Permalänk
Medlem

Okänd vätska från moppen.

Hej

Min moppe började droppa okänd vätska, vet ej var den kommer ifrån. Vätskan är mjuk o tjock.
Plus att min växellåda blev väldigt trög efter det. Ibland gick det inte växla upp alls. Jag bytte växellådsolja för några dagar sen.
Beta rr50
Nån som vet?

Bild: https://gyazo.com/fb2a233cb7e33ae926b74e483cc36407

Visa signatur

NZXT H440W Vit | Asus H97M-Plus | Intel Core i5 4690K 3.5 GHz 6MB | Corsair Hydro H60 | Gigabyte GTX 1060 6GB Gaming G1 | 8GB RAM | Samsung SSD 840 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Aj då :/
Tack för informationen

Permalänk
Medlem

Du har nog redan svarat på din egen fråga

Kolla ifall det finns olja i lådan

Permalänk
Medlem

Där har du olja som det tagit sig in vatten i.

Eller vatten som det tagit sig in olja i, beror lite på vart det kommer ifrån.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Hedersmedlem

När jag läste trådtiteln trodde jag först att din mopp hade börjat droppa random vätska i städskåpet. Hade tänkt tipsa om en exorcist.

Permalänk
Medlem

Kan även vara kylvätska, tror inte det är olja med vatten i då borde den vara mer brun/vit och klumpig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Där har du olja som det tagit sig in vatten i.

Eller vatten som det tagit sig in olja i, beror lite på vart det kommer ifrån.

Mm, det där ser inte riktigt bra ut.
Den är åtminstone vattenkyld, så vi vet var vattnet kommer från. Mer frågande får man ställa sig till var det finns olja, och vatten på vars en sida om en packning. "Troligtvis" har man ett läckage någonstans där kylvattnet trycks in i oljan, och rinner ut genom vilken öppning det än hittar. Bättre är det om man har läckage på andra hållet. Kylvattnet har åtminstone en naturlig väg för överskottet att försvinna, medan växellådan "borde" vara tät...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Du har nog inte mycket mer än två olika vätskor i moppen. Kylvätska, och växellådsolja. Och där ser det ut som att det har blandats. Kolla båda nivåerna så tar vi det därifrån.

Permalänk
Avstängd

Om du har vattenkyln ing, vissa typer av fordons olja är hygroskopisk,dvs suger upp vatten för att förhindra korrosions skador av kondens, så troligen har det sipprat in olja, eller ut kylvätska någonstans som sagt.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Du har nog inte mycket mer än två olika vätskor i moppen. Kylvätska, och växellådsolja. Och där ser det ut som att det har blandats. Kolla båda nivåerna så tar vi det därifrån.

Motorolja/twostrokeolja...bensin...kondens i avgaset... Sedan alla blandningar av dessa som man kan åstadkomma om man fyller fel..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Motorolja/twostrokeolja...bensin...kondens i avgaset... Sedan alla blandningar av dessa som man kan åstadkomma om man fyller fel..

Det är en Beta RR 50 skrev TS, en tvåtakt-moppe.
Jag har dock slagigt ett extra öga på TS bild. Fläcken är intill däcket, en bit ifrån både växellåda, motor och tank. Jag gissar på bromsvätska!!

Permalänk

Stötdämpar olja?

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Jag har dock slagigt ett extra öga på TS bild. Fläcken är intill däcket, en bit ifrån både växellåda, motor och tank. Jag gissar på bromsvätska!!

Jag förutsatte att det var framhjulet, och gissar på att slangen som släpper ut överskottet från kylslingan gör att det hamnar där. Men är det dämparolja, är det ju lätt att kontrollera. En hand på dämparbenets undersida. Blir man kladdig, är det där.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Packboxen på axeln som driver vatten pumpen skadar inte att kolla om det är vatten i oljan
Tycker det är så lustig färg.
Haft vatten/olje blandning många gånger men såg aldrig ut så

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Avstängd

Jag är absolut ingen mekaniker men tycker det ser ut som en blandning av kylvätska och olja.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Packning/oring i vattenpumpen har tagit semester för gott..
Men då borde växellådan vara överfull med kylvatten och knappt någon olja kvar, växla gör den knappast alla fall, samt kletet borde vara mer senapsgult när olja och vatten vispas runt.

Växellådor är oftast inte helt täta, finns nivåhål eller övertryckshål som släpper ut tryck eller överflödig olja, kylvatten där så kommer det säkert ut någonstans också

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

@quattro-2.6: Tydligen har kylarvätska kommit in och blandat med oljan. Kollade radiatorn, helt torrt!

Visa signatur

NZXT H440W Vit | Asus H97M-Plus | Intel Core i5 4690K 3.5 GHz 6MB | Corsair Hydro H60 | Gigabyte GTX 1060 6GB Gaming G1 | 8GB RAM | Samsung SSD 840 EVO 250GB

Permalänk
Skrivet av QuadsZ:

@quattro-2.6: Tydligen har kylarvätska kommit in och blandat med oljan. Kollade radiatorn, helt torrt!

Renovera vattenpumpen, packboxen där läcker och släpper in kylvatten i motorn. Finns renoveringssatser att köpa med impeller, packning, och packbox.

Permalänk
Medlem

@FinskSauna: Aa, ska beställa den snart.

Visa signatur

NZXT H440W Vit | Asus H97M-Plus | Intel Core i5 4690K 3.5 GHz 6MB | Corsair Hydro H60 | Gigabyte GTX 1060 6GB Gaming G1 | 8GB RAM | Samsung SSD 840 EVO 250GB