Gtx 980ti defekt, eller är jag trög?

Permalänk
Medlem

Gtx 980ti defekt, eller är jag trög?

Hej. Fick hem ett 980ti idag jag köpt begagnat. Visste att kortet inte var i fullgott skick när jag fick det men att det iallafall skulle "funka". Hursomhelst så har jag kört på ett 780 fram tills nu utan problem och även tidigare ett vanligt 980.

Det nya 980ti:t vill inte ge mig någon bild. Känns som jag har försökt allt nu. Har en i7 2700k på en asus p8z77 bräda med senaste bios. Evga g2 750w. Datorn funkar prima med den integrerade grafiken. Det konstiga är att även när 980ti är inkopplat så använder datorn den integrerade grafiken iallafall. Alltså postar datorn varje gång även om jag har DP/DVI/HDMI i 980ti, kopplar jag in skärmen efter ett tag i moderkortet ligger windows snällt och väntar medans 980ti sedan start kört fläktarna på 100%.

Jag har testat att nollställa bios, ändra gen på PCI-E, ändra PCI-E till legacy boot och uefi boot. Har även försökt PCI-E som prefered display source. Kortet har 2 bios som jag testat utan framgång.

Är det helt enkelt ett defekt kort jag fått tag i? Eller är det något jag glömt? Ska testa kortet i en testbänk på jobbet imorgon och se om det funkar där. Annars har jag helt slut på förklaringar annat än att kortet är defekt.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

Personen som röstat ja i pollen kanske kunde komma med lösningen?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Personen som röstat ja i pollen kanske kunde komma med lösningen?

Hahah ja gärna tack!

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut med drivers till kortet osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av svaj:

Hur ser det ut med drivers till kortet osv?

Drivers bör ju inte hindra kortet från att ge bild? eller har jag fel?

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

Funkar inte på jobbet heller. Börjar lukta fisk detta...

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna prova att boota en live linuxsticka, för att utesluta windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

"Visste att kortet inte var i fullgott skick när jag fick det men att det iallafall skulle "funka". .

Här hade jag bett säljaren specificera vad han faktiskt menar. Inte "fullgott skick" kan betyda allt mellan himmel och jord. Väldigt löst begrepp, han kan i princip hävda vad som helst.

Tror du blivit blåst tyvärr och inte så mycket du kan göra åt den saken. Fick du med original kvitto eller faktura på grafikkortet vid köpet?

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem

Dyker kortet upp under enhetshanteraren? Gör det inte det är nog kortet kaputt.

Permalänk
Medlem

@henkrik92

Helt klart kortet som farit till de sälla jaktmarkerna, eller ja; det känns ju verkligen så.

Vet inte hur det fungerar numera med de nya korten (maxwell&pascal), men när jag brände ett Titan för ett par år sen så kunde jag nå det genom nvflash trots att det var helt dött. Kom in i det och flashade in ett nytt originalbios för att sen återlämna till åf. Skäms lite över det nu, men då var jag ung & dum.

Kanske att det ligger någon typ av oc-bios som är brickat på båda bios-slotsen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av henkrik92:

Funkar inte på jobbet heller. Börjar lukta fisk detta...

Du har säkert köpt en brevpress, kan du skicka tillbaka kortet?

Vem har du köpt detta av?
Är det någon här så kan du skriva ut det så inga fler blir lurade.

Permalänk
Medlem

Tillverkare/Modell utav kortet?

Vissa kort är såpass stora att de inte passar vissa moderkort. Har själv varit med om det problemet ett antal gånger.

Visa signatur

Intel Core i7 9700K | Corsair H80i GT Kylare | ASUS ROG STRIX F-GAMING | EVGA GTX 1080 Founders Edition | G.Skill 16GB DDR4 3200Mhz | BitFenix Whisper 450W | Fractal Design Define S | Windows 10 Pro | Samsung 830 256GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeeKer3Million:

Du skulle kunna prova att boota en live linuxsticka, för att utesluta windows.

Datorn bootar ju även om grafikkortet är i.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Dyker kortet upp under enhetshanteraren? Gör det inte det är nog kortet kaputt.

Nix pix idefix.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Misak Koim:

@henkrik92

Helt klart kortet som farit till de sälla jaktmarkerna, eller ja; det känns ju verkligen så.

Vet inte hur det fungerar numera med de nya korten (maxwell&pascal), men när jag brände ett Titan för ett par år sen så kunde jag nå det genom nvflash trots att det var helt dött. Kom in i det och flashade in ett nytt originalbios för att sen återlämna till åf. Skäms lite över det nu, men då var jag ung & dum.

Kanske att det ligger någon typ av oc-bios som är brickat på båda bios-slotsen?

Kortet har ju en "safeboot" knapp som skall återställa bios till orginal.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av JakoP95:

Tillverkare/Modell utav kortet?

Vissa kort är såpass stora att de inte passar vissa moderkort. Har själv varit med om det problemet ett antal gånger.

Det är ett Asus rog matrix platinum 980ti. Testat det på min sandy rigg och nu på jobbets skylaketestbänk med samma resultat.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

Testat att byta pci-e port? Jag hade liknande problem på en liknande setup med den översta porten men den lägre funkade klockrent

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Du har säkert köpt en brevpress, kan du skicka tillbaka kortet?

Vem har du köpt detta av?
Är det någon här så kan du skriva ut det så inga fler blir lurade.

Det är bara att kolla min historik. Lägger eventuellt upp en post i marknadsreferenser om han inte vill lösa det på något sätt. Han har svarat mig en del iallafall så kallar det inte för scam riktigt än.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Testat att byta pci-e port? Jag hade liknande problem på en liknande setup med den översta porten men den lägre funkade klockrent

Yep testat sammanlagt 3.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waste:

Här hade jag bett säljaren specificera vad han faktiskt menar. Inte "fullgott skick" kan betyda allt mellan himmel och jord. Väldigt löst begrepp, han kan i princip hävda vad som helst.

Tror du blivit blåst tyvärr och inte så mycket du kan göra åt den saken. Fick du med original kvitto eller faktura på grafikkortet vid köpet?

Jo men han var tydlig med att kortet fungerade förutom att en DP port glappade samt att en av fläktarna saknade två "vingar".

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

@henkrik92: Hmm segt! Hade samma kort innan jag sålde det. Personen jag sålde det till hade liknande problem, då kom vi fram till att kortet tog i kylflänsen på chipsetet. Han bytte kylare och sen fungerade kortet.

Så se över det, annars har du nog åkt på nitlotten tråkigt nog

Visa signatur

Intel Core i7 9700K | Corsair H80i GT Kylare | ASUS ROG STRIX F-GAMING | EVGA GTX 1080 Founders Edition | G.Skill 16GB DDR4 3200Mhz | BitFenix Whisper 450W | Fractal Design Define S | Windows 10 Pro | Samsung 830 256GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JakoP95:

@henkrik92: Hmm segt! Hade samma kort innan jag sålde det. Personen jag sålde det till hade liknande problem, då kom vi fram till att kortet tog i kylflänsen på chipsetet. Han bytte kylare och sen fungerade kortet.

Så se över det, annars har du nog åkt på nitlotten tråkigt nog

Kan ju se om jag får bild lite snabbt med en processorkylare eller något. Jävligt tradigt asså.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Hedersmedlem

Verkar vara ett lite misshandlat kort. Eftersom det inte startar ordentligt (fläktarna på max hela tiden) kan man anta att det är trasigt, anslutningen glappar eller att det är brickat. Har du kollat så att PCI-Ex-kontakten på kortet är ren? Prova torka av kontaktblecken med kemiskt ren bensin kanske kan vara en idé. Eftersom du provat kortet på flera riggar så kanske man kan utesluta monteringsglapp, typ som att kortet inte sitter i ordentligt.. Prova även att fiddla med safeboot-knappen, har ingen erfarenhet av sådana på grafikkort men på moderkort kan det ta några försök innan det sätter sig..

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Hedersmedlem

Och efter du snackat med säljaren kan det ju vara en idé att montera av kylaren och kolla så att den sitter ordentligt, eftersom den verkar sönderslagen.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Verkar vara ett lite misshandlat kort. Eftersom det inte startar ordentligt (fläktarna på max hela tiden) kan man anta att det är trasigt, anslutningen glappar eller att det är brickat. Har du kollat så att PCI-Ex-kontakten på kortet är ren? Prova torka av kontaktblecken med kemiskt ren bensin kanske kan vara en idé. Eftersom du provat kortet på flera riggar så kanske man kan utesluta monteringsglapp, typ som att kortet inte sitter i ordentligt.. Prova även att fiddla med safeboot-knappen, har ingen erfarenhet av sådana på grafikkort men på moderkort kan det ta några försök innan det sätter sig..

Ska ta isär det ikväll och se hur det ser ut på pcb:n. Kortet lyser ju upp när det är monterat samt att fläktarna går som fan. Tycker kortet ser helt ok ut förutom fläkten.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av henkrik92:

Det är bara att kolla min historik. Lägger eventuellt upp en post i marknadsreferenser om han inte vill lösa det på något sätt. Han har svarat mig en del iallafall så kallar det inte för scam riktigt än.

Verkar ju som en helt ok kille

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Verkar ju som en helt ok kille

Ja han var svintrevlig när vi möttes. Eller är du sarkastisk xD?

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av henkrik92:

Ja han var svintrevlig när vi möttes. Eller är du sarkastisk xD?

Nej, tänkte mest på att han erbjöd upphämtning mm och man då kanske kunde få kortet provkört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Nej, tänkte mest på att han erbjöd upphämtning mm och man då kanske kunde få kortet provkört.

Jo jag vet inte faktiskt. får se vad som svaras under dagen.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Avstängd

När allt annat misslyckas, testa ugnsbaka ditt 980Ti

Kolla guider på Youtube innan du gör detta!

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.