Permalänk
Proffsmoddare

CNC Router - Egen design och konstruktion!

Hallå! Efter många om och men så har jag äntligen fått tummen ur och gjort ett galleri på CNC-fräsen som byggdes för att kunna användas i datorprojekt med mera. Den användes i projektet WING X99

Fräsen är designad och byggd/konstruerad av mig. Det tog över 2 år att göra klart fräsen och jag har troligen lagt mer timmar än på Wing X99 bygget. Om man ska ge sig på något liknande så måste man se till att man har tillgång till lite maskiner så att man kan faktiskt tillverka delarna. Annars rekommenderar jag starkt att köpa en kit-CNC och börja där. Många är av riktigt bra kvalitet och duger bra till det mesta.

Specifikationer:
Byggd för att klara mjuka metaller (och allt under det så som, plast, trä etc)
Effektiv Arbetsyta: X Y Z:900x950x210mm
Spindel: 18000RPM "high torque" 600hz, 2.2kw luftkyld
Motorer: 3x SimplexMotion med inbyggt drivsteg 100W (400W)
Hela maskinen är driven med kulskruvar och linjärlager.

Har ni några frågor eller liknande är det bara att skriva i tråden eller PM! Vet att det kanske är lite lite text på bilderna. Men det är svårt att förklara utan att "nörda" in sig allt för hårt med konstiga namn och termer. Önskas mer info så fråga så kommer jag svara så fort jag får tid!

Besök galleriet här

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Hjälpsam

Härligt med maskiner som kan tillverka sina egna uppgraderingar

Riktigt snyggt bygge! Imponerande finish.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Fluf:

Härligt med maskiner som kan tillverka sina egna uppgraderingar

Riktigt snyggt bygge! Imponerande finish.

Build machines to make better machines

Terminötör inc!

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Administrativ avgift

@Brodholm: Men fyfan sluta nu får ju panik av att jag bara bygger vattenkylning i mitt NCASE M1 , nu vart jag ju sugen på en CNC fräs också xD

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Goddamn, det där var riktigt snyggt bygge o_o

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Avstängd

Härligt, en tråd helt i min smak!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Aha, nu såg jag hur de tänkt med motorerna, det är alltså bara en kopplingsbox då i princip som förbinder dem med PC kortet?

Antar det sedan går över ett parallellkort eller en USB konverter?
Använder du någon typ av breakout kort i boxen, eller hur ser den ut inuti?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Proffsmoddare

@Mizzarrogh: Det sitter med en smoothstepper med nätverkskabel och styrs via Mach3. Sen inne i boxen sitter det nätaggregat, drivare och utgångskort som kopplar till smoothsteppern.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Avstängd

Aha, intressant, jag funderade hur dendär integrerade drivaren fungerade, såg ut som ett stegmotorkort som satt monterat i ett hålrum under själva motorn på bilen.

Vad är drivarna i den stationära burken med detta system?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Proffsmoddare

@Mizzarrogh: Du har nog rätt i det. Var så längesedan jag var inne i boxen och skruvade. Själva drivsteget sitter direkt i motorn.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Väldigt imponerande bygge! Snyggt byggt, fräsig fräs!

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

Ser väldigt proffsig ut för att vara en hobbymaskin, snyggt byggt!
Har du mätt upp vad du klarar för toleranser?
Har du en feedback på rörelser att de verkligen sker, d.v.s när stegmotorn skall vridas ett snäpp har du någon återkoppling på att den verkligen gör det? Typ linjaler på axlarna, pulsgivare på axlarna alternativt inbyggt i motorerna?

Lite avis är man ju då det hade varit kul att ha tillgång till en fullstor maskin själv^^

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av bardbard:

Ser väldigt proffsig ut för att vara en hobbymaskin, snyggt byggt!
Har du mätt upp vad du klarar för toleranser?
Har du en feedback på rörelser att de verkligen sker, d.v.s när stegmotorn skall vridas ett snäpp har du någon återkoppling på att den verkligen gör det? Typ linjaler på axlarna, pulsgivare på axlarna alternativt inbyggt i motorerna?

Lite avis är man ju då det hade varit kul att ha tillgång till en fullstor maskin själv^^

Har inte hunnit kolla på toleranser och sådant än. Ska kalibrera maskinen och sen mäta upp. Gjorde en grovkalibrering innan Wing X99 projektet. Det sitter servomotorer och de har en integrerad encoder.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Har inte hunnit kolla på toleranser och sådant än. Ska kalibrera maskinen och sen mäta upp. Gjorde en grovkalibrering innan Wing X99 projektet. Det sitter servomotorer och de har en integrerad encoder.

Såg att du länkat motorerna och att det var servos vilka givetvis brukar ha integrerade enkodrar för positionering. Mitt slarv^^

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Proffsmoddare

@bardbard: Ingen fara på taket

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Avstängd

Men, Encoders är sexiga... Klart vi söker porrbilder...

Jag undrar om man inte borde kunna få matematisk beräknad återkoppling från en stegmotor med mjukvara, om den inte har det, i teorin, alltså men jag skulle inte lita 100 på en sådan lösning stämmer med realiteten... gissar det blir glitchar efter en tid under körning i praktiken om man gjort så... En "vanlig" DC motor borde däremot alltid behöva någon form av extern återkoppling, men får i gengäld teoretiskt sett obegränsad upplösning (dvs bara motorn och encodern (/motsv.)/etc som sätter gränsen, till skillnad mot en stegmotor som ju alltid är låst till en fast skala, oavsett hur hög upplösning man har, om förstås vad jag menar, men i sådana här sammanhang borde man inte märka någon skillnad... ).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Proffsmoddare

@Mizzarrogh: Stegmotorer har ju som sagt "steg" så den vet ju hur många den tar. Men den har ju inget sätt att kolla att den verkligen tog ett steg. Dvs om det går för tungt eller annan anledning. Därav måste man ha encoders för att vara säker.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Avstängd

Det är sant, med enbart mjukvara kan den hoppa steg tror jag.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Det var det jävligaste

jag som trodde att ja nördat in i min BBQ

Men att bygga en CNC fräs för ett data bygge tar priset

Bra jobbat önskar BBQ Team

www.bbqteam.se

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av MR BBQ:

jag som trodde att ja nördat in i min BBQ

Men att bygga en CNC fräs för ett data bygge tar priset

Bra jobbat önskar BBQ Team

www.bbqteam.se

Kollade lite och du ser ut som att du kan nog med säkerhet kategorisera dig som en nörd

Har alltid velat bygga en bra vedeldad rök men det har aldrig blivit av. Måste göra lite research i ämnet!

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Grymt bygge!

Får man fråga, hur mycket du lagt ner i pengar på detta?
Lär ju inte vara gratis, men onödig fakta och veta

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Coolt bygge

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact
CPU: 8700K i 4.8ghz /// Corsair VENGEANCE 16GB DDR4 3000MHz
Cpu Kylare: Noctua NH-U12A Chromax Black
GPU: ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING
Skärm 1: 27" LG 27GP850, Skärm 2: 27" LG27GL83A-B

Permalänk

Grymt impad!

Permalänk
Medlem

Haha ouch det var ett redigt CNC bygge, bara en motor kostar ju lika mycket som hela min CNC kommer kosta att bygga
Mycket snyggt gjort!

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Otroligt imponerad och långt över min förmåga!

Permalänk
Medlem

Imponerande! Gissar på att du jobbar som montör inom industrin till vardags?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mycket imponerande.
Jag undrade dock vad det var för halvsexistisk cnc-jargong jag hade missat innan det andra m:et i "dammsko" dök upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Bra jobbat !
Är arbetsbordet gjort i aluminium ?

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Men, Encoders är sexiga... Klart vi söker porrbilder...

Jag undrar om man inte borde kunna få matematisk beräknad återkoppling från en stegmotor med mjukvara, om den inte har det, i teorin, alltså men jag skulle inte lita 100 på en sådan lösning stämmer med realiteten... gissar det blir glitchar efter en tid under körning i praktiken om man gjort så... En "vanlig" DC motor borde däremot alltid behöva någon form av extern återkoppling, men får i gengäld teoretiskt sett obegränsad upplösning (dvs bara motorn och encodern (/motsv.)/etc som sätter gränsen, till skillnad mot en stegmotor som ju alltid är låst till en fast skala, oavsett hur hög upplösning man har, om förstås vad jag menar, men i sådana här sammanhang borde man inte märka någon skillnad... ).

För att köra en stegmotor så krävs egentligen 4 saker:
-En stegmotor(duh)
-En stegmotordrivkrets(Undantag extremt små motorer, med låg effekt)
-Ett nätaggregat(undantag som ovan)
-Något som kan skicka elektriska pulser, t.ex en pulsgenerator, mikroprocessor eller som vi hobbynissar har en raspberry pi alt. Arduino

Enkelt sagt så när man skickar en puls till drivkretsen så stegar den motorn ett snäpp. Skickar man 14 pulser så stegar motorn 14 steg, därav namnet Detta betyder att i teorin så har man via mjukvaran koll på positioneringen av motoraxeln då man vet hur många steg motorn gör för 360 grader. Som standard har "hobbymotorer" 200 steg per varv(1.8 grader/steg). Men detta går oftast att justera via drivkretsen, såkallat "microstepping"(mikrostegning på svenska?). Då kan man göra så att det krävs t.ex 800 steg/varv vilket förbättrar upplösningen markant.
Har här hemma ganska billiga saker(NEMA23 motor med en drivkrets, ca 500:- totalt) där jag kan ställa in att det krävs 25000 steg för att köra axeln ett varv. Med lite matematik kan man då räkna ut att ett steg motsvarar en rotation på 0.0144 grader vilket är ganska lite
Nackdelen med att "mikrosteppa" är givetvis att hastigheten sjunker linjärt. kör man 200 steg/varv så hinner man köra axeln 125 varv på samma tid som det tar att köra 1 varv med mikrostegning 25000.
Och här kommer egentligen svagheten med stegmotorer, att vridmomentet sjunker med rotationshastigheten. Ju snabbare man kör en stegmotor desto sämre vridmoment. Detta gör att vid en viss hastighet så når man en gräns där motorn helt enkelt inte orkar att göra rörelsen, den "stegar över", d.v.s den försöker vrida motorn ett steg men den orkar inte.
Kör man då utan en extern enkoder så tror mjukvaran att den har vridit motorn ett steg medans i verkligheten så har den stått still.
Detta gör ju givetvis att man tappar positioneringen totalt då mjukvaran tror att den rör sig medans i verkligheten står det still..
Däremot vid låga varvtal så är stegmotorer utmärkta speciellt om den bara ska vara i "låst läge" då de står stilla med ett väldigt högt vridmoment och är pålitliga.

För att lösa problemet med att motorerna "stegar över" så måste man ha en extern enkoder. Dessa kan man sätta på axeln som man vrider givetvis, på en fräs t.ex kan man ha en digital linjal som skickar in aktuell position hela tiden. Då kan enkodern skicka in en signal till styrenheten för validering så styrenheten har koll på om axeln verkligen gjorde ett steg, om inte så får den försöka igen.

Det som är kul(tycker jag iaf^^) med stegmotorer är att de är billiga(jämfört med servos) att köpa och relativt enkla att jobba med. Man kan med väldigt enkla medel få fruktansvärt god precision i sina hobbyprojekt.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Wow! Riktigt imponerande!