Permalänk
Medlem

Problem med Openelec + SMB

Hej!
Har införskaffat mig en Raspberry pi 3 där jag har installerat openelec och tänkte köra Kodi!

Har en hel del filmer och serier på min windows dator som jag har kört Kodi på innan, men då bara med en HDMI sladd till tv'n. Nu i en flytt så var detta inte längre möjligt. I Windows har jag skapat en homegroup och lagt in någon mapp med serier för test, men via Kodi på raspberry'n så hittar jag inte min PC, har provat att skriva in datorns ip adress manuellt och datorns "namn" i nätverket, samma där, fungerar inte. Den kommer inte heller upp när jag går via browse > Windows network (SMB).

Datorn hittar raspberry'n i nätverket och jag kan använda min telefon för att styra i Kodi, men är som att raspberry'n inte kan hitta min PC

Vad kan jag göra för fel? Har hört runt lite med några som också har använt detta, men dom kommer inte heller på vad det kan vara för något.

Permalänk
Medlem

Testa att högerklicka på mappen du vill delaut.

klicka dela ut och sätt rättigheter till alla.

homegroup funkar nog bara inom/mellan windows burkar.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

@xfade: Hjälper inte, felmedelandet som kommer upp på kodi är "Operation not permitted" när jag försöker lägga in det manuellt

Permalänk
Medlem

om du försöker komma åt din utdelning med ett lokalt konto så prova lägg till datornamnet innan kontonamnet när du lägger till utdelningen i kodi. dvs:

datornamn\kontonamn

Permalänk
Medlem

Windows, vad? OpenELEC, varför?
Win 10 strular ofta när det gäller smb, 7'an är enklare.
Alla utvecklare (utom 1) hoppade av från OpenELEC för nåt år sedan och startade LibreELEC.
Nyare versioner av smb kräver delning med lösenord.
https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=63123

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Löste det genom att nedgradera kodi från version 17.3 till 16.1 ... nu fungerar det klockrent

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinvega:

Löste det genom att nedgradera kodi från version 17.3 till 16.1 ... nu fungerar det klockrent

Skickades från m.sweclockers.com

Du är medveten om att säkerhetshålen inte är fixade i gamla versioner?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

@MatteN:

Vad för typ av säkerhetshål?

Permalänk
Medlem

Bla i äldre versioner av smb och i div undertextaddons mm, mm.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

@Vinvega:
Varför inte LibreELEC? OpenELEC känns lika mycket som en återvändsgränd som OpenOffice enligt mig. Har dock inte följt OpenELEC sedan jag började köra LibreELEC på min Pi 3:a.

https://libreelec.tv/

@MatteN:
Såg du hann före mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinvega:

@xfade: Hjälper inte, felmedelandet som kommer upp på kodi är "Operation not permitted" när jag försöker lägga in det manuellt

Hade samma strul och löste det enligt följande.
Skapade en användare och lösenord som bara hade tillgång att läsa i mappen på den utdelande datorn.
Under smb i openelec skriver man smb://192.168.x.x och då ska du kunna lägga in användare och lösen och sen få det att fungera.

Visa signatur

C64 eller A500

Citera så jag hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Hej drog in LibreELEC hos in hos in kompis på hans gamla Asrock ion 330 ht, mappade upp den till en annan dator som han har alla sina utdelade filer på via Samba. LibreElec funkar klockrent på en gammal asrock ion 330 ht för hans behov

Permalänk
Sötast

Jag kör OSMC istället och även det fungerar klockrent.
+ Smidigt att det körs ovanpå Debian så man kan hitta på en del mer hyss med den builden.

Har skapat ett extrakonto i Windows och ett i Linux (dualboot).
Har gett användarkontot M behörighet (till de Mediamappar som är utdelade) i windows och motsvarande i linux.

I Kodi så väljer jag att lägga till filmkälla på 192.168.0.50/Media/Filmer och fyller i användarnamn och lösenord.... That's it.