När använder du Windows och när Linux?

Permalänk
Medlem

När använder du Windows och när Linux?

Ni som har både Windows och Linux (på samma dator), när använder ni vad?

Permalänk
Medlem

Windows: Spel, betala räkningar

Linux: till allt annat

Permalänk
Hedersmedlem

Just nu är det tyvärr windows av olika anledningar (mest att jag spelar på tok för mycket ). Jag brukar köra linux till allting bortsett från spel, men så har det inte varit den senaste veckan eller så.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Windows använder jag för att kunna köra Wine som jag vill samt använda internetbanken, resten är linux.

Visa signatur

No Tomorrow

Permalänk
Medlem

Jag antar att ni kör Internetbanken från Windows pga att de ofta kräver MSIE.
Detta går dock att komma runt om man kör ex.vis Opera som du kan ställa in vad den ska maskera sig som. Jag har inte funderat över det men jag skulle tro att även Mozilla kan maskera sig.

Visa signatur

/ Assar

Permalänk
Medlem

Handelsbanken använder det mystiska Id2 virtual smart card kablinget som jag tvivlar att det finns ett linuxalternativ för, måste erkänna att jag inte letat.

Visa signatur

No Tomorrow

Permalänk
Medlem

Troligen har du rätt.
Skulle vara kul om någon visste om någon lösning på det.

Visa signatur

/ Assar

Permalänk
Medlem

Windows dem få gångerna jag spelar. Linux för övrigt.

Visa signatur

Linux är inget operativsystem.
http://www.gnu.org/gnu/linux-and-gnu.html

Permalänk
Medlem

Linux i skolan, windows hemma

Permalänk
Hedersmedlem

Linux i princip alltid.

Mozilla fungerar till föreningssparbanken.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk

windows: bankärenden
linux: allt annat

Handelsbanken använder det mystiska Id2 virtual smart card kablinget som jag tvivlar att det finns ett linuxalternativ för, måste erkänna att jag inte letat.

har mailat handelsbanken och frågat snällt om de inte kunde tänka sig att erbjuda någon lösning för de som inte kör windows+IE. deras svar var ett mycket fint omskrivet: glöm det!

Visa signatur

your lichen-covered corpuscles are filthy to my fist
infection is your finest flower mildewed in the mist

Permalänk
Medlem

Hmm jag använder inte windows hemma, är tvungen att göra det i skolan dock pga att vi programmerar windows api där...men nu nästa år blir det gentoo för fulla häckar!

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem

windows: Inget
linux : Allt

Visa signatur

printk("<0>Sorry, your computer just sucks\n");

Permalänk
Medlem

Windows pågrund av program jag utvecklar för just windows-miljöer. Resten Linux.

Visa signatur

Min svävare är full av ålar.

Permalänk
Medlem

Jag använder enbart GNU/Linux (och andra fria operativsystem).

Permalänk
Medlem

Jag försöker använda linux så ofta jag kan .. nu när jag fått igång det mesta så är det rätt kul faktiskt

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Jag kör GNU/Linux (om vi nu ska vara korrekta och följa elks exempel ) för jämnan, bortsett från när jag måste använda Nationalencyklopedin eller skriva skolarbeten. (Ska slänga in OpenOffice dock, samt konfigurera samba för skrivardelning; har även planer för att lägga in Wine istället för WineX, vilket torde få igång på NE).

Visa signatur

It is one thing to describe an interview with a gorgon or a griffin, a creature who does not exist.
It is another thing to discover that the rhinoceros does exist, and then take pleasure in the fact that he looks as if he didn't.
- G.K. Chesterton

Permalänk
Medlem

Linux för allt utom Battlefield 1942 och vid enstaka tillfällen något annat spel.

Visa signatur

Yarr?

Permalänk
Medlem

windows: mindre och mindre....f.n. endast ner jag letar efter ngt riktigt svaratkomligt att ladda ner - kazaa (ooopps....far man smell pa fingrarna nu eller)

Linux till allt annat eftersom jag tecker dom flesta andra behov der och det er skojigare och mer konfigurerbart en windows

Visa signatur

Så, då har jag äntligen mappat om mina tangenter så att jag nu använder mig av å, ä och ö i mina inlägg, hoppas att det uppskattas....

Permalänk
Avstängd

Windows på WS och Debian 3.0 på alla servrar

Visa signatur

Hemsida: www.galencpu.nu || http://berit.homelinux.net
Abit nf7s |twinmos pc3200 512Mb|POV GF4 ti4200|XP2500+ @ 2100Mhz
|Debian gnu/linux|

Permalänk
Medlem

win: Spel, bankärenden.
FreeBSD: surfa, IRCa, ICQ, lära sig.. Spela tuxracer...

Visa signatur

no signature.

Permalänk
Medlem

Linux (Debian) - Enbart som webserver
Windows (XP Pro) - Allt annat, av den anledningen att jag trivs i Windows miljön och programen jag vill använda bara finns till win, och orkar inte sätta mig in i Linux tillräkligt för att använda den som WS.

Permalänk

Enda gången jag behöver köra windows är när någon access-fil ska öppnas eller liknande.. eller så lånar man någon iis och får ut det i kommaseparerad fil

Permalänk
Medlem

Windows: Ingenting, jag har skiten installerad men jag har inte använt det på ungefär åtta månader. För åtta månader sen fick jag en "bredbandsuppkoppling" och jag har sen dess inte behövt använda mitt windows-modem.

Linux: Allt

Permalänk
Medlem

Windows: Aldrig
Linux: Aldrig i dagsläget, men jag är lite sugen på att testa Gentoo
Mac OS X och FreeBSD: Allt

Visa signatur

Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Benjamin Franklin
Länk.

Permalänk
Medlem

I WINE Man kan köra Handelsbankens plugins...

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

Använder bara Mac OS X..

Permalänk
Inaktiv

just nu är det väl för det mesta windows, leker lite i Linux bara...

men såfort jag får igång min egna dator så kommer jag nog att köra Windows när jag ska spela och linux till allt annat... är lite sugen på att prova FreeBSD, så det kanske inte ens blir linux

Permalänk
Hedersmedlem

jag ser att många använder win för att betala räkningar därför att det behövs ie för det... jag har för mig att jag lästa på wines hemsida att man kan köra ie med wine. något att tänka på...

EDIT: Se själva...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Debian (Sid).

Ska jag spela så använder jag Winex.
Synd bara att det inte finns nåt som funkar som Powerstrip i Windows till Linux.
Skulle verkligen behöva höja upp ljusstyrkan, både när jag spelar och tittar på film.

Och ja, skärmens ljusinställning är på max.

Iofs, köpa ny skärm kanske skulle vara något.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX