Tips på bra fantasy böcker!

Permalänk
Medlem

Tips på bra fantasy böcker!

Jag behöver en bra fantasy bok för min semster. Jag vill att den ska ha väldigt detaljerad action, antingen med svärd och eller magi, ju mer jag känner att jag är med i "rörelserna" desto bättre. Jag har läst Mistborn och Way of Kings som jag gillade mycket. Jag skulle också helst vilja ha en storslagen fantasy med gott mot ont, men det spelar inte någon större roll egentligen, så länge som huvudkaraktären inte är en skitstövel som bara bryr sig om sig själv. Helst vill jag inte ha allt för många huvudkaraktärer då jag har svårt att följa perspektiven från flera samtidigt som GoT.

Böcker som jag har läst men inte har gillat särskilt mycket: Sagan om ringen, name of the wind och assasins apprentice. Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

@Surpuppa:
Jag gillade Prince of Thorns av Mark Lawrence

Permalänk
Medlem

En av mina favoriter: Mogworld. Lite speciell bok som blandar fantacy (ich WoW) med AI och spelutveckling på ett bra sätt (svårt att förklara utan att spoila) . Inte en bok för alla men jag älskade den.
Fast den är lite mer åt det pratiga hållet och inte så mycket action
Författare är Ben Croshaw alltså han som gör Zero Punctuation på youtube så gillar du hans humor så är denna lite lik den.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

@Surpuppa: Wheel of Time. Brandon Sanderson är ju med och avslutar serien.

Det är dock många karaktärer efter ett tag fast då är man rätt insatt. Första 3 böckerna är lättlästa så att säga.

Permalänk

Terry Pratchett - allt om Discworld
The Chronicles of Thomas Covenant dock lite skitstövel
Sagan om Belgarion

Permalänk

Skulle föreslå Malazan-serien av Steven Ericson, men sen såg jag att du inte ville hålla reda på för många karaktärer, så den går nog bort.

Furies of Calderon-serien av Jim Butcher kanske? Romarriket fast med magi - typ. Ganska lättläst.

Permalänk
Medlem

Terry Pratchett - Discworld böckerna

Ska läsa om dom i sommar igen, måste vara 6:e gången nu? Sjukt bra.

Permalänk
Medlem

Allt av Joe Abercrombie, men får mest behållning av hans senare böcker om du börjar med trilogin "First Law". Första boken heter The blade itself.

R Scott Bakker, världens bästa fantasy; The Prince of Nothing (bok 1: The Darkness That Comes Before).

Ingen av dessa är "Tolkien-esque", snarare moderna, överraskande men samtidigt så genuint genomarbetade.

För den bästa "klassiska" fantasyn idag så är mitt förslag A cavern of black ice av JV Jones.

Permalänk
Medlem

@Surpuppa:

Slår ett slag för Raymond E. Feist - Magician, ganska episk i scope med tydlig sagokänsla, en klar favorit.

Samt Tad Williams trilogi, Memory, Sorrow and Thorn, inte episk men väldigt bra. Edit: Kanske inte passar in så väl på det action orienterade.

Kan du orka med den (som sagt många! perspektiv samt spänner över 10st 1000+ sidor böcker) är dock Erikssons Malazan Book of the Fallen oerhört bra.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

magikernas land tyckte jag var ganska bra sen måste man ju läsa liftarens guide till galaxen bokserien också de är den bästa bokserien i historien

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orfi:

Terry Pratchett - Discworld böckerna

Ska läsa om dom i sommar igen, måste vara 6:e gången nu? Sjukt bra.

Har börjat läsa dessa men tyvärr finns inte alla på svenska. En av Englands största författare och inte ens översatta till Svenska tycker jag är tragiskt.
Är tyvärr för dålig på engelska för att orks mig igenom allihopa. Håller tummarna för att någon ska ta tag i detta och börja översätta. Borde ju ha blivit lite mer snurr nu efter hans död tycker man.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jadu, var ska vi börja...

The Wheel of Time av Robert Jordan är väl den som alla borde läsa.
Sword of Truth-serien av Terry Goodkind. Gjordes en dålig tv-serie av den, kan undvikas.
Magician (Apprentice och Master) av Raymond E Feist samt hans Riftwar Saga. Antagligen resten av hans verk också.
David Eddings böcker är bra också, men oftast sedda som lite mer lättläst och för en yngre läsare. Klart läsvärda.
Jag gillar också Spellsong Cycle av L.E. Modesitt Jr, men den har nog inte lika stor "publik" som resten av tipsen.

Have fun!

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Medlem

Det låter som att något av David Gemmell skulle passa dig, kanske Drenai-sagan (notera första kommentaren på sidan från Patrick Rothfuss).
Peter V. Bretts The Demon Cycle passar också in bra på dina kriterier.
R. A. Salvatores böcker om Drizzt kanske kan vara något också.

Sen håller jag med vad andra sagt om att Malazan-serien är grym, men har du svårt att följa GoT så kommer du vara helt borta i de böckerna. Steven Erikssons partner Ian C. Esslemont har däremot skrivit flera Malazan-böcker som är lite mer lättsmälta, t.ex. Night of Knives.

Permalänk
Medlem

Svärdens väktare av Nick Perumov, 13 riktiga tegelstenar med massor av magi.
http://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?ac_used=no&se...
Nick Perumov översatte Tolkiens Ringentrilogi till ryska när böckerna var förbjudna i Sovjet, han har även skrivit 2 böcker som är en fortsättning på Tolkiens trilogi.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Eller varför inte Stephen Kings episka fantasybokserie Det mörka tornet:
http://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?ac_used=no&se...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av perost:

Det låter som att något av David Gemmell skulle passa dig, kanske Drenai-sagan (notera första kommentaren på sidan från Patrick Rothfuss).
Peter V. Bretts The Demon Cycle passar också in bra på dina kriterier.
R. A. Salvatores böcker om Drizzt kanske kan vara något också.

Sen håller jag med vad andra sagt om att Malazan-serien är grym, men har du svårt att följa GoT så kommer du vara helt borta i de böckerna. Steven Erikssons partner Ian C. Esslemont har däremot skrivit flera Malazan-böcker som är lite mer lättsmälta, t.ex. Night of Knives.

Meeeen! Jag hade helt missat att det fanns fler författare som skrev böcker i Malazan-världen. Är de lika bra som Erikssons?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adrenochrome:

Meeeen! Jag hade helt missat att det fanns fler författare som skrev böcker i Malazan-världen. Är de lika bra som Erikssons?

Ja, det tycker jag att de är, Eriksson och Esslemont skapade Malazan-världen tillsammans. Men medan Eriksson fokuserat på att skriva en lång serie så har Esslemont skrivit mer självständiga böcker, så de är lite lättare att sätta sig in i.

Permalänk
Skrivet av perost:

Ja, det tycker jag att de är, Eriksson och Esslemont skapade Malazan-världen tillsammans. Men medan Eriksson fokuserat på att skriva en lång serie så har Esslemont skrivit mer självständiga böcker, så de är lite lättare att sätta sig in i.

Då får det bli ett köp där. Tack för tipset!
Ska bara plöja mig igenom tale of the fallen en gång till färdigt först...är på bok sju eller åtta just nu.

Permalänk

Precis som MatteN rekommenderar jag Svärdens Väktare. Det är utan tvekan den bästa serie jag läst. För övrigt skulle jag även läsa Andrzej Sapkowskis böcker (böckerna som låg till grund för The Witcher). De har inte allt för många karaktärer att hålla kolla på. Böckerna har en ganska mörk setting utan en massa flamboyanta inslag (som nödvändigtvis inte behöver vara dåligt i bra fanrasy) och en rätt diskret men hela tiden närvarande mörk humor.

Edit: Kanske var otydlig med vad jag menade med flamboyanta inslag. Menade att alverna inte är övermystiska, magikerna är inte OP, miljöbeskrivningen är inte för episk, det finns inga stora slott där solen alltid skiner och enhörningar flyger inte runt och skiter regnbågar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surpuppa:

Jag behöver en bra fantasy bok för min semster. Jag vill att den ska ha väldigt detaljerad action, antingen med svärd och eller magi, ju mer jag känner att jag är med i "rörelserna" desto bättre. Jag har läst Mistborn och Way of Kings som jag gillade mycket. Jag skulle också helst vilja ha en storslagen fantasy med gott mot ont, men det spelar inte någon större roll egentligen, så länge som huvudkaraktären inte är en skitstövel som bara bryr sig om sig själv. Helst vill jag inte ha allt för många huvudkaraktärer då jag har svårt att följa perspektiven från flera samtidigt som GoT.

Böcker som jag har läst men inte har gillat särskilt mycket: Sagan om ringen, name of the wind och assasins apprentice. Tack för hjälpen!

Har du läst den andra delen av Mistborn böckerna? Läs I så fall "Secret History" som utspelar sig i mitten. Det ger en bra bild om hur alla hans böcker är sammankopplade.

Jag kan rekommendera "The Way of Shadows" och även "The Black Prism" av Brent Weeks. De är riktigt bra allihopa.

Alla böcker i "Codex Alera" var riktigt bra de också.

"Red Rising" lite sci-fi fantasy med bra detaljerad action.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Adrenochrome:

Då får det bli ett köp där. Tack för tipset!
Ska bara plöja mig igenom tale of the fallen en gång till färdigt först...är på bok sju eller åtta just nu.

Eriksons och Esslemonts böcker skall läsas samtidigt. Serien är inte komplett utan Esslemonts böcker. Rätt ordning att läsa böckerna har varit ett hett ämne i flera år
Finns en bra lista på http://malazan.wikia.com/wiki/Suggested_reading_order
För vad hände egentligen med Lassen?
Såna ganska viktiga saker får man inte veta i Ericsons böcker.

Tre miniserien är på gång. Sista boken i Kharkanas trilogy borde komma snart. Efter Kharkanas trilogy som skrivs av Ericson kommer Toblakai trilogy.
Första boken i serien om Kellanved och Dancer kom för inte så länge sen. Skrivs av Esslemont.

Läser Forge of Darkness nu. Riktigt grym.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Words of Radiance om du missat den, det är ju del två i Stormlight Archives efter Way of Kings.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Skrivet av Storage Jar:

Eriksons och Esslemonts böcker skall läsas samtidigt. Serien är inte komplett utan Esslemonts böcker. Rätt ordning att läsa böckerna har varit ett hett ämne i flera år
Finns en bra lista på http://malazan.wikia.com/wiki/Suggested_reading_order
För vad hände egentligen med Lassen?
Såna ganska viktiga saker får man inte veta i Ericsons böcker.

Tre miniserien är på gång. Sista boken i Kharkanas trilogy borde komma snart. Efter Kharkanas trilogy som skrivs av Ericson kommer Toblakai trilogy.
Första boken i serien om Kellanved och Dancer kom för inte så länge sen. Skrivs av Esslemont.

Läser Forge of Darkness nu. Riktigt grym.

Känns som att jag har lite att göra. Har läst första Kharkanasboken tidigare, har den andra, men har inte kommit mig för att läsa den än.

Permalänk
Medlem

90 år före GoT.
Handlar endast om Dunkan den store och Egg Targaryan, och allt endast från deras perspektiv.
Mycket enklare läsning än GoT

Permalänk
Medlem

Tog en titt i bokhyllan när jag kom från jobbet.

Serien "The Sum of All Men" av David Farland är tämligen fartfylld och kan rekommenderas (utifrån de tre första böckerna skall tilläggas, läste de i samma veva som plugg började bränna ut mig på läsning men får ta tag i det nu när jag hittat lusten igen).

David Drakes "Lord of The Isles" tycker jag var bra också runt samma tid. Ett antal personer att följa men inte i klass med GoT eller The Wheel of Time.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Avstängd

Måste fylla på med
Deverry serien av Katharine Kerr, litet åt Tolkien hållet, men i "riddartiden" typ..

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Paksenarrion av Elizabeth Moon?
Kan vara svår att hitta på svenska nu för tiden, men den brukar finnas på biblioteket. Stora krig, magi, trupper, strategier och karaktärsutveckling.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk

Markus Heitz triologi på fyra böcker om dvärgar, mycket underhållande om en gillar dvärgar som köttar orcher

Permalänk
Medlem

Skulduggery Pleasant, mycket humor och action, och inte speciellt svår läsning

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

Synd att du inte gillade Robin Hobbs Assassins Apprentice. Testa hennes Liveship Traders trilogi istället. Tror det är mer för dig.

Annars rekommenderar jag också Raymond E Feist böcker.

Joe Abercrombie med hans First Law böcker var riktigt bra. Riktigt bra karaktärer och inte för många.

Peter V Brett sista bok i hans serie Demon Cycle kommer i slutet av året så börja läsa nu. Riktigt bra.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line