Köpa ny floppy drive (Diskettstation)

Permalänk
Medlem

Köpa ny floppy drive (Diskettstation)

Det som inte får hända, har så klart hänt. En verkstadsmaskin, plasmaskäraren, har så sakta tagit livet av sin floppydrive, och måste ha en ny. Men de går så klart inte att uppbringa längre. Någon som vet en handlare som har en i lager? Skulle föredra att inte behöva ge mig ut världen över för att hitta en... Jag har så klart en uppsjö begagnade enheter, men jag "skulle" vilja ha tag i en ny.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Att få tag på beggat lär ju inte vara några problem. En sån typ av enhet lär väl knappast göra så stor skillnad om den är beggad eller ny. Alternativt USB-floppy?

EDIT: OfT: kanske dags att försöka migrera bort den där datorn?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Att få tag på beggat lär ju inte vara några problem.

Sådana har jag liggande...

Skrivet av fragwolf:

En sån typ av enhet lär väl knappast göra så stor skillnad om den är beggad eller ny.

Den här roboten lär vara i drift 15-20 år till, om inte någonting "oväntat" händer. För driftsäkerhetens skull, är det önskvärt med nya reservdelar.

Skrivet av fragwolf:

Alternativt USB-floppy?

Systemet har ingen USB.

Skrivet av fragwolf:

EDIT: OfT: kanske dags att försöka migrera bort den där datorn?

Visst. Den dagen rörelsen har en kvarts miljön över till att ersätta styrsystemet, plus en kvartsmiljon åt företaget som ska ta fram special lösningen som ersätter det nuvarande, så kommer det göras. Garanterat. I realiteten kommer roboten få fortsätta jobba, med silvertejp som reservdelar om det skulle krävas, så länge som möjligt, medan verksamheten hankar sig fram, och den dagen roboten inte går att hålla i drift längre, så blir det till att ta ett snack med banken, och hoppas de ställer upp med ett lån för köp av ny maskin. Jag hade satsat på en vattenskärare då, lägre driftskostnader, men det är nu inte min verkstad, så jag kan inte bestämma sådant åt dem... Och, det är förhoppningsvis minst de där 15-20 åren in i framtiden.

GGS data. Självklart. Varför kollade jag inte där. De har all gammal teknik man glömt någonsin existerade. Tack.

Skrivet av crew seven:

USB Floppy

Hade det bara varit så enkelt. Även sådana har jag liggande på lager, nya.

Tack alla, för era inlägg, och er tid.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

@-=Mr_B=-:

Läste för någon månad sen en forumstråd (minns ej var) som hade exakt samma problem, en verkstadsmaskin som inte har usb/operativ som inte stödjer det.

Ett tips som kom upp i den tråden var en enhet med kortläsare som beter sig som en floppystation och med gammeldags-koppling internt i datorn. Minns inte vad den hette men tror den fanns på ebay, typ "floppy sd-card reader" kanske?

EDIT: LÄNK till liknande på Ebay

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

Det har blivit en ny floppy, men det är inte omöjligt att ett SD kort hade varit en attraktiv lösning. Jag ska försöka ha det i minnet, framöver. Förr eller senare tar mitt lager av USB floppy's slut, och då kommer designern på kontoret vilja ha en annan lösning, och det blir kanske billigare att uppgradera till SD kortläsare, och SD kort i det läget.
Tack för tipset.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-:
Blir lite rädd när en sådan dator skulle vara värt halvmille faktiskt. Då lär det ju vara mer värt att hitta en annan lösning. körs den med typ DOS och något uråldrigt program?

EDIT: Vad gör ni om datorn pajjar totalt? Brand? Dock tyvärr, vääääldigt vanligt att det står sånna på gamla verkstäder

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Glöm inte läsare för hålremsorna också
Det är härligt med gamla reliker ute på verkstäder.
Problemet med gamla maskiner är att de är så jäkla välbyggda så de trillar ju aldrig av pinn

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Blir lite rädd när en sådan dator skulle vara värt halvmille faktiskt. Då lär det ju vara mer värt att hitta en annan lösning. körs den med typ DOS och något uråldrigt program?

Datorn är garanterat inte värd 5 spänn. Möjligen om man river ut den ur konsolen den sitter i, och säljer den som "retro speldator". Däremot så finns det ingen ersättningsutrustning för att "uppdatera" en plasmarobot till någonting nyare, utan man måste byta ut alla motorer, ha någon som konstruerar en special-lösning för att kommunicera mellan den nya datorn, och de nya motorerna, och, framförallt, lämna support & garanti på grejerna.
Det körs Windows 98 på systemet. DOS-programmet som faktiskt styr roboten fungerar inte på något nyare, trots upprepade försök. Drivrutinerna för interface-korten finns helt enkelt inte, och fungerar av någon orsak inte med Windows ME, och senare. Sedan ett par år tillbaka har jag åtminstone fått kopplat bort nätverket, Token ring till ethernet bryggan var inte längre tillförlitlig, och hellre än att försöka lösa det, kopplades datorn bort från nätverket. Det sista jag behöver är att de ringer en morgon, och datorn har fått virus...

Skrivet av fragwolf:

EDIT: Vad gör ni om datorn pajjar totalt? Brand?

Totalskada vid brand är inte ett problem. Sådant har man försäkringar till. Visst, roboten är värd långt från nypris, men även om man tvingas köpa en begagnad robot, så medföljer det ett styrsystem. Mina mardrömmar är i stället att datorn har hängt sig, den anställda sparkar ett ar gånger på konsolen, och sen startar om den, för att bara få en svart skärm. ALLA projekt som roboten skär, är bara lagrade I robotens styrdator. Det finns ingen backup. Något jag har påtalat flera gånger, men som inte åtgärdats. Och det är helt utan att man har funderat på hur verksamheten ska få igång produktionen igen, så pass att de faktiskt kan använda projekten, om man hade en kopia. Datorn är ju "glöm det, löjligt att försöka" lagom kul att laga. Reservdelarna är lite i nivå med unobtanium.

Skrivet av fragwolf:

Dock tyvärr, vääääldigt vanligt att det står sånna på gamla verkstäder

Jo tack. Som vänskapskretsens IT pucko, får jag alltid frågan om jag inte vill ta och titta på deras maskin som har problem X. Precis som den här gången så står det någon gammal PC baserad maskin i ett hörn och brummar. Har man tur är den full av metalldamm, har man otur är det även impregnerat med skärvätska och andra oljor. Och man vågar ju inte röra något, av rädsla att någon av alla kortslutningarna som skapats av dammet är det enda som gör att systemet fortfarande fungerar...
Jag var inne på att lägga vantarna på en Brother TC 221 (Multi tool CNC fräs) som ser ut att vara i hyfsat skick. Men styrsystemet har stått utan ström så länge att det kostar runt 30 000kr bara att starta den, och få någon att mata in rätt parametrar i den för att man ska kunna provköra alla motorer, och om det sen faktiskt är något som är trasigt kan det kosta hur mycket som helst att bygga om den till ett modernt system, och original reservdelar finns ju inte. Kul att ha i garaget, inte kull att laga. Så det blev inget.

Skrivet av bardbard:

Glöm inte läsare för hålremsorna också

Inga remsor här.

Skrivet av bardbard:

Det är härligt med gamla reliker ute på verkstäder.
Problemet med gamla maskiner är att de är så jäkla välbyggda så de trillar ju aldrig av pinn

Personligen är jag väl av åsikten att "gamla" maskiner bör pensioneras och hamna i någons hobby verkstad, för om verksamheten står och faller med en maskin, är det rätt bra om den maskinen har god tillförlitlighet. Men en industriell robot plasmaskärare med stor flatbädd, kostar ju en förmögenhet så ingen verkstad kommer ju byta ut den innan den slutar fungera. Helt, eller delvis. Och en trasig floppydrive räknas liksom inte.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Hade det bara varit så enkelt. Även sådana har jag liggande på lager, nya.

Kan du inte ta disketterna du har läsa in på cd koppla till datorn och sedan installera från cd?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Förstått att du löst problemet redan, men tänkte kommentera ändå
Har har flera kunder i liknande sits(bra många år sedan... när jag skötte service på mestadels plasma CNC & robot runt om i landet)

Skaffade dem en enhet liknande detta, men via svensk ÅF. Kommer tyvärr inte ihåg namnet nu.
https://www.amazon.com/Generic-SFR1M44-U-Emulator-Industrial-...

Fungerat riktigt bra och usb-stickor är smidigt då man inte behöver kortläsare i andra änden (SD eller motsv). Maskinen märker ingen skillnad mot en vanlig floppy, så installationen var plug-n-play....medans kunderna slapp bekymmer med läsfel och annat skit som en diskett hinner skaffa sig på väg från kontoret till maskinen.

Och det där med backup... ja.. industrin lever mångt och mycket i sin egen bubbla fortfarande. Det var endast de stora koncernerna som någorlunda ens tänkte tanken på backup.. resten av kunderna = "blunda, kör och håll tummarna"

Visa signatur

-----

AMD 5600x :: 3080 :: Oculus Rift S + Flygnördsprylar

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Kan du inte ta disketterna du har läsa in på cd koppla till datorn och sedan installera från cd?

Vad får dig att tro att datorn har CD?
Plus då möjligen då det att det inte finns något på disketter som ska läsas in. Nya projekt hamnar på floppy när de skapas, och bärs ut i verkstan för att läsas in i styrsystemet. En optisk enhet i den miljön, är död på ett par år, som en ren gissning.

Skrivet av Zepophan:

Förstått att du löst problemet redan, men tänkte kommentera ändå
Har har flera kunder i liknande sits(bra många år sedan... när jag skötte service på mestadels plasma CNC & robot runt om i landet)

Skaffade dem en enhet liknande detta, men via svensk ÅF. Kommer tyvärr inte ihåg namnet nu.
https://www.amazon.com/Generic-SFR1M44-U-Emulator-Industrial-...

Fungerat riktigt bra och usb-stickor är smidigt då man inte behöver kortläsare i andra änden (SD eller motsv). Maskinen märker ingen skillnad mot en vanlig floppy, så installationen var plug-n-play....medans kunderna slapp bekymmer med läsfel och annat skit som en diskett hinner skaffa sig på väg från kontoret till maskinen.

Fick ett tips lite tidigare i tråden om samma enhet, skönt att höra att det fungerar bra. Det kommer finnas i bakhuvudet som en lösning längre fram. Tack.

Skrivet av Zepophan:

Och det där med backup... ja.. industrin lever mångt och mycket i sin egen bubbla fortfarande. Det var endast de stora koncernerna som någorlunda ens tänkte tanken på backup.. resten av kunderna = "blunda, kör och håll tummarna"

Märkligt. Jag hade aldrig vågat chansa på det viset. Men ja, ALLA jobbar på det viset.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det har blivit en ny floppy, men det är inte omöjligt att ett SD kort hade varit en attraktiv lösning. Jag ska försöka ha det i minnet, framöver. Förr eller senare tar mitt lager av USB floppy's slut, och då kommer designern på kontoret vilja ha en annan lösning, och det blir kanske billigare att uppgradera till SD kortläsare, och SD kort i det läget.
Tack för tipset.

Minns jag länge sedan såg en liknande med CF kort istället, så tekniken har funnits länge.

Jag hade dock hellre tagit något med SD kort än USB/CF, då SD kort (speciellt micro kort) är både stöt/damm och vätsketåliga, något USB minnen verkligen inte är. De kostar också "inget i bulk" och du klarar dig lätt på minsta micro SD korten på 1-2GB eller vad som finns.

Frågan är väl mer om de inte är så pass små att ni slarvar bort dem, men då finns ju vanliga SD kort iaf (annars får man med en adapter till micro korten oftast).

Jag vet dock att jag slängde säkert 10 st 3,5" floppy enheter för något år sedan... jag borde kanske kontakta dig innan jag slänger något? Vet att där troligen är några floppys kvar på jobbet, men ingen aning om deras skick, men jag kan kolla om du vill?
Har redan dig i åtanke på IDE HDD, som troligen åker snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Vet att där troligen är några floppys kvar på jobbet, men ingen aning om deras skick, men jag kan kolla om du vill?

Begagnade enheter har jag rätt gott om. Men den här maskinen ska rimligtvis vara igång i åratal, så ägaren ville ha en ny enhet i den. GGS ringde mig i förmiddags, med mestadels dåliga nyheter. Trots att lagerstatusen säger att de ska ha enheter på hyllan, så hade de inte det. De har beställt nya, med 2 veckors leveranstid (till dem) och ett pris på 400:-. De kunde även erbjuda en renoverad enhet för 300:-.
Så just nu sitter jag och väntar på svar, men jag TROR det blir en av de länkade emulatorerna med USB.

Skrivet av Paddanx:

Jag hade dock hellre tagit något med SD kort än USB/CF, då SD kort (speciellt micro kort) är både stöt/damm och vätsketåliga, något USB minnen verkligen inte är. De kostar också "inget i bulk" och du klarar dig lätt på minsta micro SD korten på 1-2GB eller vad som finns.

Mitt argument för att välja att köra USB snarare än CF eller (micro)SD, är infrastruktur. USB pinnen behöver ingen adapter för att fungera på kontoret. Det flyter dessutom redan runt en massa USB pinnar på deras kontor, så efter att man virus-sanerat dem, och tvingat dem att ha vettig antivirus policy på stickorna innan de kopplar in dem i roboten, så borde det vara en helt ok lösning.

Skrivet av Paddanx:

Har redan dig i åtanke på IDE HDD, som troligen åker snart.

Det är bara att hojta till. Det är snarare för mitt privata lekande med konsoler än för något egentligt reservdelsprojekt, p-ATA diskar som behöver ersättas får en s-ATA disk med brygga, så man kan köpa nya diskar där med. Men allt är välkommet, hojta till när / om det blir dags, så ser vi om vi kan hitta på något.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Begagnade enheter har jag rätt gott om. Men den här maskinen ska rimligtvis vara igång i åratal, så ägaren ville ha en ny enhet i den. GGS ringde mig i förmiddags, med mestadels dåliga nyheter. Trots att lagerstatusen säger att de ska ha enheter på hyllan, så hade de inte det. De har beställt nya, med 2 veckors leveranstid (till dem) och ett pris på 400:-. De kunde även erbjuda en renoverad enhet för 300:-.
Så just nu sitter jag och väntar på svar, men jag TROR det blir en av de länkade emulatorerna med USB.

Mitt argument för att välja att köra USB snarare än CF eller (micro)SD, är infrastruktur. USB pinnen behöver ingen adapter för att fungera på kontoret. Det flyter dessutom redan runt en massa USB pinnar på deras kontor, så efter att man virus-sanerat dem, och tvingat dem att ha vettig antivirus policy på stickorna innan de kopplar in dem i roboten, så borde det vara en helt ok lösning.

Problemet skulle jag tro är att du måste köra fat12/16 på dem, för att det ska fungera. Disketter har ju inte FAT32/NTFS stöd tex. Så kolla detta noga först, då du annars kan få problem. Lite därför jag också tyckte SD kort var vettigare, för USB stickor riskerar hamna på del ställen... snabbt in i en dator för du "bara ska ha/göra"... och sedan är den formaterad fel, har skit på sig eller kommer bort.

Sen har du vissa USB som kommer som flyttbar disk och vissa som inte gör det, så du får en satans massa olika USB versioner, utan någon standard. Så risken är stor att man får massor med extra jobb när man ska lägga över saker och sen upptäcker att maskinen inte hittar USBn.

Genom att tvingas ha adaptrar så används korten troligen inte till så mycket annat, och tex laptops har ju ofta SD kort läsare i sig, så det fungerar lite framtids tänkt också. Finns ju vettiga bordsadaptrar med USB för stationära så det är inte så farligt, speciellt inte om ni redan idag tvingas flytta sakerna till en floppy disk.

Hoppas du hittar en vettig lösning oavsett

Skrivet av -=Mr_B=-:

Det är bara att hojta till. Det är snarare för mitt privata lekande med konsoler än för något egentligt reservdelsprojekt, p-ATA diskar som behöver ersättas får en s-ATA disk med brygga, så man kan köpa nya diskar där med. Men allt är välkommet, hojta till när / om det blir dags, så ser vi om vi kan hitta på något.

Lugnt, jag ska hojta till

Permalänk
Avstängd

Då jag själv jobbar som säljare mot industrier och har innan dess själv jobbat inom industrin så vet jag hur du har det. Mycke gammalt mög som står och tuffar på och reservdelar kan vara helt omöjligt att finna. Som någon redan sagt, en gammal maskin håller mekaniskt sätt enormt mycket bättre än de flesta nya då allt är så överdimensionerat. Datorer och annat kan det vara värre med.

Jag brukar iallafall tipsa mina kunder om https://www.plcsweden.se som har en hel del gammalt som är reparerat, testat och även med lite garanti på. Kan vara något att ha i bakhuvudet också om du stöter på mer problem.
Behöver du annars nya prylar så kan jag absolut hjälpa till med produkter från en av de större tillverkarna i Tyskland inom industriautomation.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Problemet skulle jag tro är att du måste köra fat12/16 på dem, för att det ska fungera.

Inte funderat på, vettig poäng. Jag misstänker att emulatorn stödjer FAT32, annars blir det fort märkligt, men det är definitivt en möjlighet. SD kortläsarna, och CF varianterna har ju använts på Amiga i åratal, och där är det FAT32 som gäller. Men där är det ju ett knapptryck för att växla till nästa diskimage, så det är möjligt att man behöver en mjukvara för att göra sina floppies innan man lagrar dem på USB pinnen... Zepophan kanske kan dela med sig av mer info här.

Skrivet av Zepophan:

Har har flera kunder i liknande sits(bra många år sedan... när jag skötte service på mestadels plasma CNC & robot runt om i landet)

Åsikter om ovan?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Inte funderat på, vettig poäng. Jag misstänker att emulatorn stödjer FAT32, annars blir det fort märkligt, men det är definitivt en möjlighet. SD kortläsarna, och CF varianterna har ju använts på Amiga i åratal, och där är det FAT32 som gäller. Men där är det ju ett knapptryck för att växla till nästa diskimage, så det är möjligt att man behöver en mjukvara för att göra sina floppies innan man lagrar dem på USB pinnen...

Mest jag tänkte på vad din maskin kan läsa. Den kanske inte kan adressera något utanför 16-bit fat om den bara klarar disketter. Så hur emuleringen görs spelar då roll. Kan du skifta en virtuell image på USB, och den emulera från tex .img filer så är det ju inga problem, då det blir en floppy image som emuleras. Men om den ska använda hela USBn som floppy är det ju illa.

Permalänk
Medlem

Abb robotservice reservdels support kan ha nya industriella floppyeneheter.
Vi använder dom i robotar.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Datorn är garanterat inte värd 5 spänn. Möjligen om man river ut den ur konsolen den sitter i, och säljer den som "retro speldator". Däremot så finns det ingen ersättningsutrustning för att "uppdatera" en plasmarobot till någonting nyare, utan man måste byta ut alla motorer, ha någon som konstruerar en special-lösning för att kommunicera mellan den nya datorn, och de nya motorerna, och, framförallt, lämna support & garanti på grejerna.
Det körs Windows 98 på systemet. DOS-programmet som faktiskt styr roboten fungerar inte på något nyare, trots upprepade försök. Drivrutinerna för interface-korten finns helt enkelt inte, och fungerar av någon orsak inte med Windows ME, och senare. Sedan ett par år tillbaka har jag åtminstone fått kopplat bort nätverket, Token ring till ethernet bryggan var inte längre tillförlitlig, och hellre än att försöka lösa det, kopplades datorn bort från nätverket. Det sista jag behöver är att de ringer en morgon, och datorn har fått virus...

Totalskada vid brand är inte ett problem. Sådant har man försäkringar till. Visst, roboten är värd långt från nypris, men även om man tvingas köpa en begagnad robot, så medföljer det ett styrsystem. Mina mardrömmar är i stället att datorn har hängt sig, den anställda sparkar ett ar gånger på konsolen, och sen startar om den, för att bara få en svart skärm. ALLA projekt som roboten skär, är bara lagrade I robotens styrdator. Det finns ingen backup. Något jag har påtalat flera gånger, men som inte åtgärdats. Och det är helt utan att man har funderat på hur verksamheten ska få igång produktionen igen, så pass att de faktiskt kan använda projekten, om man hade en kopia. Datorn är ju "glöm det, löjligt att försöka" lagom kul att laga. Reservdelarna är lite i nivå med unobtanium.

Jo tack. Som vänskapskretsens IT pucko, får jag alltid frågan om jag inte vill ta och titta på deras maskin som har problem X. Precis som den här gången så står det någon gammal PC baserad maskin i ett hörn och brummar. Har man tur är den full av metalldamm, har man otur är det även impregnerat med skärvätska och andra oljor. Och man vågar ju inte röra något, av rädsla att någon av alla kortslutningarna som skapats av dammet är det enda som gör att systemet fortfarande fungerar...
Jag var inne på att lägga vantarna på en Brother TC 221 (Multi tool CNC fräs) som ser ut att vara i hyfsat skick. Men styrsystemet har stått utan ström så länge att det kostar runt 30 000kr bara att starta den, och få någon att mata in rätt parametrar i den för att man ska kunna provköra alla motorer, och om det sen faktiskt är något som är trasigt kan det kosta hur mycket som helst att bygga om den till ett modernt system, och original reservdelar finns ju inte. Kul att ha i garaget, inte kull att laga. Så det blev inget.

Inga remsor här.

Personligen är jag väl av åsikten att "gamla" maskiner bör pensioneras och hamna i någons hobby verkstad, för om verksamheten står och faller med en maskin, är det rätt bra om den maskinen har god tillförlitlighet. Men en industriell robot plasmaskärare med stor flatbädd, kostar ju en förmögenhet så ingen verkstad kommer ju byta ut den innan den slutar fungera. Helt, eller delvis. Och en trasig floppydrive räknas liksom inte.

Kunder i liknande sits får helt enkelt lära sig den hårda vägen. När skiten inte fungerar längre och de kostar 100 tusentals kr/miljoner att byta system! Ibland hoppas man att skiten slutar att fungera imorgon. Tycker ju att det är billigare att byta under kontrollerade former än att behöva byta samt stå stilla samtidigt. Vi löste några av våra problem med virtualisering. Några andra kunder köpte på sig mycket gammal hårdvara och hade på lager

Och nej, man RÖR INTE en sådan dator

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

.....

Jag vet dock att jag slängde säkert 10 st 3,5" floppy enheter för något år sedan... jag borde kanske kontakta dig innan jag slänger något? Vet att där troligen är några floppys kvar på jobbet, men ingen aning om deras skick, men jag kan kolla om du vill?
Har redan dig i åtanke på IDE HDD, som troligen åker snart.

nuuuuuuh!! whyyyyy!!? Finns alltid någon som har nytta av sånt

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Inte funderat på, vettig poäng. Jag misstänker att emulatorn stödjer FAT32, annars blir det fort märkligt, men det är definitivt en möjlighet. SD kortläsarna, och CF varianterna har ju använts på Amiga i åratal, och där är det FAT32 som gäller. Men där är det ju ett knapptryck för att växla till nästa diskimage, så det är möjligt att man behöver en mjukvara för att göra sina floppies innan man lagrar dem på USB pinnen... Zepophan kanske kan dela med sig av mer info här.

Åsikter om ovan?

Stämmer. Man får med en mjukvara till sin "kontorsburk" eller motsvarande.. Där man väljer hur usb-minnet skall formatteras och vilket filformat. Enheten vi körde med stödjer upp till 999st disketter på samma USB-minne, där man på enheten nere i maskin växlar vilken som ska vara aktiv med hjälp av knappar..Precis som du beskriver.

Tror få kunder använde mer än 1 image, utan formatterade usb-minnet en gång och skyfflade sedan filer som vanligt. Stötte själv inte på något problem med just filformat då de flesta maskiner var någon form av gammal MS DOS 6.11 PC, så jag minns inte vilka andra som stöds av enheten i sig.

Visa signatur

-----

AMD 5600x :: 3080 :: Oculus Rift S + Flygnördsprylar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zepophan:

Stämmer. Man får med en mjukvara till sin "kontorsburk" eller motsvarande.. Där man väljer hur usb-minnet skall formatteras och vilket filformat. Enheten vi körde med stödjer upp till 999st disketter på samma USB-minne, där man på enheten nere i maskin växlar vilken som ska vara aktiv med hjälp av knappar..Precis som du beskriver.

Gött. Tack.

Skrivet av Zepophan:

Tror få kunder använde mer än 1 image, utan formatterade usb-minnet en gång och skyfflade sedan filer som vanligt. Stötte själv inte på något problem med just filformat då de flesta maskiner var någon form av gammal MS DOS 6.11 PC, så jag minns inte vilka andra som stöds av enheten i sig.

Jag misstänker att det blir något sådant här. Det ger sig. Även möjligt att jag skapar de 999 olika diskarna, och använder dem för att kopiera ut allt i roboten, Det skrämmer mig att de inte har någon backup.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Apropå gamla maskiner i bruk, lite off topic men ganska kul

http://www.sweclockers.com/nyhet/22728-en-25-ar-gammal-commod...

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Jag har haft en Datorbutik för några år sedan, så jag har en del nya prylar kvar nerpackat i bananlådor
Diskettstationer har jag ett gäng kvar! Helt nya.... intresserad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

nuuuuuuh!! whyyyyy!!? Finns alltid någon som har nytta av sånt

Om du bara antar hur mycket skit jag har haft liggande. Vi pratar flyttlådor... tom fan mindre lastbilslast.
Så allt som verkade ha någon nytta sålde jag, men resten åkte, då jag inte trodde någon hade nytta av dem. Har fan fortfarande lådor på lådor med sånt gammalt som ska slängas vid nästa rensning. Vill du ha det nästa gång så säg till, men då blir det ett "allt eller inget" och så får du själv sortera.

Blir allt från gamla HDDs, skärmar, kablar, och lite OEM maskiner iaf.

Permalänk
Medlem

Själv samlar jag grejerna på hög, och ungefär vart tredje år går jag igenom och skrotar allt som inte längre har "något värde".
Problemet var den här gången att jag ville stoppa en NY floppydrive i systemet. Jag har flera gamla, de flesta antagligen aldrig använda, men det gör dem inte nya. I går ägnade jag ett par timar åt att rota igenom deras eget "lager" av gammalt skrot, och plockade fram 4 floppydrives. Jag hade tur, den fjärde fungerade som den skulle, så nu kan de använda maskinen i de veckorna det tar innan USB enheten kommer. Det blev versionen med tre-siffrig display, men bara 1 lysdiod. Man ser alltså inte skriv-aktivitet som en egen indikator, det kan jag ha överseende med.
Jag har inte sett manualen, men jag hoppas att man stegar ett nummer upp med den ena knappen, och byter kolumn med den andra, så man kan trycka max 30 gånger för att ange ett värde mellan 1 och 999, i stället för 999 gånger, men det ger sig.
Det är inte jag som ska använda den i alla fall, och ska jag vara ärlig tror jag att man kommer stänga kabinettet, lägga en USB kabel, och bara använda "floppy 1" i alla fall.
Slipper man ha skit in till hårdvaran, överlever den längre.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Om du bara antar hur mycket skit jag har haft liggande. Vi pratar flyttlådor... tom fan mindre lastbilslast.
Så allt som verkade ha någon nytta sålde jag, men resten åkte, då jag inte trodde någon hade nytta av dem. Har fan fortfarande lådor på lådor med sånt gammalt som ska slängas vid nästa rensning. Vill du ha det nästa gång så säg till, men då blir det ett "allt eller inget" och så får du själv sortera.

Blir allt från gamla HDDs, skärmar, kablar, och lite OEM maskiner iaf.

Lägg upp en skänkes-annons istället. Inte ska prima elektronik hamna på tippen. Och så slipper du köra iväg eländet Hör av dig när det händer så kan jag kanske plocka det som blir över, för jag antar att inte alla vill ha hela banankartonger på en gång

Ping @-=Mr_B=-

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Visst är det synd att grejer som näste man behöver slängs, men jag har full förståelse för att det blir så. Jag har högvis med "skräp" som skänks bort när det dyker upp köpes annonser där någon letar efter gammalt skit jag egentligen skulle ha slängt. När det kommer till kritan är det bara i extremfallen man faktiskt kommer sig för att lägga upp en skänkes annons, i mitt fall var det sentimentaliteten som gjorde det när jag gav bort mina gamla PC-DL moderkort...

Rätt många chassin, och pentium II-III platformar som har skänkts bort när någon sökt en grund till en retro burk osv. I dagsläget tror jag inte jag har något äldre än P4 kvar, och resten har blivit bortskänkt, eller kastat. (Nå, inte HELT sant. Jag har en tulatin, och en coppemine PIII-Celeron kvar. Men dem tänker jag spara på.)

Jag hade också kunnat tänka mig något i stil med "Flyttkartonger med gammalt skrot skänkes bort, men den som kommer, tar allt." men i realiteten löser det ju inte problemet. Det blir bara någon annan som ska rota igenom grejerna ännu en gång, och kasta det som inte de vill ha... så jag har försökt portionera ut grejerna allt eftersom jag inte längre ser dem som värdefulla reservdelar.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.