Permalänk
Medlem

Ljud över wifi

Hej Sweclockers!

Jag har nyligen fått ett behov av att kunna koppla upp en telefon till min stereo. Detta gör jag helst genom mitt befintliga WiFi. Bifogar en schematiskt skiss över hur jag har tänkt mig.

Jag kan inte lista ut vad enheten benämnd "???" skulle kunna heta. Har googlat en del men känner inte att jag riktigt hittar en enhet som kopplar in sig på det befintliga nätverket. Här får ni gärna komma med tips eller kunskap. Vet ni om bättre lösningar så uppskattas de också. Dock är bluetooth uteslutet.

Det är främst android telefoner som kommer ansluta men hade varit kul om det även funkat med en apple produkt, apple är dock en lägre prioritet.

Permalänk
Medlem

Har du förstärkaren kopplad till tvn så funkar en chromecast ypperligt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thriss:

Hej Sweclockers!

Jag har nyligen fått ett behov av att kunna koppla upp en telefon till min stereo. Detta gör jag helst genom mitt befintliga WiFi. Bifogar en schematiskt skiss över hur jag har tänkt mig.

http://i.imgur.com/EBxAITB.png

Jag kan inte lista ut vad enheten benämnd "???" skulle kunna heta. Har googlat en del men känner inte att jag riktigt hittar en enhet som kopplar in sig på det befintliga nätverket. Här får ni gärna komma med tips eller kunskap. Vet ni om bättre lösningar så uppskattas de också. Dock är bluetooth uteslutet.

Det är främst android telefoner som kommer ansluta men hade varit kul om det även funkat med en apple produkt, apple är dock en lägre prioritet.

Chromecast audio kanske fungerar?

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Sonos Connect löser det du beskriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Har du förstärkaren kopplad till tvn så funkar en chromecast ypperligt.

Äger ingen TV

Skrivet av N0iZE:

Chromecast audio kanske fungerar?

Den verkar intressant! har kollat lite men undrar om man måste ha en app på telefonen för något mer än att sätta upp systemet? Hade varit kul om en kompis hade kunnat komma hem och väldigt lätt välja ljudutgång på telefonen bara han är ansluten till WiFi utan att alla användare behöver en app.

Skrivet av Coenic:

Sonos Connect löser det du beskriver.

Fräck, men satan vad dyrt! Får man tag på en begagnad så är det ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thriss:

Äger ingen TV

Jaså! Inte du heller?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thriss:

Den verkar intressant! har kollat lite men undrar om man måste ha en app på telefonen för något mer än att sätta upp systemet? Hade varit kul om en kompis hade kunnat komma hem och väldigt lätt välja ljudutgång på telefonen bara han är ansluten till WiFi utan att alla användare behöver en app.

En chromecast audio kommer passa dig som handen i handsken! Går till och med att ha flera som synkar ljudet i flera rum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thriss:

Den verkar intressant! har kollat lite men undrar om man måste ha en app på telefonen för något mer än att sätta upp systemet? Hade varit kul om en kompis hade kunnat komma hem och väldigt lätt välja ljudutgång på telefonen bara han är ansluten till WiFi utan att alla användare behöver en app.

Du får kolla upp om appen du vill strömma från (spotify eller vad nu du har) stödjer chromecast men gör den det så är det bara att tuta och köra för alla på ditt wifi när enheten väl är confad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

@Thriss: Tror du behöver Google Home, men är inte säker då jag inte äger en chromecast audio själv

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Fyndjägare

Google Home appen används för att managera sina Chromecasts, skapa grupper för multiroom osv. Men när man installerat sina Chromecasts så använder man inte Home appen ofta. Man castar ju direkt från musikappen tex Spotify.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Uppföljning

Uppföljning följer:

En Chromecast Audio har införskaffats för 299kr. Beroende på hur man vill ansluta den till systemet kan det behövas köpas till en extra kabel. Det är en liten smidig pryl, ser lagom snygg ut och var väldigt lätt att configurera tillsammans med appen Google Home. Så pass klara och enkla instruktioner så att jag till och med vågat mig på att min morsa hade klarat det.

Vid första anblick så fungerar den som det är tänkt. Man ansluter till WiFi med sin enhet och väljer att spela upp musik via chromecasten. Detta gäller för de allra flesta användare.

Dock finns det lite kompabilitetsproblem.
Om man använder sig utav mainstream appar så som Spotify, Google Play Music, etc. så fungerar det utmärkt att streama musik från Internet --> Telefon --> Chromecast. Men om man är som jag (man måste ju vara speciell) och har ett lokalt sparat musikbibliotek så är utbudet av appar som kan skicka ljud till chromecasten begränsat. Google Play Music kan utan problem spela upp en låt över Chromecasten om man köpt musiken i appen, men den vill/kan inte (klart som fan den kan, men Google har valt att vara ett rövhål) spela upp lokalt sparade ljudfiler. Spotify begränsar sitt utbud av musik så den appen är inte intressant, annars är det just Spotify som fungerar smidigast hittills med enklast anslutning till Chromecast.

Men huvudsyftet är uppfyllt! Gäster kan komma hem till mig, ansluta till mitt WiFi och spela upp musik från sin telefon på min stereo utan att klödda med min dator eller sladdar.

Om jag får ett utökat behov i framtiden så är det nog en Sonos Connect jag inriktar mig på. Dock kostar den mer än 10x mer än en Chromecast.

Tack för all input!

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan skicka datorns ljud till Chromcasten, den är ju funktionellt en wifiansluten toslinkutgång sett från en ljuduppspelare som inte castar förutsatt att du installerar "drivrutiner" (eller vad man ska kalla det) för den funktionaliteten.
https://github.com/acidhax/chromecast-audio-stream

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thriss:

Uppföljning följer:

En Chromecast Audio har införskaffats för 299kr. Beroende på hur man vill ansluta den till systemet kan det behövas köpas till en extra kabel. Det är en liten smidig pryl, ser lagom snygg ut och var väldigt lätt att configurera tillsammans med appen Google Home. Så pass klara och enkla instruktioner så att jag till och med vågat mig på att min morsa hade klarat det.

Vid första anblick så fungerar den som det är tänkt. Man ansluter till WiFi med sin enhet och väljer att spela upp musik via chromecasten. Detta gäller för de allra flesta användare.

Dock finns det lite kompabilitetsproblem.
Om man använder sig utav mainstream appar så som Spotify, Google Play Music, etc. så fungerar det utmärkt att streama musik från Internet --> Telefon --> Chromecast. Men om man är som jag (man måste ju vara speciell) och har ett lokalt sparat musikbibliotek så är utbudet av appar som kan skicka ljud till chromecasten begränsat. Google Play Music kan utan problem spela upp en låt över Chromecasten om man köpt musiken i appen, men den vill/kan inte (klart som fan den kan, men Google har valt att vara ett rövhål) spela upp lokalt sparade ljudfiler. Spotify begränsar sitt utbud av musik så den appen är inte intressant, annars är det just Spotify som fungerar smidigast hittills med enklast anslutning till Chromecast.

Men huvudsyftet är uppfyllt! Gäster kan komma hem till mig, ansluta till mitt WiFi och spela upp musik från sin telefon på min stereo utan att klödda med min dator eller sladdar.

Om jag får ett utökat behov i framtiden så är det nog en Sonos Connect jag inriktar mig på. Dock kostar den mer än 10x mer än en Chromecast.

Tack för all input!

Shuttle+ Music Player ska ju stödja Chromecast och spela upp lokala filer.