Råd för eventuellt köp av ultrawide skärm, samt diverse funderingar/frågor.

Permalänk
Avstängd

Råd för eventuellt köp av ultrawide skärm, samt diverse funderingar/frågor.

Hejsan Alla Swec:are, nu igen

Är färdig med så gott som allt nytt till mitt skrivbordsbygge, dock har det kommit till val av skärm nu, och lite frågor och funderingar har uppkommit i samband med det, skapar även en omröstning för detta ändamål.

De huvudsakliga uppgifter jag tänkt använda skärmen till:
Spelande (spelar mest öppen värld-spel, i stil med Grand Theft Auto, Skyrim, World of Warcraft m m, och tror jag kan åtnjuta en större ögonorgasm i o m större vy, och att spelglädjen kommer förhöjas något, samt att jag får ett vidare perspektiv, och jag ser även fördelen i att kunna ha två fönster/aktiviteter öppna samtidigt bredvid varandra bl a, kollar dock inte film vid datorn, mer än Youtube ibland i inlärningssyfte bl a, men ställer mig frågande till om dessa fördelar jag ser, kan överväga nackdelar jämte en 4K-skärm?

De funderingar jag har (utgå ifrån att jag har en Eizo Foris FS2333, och är inne på att försöka uppgradera mig vad gäller pixelantal medan jag går upp till större tum, men bibehålla färgkvalitén hyfsat, alternativt gå upp vad gäller bildkvalité):

  • Är Ultrawide:a benägna idag, att ha mycket BLB(BackLight Bleeding)? (Ha i åtanke här att jag kommer nog inte sitta på 100% ljusstyrka, därav kommer det nog upplevas mindre påtagligt, vill jag tro, och jag kan leva med en del BLB i hörnen.)

  • Gör jag en uppoffring om jag övergår till Ultrawide på något sätt ifrån 16:9-formatet?

  • Bör jag överväga 4K-upplösning, runt 27", över att välja en Ultrawide skärm? (observera att jag helst inte vill gå över 27" i 16:9-format, då det upplevs som en sweetspot i min värld, kontra hur långt ifrån/närma skärmen jag kommer sitta.)

Har följande krav, som går att jucka på, satta för mig själv vid val av ny skärm:

  • minst 10-bitars färgdjup (dock inget skrivet i sten.)

  • Lägst upplösning: 3440x1440,(om 4K inte anses vettigare i era ögon.)

  • helst runt 99% sRGB om man får välja, RGB samt NTSC-färgåtergivning är sekundärt, och inte viktigt i lika hög mån, då jag i princip slutat med bildmanipulering och foto.

  • Helst bra garanti (uppsöker detta själv utifrån de märken samt serier ni rekommenderar.)

  • minimum 60 hz, inget krav på G-sync eller Freesync.

  • IPS-panel

  • Kan tänka mig att lägga ut max 10K på en ny skärm, men om jag kan komma billigare undan så gör jag det gladeligen

Kollat på dessa Ultrawide-skärmar:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2927100
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3511023

Samt denna 4K-skärm:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3645953

OBS: Undanbeder mig alla tips på spelskärmar med så hög Hz som möjligt med G-sync eller Freesync, då jag inte är en målgrupp för sådant, då jag upplever att jag mest skulle betala överdrivna summor för sådant som för mig inte är tilltalande, och där det går ifrån fokus på vad jag själv söker för typ av skärm.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem

Jag skaffade mig en Asus ROG Swift PG348Q på Black Friday förra året och den är ta mig fasen suverän. Bytte från en inte oäven Asus ROG Swift PG278Q som inte på något sätt var dålig.

21:9 är perfekt om du lirar spel som jag gör, nästan bara singleplayer FPS (de andra spelen kör jag på min Nintendo Switch). Upplösningen är ganska optimal för ett GTX 1080 (som jag har) men ännu bättre för ett GTX 1080 Ti.

10-bitars färgdjup verkar kräva att hela kedjan stödjer det och rätta mig om jag har fel för jag har inga kunskaper om detta. Verkar lite meningslöst.

G-Sync eller Free-Sync borde definitivt vara ett krav, det gör en löjligt stor skillnad. Kommer aldrig att köra ett spel utan G-Sync ever. 100 Hz som min skärm klarar är tillräckligt, svårt att få ett GTX 1080 att spruta ut FPS för att nå upp till detta när man maxar inställningarna.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk

21:9 Har haft min Predator X34 100Hz nu i nästan 1 år, och skulle än så länge absolut inte byta den till något annat, hade 144Hz skärm innan.
surfar, anv lite office, tittar på någon film då o då, och spelar den är en super allround stor bra skärm...

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Hedersmedlem

Har LG'n du länkar till. Mycket nöjd.

Jag har tidigare använt två skärmar till min dator, och denna skärmen är egentligen mindre, men känns större. Det är betydligt mer intressant att spela på hela ytan, vilket jag i princip aldrig gjorde mer än som test på den gamla setupen, och känslan är enorm. Om man kör skrivbordsprogram så är det också mycket lättare att ge programmen den storlek som man tycker att de behöver, och med LG's programvara som kommer med kan man dela in skärmen i olika zooner som hjälper till med att sortera fönster om man vill.
LG'n står som listad för 60Hz, men går att överklocka ganska enkelt upp till 90Hz. Den ska klara 75Hz med Freesync, så det bör den gå att överklocka till i alla lägen. Över det kan ju ändra sig mellan olika exemplar eller om de gör ändringar. Men lite potential över 60Hz kan du räkna med i alla fall och det är ju ett trevligt plus.

En annan sak med dessa skärmarna är att det faktiskt hjälper att den är välvd. Jag har kollat på några plana också, men skulle idag aldrig ens överväga en sådan. Hörnen känns så långt borta om du förstår vad jag menar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Vet inte varför du vill begränsa dig till 27" för 16:9.satt Kör du på 4K kan du enkelt gå över 40"
förutsatt de har vettig dpi.

35" ultrawide är ett smidigt format men kör du en 50" 4K får du ju lätt upp 4 stora fönster istället för bara två jag brukar köra på min 35" ultrawide. Får så mycket mer bildyta närmast de dubbla mot en 35" ultrawide. Tänk på att även 32" 16:9 har mer bildyta än 35" 21:9.

Har inte ips panel på min Z35 men den har föredömligt lite backlight bleed för att vara lcd. Men det är ju ett rent lotteri. Byggkvaliten är riktigt bra på den vilket ju ökar oddsen att de inte skaffar sig blb vid minsta stöt.

Klart nöjd med min 35" ultrawide det enda riktiga abret är att den är på tok för liten. Där hertzen inte är viktiga så föredrar jag helt klart mina 50" 16:9 tv apparater.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bascule666:

Jag skaffade mig en Asus ROG Swift PG348Q på Black Friday förra året och den är ta mig fasen suverän. Bytte från en inte oäven Asus ROG Swift PG278Q som inte på något sätt var dålig.

21:9 är perfekt om du lirar spel som jag gör, nästan bara singleplayer FPS (de andra spelen kör jag på min Nintendo Switch). Upplösningen är ganska optimal för ett GTX 1080 (som jag har) men ännu bättre för ett GTX 1080 Ti.

10-bitars färgdjup verkar kräva att hela kedjan stödjer det och rätta mig om jag har fel för jag har inga kunskaper om detta. Verkar lite meningslöst.

G-Sync eller Free-Sync borde definitivt vara ett krav, det gör en löjligt stor skillnad. Kommer aldrig att köra ett spel utan G-Sync ever. 100 Hz som min skärm klarar är tillräckligt, svårt att få ett GTX 1080 att spruta ut FPS för att nå upp till detta när man maxar inställningarna.

Tack för svaret, det uppskattas verkligen, och tack för din respons om 21:9-formatet även Och jag är tyvärr inte mycket för att lägga vikt på G-sync eller Freesync, än om jag förstår att du har dina personliga preferenser där, liksom jag, men det känns som där G-sync och Freesync kommer in i bilden, att det kanske blir så mycket fokus på "gamers" att det tummas på färgåtergivningen, därmed inte sagt att det är fakta, då jag inte vet, men får känslan av det, plus att det känns som Hz samt G-sync, alternativt Freesync trissar upp priset, och 60Hz har funkat i alla år för mig, aldrig varit intresserad av dessa siffror och att testa upplevelsen.

Vad jag förstått, är som du nämner, så är det ett måste att hela kedjan stödjer det, så i en del applikationer/program/spel kommer jag inte kunna utnyttja det, men att det finns ett exempel här som jag kan visa, än om det är lite taget ur luften på sina sätt, då, med källan som stödjer 10-bit kommer man att märka en mer jämn bild i mörkare partier jämfört med en 8-bitars bild som visas på skärmen exempelvis, och slippa uppleva "skarver" i mörkare delar av exempelvis filmer framförallt, det syns bra i filmer med dålig kvalité exempelvis. Men gäller samma i de spel som stödjer 10-bitars färghantering etc:

Skrivet av Blacksheep:

21:9 Har haft min Predator X34 100Hz nu i nästan 1 år, och skulle än så länge absolut inte byta den till något annat, hade 144Hz skärm innan.
surfar, anv lite office, tittar på någon film då o då, och spelar den är en super allround stor bra skärm...

Det låter som att du gjort ett bra val för dig själv, dock är Acer ett märke jag gärna undviker p g a pixelgaranti bl a, dock vet jag inte hur deras "Predator"-serie står sig vad gäller pixelgarantier, då jag skulle kunna tänka mig att den har mer av en premium-garanti p g a pris bl a.

Men kan tänka mig att kolla upp deras pixel-garantier m m, om jag lyckas hitta mer kring dess färgåtergivning, då den tycks, enligt prisjakt, uppfylla väldigt mycket, hur trovärdiga uppgifterna nu är, beroende på, men 10 bitar, flimmerfri, 72% av RGB samt NTSC låter som den skulle kunna uppfylla mycket av NTSC även, hittar dock ingen vidare färginformation på tillverkarens hemsida, men ska kolla upp den, då den eventuellt kan vara intressant, dock skriker den fär mycket "gaming" för min smak, but still

Skrivet av giplet:

Har LG'n du länkar till. Mycket nöjd.

Jag har tidigare använt två skärmar till min dator, och denna skärmen är egentligen mindre, men känns större. Det är betydligt mer intressant att spela på hela ytan, vilket jag i princip aldrig gjorde mer än som test på den gamla setupen, och känslan är enorm. Om man kör skrivbordsprogram så är det också mycket lättare att ge programmen den storlek som man tycker att de behöver, och med LG's programvara som kommer med kan man dela in skärmen i olika zooner som hjälper till med att sortera fönster om man vill.
LG'n står som listad för 60Hz, men går att överklocka ganska enkelt upp till 90Hz. Den ska klara 75Hz med Freesync, så det bör den gå att överklocka till i alla lägen. Över det kan ju ändra sig mellan olika exemplar eller om de gör ändringar. Men lite potential över 60Hz kan du räkna med i alla fall och det är ju ett trevligt plus.

En annan sak med dessa skärmarna är att det faktiskt hjälper att den är välvd. Jag har kollat på några plana också, men skulle idag aldrig ens överväga en sådan. Hörnen känns så långt borta om du förstår vad jag menar.

Ditt inlägg har varit det mest givande hittills måste jag nämna att läsa. och jag kan förstå att det är mer intressant, som du uttrycker det, att spela på hela ytan, då det blir ett vidare synfält, vill få det till samma effekt själv även.
Och det låter intressant det program du nämner som medföljer skärmen även, då jag anar att det gör något liknande Windows inbyggda fönsterfunktioner, men att det kanske är mer utvecklat eventuellt, vet dock inte då jag inte har använt liknande program förr.

Instämmer även att det kan vara ett trevligt plus att den går att överklocka över 60Hz, än om jag själv aldrig kört någon högre Hz än det på mina skärmar, så kanske blir det till att man testar det om man går med Dell:en, eller om det faller på en "gamingskärm" som uppfyller mina krav f ö.
Förstår även att det hjälper att den är välvd, då jag förstår precis vad du menar, då plana paneler så blir det ju cirkus 80 cm brett mellan yttersta kanterna på panelen ca i hörnen, och blir jobbigt att vrida huvudet så mycket eventuellt för att se dem

Undrar även:Upplever du mycket effekt av BLB(backlight bleed) på ditt exemplar i mörkare partier på spel, filmer eller när du besöker mörkare webbsidor eller så? Tänker då framförallt på mitt på skärmen, eller väldigt långt in utifrån kanterna
Tackar riktigt mycket även för din input, då den var till hjälp!

Skrivet av oqvist:

Vet inte varför du vill begränsa dig till 27" för 16:9.satt Kör du på 4K kan du enkelt gå över 40"
förutsatt de har vettig dpi.

35" ultrawide är ett smidigt format men kör du en 50" 4K får du ju lätt upp 4 stora fönster istället för bara två jag brukar köra på min 35" ultrawide. Får så mycket mer bildyta närmast de dubbla mot en 35" ultrawide. Tänk på att även 32" 16:9 har mer bildyta än 35" 21:9.

Har inte ips panel på min Z35 men den har föredömligt lite backlight bleed för att vara lcd. Men det är ju ett rent lotteri. Byggkvaliten är riktigt bra på den vilket ju ökar oddsen att de inte skaffar sig blb vid minsta stöt.

Klart nöjd med min 35" ultrawide det enda riktiga abret är att den är på tok för liten. Där hertzen inte är viktiga så föredrar jag helt klart mina 50" 16:9 tv apparater.

Då jag känner att, med tanke på det avstånd jag sitter ifrån skärmen, så skulle exempelvis 50" som du nämner, ha potential att ge mig nackspärr om jag skulle behöva sitta och kolla upp till hörnen på den, låter alltför galet i mina öron att ens överväga 50" 16:9-skärm som main-skärm vid skrivbordet, då skärmen är ca 60 cm ifrån mig, och har en upphöjnad på 15cm där skärmen står på mitt skrivbord.
Samt som att det skulle bli mycket död yta som jag inte skulle använda effektivt, så därav är begränsningen vid 27".

Då jag inte är intresserad av skärmyta så, för att få det maximalt, utan tycker i princip min skärm börjar bli till åren, tekniken har gått lite framåt, vill uppdatera mig för att hänga med lite mer i tiden, och gå upp i skärmstorlek/yta framförallt, och i jämförelse med 23,8" eller vad än min Eizo är specificerad till, vill minnas att det är strax under 24", så är allting större i princip, men vill inte gå överdrivet stort bara för att jag kan, utan vill gå upp till en större, men samtidigt vettig tum, därav jag även funderar på 21:9, för att få ett vidare perspektiv i spel, och då jag finner själva utformningen intressant, då det känns som tillverkarna tänkt på periferiseende även, och inte bara direktseende, och jag tror det kan leda till effekten av att man känner sig mer inne i spelet man spelar exempelvis, som personen ovan som har Dell:en nämner i sitt inlägg även.

Men att jag får tacka för allas feedback såhär långt om 21:9-formatet då det ger mig än mer klarhet i mitt val,då det tycks som ni verkar väldigt eniga av omröstningen att döma så här långt även, att jag bör satsa på 21:9-format, sen är det bara att hoppas att ni har haft mina frågor och funderingar i åtanke, men inväntar mer respons ifrån flera innan jag överväger en skärm att slå till på, då det kanske trillar in fler intressanta alternativ till skärmar även som är värda att kolla upp

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem

För vad det är värt har jag Dell-skärmen du länkade till och jag är mycket nöjd. Ville inte lägga ut 12k+ för en G-Sync-21:9-skärm, även om jag vet att det är det bästa, och jag spelar egentligen bara Dota 2. I övrigt surfar jag och kör Photoshop och Illustrator. Jättetrevlig skärm att arbeta med, bra korrekta färger. Jag föredrog och föredrar fortfarande 21:9 än en väldigt stor 16:9. Dock köpte jag för inte så länge sedan motsvarande 16:9-skärm för U3415W, Dell U2715H, för min andra dator. Den används mindre och därmed ville jag inte lägga ut hela 8-9k för en till skärm. Men den har samma pixelstorlek och höjd så i framtiden kan jag köra de bredvid varandra när jag bor mer permanent. Även U2715H är jag mycket nöjd med. Jo en sak till, Dell har ju bra praxis för pixelfel samt byter alltid panelen istället för att laga en felande skärm, det tycker jag är bra.

Slutsatsen från mig: 21:9 - Ja. Dell U3415W - Ja. Behöver du G-Sync: Köp typ Asus 21:9-skärm.

Tror för övrigt att Dell:en och LG:n du länkade till har samma LG-panel, men jag föredrar Dell designmässigt samt har rätt stort förtroende för dem jämfört med LG.

Permalänk
Avstängd

Fasiken, 14 - 0 mot 4K-skärm, det verkar som det man sett i reviews och dylikt, när Ultrawide:a skärmar var ett nyare inslag på marknaden, som att det inte är så stort problem med dem trots allt när det kommer som omröstning, verkar riktigt lovande att skaffa en Ultrawide skärm då med andra ord må jag nämna, och min skepticism börjar försvinna helt kan tilläggas för Ultrawide

Skrivet av hypermode:

För vad det är värt har jag Dell-skärmen du länkade till och jag är mycket nöjd. Ville inte lägga ut 12k+ för en G-Sync-21:9-skärm, även om jag vet att det är det bästa, och jag spelar egentligen bara Dota 2. I övrigt surfar jag och kör Photoshop och Illustrator. Jättetrevlig skärm att arbeta med, bra korrekta färger. Jag föredrog och föredrar fortfarande 21:9 än en väldigt stor 16:9. Dock köpte jag för inte så länge sedan motsvarande 16:9-skärm för U3415W, Dell U2715H, för min andra dator. Den används mindre och därmed ville jag inte lägga ut hela 8-9k för en till skärm. Men den har samma pixelstorlek och höjd så i framtiden kan jag köra de bredvid varandra när jag bor mer permanent. Även U2715H är jag mycket nöjd med. Jo en sak till, Dell har ju bra praxis för pixelfel samt byter alltid panelen istället för att laga en felande skärm, det tycker jag är bra.

Slutsatsen från mig: 21:9 - Ja. Dell U3415W - Ja. Behöver du G-Sync: Köp typ Asus 21:9-skärm.

Tror för övrigt att Dell:en och LG:n du länkade till har samma LG-panel, men jag föredrar Dell designmässigt samt har rätt stort förtroende för dem jämfört med LG.

Riktigt matnyttigt och givande inlägg!
Är lovande att även du är nöjd med din Dell 21:9-skärm, och att du upplever färgerna som korrekta, än om jag inte vet huruvida du verkligen testat det, men att Dells Ultrasharp-serie brukar vara kända för deras kalibrering redan ifrån fabrik, vilket delvis gör den till ett intressant val, och som du nämner, så har de ju deras pixelfels-garanti som är riktigt bra som jag kunnat utläsa det, på deras Ultrasharp-serie bl a.

Och jag kan bara instämma med dig om att det är bra att de byter ut panelen.
Vill dock inte ha G-sync, än om jag sitter på ett Nvidia GTX 1070

Och dety kan mycket väl stämma att de har samma LG-panel, då de brukar sitta i Dells Ultrasharp-serie
Och törs man fråga hur det kommer sig att du har större förtroende för Dell än LG?
Tänkte om det är något jag eventuellt bör ha i åtanke, om jag lyckas hitta på en LG till ett attraktivare pris, med snarliknande sRGB, NTSC, samt RGB-procent/kalibrering ifrån fabrik som de kan utlova

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazerBlader:

Och törs man fråga hur det kommer sig att du har större förtroende för Dell än LG?

Sure. Nej igentligen har jag ingen erfarenhet av LG så är ett ytterst subjektivt ställningstagande. Det är bara ett intryck jag fått. Vilket för dig inte är särskilt matnyttigt men så är det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hypermode:

Sure. Nej igentligen har jag ingen erfarenhet av LG så är ett ytterst subjektivt ställningstagande. Det är bara ett intryck jag fått. Vilket för dig inte är särskilt matnyttigt men så är det.

Tack för svaret, och då är jag även med i matchen, tänkte, då det kunde legat mera bakom i form av hur de hanterat dig som kund när det kommit till garantiärende, eller reklamation av vara eller dylikt vid fel på skärm, därav jag blev nyfiken.

Men att då vet jag att det mer är en subjektiv uppfattning som du bildat dig till dem

Men att jag tänkte att jag frågar, fick du, om du inte köpte direkt ifrån Dell själva, en "Premium panel"-garanti, tänkte om det ingick om du köpte ifrån exempelvis Inet, Webhallen eller så?

Då jag kollat på Dells egen hemsida, och de priser de tar är en bit över de ifrån andra återförsäljare.
Men att de kanske kan prismatcha, så jag slipper mellanhänder om det visar sig vara en defekt skärm på något vis.

Då det lutar starkt åt att beställa Ultrasharp:en så fort löningen kommer nu den 27:e, så jag kan betala den direkt, då jag är så jäkla taggad och kåt på ny skärm så det nästan är äckligt åt det!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem

Jag hade faktiskt en knepig grej med min första U3415W-skärm med en mörk skugga på ett ställe på skärmen. Men Webhallen bytte den genom Dell så jag räknar med att deras garantier gäller för samtliga återförsäljare oavsett vilken.

Min teori som jag känner mig ganska säker på är att Dell vill undvika att konkurrera kraftigt med andra återförsäljare som i så fall skulle kunna välja att ha andra skärmar etc. Antar att Dell kör de riktpriser de satt medan andra återförsäljare köper skärmarna i sådana volymer att de kan ha riktigt låga priser och ändå tjäna något på försäljningen. Detta är vad jag tror iaf.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hypermode:

Jag hade faktiskt en knepig grej med min första U3415W-skärm med en mörk skugga på ett ställe på skärmen. Men Webhallen bytte den genom Dell så jag räknar med att deras garantier gäller för samtliga återförsäljare oavsett vilken.

Min teori som jag känner mig ganska säker på är att Dell vill undvika att konkurrera kraftigt med andra återförsäljare som i så fall skulle kunna välja att ha andra skärmar etc. Antar att Dell kör de riktpriser de satt medan andra återförsäljare köper skärmarna i sådana volymer att de kan ha riktigt låga priser och ändå tjäna något på försäljningen. Detta är vad jag tror iaf.

Åww, tur att de är så schyssta på webhallen, att de kunde byta ut den, och det bådar gott då jag själv tänkt beställa hos Webhallen även, då de har riktigt bra support bl a, då jag är en trogen, återkommande kund där. (Smygreklam? Men så bra är de! )

Och tack även för svaret om det, hört av mig till Webhallen f ö för att få svar på om de utgår ifrån Dells "premium panel"-garanti, vid ett eventuellt garanti-ärende.

Så jag vet om jag helt kan utgå ifrån vad som står på Dells informationssida kring vad garantin innefattar, samt frågat de om de tar in den ifrån leverantör först när en internetbeställning har lagts, då jag avser köpa en nu den 27:e, och det är tur att det bara är 17 dagar kvar!

Och jag kan köpa din teori, då andra återförsäljare inte skulle vara intresserade annars av att köpa produkten om den fanns att tillgå billigare ifrån Dell, då jag får för mig att större företag, skolor etc. köper direkt via Dell till det dyrare, "exklusivare" priset.
Samt gör en snabb vinst när de säljer undan större volymer billigare till ÅF.
Då det finns en del marginal, från det att det går från Dell, till ÅF, för att ÅF sedan ska kunna göra en förtjänst på slutkunden.
Så jag stöttar din teori helt och fullt även, utöver att köpa den

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Avstängd

Känner att jag bara måste skriva av mig kring mitt inköp, då U3415W var svår att få tag i, så blev det en U3417W istället.

Och herre min skapare vilken upplevelse att gå ifrån en 24" 16:9-skärm.

Hela kartongen, och unboxingen kände jag bara hur det luktade kvalité, tills det att jag hade fått den på skrivbordet.

Och den utstrålar sannerligen premium-känsla rakt igenom, och känns gedigen, och jäklar vilken böjning/kurva/vinkel det var på den.

Aldrig skådat en sådan skärm i detta utförande förr, och det enda jag kan sammanfatta upplevelsen med, att ha suttit i någon dag nu med skärmen är bara "WOOOOOW!", eller som jag och jobbarkompisen sa även, "a big ass mothafucka"

Och jag blev inte besviken på backlightbleeding eller så heller, men att det upplevs som att jag kommer att behöva en liten inkörningsperiod för att vänja mig vid kurvan.

Då jag fortfarande upplever att det bara ser fel ut, i huvudet, när jag ser skärmen.

Men att jag helt klart ser fördelar i det, samt känner mig lite "innesluten".

Så min skepsis mot Ultra-wide-skärmar är helt klart bruten i o m detta inköp!

Jag vill även passa på att tacka alla för deras input, som lyckades kunna besvara mina frågetecken även, då det uppskattas till tusen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, det är fett! Ingen jag känner som skaffat en UW skärm har ångrat sig. Alla är lyriska!

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

Ja, det är fett! Ingen jag känner som skaffat en UW skärm har ångrat sig. Alla är lyriska!

Ja, minst skrivet!
Och jag förstår nu varför de inte har ångrat sig, samt vad de är lyriska över även, då det sannerligen är någonting som måste upplevas nu efter att ha testat denna typ av skärm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.