Microsoft säger upp tusentals anställda

Permalänk
Skrivet av jolu:

öh, så hur ska mjukvaran säljas då? Jag arbetar på ett mjukvaruföretag och vi har massor av säljare. Det har även molnföretag som amazon, service now och sakes force

Skickades från m.sweclockers.com

Via plattformar, se Amazon, Steam etc. Massor av lyckad försäljning sker utanför marknadsföring och automatiserat

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

@Bloodstainer: Gissar att du inte jobbar med försäljning. Stora företag drar inte fram kreditkortet och köper infrastruktur eller enterprise software.

Permalänk
Skrivet av jolu:

@Bloodstainer: Gissar att du inte jobbar med försäljning. Stora företag drar inte fram kreditkortet och köper infrastruktur eller enterprise software.

Inköpare =/= försäljare

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jepp håller med om vissa saker här

Ang detta du skrev:

Men då skulle talangfulla försäljare kunna gå till andra företag som kan erbjuda mer vilket skulle innebära att företaget dem lämnar får försäljare som är villiga att ta mindre i lön och som troligen presterar sämre vilket kanske då leder till att företaget då ändå går med förlust på grund av för dålig försäljning.

Svar: Samma gäller ju för programmerare eller grafiker osv, får de för dålig lön så hoppar de till andra spelföretag och spelet riskerar att bli sämre som de jobbade med och säljarna får en sämre produkt att sälja. Vilket ska man ta hänsyn mest till säljarna eller skaparna av produkten? Valet är lätt!

Ang vissa saker går av sig självt.. Minecraft tror jag inte behöver någon säljare alls, det spelet går av sig själv pga spelet blev så bra så alla rekommenderar det mellan varandra. Se även McDonalds... Vad behövs för att de ska kunna sälja BigMac? Behöver Netflix säljare eller spotify? Dom blev så bra så det går av sig självt. Det behövs säljare men dom är klart överskattade och deras löner borde kapas ordentligt. Folk som kommer på geniala ide'er och vigt hela sitt liv åt programmering som kräver "otroliga" kunskaper vs en säljare som bara behöver ha en stor käft och en kavaj och slips liksom. Företagen borde fundera på isåfall att utbilda programmerare och liknande i marknadsföring. Ofta inom IT branchen så har många kontakt med varandra mellan företagen inför en lansering så säljarnas jobb blir överflödig eller tom en bromskloss.

Säljarna har inte mer kunskap än telefonisten eller städarna oftast inom IT sektorn, jag tycker de är löjligt överskattade och kostar företagen stora pengar som går att skära ner ordentligt på. Och som du skrev många spel är skitdåliga men de blir överhypade osv när man släpper lös säljfolket utan några bromsar. Men skulle hellre ha en programmerare som demade ett spel än en säljare, minns hur Steve Ballmer hoppade runt som en clown på Microsofts lanseringar vs Bill Gates. När Ballmer tog över så rasade Microsoft rejält under Vista tiden och Ballmer bara fokuserade på siffror och försäljning, kanske inte det bästa exemplet men typ.

Tror du blandar ihop sälj och marknadsföring. Det är två olika avdelningar där sälj knyter kontakter och marknad sysslar med spridning, reklam social media etc. Självklart måste även marknad uppehållas, tror ett stort misstag vore att tro bara för att en produkt är populär kan man sluta marknadsföra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Stämmer bra det. Finns oftast en 'dialogstrategi' där man ska avtvinga kunden en bekräftelse på nöjdhet hela tiden så att de är i tacksamhetsskuld innan övergången till säljet ska ske. Här är givetvis äldre och ensamma människor mest utsatta och det utnyttjas hårt. Företagen spelar in dina samtal och 'återkopplingar' görs varje vecka för att se att du håller dig till dialog och säljmål. Piska piska piska..!
Provade själv på ett supportjobb på telekombolaget några månader där man lovade dyrt och heligt att påtvingade säljet var ett minne blott, "vi kör med human och ärlig support".. Tjena, redan efter några veckor började det krypa fram krav och tricks.. Även fast jag hade bäst kunskaper och sålde i topp tre i teamet (efter MIN behovsanalys) så var det ett jäkla gnäll..

Vidrigt. Aldrig mer.

Angående MS så är 10% inte mycket egentligen, verkar vara en naturlig reaktion på marknadsbehovet. Det blir ju lätt tusental när det jobbar hundratusentals där..

Skrivet av AplAy:

Säljpersonalen var helt enkelt mer en kostnad än en intäktsdrivande personal.

Även i Sverige hos kundsupporten hos många företag så uppmanas ALLA att försöka sälja efter de har hjälpt kunden. Bilden liknar även hur det ser ut hos ett företag som jag har arbetat hos för länge sedan.

Av påskrivna sekretesskäl så kan jag ej nämna vilka företag i Sverige dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jag är fundersam. Varför ska folk som ofta inte vet ett skit om produkten de säljer tjäna mer än de som tillverkar produkten och har know how? Säljare är i mina ögon parasiter i detta sammanhang, dom borde inte tjäna mer än städarna.

Windows 10 säljer garanterat lika bra utan säljare och produkten behövs inte marknadsföras mer, alla vet vad det är och köper i behov. Men det är där kanske säljarna ur vissas synvinkel behövs för att pracka på folk som inte har behov och det blir bad will istället (tänk telefonförsäljare tex).

Säljare har en viss betydelse och kan behövas i början av en ny produkt eller om det är ett okänt företag.

Deras löner är inte motiverade och det kostar för konsumenterna på produkterna att betala ett högre pris än vad det borde pga säljfolkets ohyggliga löner. Tyvärr får programmerare och liknande slavlöner vs säljare och det är programmerarna som har kunnandet och det som är viktigt. Säljarna behövs men dom är fånigt överbetalda, dom ska stå lägre ner på stegen.

Ta HP och Dell som exempel. Deras säljare är ju inte ute efter dina eller mina pengar.
Vi är small fish.

Säljpersonalen jagar såklart andra företag.
Om HP har en mer engagerad samt motiverad (läs: bättre betald) säljpersonal så är det mer troligt att de skriver kontrakt med fler och större företag. Det innebär att HP blir större på marknaden och Dell som inte tyckte att säljpersonalen var så viktig är nu inte längre relevanta.

Detta är självklart påhittade exempel, och företagets målgrupp skiljer sig ju beroende på vilken bransch man är i - men jag tycker inte att exemplet är helt off när vi pratar om Microsoft.

Sen håller jag med dig om att säljare kan vara parsiter, jag är inte själv säljare men jag tycker att de är viktigare än du påstår.

Visa signatur

| 4770K @stock | Corsair 2x8GB @1600MHz | Gigabyte 680 OC | Corsair 850W TX | Gigabyte GA-Z87X-UD3H | Samsung 830 120GB | WD 1TB 5200RPM | WD 500GB 7200RPM |