Gruppen bakom "NotPetya" kräver lösensumma om 100 Bitcoin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 13ers3rk:

Det är så det blir när företaget inte tar i höjd för dess säkerhet eller dumma arbetare kringgår skydden och sabbar hela infrastrukturen.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur vet du att det var dumma användare som sabbade infrastrukturen? Är du en sådan dum människa som drar förhastade slutsatser?

Organisationer måste ta hänsyn till dumma användare, förbannade användare eller externa partners som lagrar lösenord i klartext. Eftersom man inte kan skydda sig mot detta, måste man ta höjd även för detta. Något sådant blir dyrare, men exempelvis Maersk kunde ta in order via pappersformulär när IT-systemen låg nere. Eftersom andra delar av förädlingskedjan var låst till IT stoppade hela organisationen ändå.

Det hjälper således inte att en del av organisationen klarar av sina processer om det någonstans i en given förädlingskedja finns ett teknologiskt oöverstigligt hinder på kort sikt. I detta fall att terminalerna inte kunde utföra sitt arbete. Det hjälpte inte att man kunde ta in order, eftersom man inte kunde leverera.

Innan IT-attacken var förädlingskedjan teoretiskt

100 % -- 100 % -- 90 % -- 100%

Efter IT-attacken

100 % -- 100 % -- 0 % --100 %

Kan man inte ta sig förbi nollan är det kört. Annorlunda uttryckt, man har flaskhalsen-Arne.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem
Skrivet av wereaz:

Jag tar det sista först. Redan då hade människor observerat riskerna med att inte förbereda sig att man till och med skrev in historien om syndafloden i sina heliga texter. Varför vaccinerar man sig, har skyddat sex och så vidare? Det är blott en fråga om i hur stor utsträckning man vill skydda sig och i vilket syfte.

De som lever på att samla in andras information vill såklart ha så många användare i sitt hägn som möjligt.

Resten förtydligade du i detta inlägg.

Ha en bra dag.

Skyddar sig vid sex gör man för att det finns en bevisad risk för att få könssjukdomar annars. Vaccinerar sig gör man för att det finns en bevisad risk för att man kan få diverse olika sjukdomar (och smitta andra) annars.

Syndafloden skrevs in i bibeln för att någon tyckte att Gilgamesheposet var en kraftfull historia de kunde sno och applicera på sin egen förtryckarapparat.

Men visst. om google etc blir "övertaget" av hackare så förtjänar jag såklart att min data blir stulen eftersom jag inte vidtagit alla paranoida konspirationsteoriåtgärder som vissa gör... Men med det resonemanget så borde ju alla bära hjälm jämt, eftersom det minskar risken för allehanda skador. Men skulle de flesta säga att det är värt att gå runt med hjälm för jämnan bara för att det är säkrare mot teoretiska tillbud? Nej.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Skyddar sig vid sex gör man för att det finns en bevisad risk för att få könssjukdomar annars. Vaccinerar sig gör man för att det finns en bevisad risk för att man kan få diverse olika sjukdomar (och smitta andra) annars.

Syndafloden skrevs in i bibeln för att någon tyckte att Gilgamesheposet var en kraftfull historia de kunde sno och applicera på sin egen förtryckarapparat.

Men visst. om google etc blir "övertaget" av hackare så förtjänar jag såklart att min data blir stulen eftersom jag inte vidtagit alla paranoida konspirationsteoriåtgärder som vissa gör... Men med det resonemanget så borde ju alla bära hjälm jämt, eftersom det minskar risken för allehanda skador. Men skulle de flesta säga att det är värt att gå runt med hjälm för jämnan bara för att det är säkrare mot teoretiska tillbud? Nej.

Hade du varit anställd hos mig hade du avskedats direkt.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Det är så det blir när företaget inte tar i höjd för dess säkerhet eller dumma arbetare kringgår skydden och sabbar hela infrastrukturen.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av wereaz:

Man skall inte lägga alla ägg i samma korg, även om det innebär redundans.
Tänk när den stora solstormen kraschar datorer runt om världen om de inte fått adekvat Faraday-skydd. Jag tror inte laptops plastskal är att jämställa med stationära datorers plåtchassin.

Slås oljepumpar, raffinaderier och annan infrastruktur ut i en sådan situation sitter hela världsbefolkningen med snoppen i taggtråden inom en månad.

Jo visst men man hoppas ju alltid att människor inte är så patetiska att de gör sådant enbart för att sabba för andra.

Sen kommer det alltid finnas en IT-okunnig människa bland alla de tiotusentals anställda som råkar öppna en bifogad fil/liknande.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av wereaz:

Hade du varit anställd hos mig hade du avskedats direkt.

Om jag var anställd hos dig så hade jag slutat innan du hunnit avskeda mig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Sötast
Skrivet av wereaz:

Till och med bibeln säger att de som inte förbereder sig förtjänar att dö.

Åh! Jag älskar fantasy också.

Hände det inte något liknande i lord of the rings?
Tänk om man bara inte glömt ringen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wereaz:

Till och med bibeln säger att de som inte förbereder sig förtjänar att dö.

Skrivet av Allexz:

Åh! Jag älskar fantasy också.

Hände det inte något liknande i lord of the rings?
Tänk om man bara inte glömt ringen...

Åh!! Fantasy love it.

Ned Stark avrättas för förräderi.... efter att han antytt att den nye kungen är en oäkting......Tänk om han bara hade skitet i att säga det....

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Åh!! Fantasy love it.

Ned Stark avrättas för förräderi.... efter att han antytt att den nye kungen är en oäkting......Tänk om han bara hade skitet i att säga det....

Winter is comming!

Ontopic hur mycket är 100 bitcoins värda nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Skyddar sig vid sex gör man för att det finns en bevisad risk för att få könssjukdomar annars. Vaccinerar sig gör man för att det finns en bevisad risk för att man kan få diverse olika sjukdomar (och smitta andra) annars.

Syndafloden skrevs in i bibeln för att någon tyckte att Gilgamesheposet var en kraftfull historia de kunde sno och applicera på sin egen förtryckarapparat.

Men visst. om google etc blir "övertaget" av hackare så förtjänar jag såklart att min data blir stulen eftersom jag inte vidtagit alla paranoida konspirationsteoriåtgärder som vissa gör... Men med det resonemanget så borde ju alla bära hjälm jämt, eftersom det minskar risken för allehanda skador. Men skulle de flesta säga att det är värt att gå runt med hjälm för jämnan bara för att det är säkrare mot teoretiska tillbud? Nej.

Precis, folk tar risker hela tiden, det handlar alltid om risk kontra nytta.

Folk kör bil fast de kan krocka och dö, för nyttan av att komma fram på en timme istället för att promenera i flera dagar väger tyngre än risken att man krockar och dör. Däremot använder folk säkerhetsbältet för att det är en så liten uppoffring som bevisligen minskar risken att dö eller skada sig allvarligt om man krockar.

Något liknande tänk får man ha med IT. Man måste ju ha e-post idag för att klara det vardagliga livet, men man behöver kanske inte ha Password123 som lösenord... Man får även utgå från att Google vet lite grann om säkerhet och t.ex. inte lagrar lösenorden i klartext.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Precis, folk tar risker hela tiden, det handlar alltid om risk kontra nytta.

Folk kör bil fast de kan krocka och dö, för nyttan av att komma fram på en timme istället för att promenera i flera dagar väger tyngre än risken att man krockar och dör. Däremot använder folk säkerhetsbältet för att det är en så liten uppoffring som bevisligen minskar risken att dö eller skada sig allvarligt om man krockar.

Något liknande tänk får man ha med IT. Man måste ju ha e-post idag för att klara det vardagliga livet, men man behöver kanske inte ha Password123 som lösenord... Man får även utgå från att Google vet lite grann om säkerhet och t.ex. inte lagrar lösenorden i klartext.

Ja, jag förespråkar inte vårdslöshet. Det jag säger är att jag inte ser någon anledning att vidta åtgärder mot ett ännu inte bevisat hot. Det är typ som om man skulle gå med stottsäker väst jämt "ifall man skulle bli beskjuten" eller hjälm inomhus för att taklampan kan störta ner. Teoretiskt är det såklart ingen omöjlighet. Men det är att gå till överdrift att vidta sådanna åtgärder.

På samma sätt så är det såklart dumt att alls ha konto hos de stora, eller besöka sidor med social-knappar, men lidandet och krånglet man får utstå för att "skydda" sig står inte i proportion till lidandet och krånglet som kan uppstå om man låter bli.

Jag kan till och med sträcka mig så långt som att säga att lider man mer av att ha googlekonto och facebook och bank-id och allt sådant än av krånglet det innebär att låta bli så bör man nog fundera på vad man har för stresstålighet, för samhället går ju hela tiden mot att bli mer digitalt, mer automatiserat, mer insamlande, mer spårande. Den utvecklingen går inte att stoppa. Andelen folk som trivs med det är betydligt större än de som tycker det är obehagligt, och om hela samhället utvecklas i en riktning som man vantrivs med, och de flesta andra är OK med det, så är det troligen inte samhället som är problemet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Uppenbarligen inte? I många fall kommer de nog undan eftersom de som jagar dem är inkompetenta eller inte har rätt påtryckningsmedel mot nätoperatörer etc. Inget är omöjligt att dekryptera, och ingen kedja är starkare än sin svagaste länk. Någon vill ju antagligen betala med eller omvandla sina 100 bitcoins någon gång, det borde gå att få någon att ange dem mot en diskret överföring på något tiotal miljoner eller så. Livstids fängelse är inte orimligt för den typen av brott, och då menar jag inte någon urvattnad svensk variant.

Som jag skrev i en annan tråd så är den här problematiken ett bra argument för att fylla internet med dolda kontrollmekanismer där uppkopplade enheters anslutningspunkt kan spåras fysiskt 24/7/365.

För att förstå ditt resonemang behöver du vara lite mer konkret. Vem är inkompetent? NSA? FBI? FRA? GRU? De absolut starkaste hackeraktörerna är i dagsläget statskontrollerade organ. Frågan är snarast den som ofta ältas här i forumet: hur stor makt i riktning mot ett dystopiskt Orwellskt samhälle ska dessa statsorgan ha rätt att utöva?

Straffskalan är en helt annan fråga och något jag inte funderat särskilt mycket på. I dagsläget har vi sett allt från lätt samhällstjänst till dödsstraff, men vad som i praktiken ger önskat resultat och samhällsnytta är nog en knivigare fråga. Allmänhetens sympatier och antipatier mot hackergrupper kommer nog fortsatt att variera, ofta utifrån subjektiva uppfattningar om huruvida målet förtjänade det eller inte.

Edit: ordet "samhälle" saknades
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tradigtjanst:

Genuint intresserad av vad för mobiltelefon du använder om du är så här paranoid.
Smart TV i hemmet? Någonting som kör android?

Smart TV har jag absolut inte, vad är det som gör dom så smarta till och börja med?

Jag kör 48" Public Display skärm och är väldigt nöjd med det valet.

Mobiltelefon kör jag Sony Xperia E1 som jag ringer och sms:ar med, dock har jag mobilt BankID installerat men något annat internet relaterat gör jag inte med denna telefon.

Jag litar inte på något eller någon och försöker hitta bättre alternativ för att känna mig säker men just nu känner jag mig nöjd för första gången på länge.

Kan dock säga att jag verkligen håller med @Ozzed om att Windows 10/Windows Server 2016 är det man bör köra och hålla sig uppdaterad till max för att slippa att bli smittad och smitta andra.

Permalänk
Skrivet av anon183825:

Smart TV har jag absolut inte, vad är det som gör dom så smarta till och börja med?

Jag kör 48" Public Display skärm och är väldigt nöjd med det valet.

Mobiltelefon kör jag Sony Xperia E1 som jag ringer och sms:ar med, dock har jag mobilt BankID installerat men något annat internet relaterat gör jag inte med denna telefon.

Jag litar inte på något eller någon och försöker hitta bättre alternativ för att känna mig säker men just nu känner jag mig nöjd för första gången på länge.

Kan dock säga att jag verkligen håller med @Ozzed om att Windows 10/Windows Server 2016 är det man bör köra och hålla sig uppdaterad till max för att slippa att bli smittad och smitta andra.

Ska man vara riktigt paranoid bör man inte köra win 10 i första hand överhuvudtaget (troligen inte ens Windows i första läget). Sen android, (kör du något liknande rom som CopperheadOS)? Har du dessutom aktiverat googlekonto i mobilen har du liten koll vilken info Google dammsuger upp i din mobil.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av wereaz:

Hur vet du att det var dumma användare som sabbade infrastrukturen? Är du en sådan dum människa som drar förhastade slutsatser?

Organisationer måste ta hänsyn till dumma användare, förbannade användare eller externa partners som lagrar lösenord i klartext. Eftersom man inte kan skydda sig mot detta, måste man ta höjd även för detta. Något sådant blir dyrare, men exempelvis Maersk kunde ta in order via pappersformulär när IT-systemen låg nere. Eftersom andra delar av förädlingskedjan var låst till IT stoppade hela organisationen ändå.

Det hjälper således inte att en del av organisationen klarar av sina processer om det någonstans i en given förädlingskedja finns ett teknologiskt oöverstigligt hinder på kort sikt. I detta fall att terminalerna inte kunde utföra sitt arbete. Det hjälpte inte att man kunde ta in order, eftersom man inte kunde leverera.

Innan IT-attacken var förädlingskedjan teoretiskt

100 % -- 100 % -- 90 % -- 100%

Efter IT-attacken

100 % -- 100 % -- 0 % --100 %

Kan man inte ta sig förbi nollan är det kört. Annorlunda uttryckt, man har flaskhalsen-Arne.

Läs igen.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk

Älskar att under artikeln så är det reklam för att köpa "Jönssonligan Får Guldfeber" haha

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Sluta klicka på länkar. Sluta upp att befinna er på tvivelaktiga sidor. Är ni rädda använd två konton där det ena inte har adminrättigheter. Vem som helst får inte kryptolocker bara sådär.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Skrivet av IuZ:

Sluta klicka på länkar. Sluta upp att befinna er på tvivelaktiga sidor. Är ni rädda använd två konton där det ena inte har adminrättigheter. Vem som helst får inte kryptolocker bara sådär.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur försiktigt man själv är spelar ingen roll när det finns några 100 anställda (mer eller mindre). Alltid någon som inte förstår it säkerhet.

Men antalet datorer som är drabbade i Ukraina låter ju som något mer än folk dom trycker på blickande länkar (privat borde ju det vara mer än 4% som fattar it säkerhet, om det stämmer att 96% av datorerna är utslagna). Detta måste utnyttja ett säkerhetshål med, som inte är patchat.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Sötast

Skydda sig själv är en sak, men att skydda folk från sig själva är en helt annan.

Av erfarenhet av IT-branschen så spred sig föregångaren till wannacry ganska så stort inom den produktionsmiljö jag arbetar med, oftast med utgångspunkt att en slutanvändare öppnat bifogade filer.

Viruset spred sig senare via lokalt nätverk till ett ännu större antal klienter. Kan med stolthet säga att efter någon vecka så var dataförlusten på hela 0.0%. Men självklart så var det ändå tidskrävande och kostsamt när något sådant händer.

Permalänk
Medlem

Bland våra användare har ingen lokal admin. Det innebär att ingen kan ändra på systemfiler i något system. Vi har patchat alla servrar med Smb-hålet så vi inte riskerar att den utnyttjar det. SMB är blickar i brandväggen så inget kommer in utifrån. Det enda sättet är just nu användare utifrån spridning så länge man inte hittat något nytt. Det enda de kan kryptera är hemkatalog och gemensam lagringsutrymme men på alla filservrar använder vi oss av FSRM för att känna igen mönster och filändelseändringar. Identifieras ett oönskat mönster spärras användarens access till fileshares direkt.

Vet man vad man gör kan man skydda sig rätt bra. Aldrig 0% sannolikhet men låg. Ofta beror spridning på nytt system/ nån server man inte har full koll på.

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Ska man vara riktigt paranoid bör man inte köra win 10 i första hand överhuvudtaget (troligen inte ens Windows i första läget). Sen android, (kör du något liknande rom som CopperheadOS)? Har du dessutom aktiverat googlekonto i mobilen har du liten koll vilken info Google dammsuger upp i din mobil.

Lite skillnad på Windows 10 och Windows 10 beroende vilken version man använder.

Som jag skrev i en annan tråd för några dagar sedan så kör jag Windows 10 Enterprise LTSB 2016 samt Windows Server 2016 Standard på mina maskiner vilket är lite special gentemot Home eller Pro versionerna som dem flesta kör istället.

Man kan ställa in och stänga av i princip allt och dessutom kommer dessa versioner med totalt obefintlig bloat och skräp, det finns inte ens några tiles i start menyn när du installerat färdigt Windows.

Inga appar, ingen Cortana, ingen Store, ingen Edge.
Absolut totalt noll, zip, nada skit bara rena stabila OS som gör precis det JAG vill och inget annat.

Vad mobiltelefonen beträffar finns det inte så mycket att göra åt saken för stunden, som sagt jag ringer, sms:ar och kör BankID absolut inget annat.

Min internetaktivitet över lag är väldigt begränsad men jag försöker i alla fall göra mitt bästa för att skydda mig och andra för att inte bli smittad.

Det känns lite som att jag sitter och försvarar mig nu men det är i alla fall så här det ligger till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, jag förespråkar inte vårdslöshet. Det jag säger är att jag inte ser någon anledning att vidta åtgärder mot ett ännu inte bevisat hot. Det är typ som om man skulle gå med stottsäker väst jämt "ifall man skulle bli beskjuten" eller hjälm inomhus för att taklampan kan störta ner. Teoretiskt är det såklart ingen omöjlighet. Men det är att gå till överdrift att vidta sådanna åtgärder.

På samma sätt så är det såklart dumt att alls ha konto hos de stora, eller besöka sidor med social-knappar, men lidandet och krånglet man får utstå för att "skydda" sig står inte i proportion till lidandet och krånglet som kan uppstå om man låter bli.

Jag kan till och med sträcka mig så långt som att säga att lider man mer av att ha googlekonto och facebook och bank-id och allt sådant än av krånglet det innebär att låta bli så bör man nog fundera på vad man har för stresstålighet, för samhället går ju hela tiden mot att bli mer digitalt, mer automatiserat, mer insamlande, mer spårande. Den utvecklingen går inte att stoppa. Andelen folk som trivs med det är betydligt större än de som tycker det är obehagligt, och om hela samhället utvecklas i en riktning som man vantrivs med, och de flesta andra är OK med det, så är det troligen inte samhället som är problemet.

Jag håller för ovanlighetens skull helt med dig. Det borde ju egentligen inte vara svårare än en rimlig risk/belöning-kalkyl. Jag trivs exempelvis bra med mitt google-konto och jag bedömer inte risken som särskilt stor att mina uppgifter läcker ut (den är förvisso inte helt avlägsen, finns ju en del snaskiga bilder på kändisar ute på nätet tack vare nåt säkerhetshål hos Apple). Skit kan såklart alltid hända, men det motiverar inte att bygga en borg med en stor vallgrav för att leva isolerad från alla faror.

Som du säger går dessutom världen mot att bli allt mer uppkopplad. Knappast konstigt heller. Det är jäkligt smidigt, särskilt när olika tjänster synkar med varandra. Det gör livet så mycket smidigare.

Sen medför det givetvis ökade risker och det måste man vara medveten om. En utveckling jag själv stark ogillar är att allt och alla ska ha sina egna molntjänster numera. Jag vill inte regga mig, allra minst genom Facebook eller Google, bara för att kunna använda en enkel jävla app. Det stör mig som fan och där kan jag tänka mig att riskerna dessutom börjar eskalera. Google utgår jag ifrån har koll på säkerhet, men någon obskyr jävla app-tillverkare ingen hört talas om är jag betydligt mer osäker på.

Permalänk
Medlem

Hmm, intressant diskussion som förefaller till stora delar ganska off topic!?!?
Min fråga till er mer bevandrade blir om dessa upphovsmän faktiskt kan göra det dom erbjuder för 100 Bitcoins?
Om jag inte minns fel skrev "not Petya" random över de 25 första eller så blocken på MBR. Hur löser man det i efterhand?

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB