Permalänk

Överklockning av Skylake-X

Hej forumet!

Jag har nyligen skruvat ihop en dator med en core i9 7900X, ett Asus Gaming 7-modertkort och en EKWB custom-loop vattenkylare.

Jag har lite problem att överklocka den. Jag har provat att stänga av turbo boost och sätta CPU-multipliern på 46. Då får jag 3300MHz. Dvs, det blir som att turbo-boost är avstängt, och CPU:n kör på sin vanliga nominella frekvens istället.

Jag har provat att ha Turbo Boost på, och manuellt ställa alla multipliers till 47 (så att den skulle köra 4700MHz med alla kärnor), men då får jag resultatet att jag bara kommer upp i 4100Mhz med alla kärnor, så det sker någon sorts throttling.

Varmaste CPU-temperaturen vid körning av Prime95 (utan AVX) är 63 grader.

Kan det vara någon typ av ström-begränsning som slår till?

Är det nån som vet nån bra överklockningsguide för X299?

Permalänk
Medlem

har asus MB som heter gaming 7 , prime och strix tror jag dom heter du menar inte ett msi kort

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk

@Tip Top: Bra hittat - jag skrev fel. Jag menar "(edit: Gigabyte, inte MSI) X299 Aorus Gaming 7", inte Asus!

Problemet med trottling var för att jag inte hade tagit bort strömbegränsningen för CPU:n i BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av avl_sweden:

@Tip Top: Bra hittat - jag skrev fel. Jag menar "MSI X299 Aorus Gaming 7", inte Asus!

Problemet med trottling var för att jag inte hade tagit bort strömbegränsningen för CPU:n i BIOS.

Fast Aurus är väl Gigabyte? 0o

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Skrivet av Gyhlen:

Fast Aurus är väl Gigabyte? 0o

Ja, självklart! Fel av mig igen! Det är ett Gigabyte. För den som är nyfiken .

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det funkar på gigabyte . Men jag behöver inte ändra något sånt på mitt strix kort . Så det kan vara något som gigabyte har men sen har du en 7900x med jag använder 7820x så den drar något mindre med så kan vara därför min inte throttlar kanske kör 4.5 ghz med 1.1v

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

kolla här .. samma din system med i9 7900x

https://www.youtube.com/watch?v=GbOUv-f_MQs

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.