AMD släpper drivrutin med stöd för grafikkort inriktade på "mining"

Permalänk
Melding Plague

AMD släpper drivrutin med stöd för grafikkort inriktade på "mining"

Kort efter att ha lanserat skräddarsydda kort för mining dyker officiellt stöd upp i nya drivrutinen 17.7.1, vilken även medför diverse buggfixar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker de ska öka produktionen av RX-5XX serien istället för att öppna en ny linje..visst, dessa mining kort kanske kostar mindre att tillverka?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Jag tycker de ska öka produktionen av RX-5XX serien istället för att öppna en ny linje..visst, dessa mining kort kanske kostar mindre att tillverka?

Problemet med det är att när mining bubblan spricker så sitter Amd och alla underleverantörer med massor med kort i lager som dem ej kan sälja av. Så det är nog billigare att göra såhär.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Jag tycker de ska öka produktionen av RX-5XX serien istället för att öppna en ny linje..visst, dessa mining kort kanske kostar mindre att tillverka?

De passar ju på att kränga gpuer som inte klarar kraven för 570 utan att skalas ner lite så nu minskar de sitt "spill" bättre för båda parter. De tar antagligen inte fullt fungerande 580 gpuer.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Dom kanske borde släppa en miningdrivrutin utan massa speloptimeringar?

Permalänk
Medlem

Dags att sälja korten snart och börja investera i crypto...

Permalänk

Finns där fortfarande ekonomi i mining?
Sitter fri el samt 10gbit-lina.

Trodde faktiskt inte det var värt att titta på längre

Permalänk
Medlem

Om inte miningkorten är rejält mycket billigare än gamingkorten så kommer ingen att köpa dem. När de inte längre duger till mining så finns det noll andrahandsvärde medan ett gamingkort alltid inbringar lite pengar på begagnatmarknaden. Tror den här satsningen på miningkort kommer att misslyckas om inte bristen på gamingkort blir total och det inte finns något annat att välja på.

Permalänk
Medlem

@joel.wedberg: Det är "lönsamt" för tillfället men inte länge till. Här kan du se hur mycket du kan tjäna på det men kalkylatorn tar inte hänsyn till att det blir mycket svårare med tiden. Så svaret för oss vanliga dödliga människor, nej tyvärr.

Permalänk
Medlem

Kan inte AMD börja mina själva istället dom borde bli rika på det

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Skrivet av rektor:

Dom kanske borde släppa en miningdrivrutin utan massa speloptimeringar?

De kör ju samma drivrutiner för samma kort. Dumt att dela upp drivrutiner.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Perb:

Om inte miningkorten är rejält mycket billigare än gamingkorten så kommer ingen att köpa dem. När de inte längre duger till mining så finns det noll andrahandsvärde medan ett gamingkort alltid inbringar lite pengar på begagnatmarknaden. Tror den här satsningen på miningkort kommer att misslyckas om inte bristen på gamingkort blir total och det inte finns något annat att välja på.

Ingen kommer köpa ändå. Miners köper kort på grund av att de får tillbaka pengar OCH sen har de ALLTID ett andrahands värde.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Om inte miningkorten är rejält mycket billigare än gamingkorten så kommer ingen att köpa dem. När de inte längre duger till mining så finns det noll andrahandsvärde medan ett gamingkort alltid inbringar lite pengar på begagnatmarknaden. Tror den här satsningen på miningkort kommer att misslyckas om inte bristen på gamingkort blir total och det inte finns något annat att välja på.

Du menar som... det är nu?
Är ju typ omöjligt att få tag i ett 560/570/580 kort idag från vettig leverantör. Tom 400 korten är det tomt på...

Titta tom på priset på de 580 i lager... 5000kr!+ Vill du ha ett 580 idag får du betala mer än för Nvidias 1070.

Säger dock.. så länge de låter anslutningsportarna vara på kortet så går de att återanvända. De kanske säljer för lägre peng, ja, men sämre GPU eller inte så är det ändå användbart. Fungerar de i CF så kan de bli prisvärda CF kort också. Men visst... de vanliga korten är betydligt mer användbara efter miningen är klar. Problemet är... vill du verkligen ha ett kort som gått 24/7 hela sitt liv?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloodstainer:

De kör ju samma drivrutiner för samma kort. Dumt att dela upp drivrutiner.

Drivrutiner är stora med stöd för alla möjligt standarder som OpenGL, DirectX, Vulkan, OpenCL, HDMI, DisplayPort, VGA, och speloptimeringar för hundratals, kanske tusentals spel.
Då blir ju drivrutinerna massiva och komplexa.
Då kanske det vore önskvärt för dom som minar att ha en lite mikrodrivrutin som bara har funktionalitet för att mina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobzombie:

Problemet med det är att när mining bubblan spricker så sitter Amd och alla underleverantörer med massor med kort i lager som dem ej kan sälja av. Så det är nog billigare att göra såhär.

Ha det gött

Jag tror att det är fullt möjligt att öka på produktionen såpass att efterfrågan möts upp utan att det blir enorma lager som tar många månader att få ut ifall kryptovalutaruschen tappar fart. Det är etherium som gäller nu, och som jag förstått är den immun mot ASICs, så efterfrågan kommer nog inte gå om intet över en natt som med Bitcoin. Om inte annat får de se det som en investering i varumärken, för dessa elektroniska gruvbrytare får visserligen kort sålda en masse men hjälper inte AMD:s kundperception som i längden är viktigare då det i sig driver ihållande försäljning på sikt.

Skrivet av danciii:

@joel.wedberg: Det är "lönsamt" för tillfället men inte länge till. Här kan du se hur mycket du kan tjäna på det men kalkylatorn tar inte hänsyn till att det blir mycket svårare med tiden. Så svaret för oss vanliga dödliga människor, nej tyvärr.

Det ser ut som Bitcoin. Det är etherium som gäller nu.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd

Något som spelar in är svårhetsgrad på etherium och dess pris. de har varit över 400$ och är idag runt 200$ och det gick på någon månad.

Priset beror till stor del på bitcoins värde och skulle man t.ex sätta stopp för knarkhandel med bitcoin hade ju värdet varit 0$ ca.

Just nu har värdet sedan början på året gått upp några tusen % så det har varit ganska lönsamt att köpa kort och mina med den hypen som varit

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Jag tror att det är fullt möjligt att öka på produktionen såpass att efterfrågan möts upp utan att det blir enorma lager som tar många månader att få ut ifall kryptovalutaruschen tappar fart. Det är etherium som gäller nu, och som jag förstått är den immun mot ASICs, så efterfrågan kommer nog inte gå om intet över en natt som med Bitcoin. Om inte annat får de se det som en investering i varumärken, för dessa elektroniska gruvbrytare får visserligen kort sålda en masse men hjälper inte AMD:s kundperception som i längden är viktigare då det i sig driver ihållande försäljning på sikt.

Det ser ut som Bitcoin. Det är etherium som gäller nu.

Jo det är nog fullt möjligt, men jag tror faktiskt AMD har kollat på vilket alternativ som är bäst för dem ekonomiskt. Eller jag hoppas att de har gjort det iaf. Man får ju hoppas att de vet mer än ett gäng nördar på ett forum fast ibland undrar man om det är så.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Skrivet av rektor:

Drivrutiner är stora med stöd för alla möjligt standarder som OpenGL, DirectX, Vulkan, OpenCL, HDMI, DisplayPort, VGA, och speloptimeringar för hundratals, kanske tusentals spel.
Då blir ju drivrutinerna massiva och komplexa.
Då kanske det vore önskvärt för dom som minar att ha en lite mikrodrivrutin som bara har funktionalitet för att mina.

Jo, men de delar ju upp departementet som står för drivers. Och dessutom så är de inte så att alla som minar, inte gör annat Sen gäller de som sagt, samma GPUer.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Är inte lika lönsamt att mina numera, ska själv försöka sälja ett av mina kort. Tjänar 0.9 ETH/månad med tre överklockade r9 290.

Visa signatur

jag bojkottar nintendo http://metroid2remake.blogspot.se/

1440p och 120hz är absolut minimum för bra upplevelse.

Permalänk
Medlem

@GilbertG: Jo precis, my bad, ETH var det jag menade. Bitcoins är det knappt värt att mine:a. ETH är det värt ett tag till men eftersom många har hoppat på det tåget så får man mindre och mindre coins av ett och samma rigg inom bara ett par månader. Det är så jag har förstått det men kan ha helt fel. Men det som är helt klart värt att tänka på om man köper/bygger sig ett rigg, så kan man fortfarande sälja dess delar eller hyra ut det till personer som vill träna sin ML model. Sen finns den mindre etiska biten och det är att erbjuda cracking tjänst av hashsummor.

Permalänk
Medlem

Och för Nvidia finns det inte ens fungerande drivrutiner för 900-serien när det kommer till mining.