Fick dubbelt av det jag beställt

Permalänk
Inaktiv

Fick dubbelt av det jag beställt

Hejsan jag hämtade idag ut mitt/mina paket som jag beställt och fick 2st paket istället för 1st. Jag har endast betalat för 1st paket 1000+kr

Detta är ett av de största företagen i sverige(CDON). Vad kommer hända?själv så tänker jag inte spendera en knutta av energi om de inte kräver det av mig. Jag tänker ställa undan det jag fick extra av o vänta tills de säger något. Deras misstag o de tjänar nog med pengar till skillnad från mig som har usel inkomst och fick snällt be om lån av mor o far för denna beställning av kläder...

Skiter i moralen, men vill inte behöva betala dubbelt :/

Permalänk
Medlem

Du kan välja att antingen kontakta dem eller så lägger du bara undan ena paketet i det fall att de hör av sig, oavsett så ska de betala återförsändelse om de vill ha tillbaka det etc. Du har inget ansvar att göra något utom att inte nyttja de du inte betalat för samt på sin höjd lägga det på lådan sedan när det ska tillbaka.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv

Vill du inte betala dubbelt får du skicka tillbaka prylarna. Det finns lagar och regler som säger att du är skyldig till det, tyvärr.

Kontakta CDON så får du en fraktsedel och säkert någon liten kupoäng för besväret.

Permalänk
Medlem

Dom lär kräva det av dig även om det är deras fel.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Du ska så klart meddela dom om vad som hänt och be att dom står för att produkten kommer tillbaka, det ska inte du som kund behöva bekosta och stå för.
Väljer du däremot det felaktiga beslutet, dvs att behålla varan och inte informera dom klassas det som stöld enligt svensk lag.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag brukar skicka tillbaka eftersom jag vill visa mig "bra" för företaget, och jag kan tjäna på det i det långa loppet i form av "goodwill". Om du nu mot all förmodan vill behålla grejerna så kanske du inte ska skriva om det här då du avslöjat dig själv och din "karaktär".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon218639:

Deras misstag o de tjänar nog med pengar till skillnad från mig som har usel inkomst och fick snällt be om lån av mor o far för denna beställning av kläder...

Ja usch vad synd det är om dig! Klart du ska bedra företaget för att du är fattig!
Nej, gör rätt för dig och berätta att du fick dubbla varor, vill dom ha tillbaka det skickar dom nog fraktsedel.
Vad är det med folks attityd och tycka det är ok att begå bedrägeri bara för det är ett företag?

Permalänk
Medlem

Det helt korrekta är att meddela cdon att det blivit fel, såklart.

Jag beställde själv kläder en gång för bra många år sen på postförskott som jag sedan inte hann hämta ut p.g.a semester.
När jag kom hem bad jag dom skicka ut kläderna igen, vilket dom gjorde men de glömde lägga på tjänsten postförskott så det var bara för mig att hämta ut gratis!

Jag sover nästan fortfarande dåligt över det, att jag aldrig kontaktade bolaget och var ärlig, speciellt när de var så tillmötesgående och hjälpsamma.

Så vill du ha dålig nattsömn närmaste åren, lägg undan sakerna 2 månader innan du börjar använda dessa för har du inte hört något på 2 månader kommer du mest troligtvis till 99% inte höra något.

Eller vill du känna att du gör det rätta så dra iväg ett email till cdon direkt.

Permalänk
Medlem

Då var det dags igen...

Du skall göra på samma sätt som om du hade fått en vara för lite.

Permalänk
Medlem

Beställde en hel dator i delar, fick dubbelt av allt. Hörde inte ett skit så jag var glad. Många år sedan.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Alltså såna här trådar... Seriöst.. Varför ska folk på nätet guida din moral? Hade du hopp om att vi skulle säga att det är OK o behålla det så du mår bättre?

Det funkar inte så, ditt personnr är registrerad hos dem med din adress och allt. Personligen hade jag bara blivit irriterad över att ha en kartong hemma som jag inte kan öppna för det inte är min. Kontakta CDON och be om en retursedel för att du fått dubbla paket. Säger dem åt dig o behålla det, fine, men de lär nog skicka en fraktsedel som du skriver ut o klistrar på. Ifall du är tillräckligt "fattig" som du beskriver kan du alltid be om lite bläck o en extra A4 hemskickad då du "slösa" det för deras fraktsedel.

Sorry men sånt här gör mig riktigt less på folk..

"Jag är fattig och det är OK för mig o gå in i COOP och snatta. Blir jag tagen så kan jag väl betala med det lilla jag har, men annars skitsamma".

Att man ens behöver fråga om vad som är rätt o fel?

Permalänk
Medlem

En fråga till folk generellt..

Om ni hittar 100-500kr på gatan eller på t.ex en stol på mcdonalds (ej i plånbok, utan lös(a) sedlar.) Lämnar ni då in pengarna till polisen vilket är det korrekta eller tar ni pengarna och behåller själv? Av ren nyfikenhet.

Inte på långa vägar samma sak som i TS fall, så ingen missförstår bara.
Tycker han ska kontakta cdon om han vill ha sitt på det torra vilket jag redan skrivit ovan.

Permalänk
Inaktiv

Dålig uppfostran!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon218639:

Skiter i moralen

Eftersom du är medveten om att prylarna inte är dina begår du ett brott kallat fyndförseelse om du inte meddelar ägaren eller lämnar hittegodset (vilket är vad sakerna klassas som) till polisen. Dina skyldigheter däröver är begränsade och ägaren skall betala eventuella omkostnader du har för retur/övrig hantering. Om detta kan du läsa i lagen om hittegods.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Jag skulle bara låta paketet ligga om jag var du. Du ska inte behöva kontakta dem för att dem gjort misstag. Vönta på att de kontaktar de dig. Där de ska ge dig minst fraktsedel och gärna något extra för besväret. Kontaktar de inte dig så är det säkert inte särskilt märkvärdigt för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon218639:

Hejsan jag hämtade idag ut mitt/mina paket som jag beställt och fick 2st paket istället för 1st. Jag har endast betalat för 1st paket 1000+kr

Detta är ett av de största företagen i sverige(CDON). Vad kommer hända?själv så tänker jag inte spendera en knutta av energi om de inte kräver det av mig. Jag tänker ställa undan det jag fick extra av o vänta tills de säger något. Deras misstag o de tjänar nog med pengar till skillnad från mig som har usel inkomst och fick snällt be om lån av mor o far för denna beställning av kläder...

Skiter i moralen, men vill inte behöva betala dubbelt :/

Du vet att företagen kontrollerar årligen att de fått betalt per utlevererad vara, just för att sätta dit hycklare som dig. Sluta fjanta dig och gör rätt för dig! Minns inte lagen till fullo, men har för mig att dom har rätt att fakturera dig kostnad för obetald produkt i tre år efter "köp".

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Problemet är ju bara att det handlar om år, inte månader som de har att kräva dig på pengarna för de extra varorna.

Vill du vänta så länge/riskera att få betala dubbelt?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Du vet att företagen kontrollerar årligen att de fått betalt per utlevererad vara, just för att sätta dit hycklare som dig. Sluta fjanta dig och gör rätt för dig! Minns inte lagen till fullo, men har för mig att dom har rätt att fakturera dig kostnad för obetald produkt i tre år efter "köp".

Hur tänkte du nu? Om TS har beställt 1 men fått 2 och orderbekräftelsen visar 1 är detta knappast något som håller i rätten. Hur hade du tänkt att cdon ska kunna bevisa att TS fått 2? Kom igen, man kan ha åsikter men du behöver inte kasta ut dig saker som inte stämmer.

Man kan inte bli dömd i Sverige för sånt där larv, då det ska råda "utom allt rimligt tvivel" att X begått Y.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Hur tänkte du nu? Om TS har beställt 1 men fått 2 och orderbekräftelsen visar 1 är detta knappast något som håller i rätten. Hur hade du tänkt att cdon ska kunna bevisa att TS fått 2? Kom igen, man kan ha åsikter men du behöver inte kasta ut dig saker som inte stämmer.

Man kan inte bli dömd i Sverige, det ska råda "utom allt rimligt tvivel" att X begått Y.

Hur tänkte du nu, om det i deras register visar sig ha gått 2 kolli med samma vikt och samma innehåll och att TS hämtat ut bägge, hur svårt är det att bevisa att TS fått dubbelt?

Det är inte direkt så att man kör handskrivna adresslappar.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Hur tänkte du nu, om det i deras register visar sig ha gått 2 kolli med samma vikt och samma innehåll, hur svårt är det att bevisa att TS fått dubbelt?

Det är inte direkt så att man kör handskrivna adresslappar.

Även om det skulle vara 2 paket är det fortfarande inte ställt utom allt rimligt tvivel. Absolut ingenting man kan bli dömd för och tvivlar att cdon tar något till rättegång för 1.000kr.

TS kan säga att kläderna var uppdelade med lite kläder i ena paketet och resten i det andra.
Tycker dock gott han borde maila cdon och säga hur det ligger till, så han sover bättre.

Permalänk
Medlem

1.2.3 tråd rensad och låst

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Var det märkeskläder? LUL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Även om det skulle vara 2 paket är det fortfarande inte ställt utom allt rimligt tvivel. Absolut ingenting man kan bli dömd för och tvivlar att cdon tar något till rättegång för 1.000kr.

TS kan säga att kläderna var uppdelade med lite kläder i ena paketet och resten i det andra.
Tycker dock gott han borde maila cdon och säga hur det ligger till, så han sover bättre.

Hur vet du det? Du uttalar dig väldigt tvärsäkert. Du vet t.ex att CDON inte har videoövervakning av lager etc?

Tänk om TS går helt på dina poster och sen får en faktura/dras inför rätta längre fram, känns det som att du var hjälpsam då?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Hur vet du det? Du uttalar dig väldigt tvärsäkert. Du vet t.ex att CDON inte har videoövervakning av lager etc?

Tänk om TS går helt på dina poster och sen får en faktura/dras inför rätta längre fram, känns det som att du var hjälpsam då?

Jag förmodar att CDON har övervakning på lagret, då i princip alla lager har det. I alla fall över ut och inlastning.
Om de har det över paketeringen har jag ingen aning om men det kan jag gissa att dom har.
Är bara bekant med kameror på fraktterminaler och det är inte lätt att utläsa information från dessa kameror mer än att man kan kolla om någon pall blivit fellastad eller så. Inte så att man kan zooma in och utläsa fraktlappar med hög kvalité.

Hur kan jag inte vara hjälpsam då jag skrivit flera gånger att han borde kontakta cdon och vara ärlig?

Jag säger bara att inget allvarligt kommer hända. Det värsta som kan inträffa är att han får betala dubbelt, men nekar han och säger att kläderna låg uppdelade i 2 paket så kan han omöjligt bli dömd. Låt paketet vara i ett par månader så är det extremt osannolikt att någon kommer kontakta dig gällande paketet. Jag fick dubbelt utbetalt av komplett en gång, lät pengarna vara och 1 månad senare kom ett mail att dom ville ha pengarna. Snabbt och gjort betalade jag tillbaka pengarna. Men att någon skulle komma och kräva pengar för något flera år efter ditt köp? Nej, det håller inte.

Jag har både en polis som utreder miljöbrott och en försvarsadvokat i relativt nära krets så vet en del.
Men som sagt, lättare och bara vara ärlig. Lönar sig i längden.

Permalänk

Fick dubbelt av allt vi nyss beställt till ett moppe projekt, vi ringde tillbaks o de stod för retursedeln. thats it. Bara för att dem är ett företag som tjänar in flertalet miljoner om året så betyder de ju inte (i mina ögon) att man bara kan blunda för att man fått något "gratis")

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon218639:

Skiter i moralen, men vill inte behöva betala dubbelt :/

Undrar hur du hade gjort om du hade köpt något här/på Blocket/på Tradera och blivit blåst av en bedragare? Hade du skitit i vilket eftersom du inte bryr dig om moral?

Sen är ju sakerna inte dina så CDON kommer ha all rätt att kräva dig på pengar eller varorna tillbaks. De är som du själv skriver en av Sveriges/Nordens största återförsäljare så jag tror personligen inte att de kommer ha så svårt att ta reda på att det är till dig grejerna har gått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

En fråga till folk generellt..

Om ni hittar 100-500kr på gatan eller på t.ex en stol på mcdonalds (ej i plånbok, utan lös(a) sedlar.) Lämnar ni då in pengarna till polisen vilket är det korrekta eller tar ni pengarna och behåller själv? Av ren nyfikenhet.

Inte på långa vägar samma sak som i TS fall, så ingen missförstår bara.
Tycker han ska kontakta cdon om han vill ha sitt på det torra vilket jag redan skrivit ovan.

Alltså det är ju inte samma sak
Här så är TS registrerad hos CDON och i deras system har han fått 2 liknande paket med 2 olika kolli nr skickade till honom/henne.
Om jag hittar en 500 hundring på gatan och inte ser vart det kom ifrån eller vem den föll ifrån så hade jag klart tagit den. Gör inte jag det så gör ju någon annan det. Jag har däremot 2 gånger i mitt liv sett någon tappa pengar i kön jag stod i. Jag var bakom en personerna och ha, andra gången hon, la inte ens märke till det. Ingen var bakom mig men ändå knacka jag på ryggen och sa åt honom/henne att han tappat pengar. Nu spelar det ingen roll om folk tror mig eller inte. Men jag vet att jag sover bekvämt om nätterna vetandes att jag gjort rätt från mig.

Andra gången tappade någon plånboken när han gick in i bilen och jag sprang som en dåre mot bilen för att stoppa den.

Men om ingen är där och jag kommer dit o ser en 500 hundring på marken utan att veta vart det kom ifrån hade jag såklart tagit den. Det hade vilken person som helst. Hade det vart ett belopp på säg 10.000 i ett brev hade jag gått med den till Polisen. Polisen kommer därefter kolla om en sådan summa är anmäld försvunnen eller om någon butik blivit av med en sån summa. Ifall polisen inte hittar en matchning får jag ju ändå pengarna i slutändan.

Permalänk
Medlem

En annan gång gick jag förbi en bankomat där det stack ut 3000.- fanns inte en person i närheten. Detta var också säkert 10 år sedan, stod å väntade en bra stund men ingen kom...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

En annan gång gick jag förbi en bankomat där det stack ut 3000.- fanns inte en person i närheten. Detta var också säkert 10 år sedan, stod å väntade en bra stund men ingen kom...

Usel jämförelse rakt igenom...

OnT. Folk här verkar alltså tro att företagen stirrar sig blinda på orderbekräftelser och inte kan kolla upp saker i efterhand?? Kom igen, vi lever i 2017!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Beställde och betalade för en surfplatta, fick fem. Jag hörde av mig till företaget och rättade till felet.
Borde vara det självklara valet. Och om det inte är det, lägg undan motsvarande mängd pengar då de har full rätt att ta betalt av dig i ett par år framöver.

Edit: bildbevis.