Permalänk
Medlem

Vad bör man kunna som nyexad?

Vad bör man kunna som nyexad anser ni? Förstår att frågan är subjektiv, men några saker måste finnas som verkligen förväntas vilket annars slår varningsklockor kanske? Har aldrig personligen på de få intervjuer jag vart på varit med om kunskapsprov, fast om det skulle hända vill jag inte misslyckas på grund av det. Så det är lika bra att gardera sig i förväg.

Generell diskussion vore kul, fast för att det ska vara lättare att besvara frågeställningen kan vi väl rikta in oss på Java i första hand då majoriteten av annonserna efterfrågar just det språket.

Förekommer det ens tester på intervjuer i Sverige där man ska skriva program på papper?
Vad bör man kunna? Exempel?
Måste man ha koll på några särskilda bibliotek?

Vet att det finns massor av utländska sidor som samlat mycket om intervjufrågor, fast jag är mer nyfiken vad ni tycker. Upplägget i Sverige verkar ju annorlunda.

Permalänk
Medlem

@MrDoggo: Jag har varit med om två sorters intervjuer. Gemensamt för dem båda är att:

Någon gillat ditt CV och sen:

  1. provas du först online mha ex HackerRank och om du klarar de(t) testerna/testet går du vidare till intervju på plats eller telefon. Här skiljer det sig åt lite, där jag både ansetts "klar" och börjat prata mer allmänt om vad jag vill, kan, gillar, osv... men även telefonintervju med än mer teknisk inriktning (algoritm-/problemlösande). (Än en gång, HackerRank är din vän.)

  2. ringer de upp och vill snacka. Ni pratar lite om vad du vill och varför. Sen får du antingen komma på intervju eller inte och intervjun handlar eg. mer om att prata om vad du tycker att du kan/har gjort än att du ställs på prov. Gillar de vad de hör får du jobb.

Om du är intresserad av att jobba på "coola" företag så kan jag inte rekommendera Hackerrank tillräckligt mycket. En del prov de har är löjligt enkla medan andra är riktigt kluriga!

Lycka till.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Jag har gjort flera programmeringstest på papper och på dator och muntligt. Brukar inte vara så svåra saker. Nästan viktigare att du inte stressar upp dig.

Det är helt förståeligt att de vill göra något test som detta på nyexade.

Idag kommer jag dock säga vänligt nej om nån ber mig igen då jag jobbat snart 10 år och tycker det är lite förödmjukande. Jag har bevisat nog.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Intressant tråd!

Man läser ju mycket i t ex USA att deras interljuver för utvecklar job är hemska "whiteboard" interljuver. Jag hade nog aldrig klarat något sådant, hade varit extremt nervös!

Jag kan dock berätta om ett sommarjobb som jag sökte förra året. Företaget svarade på mitt mejl och jag göra ett en uppgift som vi sedan diskuterade på en muntlig interljuv. Tyckte det kändes bra och då fick man ju ta sin tid och göra lite research och testa.

Permalänk
Medlem

De intervjuer jag har varit på har haft lite generella frågor runt ämnet så de ser att man har lite koll på ämnet. Sedan har jag fått göra en lite större uppgift hemifrån, likt en labb. Inte någon tidsbegränsning utan de säger bara att man kan göra den när man har tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

@MrDoggo: Jag har varit med om två sorters intervjuer. Gemensamt för dem båda är att:

Någon gillat ditt CV och sen:

[ol]
[li]provas du först online mha ex HackerRank och om du klarar de(t) testerna/testet går du vidare till intervju på plats eller telefon. Här skiljer det sig åt lite, där jag både ansetts "klar" och börjat prata mer allmänt om vad jag vill, kan, gillar, osv... men även telefonintervju med än mer teknisk inriktning (algoritm-/problemlösande). (Än en gång, HackerRank är din vän.) [/li]

Att ingen tipsat om den där sidan tidigare då jag letat efter liknande via Google, visste inte ens om den. Den verkar väldigt bra, tack för tipset. Vad kul, nu kan man sitta av lite av den överflödiga fritiden från sommaren till kodande, roligt med tydliga problemställningar man ska lösa

Rekommenderas det att söka jobb genom den sidan också, eller används den mer som ett verktyg av rekryteringar?

Skrivet av GLaDER:

Om du är intresserad av att jobba på "coola" företag så kan jag inte rekommendera Hackerrank tillräckligt mycket. En del prov de har är löjligt enkla medan andra är riktigt kluriga!

Det skall göras, jag kan uppdatera tråden här också för de som är nyfiken vad sidan innehåller som inte vill registrera sig...

Det enda jag kan tycka är lite synd med såna där tester online (hur de brukar vara) är att de ofta är inriktade på mer det matematiska och sidokunskaper och algoritmiska. Menar inte då att "algoritmiska problem" är dåligt, bara att när man fastnar så fastnar man oftast på förståelsen av problemet i sig snarare än hur man programmerar det.

Exempelvis, hängde en del för 7-8 år sedan på en sida som då hette Project Euler. Det var roligt att få såna där problem man kunde lösa och använda valfritt språk till att göra det. Man märker att många problem (särskilt när man kommer upp i svårighetsgrad) tenderar att komma ifrån programmeringsfokusen och istället halka in på annat. Det fanns till exempel en uppgift som jag helt enkelt inte förstod matematiken i därav så kunde jag inte lösa den pga den anledningen i sig minns jag. Så jag hade bildligen fått sitta och läsa en hel kurs nästan i mer avancerad matematik som inte finns i en vanlig kursplan på högskolan i Sverige för att kunna lösa den. Inte ens brute-force hade fungerat då jag behövde förkunskapen.

FreeCodeCamp provade jag mycket senare, relativt nyligen, så kanske är för att det är nyare och har en annan fokus, men den hade mer "real-life problems" där man gjorde saker och fick ett resultat och problemen var ställda för att skapa saker, snarare än att lösa bara algoritmiska problem. Fast även denna sida så fort man kom in på de mer avancerade algoritmiska problemen på algoritmsektionen, så tenderade det att komma in på samma sak. Då fastnade jag på ett problem som handlade om att generera romerska siffror. Det som fick mig att fastna i sig var inte problemställningen, utan enbart att jag inte förstod sambandet i romerska siffror. Så när jag äntligen kollade hur man gjorde så var det som jag trodde, det fanns någon konstig regel jag totalt hade missat och det var inte så konstigt att jag då fastnade. Annars så lyckades jag lösa samtliga problem på deras grundläggande problem på runt 5-6 timmar som skulle ta 50 timmar.

Skrivet av Baxtex:

Intressant tråd!

Man läser ju mycket i t ex USA att deras interljuver för utvecklar job är hemska "whiteboard" interljuver. Jag hade nog aldrig klarat något sådant, hade varit extremt nervös!

Jag kan dock berätta om ett sommarjobb som jag sökte förra året. Företaget svarade på mitt mejl och jag göra ett en uppgift som vi sedan diskuterade på en muntlig interljuv. Tyckte det kändes bra och då fick man ju ta sin tid och göra lite research och testa.

Ja precis, de verkar ha en helt annan fokus. Jag kan ha fel, men jag upplever det som att företagen där borta faktiskt fokuserar på vilken förmåga att koda man har. Här i Sverige generellt de företag man kommer i kontakt med, de verkar vara mer intresserad av speed-dating, hur "konsultmannamässig" (vad det ska betyda), utåtgående och sådant man är och är nästan ointresserad av hur kapabel man är som utvecklare. Sedan lägger de som noll frågor om ens faktiska område.

Det har fått mig att fundera vad egentligen svenska företag tittar på för något hos en när man kommer dit. Vilken frisyr man har eller hur skön man verkar vara som person? Mysterium för min del. Senast jag var på intervju (en av få jag gått på) så visste inte intervjuaren på företaget ens vad för typ av språk de jobbade med, fastän han var chef över teamet.

Skrivet av ulf5:

De intervjuer jag har varit på har haft lite generella frågor runt ämnet så de ser att man har lite koll på ämnet. Sedan har jag fått göra en lite större uppgift hemifrån, likt en labb. Inte någon tidsbegränsning utan de säger bara att man kan göra den när man har tid.

Har inte stött på detta själv men har hört talas om detta nån gång. Det låter ändå lite bättre att göra så, då det mer liknar hur det skulle gå till när man arbetar. Slutprodukt anser jag måste ge en mer korrekt bild än hur snabbt man kan slänga ihop något på impuls utifrån minne.

Intressant det där. Att ingen har utvecklat något standardiserat test för att prova folk. Å andra sidan, om ett sånt skulle finnas hade folk kunnat träna på det innan intervjun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Intressant tråd!

Man läser ju mycket i t ex USA att deras interljuver för utvecklar job är hemska "whiteboard" interljuver. Jag hade nog aldrig klarat något sådant, hade varit extremt nervös!

Jag kan dock berätta om ett sommarjobb som jag sökte förra året. Företaget svarade på mitt mejl och jag göra ett en uppgift som vi sedan diskuterade på en muntlig interljuv. Tyckte det kändes bra och då fick man ju ta sin tid och göra lite research och testa.

Nu jobbar jag inte själv som utvecklare, men har jobbat på ett amerikanst bolag i sverige där Java-utvecklarna utsattes för whiteboard-tester, hur svåra dom var kan jag inte riktigt avgöra.

Vad jag vill säga är att det händer även i sverige.

Permalänk
Medlem

Var nånstans på nätet hänger de flesta utvecklarna i Sverige btw? Aldrig hittat något aktivt svenskt forum, bara utländska. Även detta ställe har jag märkt har rätt lite aktivitet generellt på sin programmeringssektion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrDoggo:

Var nånstans på nätet hänger de flesta utvecklarna i Sverige btw? Aldrig hittat något aktivt svenskt forum, bara utländska. Även detta ställe har jag märkt har rätt lite aktivitet generellt på sin programmeringssektion.

Tyvärr är det nog gruppen Kodapor, på Facebook.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrDoggo:

Var nånstans på nätet hänger de flesta utvecklarna i Sverige btw? Aldrig hittat något aktivt svenskt forum, bara utländska. Även detta ställe har jag märkt har rätt lite aktivitet generellt på sin programmeringssektion.

devRant är ett ganska kul social nätverk för utvecklare, men finns fler än bara svenskar

Permalänk
Skrivet av MrDoggo:

Var nånstans på nätet hänger de flesta utvecklarna i Sverige btw? Aldrig hittat något aktivt svenskt forum, bara utländska. Även detta ställe har jag märkt har rätt lite aktivitet generellt på sin programmeringssektion.

Finns även en slack-kanal där bara svenska hänger. Tror det är runt 500 medlemmar nu : Utvecklarkollektivet.se

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Håller inte riktigt med om att testen skulle vara så enkla och att dom inte har med utveckling att göra. Enligt min erfarenhet används testet Kattis (utvecklat av några kthare tydligen) rätt ofta (branschstandard?). Det är inte alls speciellt enkelt och det är ofta matematiska problem.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar på Softronic, IT företag med cirka 500 anställda i Stockholm - är själv 44 och har rollen "senior it lösningsarkitekt", har oxo jobbat som chef o ledare under flera år och blir ofta tillfrågad att hjälpa till med den tekniska utvärderingen under en intervju. Vi har ofta två olika prov, ett inriktat på den kunskap som den sökande söker på, t.ex. "java" / back-front/end - eller .NET. Sen har vi ett HR personlighetsprov. Generellt sett så är vår inställning att rätt person med rätt inställning och kemi är viktigare än syntax-kodnings-kunskap. Man kan lära sig koda bättre, men att ändra en personlighet är svårt. Viktigt att få en känsla av vad den sökande "vill bli" - är man nyexad så kan det vara svårt att veta Vi kör en intro-program hos oss, där man under cirka ett åt, en dag i veckan, vidareutbildar sig hos oss. Inom allt från projektledning, projektmodeller(kanban, agile, vattenfall etc) till tidsuppskattning och team-arbete. Under detta år så får man träffa olika seniora konsulter/utvecklare inom olika grenar, för att ta del av deras erfarenhet - efter detta år så anser vi att man är väl rustad att stå på egna ben - samt att man fått hjälp att bygga en kontaktnät inom företaget.

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Medlem

@Tea42BBS:
Låter som ett riktigt bra och seriöst företag. Med intern utvecklingsmöjlighet på det sättet.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Tack för länkförslagen förresten!

Skrivet av ennad:

Håller inte riktigt med om att testen skulle vara så enkla och att dom inte har med utveckling att göra. Enligt min erfarenhet används testet Kattis (utvecklat av några kthare tydligen) rätt ofta (branschstandard?). Det är inte alls speciellt enkelt och det är ofta matematiska problem.

Du citerade inget så förstår inte riktigt var du fick ifrån att någon påstått att tester skulle vara enkelt. Har inte antytt att några tester rekryterare kommer med är enkla, särskilt inte kommentaren att något "skulle vara så enkla och att dom inte har med utveckling att göra", inte för att vara sån men blir lite halmdocka när du skriver så. Jag har personligen aldrig stött på något test hos ett företag.

Däremot menar jag på att hemsidor (som jag hängt på tidigare för ungefär 8-9 år sedan) som Euler och så vidare har varit väldigt tävlingsprogrammeringsinriktade i form av matematiska problem. De har varit lärorika programmatiskt till en viss grad, fast sättet man programmerar på är helt annorlunda känner jag. För att ta ett exempel, skulle man visa att man är en bra utvecklare skulle man nog mer behöva visa förståelse för hur duktig man är på att designa sina program, använda rätt metodik och design patterns och göra modulär kod och visa att man använt olika frameworks, datastrukturer osv... Men tävlingsprogrammering verkar vara mer på ett sätt där man slänger in allt i en statisk metod och bryr sig mer om ren hastighet snarare än läsbarhet. Inser att jag kanske slänger stora generaliserande påståenden här, men ni som vet vad jag pratar om förstår nog vad jag syftar på i grova drag.

Skrivet av Tea42BBS:

Jag jobbar på Softronic, IT företag med cirka 500 anställda i Stockholm - är själv 44 och har rollen "senior it lösningsarkitekt", har oxo jobbat som chef o ledare under flera år och blir ofta tillfrågad att hjälpa till med den tekniska utvärderingen under en intervju. Vi har ofta två olika prov, ett inriktat på den kunskap som den sökande söker på, t.ex. "java" / back-front/end - eller .NET. Sen har vi ett HR personlighetsprov. Generellt sett så är vår inställning att rätt person med rätt inställning och kemi är viktigare än syntax-kodnings-kunskap. Man kan lära sig koda bättre, men att ändra en personlighet är svårt. Viktigt att få en känsla av vad den sökande "vill bli" - är man nyexad så kan det vara svårt att veta Vi kör en intro-program hos oss, där man under cirka ett åt, en dag i veckan, vidareutbildar sig hos oss. Inom allt från projektledning, projektmodeller(kanban, agile, vattenfall etc) till tidsuppskattning och team-arbete. Under detta år så får man träffa olika seniora konsulter/utvecklare inom olika grenar, för att ta del av deras erfarenhet - efter detta år så anser vi att man är väl rustad att stå på egna ben - samt att man fått hjälp att bygga en kontaktnät inom företaget.

Med vänlig hälsning Lazze

Intressant. Stöter ni nånsin på personer med fel inställning eller personlighet så att säga? Vad anser ni är fel personlighet hos kandidater? Skulle vara intressant att veta då det är så brett. För jag tror på att man kan förbättra sin personlighet och skulle ärligt talat ha svårt att acceptera om det inte gick att göra det. Så skulle vara intressant att veta vad man generellt kan förbättra för egenskaper.

Misstänker själv att många intervjuare gör en personlighetsbedömning utifrån en speed-date eller intervju, vilket väldigt lätt hänt måste bli fel. För man lär ju inte känna en person efter några timmar. Är det det så, börjar man fundera om det vore bäst att bara sätta på masken och agera polare och skön person för att göra mer intryck än att ha en examen eller kunskap, vilket känns lite sisådär.

Permalänk
Medlem

@MrDoggo: Mitt svar var inte menat till bara dig.. Du sa inte att testerna var enkla, men flera andra gjorde det.

Det du nämner om tävlingsprogrammering och Euler stämmer också bra in på Kattis testerna. Lite märkliga tester egentligen. Personligen tycker inte jag att dom matematiska problemen ska vara i fokus överhuvudtaget, det är ju programmeringen som ska testas.

Rent generellt kan väl sägas att alla företag har helt olika tester, med helt varierande svårighetsgrad. Men dock så verkar Kattis vara rätt populärt i Sverige idag. Så det rekommenderas att göra tester där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrDoggo:

Tack för länkförslagen förresten!

Du citerade inget så förstår inte riktigt var du fick ifrån att någon påstått att tester skulle vara enkelt. Har inte antytt att några tester rekryterare kommer med är enkla, särskilt inte kommentaren att något "skulle vara så enkla och att dom inte har med utveckling att göra", inte för att vara sån men blir lite halmdocka när du skriver så. Jag har personligen aldrig stött på något test hos ett företag.

Däremot menar jag på att hemsidor (som jag hängt på tidigare för ungefär 8-9 år sedan) som Euler och så vidare har varit väldigt tävlingsprogrammeringsinriktade i form av matematiska problem. De har varit lärorika programmatiskt till en viss grad, fast sättet man programmerar på är helt annorlunda känner jag. För att ta ett exempel, skulle man visa att man är en bra utvecklare skulle man nog mer behöva visa förståelse för hur duktig man är på att designa sina program, använda rätt metodik och design patterns och göra modulär kod och visa att man använt olika frameworks, datastrukturer osv... Men tävlingsprogrammering verkar vara mer på ett sätt där man slänger in allt i en statisk metod och bryr sig mer om ren hastighet snarare än läsbarhet. Inser att jag kanske slänger stora generaliserande påståenden här, men ni som vet vad jag pratar om förstår nog vad jag syftar på i grova drag.

Intressant. Stöter ni nånsin på personer med fel inställning eller personlighet så att säga? Vad anser ni är fel personlighet hos kandidater? Skulle vara intressant att veta då det är så brett. För jag tror på att man kan förbättra sin personlighet och skulle ärligt talat ha svårt att acceptera om det inte gick att göra det. Så skulle vara intressant att veta vad man generellt kan förbättra för egenskaper.

Misstänker själv att många intervjuare gör en personlighetsbedömning utifrån en speed-date eller intervju, vilket väldigt lätt hänt måste bli fel. För man lär ju inte känna en person efter några timmar. Är det det så, börjar man fundera om det vore bäst att bara sätta på masken och agera polare och skön person för att göra mer intryck än att ha en examen eller kunskap, vilket känns lite sisådär.

Hej,

Vi kör alltid minst 3 olika intervjuer - med olika intervjuare från oss - för att minska risken för att man "inte går ihop med en person". Men absolut, vi stöter på sökande som vi tackar nej till ganska fort, av massa olika skäl. Ett axplock:

1) Sökande överskattar sin förmåga grovt och kan inte förstå att vi har en annan åsikt
2) Sökande visar tydligt att detta inte är det jobba hen vill ha, men kan tänka sig "så länge"
3) Personlighetskrock: För störig, lyssnar inte, dålig hygien, klart avvikande åsikter som vi vet inte kommer funka på "jobbet"
4) Astronomiska lönekrav redan från början
5) Sökande inte är har färdigställt en massa saker, t.ex. nästan en examen, nästan klar med CV - i stort sett färdig med.... tyder på att det kommer bli problem

Sen är det en massa andra variabler - det man måste förstå när man söker jobb är att seriösa företag, som t.ex. Softronic, räknar med att investera i den anställde: det är kurser, resor, utbildningar, utrustning samt i många fall så skall den anställde träffa kund och då företräda företaget - så att anställa är ett stort ansvar!

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av ennad:

@MrDoggo: Mitt svar var inte menat till bara dig.. Du sa inte att testerna var enkla, men flera andra gjorde det.

Det du nämner om tävlingsprogrammering och Euler stämmer också bra in på Kattis testerna. Lite märkliga tester egentligen. Personligen tycker inte jag att dom matematiska problemen ska vara i fokus överhuvudtaget, det är ju programmeringen som ska testas.

Rent generellt kan väl sägas att alla företag har helt olika tester, med helt varierande svårighetsgrad. Men dock så verkar Kattis vara rätt populärt i Sverige idag. Så det rekommenderas att göra tester där.

Missuppfattade i så fall, tackar för tipset angående Kattis. Har inte vetat om den tidigare, intressant sida.

Skrivet av Tea42BBS:

Hej,

Vi kör alltid minst 3 olika intervjuer - med olika intervjuare från oss - för att minska risken för att man "inte går ihop med en person". Men absolut, vi stöter på sökande som vi tackar nej till ganska fort, av massa olika skäl. Ett axplock:

1) Sökande överskattar sin förmåga grovt och kan inte förstå att vi har en annan åsikt
2) Sökande visar tydligt att detta inte är det jobba hen vill ha, men kan tänka sig "så länge"
3) Personlighetskrock: För störig, lyssnar inte, dålig hygien, klart avvikande åsikter som vi vet inte kommer funka på "jobbet"
4) Astronomiska lönekrav redan från början
5) Sökande inte är har färdigställt en massa saker, t.ex. nästan en examen, nästan klar med CV - i stort sett färdig med.... tyder på att det kommer bli problem

Tack för svar.

Man kan undra vilka som kommer med dålig hygien och avvikande åsikter på intervjuer.

Personligen angående punkt 2 så kan jag tycka att gemensamt för alla av företagen jag träffar är att jag jättegärna skulle vilja jobba där (annars hade jag inte sökt), fast jag förstår inte alltid fullt ut exakt vad de håller på med. Därav ligger det mer i mitt intresse att veta vad jag personligen kan bidra med för dem istället och vill gärna veta vad för verktyg och sånt de använder. Det är krångligt det där samtidigt, för när företagsrepresentanter berättar i detalj om sina visioner och dylikt under en intervju hänger man bara med på det ytliga.

Skrivet av Tea42BBS:

Sen är det en massa andra variabler - det man måste förstå när man söker jobb är att seriösa företag, som t.ex. Softronic, räknar med att investera i den anställde: det är kurser, resor, utbildningar, utrustning samt i många fall så skall den anställde träffa kund och då företräda företaget - så att anställa är ett stort ansvar!

Tror många har full förståelse för det. Desto värre finns det inte många sätt att visa sin vilja på eftersom träffarna ofta är väldigt korta med företagen. Man kan bara försöka göra ett så gott intryck som möjligt på de få träffarna man träffas, fast det blir ju också en väldigt rushad bild de får. Låter som ett tvättäkta moment-22 för både företagen och de som söker jobb i mitt tycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrDoggo:

Man kan undra vilka som kommer med dålig hygien och avvikande åsikter på intervjuer.

Personligen angående punkt 2 så kan jag tycka att gemensamt för alla av företagen jag träffar är att jag jättegärna skulle vilja jobba där (annars hade jag inte sökt), fast jag förstår inte alltid fullt ut exakt vad de håller på med. Därav ligger det mer i mitt intresse att
Tror många har full förståelse för det. Desto värre finns det inte många sätt att visa sin vilja på eftersom träffarna ofta är väldigt korta med företagen. Man kan bara försöka göra ett så gott intryck som möjligt på de få träffarna man träffas, fast det blir ju också en väldigt rushad bild de får. Låter som ett tvättäkta moment-22 för både företagen och de som söker jobb i mitt tycke.

Ja det är inte allt helt lätt. Från vår sida så väljer vi ofta att anställa om det känns rätt, även om det kan finnas "orosmoln" - för nyexade så kör man ju 6 månaders provanställning, så då hinner båda parter känna efter om det var som man önskade.

Väldigt liten % som inte får fast anställning efter 6 månader.

O att dyka upp på intervjuer och bete sig "konstigt", det är tyvärr inte helt ovanligt. Framförallt så kan det bli kulturkrock ibland - där man får försöka se igenom det och försöka förstå varför den sökande säger/frågar det den gör.

Ett tips, sök fler jobb - och de du inte får - be artigt om feedback på varför du inte fick jobbet. Kan vara superbra sätt att vässa sin CV eller sin presentation - eller bli tydligare i vad man vill göra.

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Ja det är inte allt helt lätt. Från vår sida så väljer vi ofta att anställa om det känns rätt, även om det kan finnas "orosmoln" - för nyexade så kör man ju 6 månaders provanställning, så då hinner båda parter känna efter om det var som man önskade.

Väldigt liten % som inte får fast anställning efter 6 månader.

O att dyka upp på intervjuer och bete sig "konstigt", det är tyvärr inte helt ovanligt. Framförallt så kan det bli kulturkrock ibland - där man får försöka se igenom det och försöka förstå varför den sökande säger/frågar det den gör.

Ett tips, sök fler jobb - och de du inte får - be artigt om feedback på varför du inte fick jobbet. Kan vara superbra sätt att vässa sin CV eller sin presentation - eller bli tydligare i vad man vill göra.

Med vänlig hälsning Lazze

Riktigt kul att läsa din svar! Jag som snart nyexad systemutvecklare tar till mig det du skriver. Känns ändå rätt bra att du säger att man går på personlighet och inte bara på prover, vet inte varför man jag fasar lite för tuffa tester som man ska göra på plats.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Riktigt kul att läsa din svar! Jag som snart nyexad systemutvecklare tar till mig det du skriver. Känns ändå rätt bra att du säger att man går på personlighet och inte bara på prover, vet inte varför man jag fasar lite för tuffa tester som man ska göra på plats.

Kan känna tvärtom. Visst är tester skrämmande, då man inte vet exakt vad som sätts på test. Men att personlighet väger tyngre brukar ofta grena ner till en och samma grej i slutändan, att man måste vara en "skön person" som kan göra bra intryck på kort tid. Nu vet jag inte exakt vad ni andra anser rent specifikt som personlighet, men i majoriteten av fallen har jag fått lära mig att det handlar om just det.

Det är iofs allmänt etablerat att såna personligheter har en fördel på alla fronter i livet. Fast jag trodde innerst inne lite på att just yrket systemutvecklare var ett av undantagen, där hobbyverksamhet samt personligt intresse vägde högre. Jag är inte för all del en osocial person, men kan ändå tycka att det är tråkigt att även detta ska värderas så högt inom denna bransch också. Eftersom de som tenderar att vara de mest insnöade/intresserade i sitt ämne är de som kanske inte är särskilt bra på just denna front.

Kanske låter cyniskt, men då funderar man på nästan om det inte vore bättre att gå en teaterkurs istället för att intressera sig för programmering på fritiden och ha större chans på jobb därefter. För många verkar ju onekligen gå efter hur skön person man kan vara för främmande personer. Jag anses kanske som en skön person av mina nära och kära, fast har lite svårt att vara det med en person jag nyss träffat, så är det nog för de flesta således mitt teaterexempel. Jag vill att folk ska spela mindre teater, inte mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrDoggo:

Kan känna tvärtom. Visst är tester skrämmande, då man inte vet exakt vad som sätts på test. Men att personlighet väger tyngre brukar ofta grena ner till en och samma grej i slutändan, att man måste vara en "skön person" som kan göra bra intryck på kort tid. Nu vet jag inte exakt vad ni andra anser rent specifikt som personlighet, men i majoriteten av fallen har jag fått lära mig att det handlar om just det.

Det är iofs allmänt etablerat att såna personligheter har en fördel på alla fronter i livet. Fast jag trodde innerst inne lite på att just yrket systemutvecklare var ett av undantagen, där hobbyverksamhet samt personligt intresse vägde högre. Jag är inte för all del en osocial person, men kan ändå tycka att det är tråkigt att även detta ska värderas så högt inom denna bransch också. Eftersom de som tenderar att vara de mest insnöade/intresserade i sitt ämne är de som kanske inte är särskilt bra på just denna front.

Kanske låter cyniskt, men då funderar man på nästan om det inte vore bättre att gå en teaterkurs istället för att intressera sig för programmering på fritiden och ha större chans på jobb därefter. För många verkar ju onekligen gå efter hur skön person man kan vara för främmande personer. Jag anses kanske som en skön person av mina nära och kära, fast har lite svårt att vara det med en person jag nyss träffat, så är det nog för de flesta således mitt teaterexempel. Jag vill att folk ska spela mindre teater, inte mer.

Självklart, därför skrev jag "inte bara tester". Jag säger inte att man måste vara världens skönaste person men att man kan få jobb trots att sitt prov kanske inte var helt klockrent pga diverse orsaker, att man kan se potential hos en nyutbildad helt enkelt. Tur att det finns olika nivåer av programmering också, jag t ex skulle aldrig klara av att som t ex min kusin jobba med självstyrda bilar men jag duger helt klart till annan utveckling. Det jag menar är att det finns nog plats för olika typer av utvecklare och som har sin spets på olika områden.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

@Tea42BBS: Du verkar ju vara mycket insatt i hur rekrytering går till. Så några frågor till dig:
Många företag vill ju att man har projekt att visa upp. Men hur vet man att projekten är tillräckligt stora och tillräckligt många? Vad vill företagen egentligen se från dom som är nya? Mycket svårt att veta för oss nya tycker jag.

En helt annan fråga: Har du någon uppfattning om hur stor efterfrågan i landet generellt sett är på utvecklare som kan java kontra c#?

Permalänk

@ennad: Projekten är ett lätt sätt för företaget att se om du kan programmera. Om du har ett eller flera hobbyprojekt på github är det
* en bekräftelse på att du är intresserad av något,
* det ger en vink om vad du är intresserad av,
* de kan se hur "bra" du är på att programmera,
* om du hänger med i utvecklingen av språken (i C++-fallet är det inte ett plus om du fortfarande skriver din kod i en pre-C++11-stil),
* hur mycket du kan av standardbiblioteken,
* om du skriver kod som tar hand om förväntade felfall,
* om du har projekt i flera olika programmeringsspråk,
* om du kommenterar din kod så andra kan förstå vad som händer,
* om du skriver vettiga incheckningskommentarer,
* om ni är flera i projektet kan de se om du bara ändrat i "dina" filer eller du även kan fixa problem i andras kod,
* det är även ett bevis på att du fullföljt ett projekt.

Det är mycket lättare att kika på lite kod än att försöka få fram detta under en intervju. Det behöver inte vara några jätteprojekt, men det bör vara större än en programmeringsuppgift med en sida kod eller två. Söker du jobb som app-programmerare är det ju bra att ha någon app eller två att visa upp, kanske ett enkelt spel (Breakout?) och ett "nytto"-program (programmerbar miniräknare?), som visar att du behärskar lite grafik, nätverk, enkel databashantering osv. Det behöver inte vara superflashigt men det skall funka.

Efter att ha scannat annonser under att par månader är mitt intryck att det är större sug efter folk som kan Java än C#.

Permalänk
Medlem

@Ingetledigtnamn: Tack för ett uttömmande svar
Jo jag förstår att företagen vill se bevis för att man är bra på att programmera osv. Det är ju lätt att påstå att man är jättebra på det under en intervju.
I mitt fall har jag 2 projekt uppe på github just nu. Absolut inget trivialt och jättelitet, men svårt att säga vad som är stort/litet. Ca 3000 rader kod per projekt i alla fall. Välkommenterat och genomarbetat, inget "hafsjobb".

Jo ser också att det finns mycket mer annonser med java än c# (kanske 50% mer), men när jag har kommit ut på en del företag på intervju så har det varit tvärtom (men det kanske bara gäller just dom företagen i och för sig).

Permalänk

@ennad: Ett par tusen rader kod per projekt skulle jag klassa som relativt små projekt, men tillräckligt stora för att ge en bild av vad kan och hur du skriver kod. Jag skulle inte tro att du blir nobbad jobb för att du har för små projekt. Här har du lite storlekar på olika projekt att jämföra med

Permalänk
Medlem

@Ingetledigtnamn: Ok låter bra det
Intressant länk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ennad:

@Tea42BBS: Du verkar ju vara mycket insatt i hur rekrytering går till. Så några frågor till dig:
Många företag vill ju att man har projekt att visa upp. Men hur vet man att projekten är tillräckligt stora och tillräckligt många? Vad vill företagen egentligen se från dom som är nya? Mycket svårt att veta för oss nya tycker jag.

En helt annan fråga: Har du någon uppfattning om hur stor efterfrågan i landet generellt sett är på utvecklare som kan java kontra c#?

Vad det gäller projekt är ju allt bra - men det man kollar på är upplägg: är koden genomtänkt? Uppdelad? Är det mycket "hack"? Sen beror det ju på roll, men för mig är det + i kanten om man byggt ngt som nyttjar tjänster för t.ex. DB åtkomst eller någon integration. Nyttjande av JSON/XML på smarta sätt är oxo ett +

Java/Net - den eviga frågan I Sverige så är det ofta uppdelat så att vissa kunder kör java som plattform - det är ofta stora kunder, som t.ex. Sjukvården eller skolverket - så skall man jobba mot dessa, så är ju java ett måste. Kan man Java samt HTML/CSS/Javascript - så har man en bra profil - även om det inte finns ngt java uppdrag just då.

Min personliga känsla är att antalet java uppdrag minskar - de stora kunder som kör java kommer fortsätta, men det kommer inte så många nya

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Medlem

Vad anser ni andra om satsningar där man intensivutbildar folk för att det är en sån brist? Tycker själv det är lite märkligt, varför inte hellre anställa nyexade studenter? Ett exempel är ju Academic Work som har någon 12-veckors utbildning, men såg även denna nyss:
https://infotechumea.se/nyheter/satsar-pa-intensivutbildning-...
Tydligen garanterade jobb efteråt också. Intensivutbildning i all ära, men 12 veckor känns lite underkant.

Skrivet av Ingetledigtnamn:

@ennad: Ett par tusen rader kod per projekt skulle jag klassa som relativt små projekt, men tillräckligt stora för att ge en bild av vad kan och hur du skriver kod. Jag skulle inte tro att du blir nobbad jobb för att du har för små projekt. Här har du lite storlekar på olika projekt att jämföra med

Jag skulle inte säga att 3000 rader kod är lite på ett hobbyprojekt. Det ger nog lite missvisande bild den där sidan med hur många rader kod olika projekt har, för det står bland annat att en "simple Iphone app" har hundratusentals rader kod. Räknar de all bakomliggande kod då också? Nu har jag inte skapat en app till Iphone men en simpel app lär väl vara betydligt mindre. Har provat skapa appar till Android och då behövdes kanske 200-500 rader kod på sin höjd för att skapa en simpel app.

Fast dagens populära programmeringsspråk som Java har ju förstås väldigt mycket boilerplate-kod att det kanske räknas som små projekt när det bara är 3000+ rader kod :/

Permalänk
Medlem

Har varit med om intervjuer, främst över telefon, bla Google (NDA gäller inte längre), som inkluderat förhör på datastrukturer och algoritmer (med bivillkor att man bara har två variabler att tillgå tex), allmän problemlösningsförmåga (resonera kring problem utan att det nödvändigtvis finns något rätt svar). Även skriva testprogram och skicka in. Sedan tidigare mindre 3d-spelprojekt i team, inkl motorbygge (10 000 rader) i bagaget från gymnasiet, som det gått att berätta om. Blandning av kontroll av utbildning och intresse (hobbyprojekt).

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.