PC-försäljningen minskar på grund av komponentbrist

Permalänk
Melding Plague

PC-försäljningen minskar på grund av komponentbrist

På grund av komponentbrist har priserna på nya datorer ökat, något som lett till minskad PC-försäljning det senaste kvartalet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Komponentbrist, låter bekant...

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Apple och Nintendo har också komponentbrist. Dags att anställa fler?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk

Skulle gissa på att detta handlar om NAND samt GPU marknadens påverkan av cryptomining. Minns massor av moderkort, CPuer, minnen och hårddiskar på andrhandsmarknaden. Proeblemet är väl egentligen också hur vi faktiskt är sjukt dåliga på att återvinna den här typen av elektronik. Knappast så vi återvinner grundkomponenterna för att skapa nytt. Mycket skickas vidare till fattigare länder där de doppar allt i syror och plockar ut guld & titan och inte mycket mer.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Cooling23:

Apple och Nintendo har också komponentbrist. Dags att anställa fler?

Förhoppningsvis ironi

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Ser man till priser på minne och annat har ju allt blivit dyrare också, Tyvärr lever vi i semsta ålder för PC byggare ;), priser då

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Inte roligt alls

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mr[M]:

Ser man till priser på minne och annat har ju allt blivit dyrare också, Tyvärr lever vi i semsta ålder för PC byggare ;), priser då

Att "allt" blivit dyrare är ett lokalt problem på nationell nivå. Svenska kronan är för närvarande svag vilket beror på rådande penningpolitik. Därför blir det dyrt i Sverige att köpa en del grejer just nu.
Bor man i andra delar av världen med starkare valutautveckling är det inte genreellt dyrare med elektronik.
Värt att nämna här är att rapporten som nyheten handlar om inte bahandlar den svenska marknaden för elektronik utan det gäller alltså globalt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Kompetensbrist...

Permalänk
Medlem

Det går ändå bra för företag som säljer "färdiga" PC.

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Medlem

Vill man att PC-försäljningen ska öka så är det ju bra att ha saker i lager till billigt pris. Helvete vad dyrt RAM har blivit t. ex.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vill man att PC-försäljningen ska öka så är det ju bra att ha saker i lager till billigt pris. Helvete vad dyrt RAM har blivit t. ex.

Ja RAM har verkligen blivit sjukt dyrt. minns när man köpte 16GB för runt 800kr, men nu kostar de det dubbla ist.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Ja RAM har verkligen blivit sjukt dyrt. minns när man köpte 16GB för runt 800kr, men nu kostar de det dubbla ist.

Minst. Ska man ha med hög hastighet och låga timings så är det uppåt 2000Kr. Det är verkligen mycket pengar för något så grundläggande som RAM.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@BM-Mods: hehehe jag lyckades köpa 16gb (2x8) Crucial Ballistic Sports 2400mhz (röda) för 700kr nypris på komplett. Snabb som fanken var jag, frågade i supporten sen vad som gällde och varför de var prisade 700kr när det fanns exakt samma för 1450kr... Visade sig vara felmärkt med priset gällde ändå. Men ja, RAM har blivit sjukt dyrt.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Minnen generellt är väl det som ökar priserna på RAM, Grafikkort och SSD vi har väl mobilmarknaden att tacka för det...

Permalänk
Avstängd

@BM-Mods: Jag köpte mina 16GB ram 2016-08-09 för 699:- för några veckor sen så funderade jag på att uppgradera till 32GB bara för att.
Nu kostar dom 1349:- nästan en dubbling av priset på mindre än ett år. Så det blev ingen uppgradering :/

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Hur många företag konkurrerar på den här marknaden? Så många är de inte och när det är så få, varför inte göra upp priserna och skylla på något

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Minst. Ska man ha med hög hastighet och låga timings så är det uppåt 2000Kr. Det är verkligen mycket pengar för något så grundläggande som RAM.

Man skulle till och med kunna kalla RAM för en Crucial komponent i sin PC!
Jag hittar dörren själv...

OnT: Förståeligt med den avstannade ökningen av märkbar prestanda för konsumentdatorer. Jag skulle gissa på att folk behåller sina datorer längre och längre, speciellt de som köpt en dator med SSD. Men visst påverkar de höga priserna på flashminne en del.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Minst. Ska man ha med hög hastighet och låga timings så är det uppåt 2000Kr. Det är verkligen mycket pengar för något så grundläggande som RAM.

Exakt, dom jag beställde nu, 3200MHz CL16 går på 1749:-, vilket jag tycker är lite för mkt, men ville ha snabbare minnen när jag ska gå på RYZEN.

Skrivet av Deriveh:

@BM-Mods: hehehe jag lyckades köpa 16gb (2x8) Crucial Ballistic Sports 2400mhz (röda) för 700kr nypris på komplett. Snabb som fanken var jag, frågade i supporten sen vad som gällde och varför de var prisade 700kr när det fanns exakt samma för 1450kr... Visade sig vara felmärkt med priset gällde ändå. Men ja, RAM har blivit sjukt dyrt.

minns när jag köpte minnen runt samma tid, då kosta det inget, men dum som man var köpte man inte mer än man behövde sen gick priset bara uppåt.

Skrivet av kaya:

@BM-Mods: Jag köpte mina 16GB ram 2016-08-09 för 699:- för några veckor sen så funderade jag på att uppgradera till 32GB bara för att.
Nu kostar dom 1349:- nästan en dubbling av priset på mindre än ett år. Så det blev ingen uppgradering :/

Jag köpte nu 16GB för 1749:-, vilket jag tycker är lite i överkant, men då jag beställt RYZEN CPU som verkar gilla snabba RAM så kändes det som att det får vara värt det ändå, sen blir det nog upp till 32GB när dom går ner i pris (Om dom nu går ner i pris.)

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BM-Mods:

Jag köpte nu 16GB för 1749:-, vilket jag tycker är lite i överkant, men då jag beställt RYZEN CPU som verkar gilla snabba RAM så kändes det som att det får vara värt det ändå, sen blir det nog upp till 32GB när dom går ner i pris (Om dom nu går ner i pris.)

Låter som ett kap. Jag gav strax över 2000kr för 8MB för ett tag sen. OK, "ett tag sen" = ganska många år sedan. Var till en 486'a. Men ändå.

Priserna går upp och ner med händelser på marknaden. Men så kan ju även tekniken förbättras samtidigt som priserna står still, vilket i praktiken också är en prissänkning. Men lite tråkigt när händelser ger att priset sticker iväg som det gjort senaste året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Exakt, dom jag beställde nu, 3200MHz CL16 går på 1749:-, vilket jag tycker är lite för mkt, men ville ha snabbare minnen när jag ska gå på RYZEN.

Om du köper 3200 så måste man nästan köpa C14 för att vara garanterad Samsung B-die om du vill köra i 3200 och inte sitta fast på 2933. Då ligger priset på runt 2100kr för billigaste.

Fast alla nya BIOS versioner så funkar allt utom B-die ganska skit fortfarande.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kaya:

Så det blev ingen uppgradering :/

Märkte också att RAM är svindyrt, håller på att bygga en billig 1155-dator men svårt att hitta DDR3 billigt, även begagnat.

Finns ekonomiska intressen av att minska tillgången till vissa komponenter. Och både Nvidia & AMD har ett intresse i att öka intresset för deras kommande mining-kort. Att måla upp en bild av att kryptomining har blivit världens grej där "alla" köper slut på grafikkort är dock mest i företagens intresse, snarare än någon sorts objektiv sanning.

Permalänk
Medlem

Problemet med de stigande minnespriserna beror ju mycket på att fler o fler smarttelefoner utrustas med just mer minne. Dessutom LP DDR4 kretsar så tillverkningen för PC stickor blir då lidande då efterfrågan på minneskretsar är mycket högre på smarttelefoner. Detta betyder alltså det knappast på kort eller medellång sikt lär bli någon prisnedgång på arbetsminnen till PC. Först när minnestillverkarna lyckas öka produktionskapaciteten (samsung storinvesterar ju i nya fabriker) lär vi se vettiga minnespriser. Så jag skulle nog råda att man köper nu OM man är mitt i ett nybygge annars vänta tills priserna hamnar under skämsgränsen. Priserna kommer nog stiga ytterliggare lite i år om man ska tro flera industrirapportörer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Om du köper 3200 så måste man nästan köpa C14 för att vara garanterad Samsung B-die om du vill köra i 3200 och inte sitta fast på 2933. Då ligger priset på runt 2100kr för billigaste.

Fast alla nya BIOS versioner så funkar allt utom B-die ganska skit fortfarande.

Jag får hoppas att det funkar. MSI har släppt en BIOS för någon dag sedan med nya AGESA Code 1.0.0.6, som skall funka bättre med snabba minnen. annars får jag nog göra dom lite slörare bara tills det att dom får iordning på det.

Dom verkar vara riktigt kinkiga på minnen dom här RYZEN prollarna :/

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Nuförtiden behöver man ju inte köpa ny dator lika ofta som på 90-talet.

En i5:a eller i7:a räcker ju minst 5-7 år utan problem (och skillnaderna mellan i5:orna senaste fem åren har ju inte varit så stora), de enda man behöver uppdatera oftare är grafikkorten. Så att PC inte säljer som förr är inte så konstigt samt att nu finns det som sagt så mycket andra saker som konkurrerar utöver stationär PC.

Däremot så är jag väldigt förvånad över Chromebook går bra, trodde knappt inte ens att de fanns kvar och vilken typ av användare som köper dessa framför tex surfplatta eller vanlig bärbar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xverminator:

Nuförtiden behöver man ju inte köpa ny dator lika ofta som på 90-talet.

En i5:a eller i7:a räcker ju minst 5-7 år utan problem (och skillnaderna mellan i5:orna senaste fem åren har ju inte varit så stora), de enda man behöver uppdatera oftare är grafikkorten. Så att PC inte säljer som förr är inte så konstigt samt att nu finns det som sagt så mycket andra saker som konkurrerar utöver stationär PC.

Däremot så är jag väldigt förvånad över Chromebook går bra, trodde knappt inte ens att de fanns kvar och vilken typ av användare som köper dessa framför tex surfplatta eller vanlig bärbar.

Ang Chromebooks. De säljer då de kunniga i familjerna tröttnat på att rensa virus etc från familjens datorer ;). Billig och stabil lösning!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Skulle gissa på att detta handlar om NAND samt GPU marknadens påverkan av cryptomining. Minns massor av moderkort, CPuer, minnen och hårddiskar på andrhandsmarknaden. Proeblemet är väl egentligen också hur vi faktiskt är sjukt dåliga på att återvinna den här typen av elektronik. Knappast så vi återvinner grundkomponenterna för att skapa nytt. Mycket skickas vidare till fattigare länder där de doppar allt i syror och plockar ut guld & titan och inte mycket mer.

Står det så jävla illa till? Trodde vi hade kommit mycket längre... hur ska man lyckas styra upp det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Skulle gissa på att detta handlar om NAND samt GPU marknadens påverkan av cryptomining. Minns massor av moderkort, CPuer, minnen och hårddiskar på andrhandsmarknaden. Proeblemet är väl egentligen också hur vi faktiskt är sjukt dåliga på att återvinna den här typen av elektronik. Knappast så vi återvinner grundkomponenterna för att skapa nytt. Mycket skickas vidare till fattigare länder där de doppar allt i syror och plockar ut guld & titan och inte mycket mer.

Inte helt rätt ang. återvinningen.

Jag jobbar/har jobbat för 2 stora återvinningsfirmor i Sverige och vet att detta inte är sant.
Det som händer med elektronik som samlas in ute på återvinningsstationerna är: det körs till stora fabriker och elektroniken demonteras/tas ur.
Sedan mals allt ned i småbitar av en stor kvarn. Därefter sker separering av olika metaller i flera steg.

Man kan googla på hur hela processen fungerar om man vill.

Så att säga att det skeppas till fattiga länder och badas i syra är helt felaktigt.

Visa signatur

Intel 4790K | Msi Z97 Gaming 5 | MSI 1080TI, 11Gb | 32Gb | Benq M2700HD | Define r5 | 240+320 SSD + 4*2Tb | Razer Deathadder | Razer Blackwidow Croma

Permalänk
Medlem
Skrivet av xoraks:

Inte helt rätt ang. återvinningen.

Jag jobbar/har jobbat för 2 stora återvinningsfirmor i Sverige och vet att detta inte är sant.
Det som händer med elektronik som samlas in ute på återvinningsstationerna är: det körs till stora fabriker och elektroniken demonteras/tas ur.
Sedan mals allt ned i småbitar av en stor kvarn. Därefter sker separering av olika metaller i flera steg.

Man kan googla på hur hela processen fungerar om man vill.

Så att säga att det skeppas till fattiga länder och badas i syra är helt felaktigt.

Puh, skönt att höra!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av xoraks:

Inte helt rätt ang. återvinningen.

Jag jobbar/har jobbat för 2 stora återvinningsfirmor i Sverige och vet att detta inte är sant.
Det som händer med elektronik som samlas in ute på återvinningsstationerna är: det körs till stora fabriker och elektroniken demonteras/tas ur.
Sedan mals allt ned i småbitar av en stor kvarn. Därefter sker separering av olika metaller i flera steg.

Man kan googla på hur hela processen fungerar om man vill.

Så att säga att det skeppas till fattiga länder och badas i syra är helt felaktigt.

Det låter ju bättre men samtidigt undrar jag hur mycket av grejerna som skulle kunna gå att återanvända? På jobbet brukar vi ha tre pallar med skrot stående, en för småsaker som möss och tangentbord samt två för större saker som datorer, skrivare skärmar mm.
Hur mycket av det skulle gå att reparera och återanvända istället för att som nu gå som skrot.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.