Ark: Survival Evolved prishöjs på Steam – kostar 70 euro

Permalänk
Medlem

Hmm ...

Kostar 400 Norska kr i Norge (ca 405 Svenska kr).
Jämför det med €70 (ca 675 Svenska kr).

Jävla ripoff.

EDIT: Går att jämföra olika valutor här https://steamdb.info/app/346110/

Permalänk
Medlem

Tyckte de var rätt giriga som fan när de sålde en expansion när grund spelet inte ens var färdigt.. Men denna girighet når nya höjder..

Inte en chans jag skaffar detta nu.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Och på tal om FPS.. Det är klart att kör man med en dålig dual core eller en quad core från tidigare dagar och ett gammalt GTX 760 så kan man glömma att få ut någon vettig FPS.. Men så är det väl i de flesta nya spel så det är ju ett givet svar. Personligen kör jag i7 4790K, GTX 1060 6GB och 12GB RAM och ligger ganska stadigt på 150FPS, och runt 15-30FPS vid större baser. Det är väldigt svårt att optimisera spelet så att större baser drar ner på FPS så mycket eftersom spelmotorn lägger alla beräkningar för sådant på processorn så det blir en hick-up när man lämnar sin bas mot nya äventyr.. Mitt 1060 jobbar väldigt lågt i ARK när jag är vid vår mainbas som har nått build cap på 10000 structures. Som bild visar, lågt använt minne, GPU load på 13% när jag står i basen med allt renderat runt mig.
http://i.imgur.com/m6LlK1Y.jpg Point: Man kan gnälla hur mycket man vill på optimisering.. Men läser man alla som klagar så sitter de med Intel HD och tror att de kan spela spelet. Bara att virra runt i Steam Forums.. Tror jag har sett någon med 1080 fast då har hen haft en dålig processor istället, eller sparat in på RAM för att ha råd med 1080 och liknande.

15-30 fps är ospelbart. Som sagt de har samma problem som Space Engineers har, att det är svårt att optimera komplex design, vilket helt innebär att det är dömt redan från början. Man måste göra dessa avvägningar och designtänk när man börjar, vilket är varför EA är ett stort problem för dessa spel. Utvecklare sätter ribban högre än de kan leverera, och sen sitter man där... med lagg lagg och mer lagg.

Som sagt, FOU4 är en gammal motor, svårt till nästan omöjligt att optimera, men att få 30 fps ur det kan du göra med 760 utan problem... tom äldre kort. Sitter du med 1060 här kan du göra det även med komplexa byggen och värsta miljöerna.

Och jag har sett detta spel.. på AMD kort. Det är inte lönt. Jag skulle fått i runda slängar häften av din fps många gånger och kalla mig vad du vill... men 7-15 fps är banne mig inget jag betalar 700kr för... någonsin!

Att behöva en i7a på 4Ghz+ för att kunna spela är bara trams... Så 150 fps ute är totalt meningslöst, om de inte kan göra om beräkningarna på annat sätt. Man kunde lagt en del av dem på GPUn tex, eller förenklat vissa delar. Men eftersom det nu är släppt, är spelet också döende pga de inte kommer lägga mer på att göra det.

Sen förstår jag dig... du har kommit in i det, och det är kul. Sitter med samma problem med SE själv som nämnt ovan... där man har problem, glitchar och allt möjligt, men man "står ut" för det är kul. Betyder dock inte att det är ett bra spel... utan bara att det kunde varit ett mycket bra, om det fungerade.

Med tanke på alla knep dessa utvecklare gjort för att få in mer pengar så lutar dock det mer till att de bara vill tjäna pengar. DLC... €70... man börjar tro att det är No man's sky igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Det absolut bästa spel jag personligen har spelat. Fast i det sedan 2015. Spelar väldigt ofta. 4000+ timmar nedlagt i detta. Hade gärna betalat 69,99€ ifall jag köpt det idag. Det har all content som andra spel saknar. En vacker map, ett bra community och bra modmöjligheter. Personligen kör jag Official Server PVP, så mod är väl inte riktigt min grej.. Men moddningscommunityt har lett till att nya official maps har släppts till Official Servers. Visst kan 69,99 euro vara lite högt.. Men ni får inte glömma att man får med ARK: Survival Of The Fittest gratis i det. Ett standalone battleroyal-spel.

Och på tal om FPS.. Det är klart att kör man med en dålig dual core eller en quad core från tidigare dagar och ett gammalt GTX 760 så kan man glömma att få ut någon vettig FPS.. Men så är det väl i de flesta nya spel så det är ju ett givet svar. Personligen kör jag i7 4790K, GTX 1060 6GB och 12GB RAM och ligger ganska stadigt på 150FPS, och runt 15-30FPS vid större baser. Det är väldigt svårt att optimisera spelet så att större baser drar ner på FPS så mycket eftersom spelmotorn lägger alla beräkningar för sådant på processorn så det blir en hick-up när man lämnar sin bas mot nya äventyr.. Mitt 1060 jobbar väldigt lågt i ARK när jag är vid vår mainbas som har nått build cap på 10000 structures. Som bild visar, lågt använt minne, GPU load på 13% när jag står i basen med allt renderat runt mig.
http://i.imgur.com/m6LlK1Y.jpg Point: Man kan gnälla hur mycket man vill på optimisering.. Men läser man alla som klagar så sitter de med Intel HD och tror att de kan spela spelet. Bara att virra runt i Steam Forums.. Tror jag har sett någon med 1080 fast då har hen haft en dålig processor istället, eller sparat in på RAM för att ha råd med 1080 och liknande.

Nu tror jag att du prisar det lite väl

Med min dator i signaturen så ligger jag på mellan 60-100 FPS vanligtvis på en inte allt för full server. (kör iofs 1440p)
Att man kräver så pass snabb CPU och grafikkort är ganska sjukt.

Sen älskar jag ju spelet, så jag tycker det ska bli skoj med en större patch (som förhoppningsvis kommer vid release) och tycker ändå att de jobbat på bra med att patcha spelet och lägga till ny content under dessa 2 år som EA.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Avstängd

Jag kan ge lite perspektiv på EA från en utvecklare som har ett spel i EA. Jag tycker det är ett superbra sätt för oss Indies få budget att vidareutveckla spelet, för det är just vad det är, en finansieringsmodell. Samtidigt får vi feedback och förslag från spelarna, jag är säker på att spelet sett annorlunda ut om vi aldrig släppt det till EA utan istället direkt släpp.

Det negativa är ju folks misstro mot att utvecklare kommer göra klart spelen, samt om man som vi släpper spelet väldigt tidigt till EA så finns det betyg som inte alls reflektera spelets kvalitet idag. Det borde finnas möjlighet att reseta betyg vid stora updates tex eller liknande modell.

Visa signatur
Permalänk

Kör med burken nedan och med rätt inställningar i spelet (verry high på vissa men resten på high)
så ligger jag på stadiga 55-70fps...
Sen att WC är tröga devs har inget att göra med hur roligt spelet är.
Men sant, 700 hade jag inte lagt...Gjorde inte det heller för 2k timmars spel sen...

Visa signatur

|: AeroCool VS92 Chassi |: Gigabyte Z97P D3 Mobo |: I5 4690K proc | Noctua NH-U12P SE2 Kylare |: 2x4Gb Savage 2400mhz CL11 XMP Ram |: Radeon R9 290X 4Gb D.CU II Grafik |: 1Tb Toshiba HDD |: BeQuiet Kraft 700w Nätagg |: Win10

BTW: https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem

700:- ... räcker ju att ha roligt i 10h, 70:-/h är väl som att bowla !

Kan man bokföra det som "tjänst" i företaget...? x)

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk

För att de där ska representera det här företaget behöver du fler än 6 skot

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CyberVillain:

Jag kan ge lite perspektiv på EA från en utvecklare som har ett spel i EA. Jag tycker det är ett superbra sätt för oss Indies få budget att vidareutveckla spelet, för det är just vad det är, en finansieringsmodell. Samtidigt får vi feedback och förslag från spelarna, jag är säker på att spelet sett annorlunda ut om vi aldrig släppt det till EA utan istället direkt släpp.

Det negativa är ju folks misstro mot att utvecklare kommer göra klart spelen, samt om man som vi släpper spelet väldigt tidigt till EA så finns det betyg som inte alls reflektera spelets kvalitet idag. Det borde finnas möjlighet att reseta betyg vid stora updates tex eller liknande modell.

Ja det finns väl en "angry mob"-stämning när det inte blir exakt som utlovat direkt när det kommer till spelares reaktioner på spel och utvecklingen kring detta.

I fallet med ARK tycket jag att det har blivit lite dumt med releasdatum. Jag har full förståelse för att det inte är givet att planera en spelreleease i förväg så förseningarna är inte märkligare än i andra projekt. Att de blev försenade 14 månader är alltså inte märkvärdigt eller dumt i sig.
Det är snarare finansieringsmodell och plattform som inte alltid är riktigt lämpade för alla typer av spel i samband med förseningsriskerna som föreligger som jag tycker är problemet. Ett multiplayerspel som ARK där intresset troligen varit som störst långt innan spelet släpptes... ja där kommer de flesta speltimmarna ha lagts i ett ofärdigt spel och det kan jag känna är en trist utveckling. Alltså att spelarna kan betala för sig och lira i flera år innan spelet släpps. Inte minst när då releasedatumet blev fyttat så mycket.
Just multiplayerdelen gör det ju begränsande för man vill spela med vänner och på servrar som inte är tomma och det innebär att man behöver röra sig "med gräshoppssvärmen".
För singleplayerspel är det helt andra förutsättningar som gäller.

Den delen i kombination med att ARKutvecklarna krängt ett ganska dyrt DLC ett år innan release av grundspelet (vilket många inklusive mig har upplevt som riktigt sniket istället för att lägga utveklartimmar på att göra klart grundprodukten som folk redan betalt för) har väl givit upphov till grogrund för en del missnöje. Alltså modellen har sina brister för en del speltyper... och samtidigt har folk nära till fackorna, haha.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag tror att de sätter priset så högt så att de kan få ut mycket under framtida reor.
De flesta som vill ha Ark har det redan.
Till 2018s Sommarrea kan de sälja det för 23€ och kalla det 66% rea....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Hmm ...

Kostar 400 Norska kr i Norge (ca 405 Svenska kr).
Jämför det med €70 (ca 675 Svenska kr).

Jävla ripoff.

EDIT: Går att jämföra olika valutor här https://steamdb.info/app/346110/

Det är ingen rip-off. Norge är inte med i EU. Svenska kunder betalar VAT-skatt på 20%, egentligen 25% men eftersom Valve är registrerat i Luxemburg så betalar du endast 20% vilket är VAT-skatten i Luxemburg. Du får tacka alla tråkiga jävlar som röstade för ett EU-medlemskap -94. Priset utan Euro VAT-skatten blir därmed 55 euro. 529kr får alltså Valve och Wildcard dela på. Resten går till EU.
Och ja.. Det är då isåfall 100krs skillnad.. Och det beror nog på att Norges valuta är starkare än den svenska oavsett. Norges valuta är olja, våran är väl baserad på Europas välbefinnande mer eller mindre.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Skrivet av hakd:

2017, vem köper spel på steam ? Svindyrt

Det är smidigt. Och ibland billigt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Det är ingen rip-off. Norge är inte med i EU. Svenska kunder betalar VAT-skatt på 20%, egentligen 25% men eftersom Valve är registrerat i Luxemburg så betalar du endast 20% vilket är VAT-skatten i Luxemburg. Du får tacka alla tråkiga jävlar som röstade för ett EU-medlemskap -94. Priset utan Euro VAT-skatten blir därmed 55 euro. 529kr får alltså Valve och Wildcard dela på. Resten går till EU.
Och ja.. Det är då isåfall 100krs skillnad.. Och det beror nog på att Norges valuta är starkare än den svenska oavsett. Norges valuta är olja, våran är väl baserad på Europas välbefinnande mer eller mindre.

Fast det går inte jämnt ut fortfarande hur du än vrider och vänder på det.

Om vi utgår från priset i USA som är $60 så kan vi då snabbt räkna ut att med 20% VAT så blir det $72 som med dagens valutakurser är ca €63. Europriset är alltså ca €7 netto gentemot priset i USA efter att vi justerar för VAT.

Kanske ingen stor summa tänker du men om vi kollar procentuellt istället:
€70 är ca $80 med dagens valutakurs. Om vi sedan jämför med priset i USA ($60, som sagt) så går det lätt att räkna ut att europapriset är så mycket som 33% dyrare än usa-priset. Bra mycket mer än de 20% VAT som du nämner. Även om man skulle räkna med de 25% som vi har i Sverige så är prisskillnaden en bra bit större rent procentuellt.

Sedan får man ju inte heller glömma att i USA finns det s.k. sales tax som betalas vid köptillfället och baseras på vilken delstat du tillhör. Detta är en skatt som läggs till "ovanpå" det priset som listas i istället för att vara inbakat i priset på samma sätt som vi är vana vid här i EU.

---
Jämfört med Norska kronan?
400 NOK är ca 403 SEK.
Lägger vi till 20% VAT får vi 483 Svenska kronor som slutpris. Bra mycket lägre än de 673kr som €70 i dagsläget innebär och fortfarande lägre än de 529kr som du nämner med VAT borträknat från priset i Euro.

Norska priser brukar ju även vara dyrare än de Svenska dito just pga det välbefinnande du nämner och inte billigare.

---
Men nog om det.
Storbritannien då? De är också med i EU och betalar också 20% VAT på samma sätt som vi gör.

Trots det så ligger deras pris vid £55 vilket motsvarar ca €62 med en snabb valutaomräkning - En skillnad på €8 gentemot priset i resten av EU. Hur förklarar du det? Det finns ju inget som gör det billigare för varken Valve eller någon annan att sälja det i Storbritannien gentemot retsen av EU.

---
Kan även tilläggas att du i Storbritannien kan förköpa spelet hos t.ex Game för £40 (gentemot de £55 de tar på Steam)
http://www.game.co.uk/en/ark-survival-evolved-2024279

Och en early access kod säljer de för £23
http://www.game.co.uk/en/ark-survival-evolved-steam-815118

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

2017, vem köper spel på steam ? Svindyrt

Många! Sjukt smidigt.

Permalänk

det är ju helt sjukt 70€ för ett spel nä fy fasen inte en chans jag pröjsar nästan 1000K på ett spel
kollade vad Tekken 7 deluxe kostar den var inte billig heller 74.89€, om Steam och andra höjer priser på spel har man snart inte råd att spela helt sjukt

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Det absolut bästa spel jag personligen har spelat. Fast i det sedan 2015. Spelar väldigt ofta. 4000+ timmar nedlagt i detta. Hade gärna betalat 69,99€ ifall jag köpt det idag. Det har all content som andra spel saknar. En vacker map, ett bra community och bra modmöjligheter. Personligen kör jag Official Server PVP, så mod är väl inte riktigt min grej.. Men moddningscommunityt har lett till att nya official maps har släppts till Official Servers. Visst kan 69,99 euro vara lite högt.. Men ni får inte glömma att man får med ARK: Survival Of The Fittest gratis i det. Ett standalone battleroyal-spel.

Och på tal om FPS.. Det är klart att kör man med en dålig dual core eller en quad core från tidigare dagar och ett gammalt GTX 760 så kan man glömma att få ut någon vettig FPS.. Men så är det väl i de flesta nya spel så det är ju ett givet svar. Personligen kör jag i7 4790K, GTX 1060 6GB och 12GB RAM och ligger ganska stadigt på 150FPS, och runt 15-30FPS vid större baser. Det är väldigt svårt att optimisera spelet så att större baser drar ner på FPS så mycket eftersom spelmotorn lägger alla beräkningar för sådant på processorn så det blir en hick-up när man lämnar sin bas mot nya äventyr.. Mitt 1060 jobbar väldigt lågt i ARK när jag är vid vår mainbas som har nått build cap på 10000 structures. Som bild visar, lågt använt minne, GPU load på 13% när jag står i basen med allt renderat runt mig.
http://i.imgur.com/m6LlK1Y.jpg Point: Man kan gnälla hur mycket man vill på optimisering.. Men läser man alla som klagar så sitter de med Intel HD och tror att de kan spela spelet. Bara att virra runt i Steam Forums.. Tror jag har sett någon med 1080 fast då har hen haft en dålig processor istället, eller sparat in på RAM för att ha råd med 1080 och liknande.

Du nämnde inte vilka inställningar du använder men med tanke på din hårdvara och FPS lär du köra på Low :'D
Sist jag testade det med mitt 1080 så fick jag 30fps i världen på High. Allt under High ser ju ut som en äcklig risgrynsgröt med alldeles för mycket mjölk.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Det är ingen rip-off. Norge är inte med i EU. Svenska kunder betalar VAT-skatt på 20%, egentligen 25% men eftersom Valve är registrerat i Luxemburg så betalar du endast 20% vilket är VAT-skatten i Luxemburg. Du får tacka alla tråkiga jävlar som röstade för ett EU-medlemskap -94. Priset utan Euro VAT-skatten blir därmed 55 euro. 529kr får alltså Valve och Wildcard dela på. Resten går till EU.
Och ja.. Det är då isåfall 100krs skillnad.. Och det beror nog på att Norges valuta är starkare än den svenska oavsett. Norges valuta är olja, våran är väl baserad på Europas välbefinnande mer eller mindre.

Det är lite roligt att du tror att VAT (även kallat moms i Sverige) går direkt till EU.

Dessutom är mervärdesskatten (VAT) i Luxemburg 15%, inte 20%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Det är lite roligt att du tror att VAT (även kallat moms i Sverige) går direkt till EU.

Dessutom är mervärdesskatten (VAT) i Luxemburg 15%, inte 20%.

Sure.. Det ska väl egentligen gå till Sverige.. Men det är nog inget klirr i kassan för Skatteverket ändå.

Och så har spelet nu sänkts till 59,99€ efter att utvecklaren själv sagt att det är Steam som krånglat till det.
Källa: https://www.reddit.com/r/playark/comments/6lkwpo/eu_is_being_...

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Sure.. Det ska väl egentligen gå till Sverige.. Men det är nog inget klirr i kassan för Skatteverket ändå.

Och så har spelet nu sänkts till 59,99€ efter att utvecklaren själv sagt att det är Steam som krånglat till det.
Källa: https://www.reddit.com/r/playark/comments/6lkwpo/eu_is_being_...

Så vad du ogillar är att vi inte har tull på digitala varor. Det har ingenting med moms eller att EU har gemensamma regler för moms inom unionen. Just nu vet jag inte om du är irriterad för att det är ett 15% momspåslag på spel eller att du är irriterad för att det inte är ett på 25% som går till Sverige.

Dock måste det sägas att Sverige med säkerhet tjänat mer på slopad tull inom unionen eftersom att vi har en positiv handelsbalans och haft minst under de senaste 25 åren. Spel är en väldigt liten marknad jämfört med maskin- och fordonsindustrin. Istället kan du vara glad att du bara behöver betala 15% mervärdesskatt på dina spel istället för de svenska 25%.

Det är lite irriterande för okunnighet och myter är något som EU-hatare verkar vara specialister på. Allt är EU:s fel - även att du ska betala moms på utländska varor.

Permalänk

Vilka giriga utvecklare