komplett-pc/kom...

I stort sett likvärdiga komponenter mot ditt förslag med en aning bättre CPU.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Priscon:

Hej!
Jag hade tänkt mig att bygga en bra gamingdator. Min budget ligger på 12000 kronor. Än så länge funderar jag på att skaffa en GTX 1060 och en intel core i5 7500 processor. Jag är öppen för förslag på en annan processor och ett annat grafikkort. Om ni rekommenderar ett visst chassi och fläktar som passar till de chassit, skriv gärna de också då.

Jag skulle nog köra på nåt sånt här https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3355076&view=l

Byt ut chassit till ett billigare, behöver du ingen licens för Windows kan du nog byta ut grafikkortet till ett 1070.

Förslaget innan mitt har inte Windows inkluderat i paketet.

Min lista uppdateras allteftersom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Hedersmedlem

Köp verkligen inte en låst i5, de känns helt döda nu för tiden. Ryzen 5 ger extremt mycket mer för pengarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

RYZEN!!!

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Priscon:

Hej!
Jag hade tänkt mig att bygga en bra gamingdator. Min budget ligger på 12000 kronor. Än så länge funderar jag på att skaffa en GTX 1060 och en intel core i5 7500 processor. Jag är öppen för förslag på en annan processor och ett annat grafikkort. Om ni rekommenderar ett visst chassi och fläktar som passar till de chassit, skriv gärna de också då.

Gjorde en korg https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3368212&view=l.

Ryzen må inte vara bättre än i7 7700K idag, men det kan alltid ändras i framtiden. Den är dock bättre än i5-7500.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk

https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3410247&ref=61285

Ungefär som tidigare fast lite billigare chassi och bättre nätaggregat. (:

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 8700k. gtx 1070ti. 16gb ram

Permalänk
Medlem

Tycker @byggadator03 har den bästa korgen av dessa som kommit som förslag hittills. En röst på den alltså

Visa signatur

ASUS TUF Gaming Z590-Plus WIFI ; ASUS Strix GTX1080 ; Intel i7-11700k ; Scythe Mugen 5 Rev.B ; Kingston HyperX 2x8Gb DDR4, 2666MHz ; Corsiar 850W ; Samsung 850Evo, 500Gb SSD ; 1,5Tb + 2Tb HDD ; Define R5 Black ; någon DVD läsare ; Blackstorm Mus ; Corsair Raptor Gaming K30 Tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av byggadator03:

https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3410247&ref=61285

Ungefär som tidigare fast lite billigare chassi och bättre nätaggregat. (:

Skickades från m.sweclockers.com

Frågan är ju varför tummar alla på chassikvalité för?

Köper mid-end komponenter med billigaste chassit, förstår verkligen inte hur det går ihop. Lägg till ett par ynka hundringar och man har ett chassi så man faktiskt kan utnyttja sina nya komponenter till fullo istället för att dras med ett chassi som man ändå behöver byta ut om ett par månader ifall man kanske vill överklocka osv. Bättre att lägga 300 mer nu än 8 - 900 sen.
Ska man inte överklocka, nej men då har man ändå bättre kylning så att respektive komponent kan gå svalt utan att bli för varmt och högljutt.

Detta är bara min högst personliga åsikt.

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Frågan är ju varför tummar alla på chassikvalité för?

Köper mid-end komponenter med billigaste chassit, förstår verkligen inte hur det går ihop. Lägg till ett par ynka hundringar och man har ett chassi så man faktiskt kan utnyttja sina nya komponenter till fullo istället för att dras med ett chassi som man ändå behöver byta ut om ett par månader ifall man kanske vill överklocka osv. Bättre att lägga 300 mer nu än 8 - 900 sen.
Ska man inte överklocka, nej men då har man ändå bättre kylning så att respektive komponent kan gå svalt utan att bli för varmt och högljutt.

Detta är bara min högst personliga åsikt.

// Marcus

Beror på vad du menar med "utnyttja sina nya komponenter till fullo". De dyrare alternativen ger sällan bättre prestanda än de billigare eller mycket bättre kylning (notera att jag skriver "mycket bättre"). Men att de är snyggare går ju inte att förneka. Core 2500 är ett bra alternativ och fått bra reviews.

Med det sagt så håller jag med att det kan vara värt att lägga till några hundralappar för ett få ett lite schysstare chassi. Chassit i min korg är t.ex bara 170kr dyrare.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

*sammanfogade trådar*

Tänk gärna på att bara skapa en tråd per ämne, annars kan det bli jobbigt att hitta något i forumet.

Och som andra säger, kika på Jonas datorbyggarguide så är beredd när första delarna dyker upp
http://www.sweclockers.com/guider

Permalänk
Skrivet av Priscon:

Hej!
Jag har tittat på en dator på webhallen som jag tycker är ganska lockande. Jag kan ingenting om datorer och kommer därför hit för att fråga om denna dator är prisvärd och bra.

Här är länken till datorn:
https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/261772-...

Den har:
Processorn i5-7400
Ram 8 Gb
Hårddisk 1TB + 128GB SSD
Grafikkort GTX 1060 6GB
Operativsystem Win 10

Den kostar 9990 kr.

Tack i förhand!

Skulle jag varit du skulle jag köpt delar sett på YouTube typ ''How To Build A Ryzen/Intel PC". Hur hög är din budget?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Här är ett paket som jag tycker är bättre än de som postats tidigare i tråden. Fokus på prestanda per krona.
Ryzen 1400, GTX 1070
10 645 Kr

Permalänk
Skrivet av Zipparn:

Här är ett paket som jag tycker är bättre än de som postats tidigare i tråden. Fokus på prestanda per krona.
Ryzen 1400, GTX 1070
10 645 Kr

Ryzen 1400 är väl ingen bra idé, kanske lika bra för gaming i dagsläget men hur blir det när fler spel använder fler kärnor? Ryzen 1600 är väl mer framtidssäker och den kostar inte många hundra mer.

Och bra 8gb ram?! Vissa nya speltitlar rekommenderar idag 16gb. Ts kommer ju behövs köpa till mer ram och då är det väl bara dumt att inte ta med det från början.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 8700k. gtx 1070ti. 16gb ram

Permalänk
Skrivet av Gyhlen:

Frågan är ju varför tummar alla på chassikvalité för?

Köper mid-end komponenter med billigaste chassit, förstår verkligen inte hur det går ihop. Lägg till ett par ynka hundringar och man har ett chassi så man faktiskt kan utnyttja sina nya komponenter till fullo istället för att dras med ett chassi som man ändå behöver byta ut om ett par månader ifall man kanske vill överklocka osv. Bättre att lägga 300 mer nu än 8 - 900 sen.
Ska man inte överklocka, nej men då har man ändå bättre kylning så att respektive komponent kan gå svalt utan att bli för varmt och högljutt.

Detta är bara min högst personliga åsikt.

// Marcus

Man skulle kunna byta ut det mot tex ett Fractal design define r5, bra byggmöjligheter och ljuddämpat. På rea väldigt ofta dessutom. (:

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 8700k. gtx 1070ti. 16gb ram

Permalänk
Medlem

@byggadator03: Det är en balansgång. Jag håller med dig i att datorn får längre livslängd av fler kärnor. Men en Ryzen 1400 lär inte vara flaskhals i spel i 1920x1080 på säkert fem år. Minnen är alltid lätt att tillsätta när den bron skall korsas. Moderkortet har plats för fyra stickor. Spel slår inte i taket för 8GB Internminne idag, men du har rät i att det lär göra det snart!

@Gyhlen: Mitt paket tummar inte på chassikvalité vill jag hävda. Det är ett fint och ljuddämpat Minitower-Chassi.

Permalänk
Medlem

@Jorma88: Visst det blir ju bättre paket ju högre budget man går, nu talade inte TS om den ekonomiska gränsen om man vill vara teknisk men uppfattningen var att han/hon/den/det ville lägga ut max 10k och inte avrundat 12k.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av Priscon:

Hej!
Jag har tittat på en dator på webhallen som jag tycker är ganska lockande. Jag kan ingenting om datorer och kommer därför hit för att fråga om denna dator är prisvärd och bra.

Här är länken till datorn:
https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/261772-...

Den har:
Processorn i5-7400
Ram 8 Gb
Hårddisk 1TB + 128GB SSD
Grafikkort GTX 1060 6GB
Operativsystem Win 10

Den kostar 9990 kr.

Tack i förhand!

Betala inte 10000kr för 8gb 2017 med en lågt klockad quad. Du kan få mycket bättre hjälp och specs om du kikar runt här. En använd i7 från haswell, broadwell eller skylake är bättre i alla fall. Och du kan du kanske kasta in liknande GPU, PSU kanske större och använd SSD samt välja chassi själv Lycka till, tvivla inte om att fråga.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Priscon:

Hej!
Jag har tittat på en dator på webhallen som jag tycker är ganska lockande. Jag kan ingenting om datorer och kommer därför hit för att fråga om denna dator är prisvärd och bra.

Här är länken till datorn:
https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/261772-...

Den har:
Processorn i5-7400
Ram 8 Gb
Hårddisk 1TB + 128GB SSD
Grafikkort GTX 1060 6GB
Operativsystem Win 10

Den kostar 9990 kr.

Tack i förhand!

En bra sak man kan göra om man inte kan alltför mycket om datorer är att läsa på lite om hur datorer fungerar, skapa en inkorg hos t.ex. Inet och sedan beställa ihopplock och montering av dem för 500 kr. Då får man garanti etc. med och kan själv bestämma hur datorn ska vara dimensionerad. Självklart får du också hjälp från detta forum med alla dina frågor.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohem:

@Jorma88: Visst det blir ju bättre paket ju högre budget man går, nu talade inte TS om den ekonomiska gränsen om man vill vara teknisk men uppfattningen var att han/hon/den/det ville lägga ut max 10k och inte avrundat 12k.

Det är sant som du säger men min egna åsikt var att den korgen var den bästa av de som kommit som förslag. Och just eftersom det inte fanns någon direkt budget så anser jag att den är värt de pengar visst kan man tänka sig att TS kan ha en begränsad budget på 10k, och då är inte det förslaget det bästa mer..

Visa signatur

ASUS TUF Gaming Z590-Plus WIFI ; ASUS Strix GTX1080 ; Intel i7-11700k ; Scythe Mugen 5 Rev.B ; Kingston HyperX 2x8Gb DDR4, 2666MHz ; Corsiar 850W ; Samsung 850Evo, 500Gb SSD ; 1,5Tb + 2Tb HDD ; Define R5 Black ; någon DVD läsare ; Blackstorm Mus ; Corsair Raptor Gaming K30 Tangentbord

Permalänk

tips: om du är villig att köpa begagnat så fungerar chassi, vissa SSDs och CPUer utmärkt att köpa andrahands. Fråga här, du kan lätt spara 10-20% pris på att köpa billigare andrahandsdelar för lite mindre med samma eller mer prestanda.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X