IBM Model F återupplivas av entusiast

Permalänk
Melding Plague

IBM Model F återupplivas av entusiast

Cirka 30 år efter att originalet introducerats återupplivas nu IBM Model F av en entusiast. Det handlar om en nära på identisk modell, komplett med fjäderbrytare och metallkonstruktion.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har ett Model M märkt år 1992 i botten som jag har använt i 10 år nu. Tar isär och rengör det då och då. Använder det antagligen resten av mitt liv.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
99:e percentilen

Nice! Verkar gå att få med "svensk" (ISO) Enter också, som väl är.

Skickat från mitt Model M

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

3400:- ?
Nog för att jag kan hosta upp pengar för nostalgi, men det är ofantligt mycket pengar för ett tangentbord.

Att det är snyggt kan dock ingen ta ifrån honom.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Frågan är om han kan göra ett model M M13? Kostar säkert ännu mer pengar och då kan man också köpa en TEX YODA för inte sjukt lika mycket pengar

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Frågan är om han kan göra ett model M M13? Kostar säkert ännu mer pengar och då kan man också köpa en TEX YODA för inte sjukt lika mycket pengar

Unicomp tog ju annars över tillverkningen av Model M från IBM/Lexmark, och har t.ex. EnduraPro om det är trackpointen du är ute efter.

Permalänk

Jag vet inte jag, visst var det ett trevligt tangentbord men, i grund och botten så är det mesta saker man gillar från förr egentligen sämre än man kommer ihåg, eller, snarare, det nya har kommit ifatt och gått om, till ett lägre pris.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

@perost:
Det visste jag inte ens om. Det är trevligt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Jag vet inte jag, visst var det ett trevligt tangentbord men, i grund och botten så är det mesta saker man gillar från förr egentligen sämre än man kommer ihåg, eller, snarare, det nya har kommit ifatt och gått om, till ett lägre pris.

Tror också att det är så. Om nu detta och andra gamla tangentbord var så bra som andra påstår (kommer själv inte ihåg så mycket om vilka tangentbord jag har använt förr i tiden) så borde de inte "gått ur tiden" så att säga. Tangentbordstillverkarna skulle väl ha fortsatt tillverka dessa om de var så mycket bättre, istället för att göra det en niche-marknad. Antar dock att det är priset som sätter stopp för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wooprat:

Tror också att det är så. Om nu detta och andra gamla tangentbord var så bra som andra påstår (kommer själv inte ihåg så mycket om vilka tangentbord jag har använt förr i tiden) så borde de inte "gått ur tiden" så att säga. Tangentbordstillverkarna skulle väl ha fortsatt tillverka dessa om de var så mycket bättre, istället för att göra det en niche-marknad. Antar dock att det är priset som sätter stopp för det.

Denna artikel säger att Model F kostade 600$ när det lanserades 1981. När priserna på datorer efter hand sjönk och började bli något som alla kunde köpa så tog membran-tangentborden över. Inte för att de var tekniskt bättre, utan för att de var rejält mycket billigare att tillverka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixia:

Har ett Model M märkt år 1992 i botten som jag har använt i 10 år nu. Tar isär och rengör det då och då. Använder det antagligen resten av mitt liv.

Har ett Keytronic från 97 som jag också kör på min huvuddator och vill inte byta.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0p:

Har ett Keytronic från 97 som jag också kör på min huvuddator och vill inte byta.

Jag har ett Keytronic Ergoforce KT-2001 på jobbet som jag hittade nytt för ett halvår sedan. Jag vill verkligen inte byta, haha. Hade ett par sådana i barndomen och de är verkligen grymt bra, för att vara membran.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wooprat:

Tror också att det är så. Om nu detta och andra gamla tangentbord var så bra som andra påstår (kommer själv inte ihåg så mycket om vilka tangentbord jag har använt förr i tiden) så borde de inte "gått ur tiden" så att säga. Tangentbordstillverkarna skulle väl ha fortsatt tillverka dessa om de var så mycket bättre, istället för att göra det en niche-marknad. Antar dock att det är priset som sätter stopp för det.

Jag gillade Logitech MX518. Nu är det en mus och inte ett tangentbord. Men jag skulle kunna köpt fler om de fortfarande fanns på marknaden. Köpte t.o.m. några nya MX518 på en Ebay aktion, men de var fejk...

KeyTronic ErgoForce tangentbord gillade jag också.
En kombination av bra kvalitet och relativt lågt pris.

Permalänk
Medlem

Unicomp har tillverkat Model M i rätt så många år och tar inte i närheten lika mycket betalt som den där snubben.
Här har ni den svenska varianten. Kostar cirkus 1000 kr.

EDIT: IDLJ att det fanns en model F också.

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Denna artikel säger att Model F kostade 600$ när det lanserades 1981. När priserna på datorer efter hand sjönk och började bli något som alla kunde köpa så tog membran-tangentborden över. Inte för att de var tekniskt bättre, utan för att de var rejält mycket billigare att tillverka.

Vill minnas att jag tittade på priser för tangentbord från mitten av 90-talet för inte länge sedan, då fanns det flera vanliga membran som var dyrare än de (billigare) mekaniska konkurrenterna och priserna var ungefär samma på bägge typerna när man jämförde flera modeller. 49 kr tangentborden kom först efter 00 i princip, och mekaniska började försvinna innan det. Mycket kommer nog från strukturförändringar i branschen snarare än att de skulle varit dyra. IBMs buckling spring gick ju först t.ex. till Lexmark, och verktygen/tekniken senare till Unicomp, andra tillverkare försvann eller kasta bort gamla produkter/linjer, samtidigt har vi ju haft MX-brytare sedan 83 eller så, och Topre sedan mitten av 80-talet och det tillverkas fortfarande varianter på dessa. Membran fanns ju redan när dessa uppfanns och introducerades för den delen. Brytare och en PCB att montera de på är inte särskilt dyrt egentligen, och det finns ju mekaniska tangentbord från 400 kr inkl moms i handeln idag, fabriken kan knappast få särskilt mycket pengar för dessa. Pengarna idag försvinner i andra led än dyra material och konstruktioner som kräver arbetsinsats att sätta ihop.

Kan Unicomp sälja Model M-baserade för 84 dollar så kan nog ett Model F gå att tillverka billigare, om det vore mer än ett entusiastprojekt. Unicomp är ju en liten tillverkare med relativt liten produktion till att börja med, hade de inte haft ett arv från IBM-tangentborden hade de aldrig kunnat ta de priser de gör ens.

BTW, säljaren själv säger "For example, IBM's Model F 122-key keyboard originally sold for $295 back in 1984 - over $670 adjusted for inflation!" och det är ju inte direkt produkter som är enkla att jämföra om man justerar för inflation.

Permalänk
Medlem

Klickar inte dom mekaniska på ett jobbigt sätt, har för jag hade ett gammalt IBM i början på 90-talet och slängde det

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem

Har hört talas om Model M men aldrig F. Är det stor skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Har hört talas om Model M men aldrig F. Är det stor skillnad?

Ja.

M är medioker, F är fantastisk

Skämt åsido anser jag F vara en fantastiskt mycket bättre brytare, aningen lättare och mindre svampig än M, och väsentligen bättre ljudsignatur.

Trevligt att se att SweC tar upp det här projektet. Lite sent, men ändå. Jag köpte min plats i kön i januari 2016...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Ja.

M är medioker, F är fantastisk

Skämt åsido anser jag F vara en fantastiskt mycket bättre brytare, aningen lättare och mindre svampig än M, och väsentligen bättre ljudsignatur.

Trevligt att se att SweC tar upp det här projektet. Lite sent, men ändå. Jag köpte min plats i kön i januari 2016...

När är det tänkt att de ska skeppas? F62 eller F77 btw?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

När är det tänkt att de ska skeppas? F62 eller F77 btw?

F62 i HHKB-layout blev det för mig.

Jag har för mig rådande uppskattning är att Ellipse skall ha dem i sin hand lagom till jul, så har jag tur kanske jag kan skriva på det vid den här tiden nästa år. Den ursprungliga tidsplanen var att det skulle skickas ut innan jul 2016. Oklart hur det står sig gentemot gemene kickstarter-tidsplan, men som tangentbordsnörd är jag luttrad.

Permalänk
Medlem

Efter 35år av datande kan jag konstatera att inget bord är värt 3k+

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Skrivet av RVX:

3400:- ?
Nog för att jag kan hosta upp pengar för nostalgi, men det är ofantligt mycket pengar för ett tangentbord.

Att det är snyggt kan dock ingen ta ifrån honom.

Håller med, älskar känslan men trots nostalgin så saknas de på estetiskt tilltalande fronten. För 3400 får man som sagt, mycket tangentbord med massor av extra kul, o-rings, andra färger på keycaps etc

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Ja.

M är medioker, F är fantastisk

Skämt åsido anser jag F vara en fantastiskt mycket bättre brytare, aningen lättare och mindre svampig än M, och väsentligen bättre ljudsignatur.

Trevligt att se att SweC tar upp det här projektet. Lite sent, men ändå. Jag köpte min plats i kön i januari 2016...

Fan... Jag skulle slagit till då också. Jag prioriterade andra projekt då, eftersom jag inte uppskattade F:en helt då.
Men plockade fram min original F häromdagen och blev lite kär. Får ta och sälja av en del av den andra samlingen så kanske jag kan slå till också. Men jag trodde Ellipse avbröt försäljningen slutet 2016?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Håller med, älskar känslan men trots nostalgin så saknas de på estetiskt tilltalande fronten. För 3400 får man som sagt, mycket tangentbord med massor av extra kul, o-rings, andra färger på keycaps etc

Det här är dock färdigt när det kommer. O-ringar går inte att hänga på och hattarna är de de är, så på så vis sparar man en massa stålars.

3400 SEK för ett tangentbord producerat i liten serie är för övrigt inget annat än ett kap!

Skrivet av Beltet:

Fan... Jag skulle slagit till då också. Jag prioriterade andra projekt då, eftersom jag inte uppskattade F:en helt då.
Men plockade fram min original F häromdagen och blev lite kär. Får ta och sälja av en del av den andra samlingen så kanske jag kan slå till också. Men jag trodde Ellipse avbröt försäljningen slutet 2016?

Ursprungligen sades det att han skulle sluta early bird-rundan i april förra året, men den är fortfarande öppen. Make of that what you will, men det känns inte som om han stänger dörrar för potentiella köpare i första taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Håller med, älskar känslan men trots nostalgin så saknas de på estetiskt tilltalande fronten. För 3400 får man som sagt, mycket tangentbord med massor av extra kul, o-rings, andra färger på keycaps etc

Indeed.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur mycket jobb som ligger bakom och vad komponenter osv kostar. Men de kanske ligger rätt i pris, vad vet jag?

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Ja.

M är medioker, F är fantastisk

Skämt åsido anser jag F vara en fantastiskt mycket bättre brytare, aningen lättare och mindre svampig än M, och väsentligen bättre ljudsignatur.

Trevligt att se att SweC tar upp det här projektet. Lite sent, men ändå. Jag köpte min plats i kön i januari 2016...

Vet du anledningen till att man bestämt sig för att skippa de "vänstra" F1-F8 tangenterna på detta tangentbord?

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem

@Andromeda: Anledningen är helt enkelt att de inte fanns på originalen. Av de ursprungliga 4704-tangentborden (50, 62, 77 och 107) fanns funktionstangenter endast på fullstora F107.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@Andromeda: Anledningen är helt enkelt att de inte fanns på originalen. Av de ursprungliga 4704-tangentborden (50, 62, 77 och 107) fanns funktionstangenter endast på fullstora F107.

Aha, där ser man. Vilken koll du har När man ändå har ett proffs "på tråden"... vet du anledningen till att ESC-tangenten saknas?...

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem

@Andromeda: Det är korrekt att escape saknas i bilden i artikeln, men i och med att tangentborden är fullt programmerbara finns ingenting som hindrar att du sätter escape någonstans, exempelvis längst upp till vänster där escape vanligtvis sitter på 60%-tangentbord.

Beställer du ett set tangenter ingår alla tangenter som vanligtvis sitter på ett tangentbord, så du borde kunna åstadkomma en layout du trivs med. Jag kommer själv köra på HHKB-layout, se nedan, men med tangenter i nedre hörnen.