Eve: Valkyrie uppdateras med förbättrad grafik

Permalänk
Melding Plague

Eve: Valkyrie uppdateras med förbättrad grafik

Rymddueller och VR står på menyn i Eve: Valkyrie, som nu uppdateras med bättre grafik. Utvecklarna nämner dock att det nya Ultra-läget enbart är aktuellt för grafikkort från Nvidia.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

''PC players with higher spec Nvidia cards (1070, 1080, 1080ti) can now enjoy increased eye-candy by enabling Ultra Settings in the Graphics menu.''

Folk som har Crossfire eller SLI som ger samma prestanda som de GPU'er i högre klassen då?

Stödjer inte spelet dubbla grafikkort?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Hmm... Första gången jag nu sett anledning att köpa ett 1080

Tycker dock att det spelet har haft bra grafik, relativt sett, hela vägen tillbaka till 2003 (EVE då). De har ju uppdaterat det successivt genom åren, och därför är jag inte förvånad att de släpper detta utan någon fanfar eller annat. I detta fallet är det ju dessutom inte någon stor "game changer" heller, utan lite snyggare grafik för vissa.

De som spelar EVE är vana vid att få ny grafik lite då och då, och all info via dev bloggar i god tid, som de också kan lämna feedback på när det hamnar på Sisi (Singularity Servern).

@VadSaDu Troligen är det pga de använder en Nvidia teknik som låser det där. SLI vet jag har fungerat på vanliga EVE iaf. Minns dock att det var ganska meningslöst att köra det i vanliga EVE dock, då det var CPUn som oftast var flaskhalsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

''PC players with higher spec Nvidia cards (1070, 1080, 1080ti) can now enjoy increased eye-candy by enabling Ultra Settings in the Graphics menu.''

Folk som har Crossfire eller SLI som ger samma prestanda som de GPU'er i högre klassen då?

Stödjer inte spelet dubbla grafikkort?

CCP games har ett rätt nära samarbete med Nvidia sedan många år tillbaka, troligtvis mest därför.
https://www.ccpgames.com/news/2011/nvidia-and-ccp-games-showc...

Det kommer säkert till AMD-kort också så småningom...

Permalänk
Medlem

Trams alltså. Man borde inte begränsas så. Ultraläget borde finnas tillgänglig oavsett och sen ska man själv få avgöra om det är en OK spelupplevelse eller ej.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hmm... Första gången jag nu sett anledning att köpa ett 1080

Tycker dock att det spelet har haft bra grafik, relativt sett, hela vägen tillbaka till 2003 (EVE då). De har ju uppdaterat det successivt genom åren, och därför är jag inte förvånad att de släpper detta utan någon fanfar eller annat. I detta fallet är det ju dessutom inte någon stor "game changer" heller, utan lite snyggare grafik för vissa.

De som spelar EVE är vana vid att få ny grafik lite då och då, och all info via dev bloggar i god tid, som de också kan lämna feedback på när det hamnar på Sisi (Singularity Servern).

@VadSaDu Troligen är det pga de använder en Nvidia teknik som låser det där. SLI vet jag har fungerat på vanliga EVE iaf. Minns dock att det var ganska meningslöst att köra det i vanliga EVE dock, då det var CPUn som oftast var flaskhalsen.

AMD har ju kort som motsvarar 1070/1080 så det kan ju inte vara det, om det nu är som du säger att dom låser in grafiken mot nvidia teknik så är det ju en varningssingnal att hålla sig undan som konsument. Såg fram emot att testa EVE VR

Tror inte att VR fungerar bra i SLI/CF pg av microstuttering men det kanske är löst nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caesar:

CCP games har ett rätt nära samarbete med Nvidia sedan många år tillbaka, troligtvis mest därför.
https://www.ccpgames.com/news/2011/nvidia-and-ccp-games-showc...

Det kommer säkert till AMD-kort också så småningom...

Troligen blir det något för Vega eventuellt. Dessa kort lär ha prestandan att klarar detta.

Skrivet av lappen81:

AMD har ju kort som motsvarar 1070/1080 så det kan ju inte vara det, om det nu är som du säger att dom låser in grafiken mot nvidia teknik så är det ju en varningssingnal att hålla sig undan som konsument. Såg fram emot att testa EVE VR

Har själv pratat med ledande utvecklaren av just Valkyrie och han har inget intresse av att låsa ute någon. Hans focus och vision var att successivt bygga upp detta spel till något stort, som EVE gjorde. Och de kommer att fortsätta utveckla detta spel i många år framöver. Deras mål är att balansera och förbättra det. https://www.youtube.com/watch?v=ArXOgBe2ODg

Han var dock satans nervös av att ha 100 pers som ville fråga och ge förslag i diskussionsgruppen efter detta, vilket jag också hade varit. Detta är spelets första år, typ, så de är unga än i kläderna. Testade det själv för första gången på Island i april på deras event, och jag tyckte det var skitkul. Är hög action nivå dock, och man behöver lite knep för att klara sig fick jag höra av andra spelare.

Det roliga med CCP är att de ville redan på 1990-talet ta sig an VR. De insåg dock att detta inte gick... tekniken fanns inte. Så de startade ett "sidoprojekt" som heter EVE Online. Detta sidoprojekt har nu gjort dem stora nog att både satsa på VR, och även ge dem massor med erfarenhet i vad som behövs för större världar och för att lyckas göra ett spel som uppskattas av sina spelare. De har även en samling med vapen och historia, som de kan ta till kartorna och skeppen för att bygga på. Men de var tydliga att säga att Valkyrie kommer förbli sin egen juvel... och själv utvecklas.

Så jag tror inte du behöver oroa dig för att det blir en "Nvidia titel".

Hela CCP är nog det företag som är ledande i världen på att ta till inputs från sina kunder och spelare. Redan nu har mycket av Valkyries utveckling styrts av deras spelare, och har du en åsikt här föreslår jag att du säger den på deras forum. De lyssnar på kritik.

Hur många andra företag kan du ta en öl med utvecklarna själva och prata med dem som person till person? De om något är jordnära på ett sätt jag inte vet något annat företag är.

Skrivet av lappen81:

Tror inte att VR fungerar bra i SLI/CF pg av microstuttering men det kanske är löst nu

Det är lite så jag tänkte också, och troligen varför de inte nämn det som officiellt stöd.

Permalänk

@VadSaDu:

SLI och Crossfire stöds i stort sett inte av några VR-applikationer på grund av "latencyproblem" sägs det.

Däremot finns det ett flygspel för VR som verkar ha möjlighet att köra multipla grafikkort. IL2: Sturmovik Battle of stalingrad tror jag har inställningar för det. Sen om det verkligen fungerar i VR vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Aah, de gör en Bethesda ala Fallout 4..... Kör med Gameworks och märker att det inte är så värst bra optimerat för AMD men skiter i att göra något åt det.
(Är tvungen att köra utan Godrays och ha dynamisk shadow viewdistance i F4 pga Gameworks)

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

"Så jag tror inte du behöver oroa dig för att det blir en "Nvidia titel"."

http://wccftech.com/nvidia-vrworks-ultra-graphics-eve-valkyri...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Då ska jag ta o skälla på honom i april nästa år då jag ska till Island igen. Det intrycket fick jag inte av deras svar där tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

AMD har ju kort som motsvarar 1070/1080 så det kan ju inte vara det, om det nu är som du säger att dom låser in grafiken mot nvidia teknik så är det ju en varningssingnal att hålla sig undan som konsument. Såg fram emot att testa EVE VR

Tror inte att VR fungerar bra i SLI/CF pg av microstuttering men det kanske är löst nu

Skrivet av psychoticus:

@VadSaDu:

SLI och Crossfire stöds i stort sett inte av några VR-applikationer på grund av "latencyproblem" sägs det.

Däremot finns det ett flygspel för VR som verkar ha möjlighet att köra multipla grafikkort. IL2: Sturmovik Battle of stalingrad tror jag har inställningar för det. Sen om det verkligen fungerar i VR vet jag inte.

Är inte halva grejen med VR att kunna använda ett grafikkort per öga? Eller blandar jag ihop med något annat?

Skrivet av Paddanx:

Troligen blir det något för Vega eventuellt. Dessa kort lär ha prestandan att klarar detta.

Har själv pratat med ledande utvecklaren av just Valkyrie och han har inget intresse av att låsa ute någon. Hans focus och vision var att successivt bygga upp detta spel till något stort, som EVE gjorde. Och de kommer att fortsätta utveckla detta spel i många år framöver. Deras mål är att balansera och förbättra det. https://www.youtube.com/watch?v=ArXOgBe2ODg

Han var dock satans nervös av att ha 100 pers som ville fråga och ge förslag i diskussionsgruppen efter detta, vilket jag också hade varit. Detta är spelets första år, typ, så de är unga än i kläderna. Testade det själv för första gången på Island i april på deras event, och jag tyckte det var skitkul. Är hög action nivå dock, och man behöver lite knep för att klara sig fick jag höra av andra spelare.

Det roliga med CCP är att de ville redan på 1990-talet ta sig an VR. De insåg dock att detta inte gick... tekniken fanns inte. Så de startade ett "sidoprojekt" som heter EVE Online. Detta sidoprojekt har nu gjort dem stora nog att både satsa på VR, och även ge dem massor med erfarenhet i vad som behövs för större världar och för att lyckas göra ett spel som uppskattas av sina spelare. De har även en samling med vapen och historia, som de kan ta till kartorna och skeppen för att bygga på. Men de var tydliga att säga att Valkyrie kommer förbli sin egen juvel... och själv utvecklas.

Så jag tror inte du behöver oroa dig för att det blir en "Nvidia titel".

Hela CCP är nog det företag som är ledande i världen på att ta till inputs från sina kunder och spelare. Redan nu har mycket av Valkyries utveckling styrts av deras spelare, och har du en åsikt här föreslår jag att du säger den på deras forum. De lyssnar på kritik.

Hur många andra företag kan du ta en öl med utvecklarna själva och prata med dem som person till person? De om något är jordnära på ett sätt jag inte vet något annat företag är.

Det är lite så jag tänkte också, och troligen varför de inte nämn det som officiellt stöd.

Jäklar, du har varit där alltså. Är du gammal EVE-spelare?
Hur många på CCP är kvar från starten egentligen? Jag menar, hur många driver visionen om VR som de hade på 90-talet?
Jag antar att det faktum att de sitter på en ö ganska långt bort från allt skapar en lagom barriär mot utbölingar, så de som är ambitiösa nog att ta sig dit blir helt enkelt belönade med en "dejt"

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

SLI (för vr) har inte fungerat i varken Unreal Engine eller Unity under lång tid (vet inte hur det är nu?) och har varit försvinnande få VR titlar som haft SLI stöd. Har vad jag vet enbart vart nvidia gameworks titlar. Gissar att samma gäller EVE:Valkyrie. (Därav att man vill ha/behöver snabbast möjliga grafikkort för vr) Sen kan det ju få vara upp till användaren att få uppleva att det hackar istället för att låta utvecklaren ta bort detta...

Permalänk

@GilbertG: Det har snackats om när det gäller Nvidia tror jag, att man i framtiden skulle kunna köra med ett grafikkort per öga. Men mig veterligen så fungerar det inte i nuläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Är inte halva grejen med VR att kunna använda ett grafikkort per öga? Eller blandar jag ihop med något annat?

Inte helt insatt i det, men det skulle ju kunna fungera, förutsatt att du kan få latens att bli lika. Problemet är ju att man i VR är enormt känsligt för "förändringar". Så en sekvens som tar lite mer frametid än en annan påverkar kraftigt.

Skrivet av GilbertG:

Jäklar, du har varit där alltså. Är du gammal EVE-spelare?

Har en 200M+ SP gubbe kvar och en hel del mindre. Hade väl 14 konton jag tömde och städade nu i våras.
Så... ja

Skrivet av GilbertG:

Hur många på CCP är kvar från starten egentligen? Jag menar, hur många driver visionen om VR som de hade på 90-talet?

Svår fråga faktiskt, men en intressant sådan. Jag visste inte att VR var deras grund ambition innan jag pratade med dem på fanfest, och fick sett infon om det. De var dock bara men fåtal personer med stora ambitioner och planer. EVE Online var ju i mina ögon världens första och största äkta MMO.

Alla andra hade några chatt kanaler som du sen joinade en värld med 8 spelare eller liknande, men deras värld var ju helt omvänt. Där var du i samma värld, med samtliga spelare på samma virtuella server byggda med kluster. Så även om de inte kunde göra VR så storsatsade de ju på ett projekt ingen annan gjort.

Men jag tror att visionen från 90-talet måste ha ändrats mycket, då EVE ju inte fanns som spel då. De har ju byggt Valkyrie på EVEs "grund" så att säga, något som inte kan ha varit deras grund-ide. Dock är ju EVE i sig gjort som att du är i en cockpit och lever i den, med allt runt om dig, så kanske inte så långt borta ändå.

Definitivt en fråga jag ska försöka ställa nästa år

Skrivet av GilbertG:

Jag antar att det faktum att de sitter på en ö ganska långt bort från allt skapar en lagom barriär mot utbölingar, så de som är ambitiösa nog att ta sig dit blir helt enkelt belönade med en "dejt"

Säger så här.

På fanfest var det ett par som gifte sig på södra Island medan de var där. En som friade till flickvännen i live sändning...
Folk från hela världen... och jag menar verkligen hela världen. En hel familj med 2 vuxna och 2 barn hade rest från Australien för att vara där... bara som ex. Där var en hel del danskar och svenskar tex. Sir Molle som en gång var EVEs mäktigaste alliansledare var svensk tex. Så du hade allt från Ryssland, Japan, Australien, USA, Kanada, och hela Europa där.

Det finns rollspelare och cosplay, och hela evenemanget är kamouflerat som ett "ingame event", där vi är delegationer som ska diskutera. Jag förstår verkligen varför folk gör det de gör, för det är verkligen något speciellt. Så det är mycket mer än bara en snabb träff med en utvecklare... vilket förvånade även mig.